|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Etyka
Etyka niezależna Tadeusza Kotarbińskiego z perspektywy metaetycznej [1] Autor tekstu: Marcin Weisbrot
Tadeusz Kotarbiński w dziedzinie etyki jest znany jako głosiciel
koncepcji etyki niezależnej. Postulował on i uzasadniał niezależność
etycznego dyskursu od założeń i dogmatów natury religijnej czy światopoglądowej, a nawet ontologicznej i epistemologicznej, uzasadniając ową niezależność
przede wszystkim charakterem wypowiedzi etycznej. Kotarbiński nie był
metaetykiem. Jednakże zajmował silnie określone stanowisko metaetyczne,
wypowiadał się na określone tematy, które dzisiaj można by nazwać
metaetycznymi. Jednakże nigdy nie stanowiło to w dziedzinie etyki głównej
sfery rozważań.
Czemu badać, analizować etykę Kotarbińskiego poprzez perspektywę
metaetyczną? Autor tego tekstu stoi na stanowisku, że rozróżnienia i terminologia stosowane w metaetyce w sposób bardziej precyzyjny i prostszy
prezentują problemy etyki w ogóle, a w szczególności problemy i aporie
konkretnych etyk. Jednym z istotniejszych problemów, w których ogniskują się
spory metaetyczne, jest pytanie o samą etykę jako taką, o jej „naukowość"
czy „racjonalność". Czy etyka jest wiedzą racjonalną, czy nie jest? Jeżeli
etyka jest racjonalna, to co owa racjonalność znaczy? Czy kryteria racjonalności
etyki są tożsame z kryteriami racjonalności nauk przyrodniczych? Jeżeli są
tożsame, to dlaczego? Jeżeli nie są, to na czym polegałaby istotna różnica
między tymi dwiema dziedzinami wiedzy i myśli ludzkiej? Stąd pytając się o etykę niezależną Kotarbińskiego z perspektywy metaetycznej, pytamy się
przede wszystkim o racjonalność projektu tejże etyki, o kryteria i założenia
racjonalności.
Należy zauważyć, że perspektywa metaetyczna jest mocno związana z tzw. zwrotem lingwistycznym w filozofii. Za najważniejsze
dzieło dla rozwoju metaetyki uważa się Principia Ethica
Moore’a. W Polsce niezwykle ważną pozycją jest publikacja Marii Ossowskiej Podstawy
nauki o moralności. Współcześnie za dobry podręcznik i wstęp do
omawianej tematyki może służyć książka Richarda B. Brandta Zagadnienie
etyki normatywnej i metaetyki.
W części pierwszej artykułu skoncentruję się na samej metaetyce, jej
problemach i kierunkach. Cześć druga artykułu traktować będzie o etyce
Kotarbińskiego analizowanej przede wszystkim z dwóch perspektyw: kognitywizmu
oraz intuicjonizmu.
I. PODSTAWOWE NURTY W METAETYCE
1. Przedmiotem rozważań metaetycznych są kwestie epistemologiczne sądów
etycznych etyki rozumianej w sensie normatywnym. Tak rozumianą etykę należy
odróżnić od projektu nauki o moralności (etologii), w Polsce propagowanej
przede wszystkim poprzez liczne pisma i książki Marii Ossowskiej [ 1 ]. Przedmiotem badań nauki o moralności jest analiza zjawiska lub faktu moralnego oraz badanie oceny i normy
moralnej [ 2 ]. Jednym z głównych zagadnień etologii jest próba
wyróżnienia faktów moralnych od innych zbliżonych faktów społecznych,
takich jak fakty prawa państwowego (pozytywnego) czy fakty obyczajowe. Badania
etologiczne koncentrują się na tym, jakie normy i oceny obowiązują lub są
uznawane przez daną grupę społeczną w określonym czasie. Etologia to
rodzaj nauki empirycznej, opisującej jedynie moralność określonej grupy.
Etologii przeciwstawia się etykę w sensie normatywnym. Etyka normatywna
to teoria powinności moralnej lub moralnej wartości postępowania [ 3 ]. Podkreśla się, że byłaby to
etyka w sensie właściwym [ 4 ], której główną funkcją jest krytyczny i teoretyczny namysł
nad moralnością. Tadeusz Kotarbiński uważa, że dla filozofa badania
etologiczne są niewystarczające. Stwierdza on, że „nie idzie nam o to, by
opisywać, co kiedy uważano za dobre lub złe, lecz o to nam idzie, by ująć
istotę dobra i zła moralnego. Idzie o to, aby uwyraźnić głos naszego własnego,
obecnego sumienia" [ 5 ].
Filozof musi podjąć trud i ryzyko odpowiedzi na fundamentalne dla ludzkiej
egzystencji pytania: jak żyć, gdzie szukać drogowskazów dobra i zła,
kryteriów słusznego i godnego postępowania. Etyka tak pojęta pełni funkcję
krytyczną wobec zastanej rzeczywistości moralnej.
2. Znając już przedmiot metaetyki, przejdźmy do określenia czym jest
metaetyka oraz jakie stawia sobie do rozwiązania problemy.
R. Brandt określa metaetykę jako systematyczne badania, których głównym
celem jest precyzyjne określenie metodologii uzasadnienia wypowiedzi lub poglądów
normatywnych [ 6 ]. Metaetyka nie ma formułować sądów
moralnych, lecz jedynie twierdzenia na temat sądów moralnych [ 7 ]. Posługuje się więc
metajęzykiem oraz jest metateorią lub metanauką w stosunku do sądów
moralnych czy etycznych określonych systemów etycznych. Głównym zadaniem
metaetyki ma być sformułowanie warunków, które muszą być spełnione, aby
twierdzenie etyczne było prawdziwe, czy też odpowiednio potwierdzone, oraz
uzasadnienie naszych konkluzji co do tego, jakie to są warunki [ 8 ]. Można więc stwierdzić, że
metaetyka zajmuje się przede wszystkim zagadnieniem: (1) uzasadniania sądów
etycznych, (2) znaczeniem orzeczników (predykatów) etycznych [ 9 ] a także (3) prawdziwości sądów etycznych [ 10 ], które jest ściśle powiązane z problemem znaczenia predykatów
etycznych.
Metaetyka jest sporem filozoficznym o sens i wartość poznawczą
wypowiedzi etycznych [ 11 ], a więc o naukowość etyki [ 12 ] oraz jej racjonalność.
3. Przejdźmy do krótkiego opisu głównych teorii metaetycznych:
naturalizmu, emotywizmu i intuicjonizmu.
a. Naturalizm wyraża pogląd, że dobro jest własnością naturalną lub
zbiorem określonych własności, które ujmowane są empirycznie [ 13 ]. Główną funkcją predykatu „dobry" byłaby funkcja oznaczania,
czyli wskazywania określonych własności, które definiuje się jako etyczne.
Twierdzenie o dobru, a więc wypowiedź etyczna, jest zdaniem empirycznym, które
podlega testowi weryfikacji czy falsyfikacji, oraz któremu można przypisać
wartość logiczną prawdy albo fałszu. Etyka, wedle naturalizmu, posiada
status nauki. Natomiast określone naturalistyczne systemy etyczne definiują
inaczej ową cechę, czy właściwość.
Naturalistyczną jest etyka Arystotelesa („dobro jest tym co wszystkie rzeczy
mają na celu"), św. Tomasza, Spinozy i innych wielkich klasyków [ 14 ].
Naturalizm odmawia wypowiedziom etycznym swoistego sensu wartościującego. Co
więcej redukuje orzecznik „dobry" do określonych cech opisowych
(empirycznych), a owa redukcja niesie za sobą tzw. błąd naturalistyczny
[ 15 ].
b. Intuicjonizm konsekwentnie trzyma się dystynkcji „jest / powinien"
co powoduje przyjęcie tezy, że dobro jest własnością nie tyle charakteru
empirycznego, lecz własnością nienaturalną, jakąś specyficzną właściwością
etyczną, którą odkrywa się poprzez intuicję czy rozumowy wgląd. Predykat
„dobry" byłby nazwą nieempiryczną a twierdzenie o dobru, czyli wypowiedź
etyczna, jest zdaniem nieempirycznym, któremu
można przypisać wartość prawdy lub fałszu. Za wspólne dla intuicjonizmu
uważa się następujące tezy: (1) co najmniej jeden termin etyczny jest
absolutnie niedefiniowalny; (2) poprawna definicja analityczna każdego innego
terminu etycznego musi zawierać jeden z tych absolutnie niedefiniowalnych
terminów; (3) terminy etyczne odnoszą się do własności obserwowalnych
[ 16 ]; (4) niektóre przedmioty posiadają te własności i my o tym wiemy [ 17 ].
Krytyka intuicjonizmu polega na zakładanej spekulatywnej epistemologii, a także określonej ontologii wartości, które naruszają zasady empiryzmu.
Budowana jest ona na koncepcji
intuicji jako niepostrzeżeniowej świadomości faktów etycznych, nie uwzględnia
istnienia możliwości konfliktów nawet przy najprostszych konfliktach
moralnych. Nie uwzględnia, jak się na pierwszy rzut oka wydaje, możliwości różnych
intuicji wynikających z różnic wychowania i kultury. Narażona jest więc na
krytykę opierającą się na fakcie relatywizmu kulturowego [ 18 ].
c. Kolejnym niezwykle ważnym nurtem w metaetyce, jest emotywizm.
Emotywizm zgadza się z intuicjonizmem w przekonaniu, że „dobro" jest niedefiniowalne, ale, inaczej już niż
intuicjonizm twierdzi , że „dobro" jest
pseudopojęciem, oraz że wszystkie sądy wartościujące (a zwłaszcza
sądy moralne) są tylko wyrazem preferencji, skłonności lub uczuć
[ 19 ].
Wyróżnia się emotywizm skrajny, którego głównymi przedstawicielami
jest A. J. Ayer czy R. Carnap. Twierdzenia etyczne spełniają tylko funkcję
ekspresyjną i redukowane są do szczególnego rodzaju wykrzykników: „To jest
dobre" = „hurra!!!!" Zacytujmy samego Ayera: „Mówiąc, że pewien
rodzaj postępowania jest dobry albo zły, nie wypowiadam żadnego twierdzenia o faktach ani nawet żadnego twierdzenia dotyczącego mojego stanu psychicznego.
Wyrażam tylko pewne uczucia moralne" i: twierdzenia etyczne „są one
niesprowadzalne [do zdań w sensie logicznym — M.W.] z tych samych powodów, z jakich niesprowadzalny jest krzyk bólu czy rozkaz — tj. dlatego, że nie wyrażają
autentycznych zdań". [ 20 ]
1 2 3 4 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] M.
Ossowska: Podstawy nauki o moralności,
Warszawa 1963r. , s. 10, gdzie
czytamy: (...) nazywać będziemy (...) nauką o moralności dyscyplinę, która
niczego w zakresie moralności nie ocenia i niczego nie zaleca, tylko próbuje
np. jak najrzetelniej zanalizować i wyjaśnić panujące w danym środowisku
oceny moralne i obowiązujące w nim normy (...). [ 3 ] T.
Styczeń: ABC etyki, Lublin 1983r., s. 5-6. Podobnież M. Ossowska: Nauka o moralności… op. cit., str. 9-10. [ 4 ] J. Pawlica: Etyka.
Część I; Kraków 1980r., op.
cit., s. 26. [ 5 ] T. Kotarbiński: Zagadnienia
etyki niezależnej: s. 142. Wszystkie cytowane artykuły Tadeusza Kotarbińskiego
pochodzą z książki: T. Kotarbiński: Pisma
etyczne, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź, 1987r. [ 6 ] R. Brandt: Metaetyka
[w:] Metaetyka, red. I. Lazari-Pawłowska, Warszawa 1975r., s. 9. [ 7 ] R. Lautmann:
Uwagi o metaetyce; [w:] Metaetyka… op. cit.,
s. 13. [ 8 ] R.
Brandt: Etyka. Zagadnienia etyki
normatywnej i metaetyki; Biblioteka Współczesnych Filozofów,
Warszawa 1996, przeł. B. Stanosz, s. 260. [ 9 ] R.
Brandt: Metaetyka… op. cit., s. 9.;
R. Lautmann: Uwagi… op. cit., s. 14. [ 10 ] M. Fritzhand: Główne
zagadnienia i kierunki metaetyki, Warszawa 1970r., s.
39. [ 11 ] M. Przełęcki: Sens i prawda w etyce, Warszawa 2004r.,
s. 57. [ 12 ] T. Styczeń: Spór o naukowość etyki, [w:] Metaetyka...
op. cit. s. 558. [ 14 ] Por.
Brandt: Etyka… op. cit. s. 268. [ 15 ] Maria Ossowska tak określa istotę błędu naturalistycznego: „Błędem
naturalistycznym jest ustalenie równoznaczności między orzecznikami oznaczającymi
pewne właściwości empiryczne a orzecznikami oceniającymi bądź też
uznawanie za równoznaczne (nie tylko równoważne, co błędu naturalistycznego
jeszcze nie stanowi) pewnych zdań, z których jedno zawiera orzeczniki
pierwszego typu, a drugie — orzeczniki drugiego typu"; tejże: Nauka...
op. cit., s. 50. [ 16 ] Teza ta jest kontrowersyjna. [ 17 ] Brandt: Etyka...
op. cit.,s. 317-318. [ 19 ] MacIntyre: Dziedzictwo cnoty.
Studium z teorii moralności, przeł. A. Chwedeńczuk, Warszawa 1996
r., s. 39. [ 20 ] A. J. Ayer: Language
Truth and Logic, London 1936r., s. 159. Wszystkie cytaty pochodzą z książki:
M. Ossowska: Nauka… op. cit., s.
72. « Etyka (Publikacja: 31-03-2006 )
Marcin Weisbrot Student filozofii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, absolwentem prawa Wydziału Prawa i Administracji tegoż Uniwersytetu. Zajmuje się przede wszystkim problematyką etyczną oraz filozofią i teorią prawa. Pisze pracę magisterską "Relacje prawa i moralności w 'Pojęciu Prawa' H.L.A Harta". Po zakończeniu studiów planuje rozpoczęcie studiów doktoranckich.
| Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4680 |
|