|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawa Człowieka
Pola współpracy Rzecznika Praw Obywatelskich z organizacjami pozarządowymi [1] Autor tekstu: Małgorzata Gawlik
Rzecznik Praw
Obywatelskich jest organem kontroli państwowej działającym w prawnie określonych
ramach. Zakres jego kompetencji wynika z przepisów ustaw. Uniemożliwia tym
samym pole oddziaływania tego
organu na dziedziny wyłączone
spod przepisów ustawy. Spośród wniosków wpływających corocznie do Biura
Rzecznika, tylko około 30% obejmuje sprawy mieszczące się w jego
przedmiotowym zakresie działań [ 1 ].
Przyczyną zwracania się do RPO ze sprawami niepodlegającymi kompetencji tego
organu jest niedostateczna świadomość prawna obywateli, nie zdających sobie
sprawy z ograniczonych możliwości rzecznika. Sfery niezagospodarowane przez
rzecznika skutecznie mogą przejmować organizacje „trzeciego sektora" na
zasadzie pomocniczości i wzajemnej współpracy w myśl budowy społeczeństwa
obywatelskiego, w którym rola organizacji pozarządowych jest niezwykle ważna i potrzebna. Z usytuowania pozycji
rzecznika pośród innych instytucji państwowych wynika, iż RPO nie przysługuje
funkcja określana mianem „funkcji społecznego nacisku" tak skutecznie
wykorzystywana przez organizacje spoza administracji państwowej, tzw. NGOs,
czyli organizacje pozarządowe. Z drugiej strony wsparcie rzecznika udzielane
wielu inicjatywom podejmowanym przez organizacje pozarządowe wzmacnia prestiż
działań tych organizacji, powodując poważniejsze traktowanie
„trzeciego sektora". Obie strony mają możliwość wzajemnego
przekazywania cennych informacji na
temat stanu przestrzegania prawa w kraju oraz przekazywania spraw mieszczących
się w kompetencji drugiej strony. Organizacje pozarządowe mogą działać często
szybciej i efektywniej niż instytucje państwowe. Praca dotyczy różnych form współdziałania
wspomnianych instytucji, począwszy od współpracy formalnej — czyli
patronowania przez rzecznika wielu akcjom i inicjatywom na rzecz promowania praw i wolności człowieka i obywatela po współpracę konkretną, rzeczywistą,
opierającą się na wspólnym realizowaniu szeregu programów oraz inicjowaniu
zmian w polskim prawodawstwie.
Skupię się na wydarzeniach z lat
2000-2006, czyli od roku, w którym ustawodawca wprowadził wymóg współdziałania
RPO z organizacjami „trzeciego sektora".
1.
Podstawa
prawna współpracy
Zgodnie z art. 17 a u.r.p.o. „Rzecznik współdziała ze
stowarzyszeniami, ruchami obywatelskimi, innymi dobrowolnymi zrzeszeniami i fundacjami na rzecz ochrony wolności i praw człowieka i obywatela". Powyższy
przepis został wprowadzony ustawą z dnia 12.5.2000 r. o zmianie ustawy o Rzeczniku Praw Obywatelskich, ustawy — Kodeks postępowania cywilnego oraz
zmianie niektórych innych ustaw. Zapoczątkował obowiązek współpracy
rzecznika z organizacjami pozarządowymi w dziedzinie ochrony praw i wolności człowieka i obywatela. Granice współpracy z organizacjami pozarządowymi wyznacza art. 208 ust. 1 konstytucji. W ramach podjętej współpracy rzecznik ma wypełniać konstytucyjnie przypisane
zadanie ochrony wolności i praw człowieka i obywatela [ 134 ]. 2.
Cele i formy współpracy
Organizacje pozarządowe tworzące tzw. trzeci sektor działają niemalże
we wszystkich dziedzinach życia. Podejmują działania w obszarach takich jak:
edukacja prawna, kultura, ekologia, pomoc społeczna, problemy mniejszości
narodowych, przemocy w rodzinie czy rozwój przedsiębiorczości. Niezwykle ważnym
faktem jest to, iż organizacje pozarządowe są zdecydowanie bliżej ludzi niż
przedstawiciele instytucji państwowych. Można nawet posunąć się do
twierdzenia, iż są „pośrednikami" pomiędzy mieszkańcami a władzami
określonego regionu. Pozwala to na szybsze niż ze strony władz reagowanie na
najbardziej pilne potrzeby i problemy ludzkie [ 135 ].
„Organizacje społeczeństwa obywatelskiego nie muszą i nie powinny być
tworzone i działać w opozycji do państwa i jego instytucji, czy też wyłącznie w sferach niezagospodarowanych przez państwo. Należy dążyć do modelu
partnerskiej współpracy opartej na zasadzie pomocniczości, wzajemnej
koordynacji działań na rzecz wspólnoty lokalnej,
regionalnej czy narodowej" [ 136 ]. Współdziałanie rzecznika z organizacjami pozarządowymi może przybierać
następujące formy:
-
formalną, polegającą na zawieraniu przez rzecznika z organizacją
porozumień lub umów,
-
nieformalną, w zakresie której znajdują się takie działania jak [ 137 ]:
-
wspólne opracowywanie i realizacja programów poprawy ochrony praw i wolności jednostki;
-
przekazywanie rzecznikowi informacji o sprawach indywidualnych, które
wymagają podjęcia interwencji RPO;
-
kierowanie przez rzecznika do organizacji pozarządowych osób, które zgłosiły
do biura RPO problem, nie mieszczący się w kompetencji
tego organu, a mogący być skutecznie rozwiązany przez organizacje
pozarządowe;
-
dzielenie się informacjami w zakresie
ochrony praw i wolności człowieka;
-
wymiana materiałów informacyjnych oraz publikacji;
-
organizowanie konferencji, szkoleń i seminariów
poświęconych zagadnieniom ochrony praw i wolności człowieka;
-
patronowanie przez rzecznika wielu akcjom prowadzonym przez organizacje
pozarządowe.
A. Programy W ramach ustawowej współpracy
organizacji pozarządowych i Rzecznika Praw Obywatelskich realizowane są
programy na rzecz poprawy sytuacji przestrzegania praw i wolności jednostki we
współczesnym świecie. Obecnie jest to jedna z najistotniejszych form współdziałania
tych podmiotów. Wskazać należy następujące rodzaje programów:
-
Edukacja dla Rozwoju;
-
Krajowy Program Na Rzecz Ofiar Przestępstw;
-
Program oświęcimski;
-
Ruch Przeciw Bezradności Społecznej;
-
Edukacja dla Rozwoju.
a) Edukacja
dla Rozwoju Program zapoczątkowała w 2000 r. Deklaracja Obywatelska „Edukacja dla
Rozwoju", której autorzy — zespół około trzydziestu ludzi nauki i społeczników — podjęli zobowiązanie w sprawie podjęcia prac nad zmianami systemowymi w dziedzinie polityki edukacyjnej. Głównym założeniem programu jest realizacja
powszechnego prawa gwarantującego przez Konstytucję RP (art. 70) -
prawa do edukacji, m. in. poprzez tworzenie warunków dla przebiegającego ponad
podziałami politycznymi dialogu obywatelskiego. Określone w konstytucji prawo
do edukacji warunkuje korzystanie z innych praw, w szczególności prawa do świadomego i aktywnego uczestniczenia w życiu społeczeństwa [ 138 ]. W 2001 r. w ramach programu powstał Obywatelski Komitet Edukacji
Narodowej, którego celem jest przeciwdziałanie takim zjawiskom jak
ograniczanie wpływu rodziców i społeczności lokalnych oraz obywatelskich na
funkcjonowanie systemu kształcenia oraz administracyjno-politycznym barierom
napotykanym na drodze inicjatyw edukacyjnych. Komitet utworzyli przedstawiciele
czterech środowisk: prezes stowarzyszenia „Przymierza Rodzin" I.
Dzieduszycka w imieniu laureatów konkursu Pro Publico Bono, nad którym patronat
honorowy obejmuje Rzecznik Praw Obywatelskich, T. Sadowiski — prezes Fundacji
Pomocy Wzajemnej „Barka", profesor J. Wyrozumski — sekretarz generalny
Polskiej Akademii Umiejętności i W. Obszyński -
prezes zarządu Centrum im. M. Dzielskiego [ 139 ]. W latach 2001 — 2002 odbyło się wiele konferencji na temat tematom edukacji
obywatelskiej. Poświęcone były m. in. takim zagadnieniom jak: podniesienie
edukacji na wsi, rola rodziców w procesie edukacji szkolnej, problemy edukacji
osób niepełnosprawnych, kształcenie nauczycieli i edukacja mniejszości
narodowych [ 140 ]. W 2003 r. prace nad programem skupione były wokół tematu oceny stanu
edukacji narodowej, dostępności kształcenia i równości szans edukacyjnych
[ 141 ].
Podczas spotkań przedstawicieli takich organizacji pozarządowych jak Społeczne
Towarzystwo Oświatowe (W. Starzyński) czy Związek Harcerstwa Polskiego (T.
Hernik) oraz osób z Biura Rzecznika Praw Obywatelskich (A. Sieprawska, G.
Rdzanek-Piwowar) opracowano dokumenty, ustalające cele polskiej edukacji oraz
plan powołania nowego organu — Rady Edukacji Narodowej). Dokumenty
przedstawiono na konferencji „Obywatelska odpowiedzialność za edukację
narodową", zorganizowanej w Biurze RPO 10.6.2003 r. Wynikiem prac zespołu
było skierowanie w 2003 r. przez rzecznika do prezydenta RP wniosku w sprawie
podjęcia inicjatywy ustawodawczej i powołanie Rady Edukacji Narodowej. Rada
miała być niezależnym obywatelskim organem, którego celem byłoby
wyznaczanie wieloletnich strategii polityki oświatowej oraz sprawowanie
kontroli nad stanem i rozwojem edukacji narodowej [ 142 ]. W 2005 r. odbyły się dwie konferencje z udziałem rzecznika organizacji
pozarządowych. Pierwsza została zorganizowana 3.3.2005 r. z udziałem
Fundacji Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego pt. Alternatywne formy
edukacji przedszkolnej. Tematem było wyrównywanie szans oświatowych za
pomocą upowszechniania edukacji przedszkolnej na terenach dotkniętych obniżonym
kapitałem kulturowym. 29.11.2005 r. w Biurze Rzecznika odbyła się
konferencja przy udziale Stowarzyszenia „Szkoła Liderów" pod nazwą Rodzina
obywatelska. Rola rodziny w kształtowaniu wartości i postaw
obywatelskich [ 143 ].
1 2 3 4 5 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] S. Patyra [w:] W. Skrzydło (red.), Polskie
prawo konstytucyjne, Lublin 2005 r., s. 438. [ 134 ] S. Trociuk, Ustawa o Rzeczniku..., op. cit., s. 110. [ 135 ] K. Nalaskowski (red.),
Biuletyn RPO Materiały nr 48 — Informacja Rzecznika Praw Obywatelskich za
2003 r., Warszawa 2004 r., s. 356. [ 136 ] Wystąpienie dr J. Kochanowskiego, Rzecznika
Praw Obywatelskich z dnia 1.6.2006 r. na otwarcie konferencji Od porady
do działania. 10 lat Biur Porad Obywatelskich, BRPO. [ 137 ] S.
Trociuk, Ustawa o Rzeczniku..., op. cit., s. 110. [ 138 ] Informacja o programie. Program Edukacja dla rozwoju, BRPO. [ 139 ] J. Sadecki, Szkoła to nie
tylko mury i etaty, Rzeczpospolita nr 135, 11.06.2001 r., s. 32. [ 140 ] K. Nalaskowski (red.), Biuletyn RPO Materiały nr 44 — Informacja
Rzecznika Praw Obywatelskich za 2001 r., Warszawa 2002 r., s. 10. [ 141 ] K. Nalaskowski (red.), Biuletyn RPO Materiały nr 48 — Informacja
Rzecznika..., op. cit., s. 361. [ 142 ] Obywatelska
odpowiedzialność za edukację narodową. Wprowadzenie, BRPO. [ 143 ] K. Nalaskowski (red.), Biuletyn RPO Materiały nr 52 — Informacja
Rzecznika Praw Obywatelskich za 2005 r., Warszawa 2006 r., s. 257. « Prawa Człowieka (Publikacja: 09-12-2006 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5148 |
|