|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
« Ludzie, cytaty Tadeusz Marian Kotarbiński Autor tekstu: Elżbieta Ciborska
Jeden z najwybitniejszych
filozofów polskich, wybitna postać szkoły lwowsko-warszawskiej, dzięki której
polska filozofia zasłynęła na świecie, a zarazem autorytet najwyższej próby.
Urodził się w Warszawie 31
marca 1886 roku, w rodzinie o tradycjach ziemiańsko-artystycznych. Jego ojciec
Miłosz był rysownikiem i krytykiem artystycznym, dyrektorem Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie. Matka Ewa pochodziła z Koskowskich. Stryj Józef był aktorem i krytykiem literackim, a przede wszystkim dyrektorem krakowskich teatrów, który
wywarł wpływ na młodopolską awangardę teatralną. Brat Mieczysław był
profesorem malarstwa i grafiki Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie i warszawskiej ASP. Lata gimnazjalne dzielił między
Warszawę (do strajku szkolnego w 1905 roku V Filologiczne Gimnazjum Rządowe),
następnie Kraków z nadzieją na studia bez matury, co okazało się złudzeniem.
Został bowiem wolnym słuchaczem
Wydziału Filozoficznego Wszechnicy Jagiellońskiej. Poznał tam późniejsze sławy,
jak Bronisław Malinowski, Stanisław Ignacy Witkiewicz i Leon Chwistek, które
wywarły wpływ na jego postawę światopoglądową. Dla zdania matury przekroczył
ponownie granicę zaboru rosyjskiego
pod przybranym nazwiskiem Borowiecki. Wiosną 1906 przystąpił do egzaminów w prywatnym gimnazjum generała Chrzanowskiego, gdzie zdał maturę. Początkowo chciał być architektem i w tym celu podjął w latach
1906-1907 studia architektoniczne najpierw na Politechnice Lwowskiej, potem w Darmstadt. Jednak musiał powrócić po raz trzeci do gimnazjum dla uzyskania państwowej
matury. Być może jednak pobyt w tym niemieckim miasteczku był zaczynem
prakseologii, czyli stworzonej przezeń nauki o sprawnym działaniu. Bowiem jego
uwagę przykuł dobry teatr utrzymywany przez księcia Hesji i niebywała
systematyczność, porządek i sprawność lokalnej społeczności. Wiosną 1907
roku trafił z grupą młodych ludzi, będących w podobnej sytuacji, do estońskiej
Parnawy i tam zdał wszystkie egzaminy w ramach matury państwowej. Studia odbył na Uniwersytecie
Lwowskim pod kierunkiem wybitnej filozoficznej osobowości, jaką był profesor
Kazimierz Twardowski (1866-1938), pochodzący z Wiednia twórca Polskiego Tow.
Filozoficznego (1904) i czasopisma Ruch Filozoficzny.
Stworzył on szybko we Lwowie wpływowy ośrodek filozoficzny, określany później
jako szkoła lwowsko-warszawska. W 1912 r. wypromował Kotarbińskiego na
doktora filozofii. Młody filozof dostrzegał
potrzebę krzewienia zasad swego mistrza. Uważał, że unikanie, gdzie się
tylko da, skrajnych rozwiązań i przestrzeganie ładu społecznego nie kłóci
się z przejawami zbiorowych porywów, zapałów i uniesień. Przeciwnie, umiejętność
działania, porządek, systematyczność mogą się stać podstawą większych
zamierzeń, by te nie „spłonęły słomianym ogniem", zamiar owocował
czynem. Kotarbiński zawdzięczał wiele profesorowi Stanisławowi Leśniewskiemu,
od którego przejął system logiki formalnej, będący osnową najważniejszego
dzieła, czyli Elementów teorii poznania,
logiki formalnej i metodologii nauk, wydanego w 1929. W 1912 roku wraz z wieloma innymi
uczonym przeniósł się Kotarbiński do Warszawy. Wzorem inteligencji tamtych
lat zaczynał od pracy w szkołach średnich. Posłannictwo nauczycielskie, pojęte
jako walka o prawdę, towarzyszyło
mu całe życie. Nauczał języka i literatury klasycznej w gimnazjum im. Mikołaja
Reja (1912-1918), dodatkowo wykładał logikę, etykę, metodologię nauk i elementy prakseologii na kursach pedagogicznych J. Miłkowskiego (1913) i na
kursach kupieckich (1916-1917). Włączył się do prac Instytutu
Filozoficznego, założonego w Warszawie w 1915 roku. W 1918 objął I Katedrę
Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego i był jej kierownikiem do wybuchu wojny. W 1919 roku awansował na profesora nadzwyczajnego. W dziesięć lat później
został profesorem zwyczajnym. Wówczas też był dziekanem Wydziału
Humanistycznego UW (1929-1930). Został członkiem redakcji i publicystą
Racjonalisty. Drukował również
w Przeglądzie Społecznym, Studio, Wiedzy
i Życiu, Przeglądzie Społecznym. Wygłaszał pogadanki w Polskim Radiu. Podczas drugiej
wojny światowej wykładał na tajnych kompletach. Poświęcił im wydaną w 1961r. książkę o tajnym Uniwersytecie Warszawskim. W 1943 ze względu na grożące
mu niebezpieczeństwo opuścił wygodne mieszkanie w profesorskim domu na
Brzozowej 13.Przez kilka miesięcy
chronił się w Krężnicy Okrągłej w Lubelskiej w majątkach Zofii Kuźnickiej i Zofii Klarnerowej. Po powrocie do Warszawy kontynuował w swoim mieszkaniu
nauczanie z przerwą na przełomie 1943/1944, gdy zachorował i przeszedł
operację. Dom spłonął w Powstaniu Warszawskim.
Zniszczeniu uległo przetłumaczone Novum
Organum Franciszka Bacona i przygotowywany zespołowo słownik filozoficzny.
Spaliły się maszynopisy Prakseologii ogólnej,
która został odtworzona w 1955 r. jako Traktat o dobrej robocie, jak też Organon Arystotelesa, który w szeregu innych dzieł w innym przekładzie
zaczęto wydawać w kierowanej przez profesora (1951-1953) Bibliotece Klasyków
Filozofii PAN. Po powstaniu trafił z rodziną
na dwa miesiące do miejscowego lekarza w Gorzkowicach koło Piotrkowa, by następnie
rok akademicki 1944/1945 spędzić w Radomiu, gdzie zorganizował wykłady i ćwiczenia z filozofii, z perspektywą zaliczenia ich po wojnie. Tak intensywnej pracy, jak
wspomina, nie prowadził bodaj w całym życiu. Po drugiej wojnie światowej stanął
jako jeden z pierwszych do przywracania instytucji oświatowych i pracy
nauczycielskiej. Był prelegentem cyklu o sprawności działania w ramach powstałego w marcu 1945 r. Instytutu Naukowo-Społecznego. Współorganizował Uniwersytet
Łódzki i był jego rektorem i równocześnie kierownikiem Katedry Filozofii
(1945-1949). W Łodzi był dodatkowo redaktorem naczelnym Myśli
Współczesnej (1946-1949). Od 1946 r. przewodniczył Łódzkiemu Tow.
Naukowemu i Tow. Kultury Moralnej. Należał do komitetów bądź rad
redakcyjnych czasopism naukowych: Studia Filozoficzne i Studia
Logica. W latach 1945-1946 sprawował mandat poselski do KRN. Dojeżdżając stale z Łodzi,
kierował z B. Nawroczyńskim i S. Pieńkowskim komisją organizującą
wznowienie prac w Uniwersytecie Warszawskim i opiekował się katedrą
filozofii. Po powrocie do
Warszawy uczestniczył w I Kongresie Nauki Polskiej. Objął na UW
Katedrę Logiki (1951-1957), a następnie I Katedrę Logiki (1957-1961). Był czynnym uczestnikiem Klubu Krzywego Koła w Warszawie (1955-1962). W Polskiej Akademii Nauk kierował Pracownią Ogólnych
Problemów Organizacji Pracy (1959-1961). W 1961 r. przeszedł na emeryturę.
Pozostał nadal twórczym uczestnikiem życia naukowego i społecznego.
Przewodniczył Radzie Naukowej Zakładu
Prakseologii PAN (1961-1967) jak również prowadził w Pałacu Staszica
konwersatoria filozoficzne, naukoznawcze i prakseologiczne. Przewodniczy wielu organizacji i towarzystw naukowych w Polsce i za granicą, jak Towarzystwo Naukowe Warszawskie
(od 1929), Polska Akademia Umiejętności (członek korespondent od 1951),
Polska Akademia Nauk (członek rzeczywisty od 1952, w dwóch kadencjach prezes
PAN (1957-1962), członek Prezydium PAN (1957-1968), przewodniczący Rady
Naukowej Tow. Naukowego Organizacji i Kierownictwa. Patronował Radzie Naukowej Wielkiej encyklopedii powszechnej w PWN.
Sygnatariusz „Listu 34". Jako prezes PAN prowadził
rozmowy z przedstawicielami krakowskiej nauki, postulując odtworzenie Polskiej
Akademii Umiejętności. Poglądy Kotarbińskiego na
rozmaite kwestie filozoficzne są
powiązane ideą główną, mianowicie realizmem, wręcz reizmem (konkretyzmem),
według którego istnieją tylko rzeczy (konkrety), zaś zdarzenia, stosunki, własności
nie mają samodzielnego istnienia. Wiele prac poświęcił etyce
niezależnej, wytyczając jej podstawy, takie jak: opiekuńczość, kryterium
najrozumniejszego wyboru, działanie w celu zminimalizowania cierpień i nieszczęść. Opublikował
kilkaset prac. Obok rozpraw na tematy filozoficzne, zwłaszcza w obrębie logiki, za pomocą której mocno dopominał się o precyzję słów,
zabierał głos na tematy żywo go obchodzące. I tak o miejsce humanistyki w Polsce upomniał się w rozprawie Idea
wolności (1936). Szybko też zastosował głoszone hasła w proteście
wobec getta ławkowego. Gdy słuchacze żydowscy odmówili
zajęcia wskazanych im miejsc i słuchali profesora stojąc, poprowadził wykłady również w tej pozycji. W powojennej Nowej Kulturze kontynuował dyskurs o humanistyce. W artykule Niektóre
potrzeby humanistyki pisał o potrzebie urobienia
stosunków międzyludzkich kosztem retrospekcji w kształceniu humanistycznym młodej
inteligencji. W Studencie publikował
spostrzeżenia o niewłaściwej selekcji kandydatów na studia doktoranckie i o
kryteriach dyspozycyjności w doborze osób na stanowiska naukowe (Przypomnieć
prawo Kopernika, 1971). Obok nauki poczesne miejsce w jego życiu zajmował
rysunek, muzyka, teatr i poezja. Miłość do sztuk wszelakich wyniósł z rodzinnego domu. Jako syn malarza posługiwał się swobodnie ołówkiem jako
narzędziem grafiki. W 1960 r. wygłosił wnikliwe przemówienie do chopinologów z całego świata. Bywał na premierach teatralnych i operowych. Był na nie
nawet zapraszany, gdyż jako pedant wysyłał swe krótkie oceny. Te zaś,
podane z gracją, bywały surowym prześwietleniem spektaklu. Teraz, jako cenne
pamiątki są pieczołowicie
przechowywane w archiwach teatralnych. Wydał zbiór epigramatów Wesołe smutki (1956,1966)oraz
zbiory liryków Rytmy i rymy (1970) i Wiązanki
(1973). Wreszcie i jego wzięto na recenzenckie języki, gdy Olgierd
Sochacki przedstawił w 1970 r. na deskach gdańskiej „Sceny Współczesnej"
montaż z wierszy oraz urywków z Medytacji o życiu godziwym.
Ukazało się kilka zbiorów
artykułów, jak dwutomowy Wybór pism: Myśli o działaniu (1957), Myśli o myśleniu
(1958). Od 1990 roku rozpoczęto edycję Dzieł
wszystkich, zaplanowaną na dziesięć tomów.
Oto niektóre książki: Szkice
praktyczne. Zagadnienia z filozofii czynu (1913), Utylitaryzm w etyce Milla i Spencera (książkowa wersja pracy doktorskiej, 1915), Sprawa
istnienia przedmiotów idealnych (1921),
Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk (1929), Czyn
(1934), Z zagadnień ogólnej teorii walki (1938), Zasady dobrej roboty (1950), Kurs
logiki dla prawników (1951), Humanistyka
bez hipostaz (1952), Traktat o dobrej
robocie (1955), Sprawność i błąd (1956),
Wykłady z dziejów logiki (1957), Medytacje o życiu godziwym (1966), Hasło
dobrej roboty (1968),Studia z zakresu filozofii, etyki i nauk społecznych (1970), Abecadło praktyczności (1972). Otrzymał liczne dowody uznania.
Był m. in. doktorem h.c. Universite Libre w Brukseli, Uniwersytetu Łódzkiego,
Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu we Florencji, był członkiem
Akademii Nauk ZSRR, Akademii Brytyjskiej, Bułgarskiej Akademii Nauk,
Mongolskiej Akademii Nauk, Fińskiego Tow. Naukowego,
Academie de Philosophie de Sciences. Członek honorowy Towarzystwa
Naukowego Płockiego i ZNP. Odznaczony najwyższymi
odznaczeniami państwowymi, w tym Krzyżami:
Oficerskim (1946), Komandorskim z Gwiazdą (1954), Wielkim (1962), Orderem
Sztandaru Pracy I klasy (1956) i Orderem Budowniczych Polski Ludowej (1959). W 1965 r. otrzymał Komandorię francuskiej Legii Honorowej.
Był dwukrotnie żonaty: z Wandą Baum, następnie z Diną Sztajnbarg-Kamińską (prof. UW — Janina Kotarbińska). Miał dwóch
synów: jeden zmarł w młodym wieku, drugi — Adam, wybrał zawód architekta.
Po wojnie mieszkał przy Skaryszewskiej. W swoim długim życiu niezmiennie
przemierzał szlak z Karowej, gdzie mieszkał w powojennym domu pod numerem
14/16, ku Pałacowi Staszica. Wysoki, szczupły, z charakterystycznym sarmackim
wąsem, był przez kilka dziesiątków lat
symbolem trwania Warszawy.
Zmarł 2 października 1981 roku w Warszawie. * Wykorzystane
materiały:
- Marek
Jaworski, Tadeusz Kotarbiński, Wyd.
Interpress, Warszawa 1971;
- Małgorzata
B. Jakubiak, Tadeusz Kotarbiński,
filozof, nauczyciel, poeta, KAW, Warszawa 1987;
- [seria:
Myśli i ludzie] Jan Woleński, Kotarbiński,
Wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 1990;
- Słownik
filozofów polskich pod
redakcją Bogusława Andrzejewskiego i Romana Kozłowskiego, Wyd. Fundacja
Humaniora, Poznań 1999, s. 85-87;
- Andrzej
Śródka, Uczeni polscy XIX-XX stulecia, T.
II: H-Ł, Wyd. Aries, Warszawa 1995, s. 299-302;
- Witold
Marciszewski, Od wydawcy [w :] Elementy
teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Wyd. PWN, Warszawa
1986, s. 496-498;
- Anna
Okołowska, Pamiątki z rodzinnego albumu.
Wszystko, co najważniejsze [w:] Życie
Warszawy nr 157 z 7-8.07.2001
*
„Forum Klubowe" nr 10/2003
« Ludzie, cytaty (Publikacja: 28-06-2006 Ostatnia zmiana: 30-06-2006)
Elżbieta Ciborska Prasoznawca, doktor, autorka m.in. "Leksykony polskiego dziennikarstwa" (2000), "Marketingowe funkcje mediów" (2001) | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4877 |
|