|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Sztuka » Komiks
Persepolis - Okiem kobiety, okiem dziecka Autor tekstu: Sylwia Kaźmierczak
Persepolis to czterotomowy (w niektórych krajach — w tym w Polsce -
wydany w dwóch tomach), autobiograficzny komiks autorstwa Marjane Satrapi. Za
granicą zdobył on już spory rozgłos i został wyróżniony między innymi
nagrodą Scenariusz Roku na Międzynarodowym Festiwalu Komiksu w Angouleme. W kwietniu dzięki wydawnictwu Post, ukazała się polska edycja pierwszej części,
zaopatrzonej w podtytuł Historia dzieciństwa. Obejmuje ona losy bohaterki do chwili, gdy jako 14-sto
latka została wysłana przez rodziców do Wiednia.
Kilka słów o autorce. Marjane Satrapi jest Francuzką irańskiego
pochodzenia, wychowaną w Teheranie, w postępowej rodzinie. Jej matka ma książęce
pochodzenie, jednak sama Marjane podchodzi dość luźno do swoich arystokratycznych
korzeni. Autorka
dorastała w realiach konfliktów targających Iran. W wieku 14 lat została wysłana
do Austrii, w której kontynuowała naukę w szkole średniej. Na studia wróciła
do Iranu, gdzie wyszła za mąż. Po rozwodzie wyemigrowała do Paryża, w którym
mieszka do dziś.
W niniejszym artykule nie chcę dokonywać porównania Persepolis z komiksem Maus
Arta Spiegelmana, mimo że oba tytuły są często ze sobą zestawiane. To dwie
zupełnie różne pozycje, których akcja rozgrywa się na przestrzeni różnych
lat, a tym samym dotyczy innych kwestii społeczno-politycznych. Inna jest
też płeć protagonisty, a za jedyny wspólny
element można uznać charakter autobiograficzny obu pozycji. Nie chciałabym
także, aby byłaby to sucha recenzja. Bardziej przemyślenia o tym, jakże
interesującym i oryginalnym tomiku na naszym rynku wydawniczym. Pozycji doskonałej
zarówno dla miłośników komiksu, jak i dla osób pragnących poznać historię
Iranu pokazaną w niecodzienny sposób.
Poznajemy bohaterkę Historii dzieciństwa — sześcioletnią dziewczynkę pragnącą zostać
prorokinią, jej rodziców, marksistów, wychowujących córkę w duchu wolności i babcię która jako jedyna zna tajemnice wnuczki. Marjane posiadająca ogromną
wyobraźnię toczy ożywione dyskusje z Bogiem, czyta komiksową wersję
„Materializmu dialektycznego", podzielając poglądy rodziców chce
uczestniczyć w demonstracjach. Podobnie jak jej najbliżsi koledzy początkowo
nie odczuwa trudów zmian ustrojowych. Jak większość dzieci Marji poszukuje
swojego bohatera, którym staje się dla niej wujek Anusz. Wkrótce po jego śmierci
wybucha wojna z Irakiem. Codziennością mieszkańców Iranu stają się naloty.
Przyjaciele rodziny Satrapi giną pod gradem bomb lub zabici przez reżim.
Swobody obywatelskie zostają coraz bardziej ograniczane, kobiety muszą nosić
chusty, mężczyźni brody. Młodzi chłopcy są masowo wcielani do wojska i szybko giną wysyłani na pola minowe. Ludność cywilna codziennie biczuje się
na znak żałoby po poległych, w sklepach brakuje towarów. Rodzicie
dziewczynki dla ochrony decydują się wysłać ją do szkoły za granicą.
Satrapi przedstawia zdarzenia na bieżąco, czytelnik nie śledzi ich z perspektywy czasu. Można więc określić Persepolis
mianem reportażu prowadzonego przez dziecko.
Persepolis to komiks niezwykle osobisty, niosący w sobie ogromny ładunek
emocji. Autorka ocenia rozgrywające się na jej oczach zdarzenia w sposób
nacechowany subiektywizmem i często podkoloryzowany w typowy dla dziecka sposób.
Jest to jednak ocena nie pozbawiona sarkazmu. Mała Marjane jest przewodnikiem
po tak dla nas odległym świecie, jego społeczności, zwyczajach i burzliwym
okresie w dziejach — od obalenia Szacha po wojnę z Irakiem. Młoda Satrapi to
ciekawa świata i baczna obserwatorka, która wraz z upływem czasu coraz świadomiej
reaguje na to, co dzieje się wokół niej.
Ważnym aspektem tego komiksu jest fakt, że w roli
protagonisty występuje kobieta. Czytelnik śledzi więc nie tylko dorastanie
dziecka w trudnych czasach konfliktów wewnętrznych targających Iran, ale również
dojrzewanie, stawanie się kobietą w państwie, w którym prawa mają jedynie mężczyźni.
Poznajemy jak kształtuje się stosunek bohaterki do konieczności podporządkowywania
się młodych dziewcząt ograniczeniom i nakazom wynikającym z ich płci. Ale są i te przyjemniejsze aspekty życia. Marji pali pierwszego papierosa, uczestniczy w prywatce, przeżywa pierwsze zauroczenie, słucha muzyki rockowej, a ścianę
jej pokoju zdobi przemycony z Turcji plakat Iron Maiden.
Na jej przykładzie przedstawiony jest także rezultat zetknięcia się
muzułmanów z kulturą Zachodu — Marjane obok chusty na głowie, nosi adidasy i przypinkę z Michaelem Jacksonem, za co trafia na posterunek Strażniczek
Rewolucji. Wszystko to jest wyrazem buntu młodej dziewczyny.
Komu można polecić Persepolis? Przede wszystkim osobom otwartym na formę sztuki jaką
jest komiks. Mimo, że jest to autobiografia, podana w ten niecodzienny sposób,
może okazać się barierą nie do przejścia dla czytelników nastawionych wyłącznie
na formę literacką. W przypadku Persepolis przeniesienie pamiętnika na
rysunkowe medium sprawdziło się idealnie. Ascetycznie wykonany ale bogaty w treść komiks, niezwykle sugestywnie przekazuje myśli autorki.
Dzieło Marjane Satrapi to doskonała lekcja historii o wciąż
dość egzotycznym dla nas kraju jakim jest Iran. Kojarzony w Polsce głównie z wojnami, okazuje się być państwem z niezwykle bogatą przeszłością. Kraj
utożsamiany z terroryzmem i fanatyzmem ma też drugie, bardziej ludzkie
oblicze. Jest to też komiks o dorastaniu i kształtowaniu własnej świadomości.
Persepolis zostało zaadoptowane na film animowany. Jego produkcja
zakończy się prawdopodobnie w 2007 roku.
« Komiks (Publikacja: 10-07-2006 )
Sylwia KaźmierczakAbsolwentka chemii na Uniwersytecie Łódzkim. Jest związana z Nieformalną Grupą Łódź Gender. Interesuje się safizmem w kulturze i sztuce oraz komiksem. W przypadku komiksu jej zainteresowanie skupia się głównie na kobietach (zwłaszcza lesbijkach) i ich wizerunku. Jako publicystka współpracuje z komiksowymi serwisami internetowymi. Redaguje offowy zin Khalsag. Posiada stronę autorską Les Guide. Strona www autora
Liczba tekstów na portalu: 2 Pokaż inne teksty autora Poprzedni tekst autora: Odważne waginacje Eve Ensler | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4907 |
|