|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Państwo i polityka » Doktryny polityczne i prawne
Liberalny testament Karla Poppera Autor tekstu: Dirk Verhofstadt
Tłumaczenie: Ilona Vijn-Boska
Prace austriacko- brytyjskiego filozofa
Karla Poppera (1902-1994) są ważnym źródłem inspiracji dla liberalizmu.
Popper studiował na Uniwersytecie Wiedeńskim między innymi filozofię,
psychologię i matematykę. Początkowo zaangażował się w studencki ruch
marksistowski. Jednak bardzo szybko miał okazję się przekonać, że marksizm
jest skostniałą i w dużym stopniu błędną ideologią. Znajomość
psychologii zmieniła go w zwolennika racjonalizmu. Wiedza według niego nie była
stworzona z obserwacji, lecz nasze spostrzeżenia zależały od wiedzy przez nas
posiadanej. Ogólne idee teoretyczne muszą poprzedzać doświadczenie: bez nich ani
prowadzenie doświadczeń, ani w ogóle uprawianie nauki, nie jest możliwe.
Publikacja Logik der Forschung (Logika odkrycia naukowego)stała się bardzo popularna i dzięki
temu Karl Popper stał się z dnia na dzień sławnym filozofem. W pracy tej
opisał swoje idee o obiektywności i postępie wiedzy. W 1937 roku uciekł
Popper razem ze swoją żoną przed wzrastającym radykalno-prawicowym zagrożeniem w Austrii i osiedlił się w Nowej Zelandii. Najważniejszymi pracami z tego
okresu są książki: Nędza historycyzmu (The Poverty of Historicism) i dwuczęściowa Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie (The Open Society
and Its Enemies).
W pierwszej pracy przeciwstawia się
teorii, że historia rozwija się niezłomnie i nieuchronnie według stałych
praw, które można badać pod kątem ich powstawania, rozwoju i upadku. Praw,
które mogą zostać odkryte ze względu na końcową sytuację, tak jak to
utrzymywano między innymi w marksizmie. Historyzm według niego prowadzi do
buntu przeciw rozumowi, a to może doprowadzić do rewolucji. Twierdził:
"Dążenie
do 'uszczęśliwiania wszystkich' może stać się bardzo
niebezpieczne, jeżeli pewna liczba osób będzie zgodna ze sposobem, w jaki to
ma się zdarzyć. Jeżeli nie chcemy znowu doprowadzić świata do katastrofy,
musimy porzucić nasze marzenia o szczęśliwym świecie. Mamy pozostać
uzdrowicielami świata, lecz w miarę skromnymi. Musimy się zadowolić z nigdy
nie zakończonym dziełem zmniejszania cierpienia, zwalczania niepotrzebnego zła i zapobiegania dziesiątkom i setkom drobnych nieszczęść i niedogodności. Przy tym musimy mieć
ciągle oczy otwarte na nieuniknione i niechciane efekty naszej interwencji, których
nigdy nie możemy przewidzieć." Według niego człowiek uczy się na swoich błędach i tylko dzięki próbom i błędom rośnie nasza wiedza, a nauka postępuje
naprzód. Swoją książkę poświęcił "ku pamięci tym wszystkim bezimiennym
mężczyznom i kobietom wszystkich przekonań, narodów i nacji, którzy zostali
ofiarami wiary faszyzmu i komunizmu w imię Niezłomnego Prawa, które miało
określać przebieg historii".
W drugiej książce broni 'społeczeństwa
otwartego', gdzie władza państwowa jest poddanapod kontrolę
wszystkich obywateli, a nie tylko wybranych elit. W razie potrzeby rząd może
być też odwoływany bez rozlewu krwi. Każdy ma prawo do wolności i życia
według własnych reguł, ale musi ponosić odpowiedzialność za osobiste
decyzje. Ludzie mogą swobodnie zmieniać swoją pozycję w hierarchii
społecznej. Społeczeństwo otwarte opiera się na zasadzie tolerancji dla
poszukiwań odrębnych dróg szczęścia, zawsze jednak w granicach prawa.
Podstawę polityczną stanowią prawa i wolności obywatelskie. Jego zdaniem,
przejście od społeczeństwa zamkniętego do otwartego "jest najgłębszą
rewolucją, przez którą ludzkość dotychczas przeszła". Największymi
wrogami tego rodzaju społeczeństwa są według niego Platon, Hegel i Marks,
propagujący społeczeństwo statyczne, gdzie dla wszystkich problemów społecznych
są gotowe i prawomocne rozwiązania. W takim społeczeństwie jakkolwiek próba
zmian jest rygorystycznie i nieuchronnie poskramiana. Według Poppera postęp w społeczeństwie i rozwój wiedzy opiera się na wolnej dyskusji i stopniowej
przemianie społeczeństwa. To jest wyraźnie liberalne stanowisko i to
zaakcentował twórczy filozof mówiąc w jednym ze swoich ostatnich wywiadów:
I'am a liberal.
Dzięki publikacji The Open Society and
Its Enemies w 1945 Popper stał się sławny na całym świecie. Książka
została uznana za krytykę liberalną totalitaryzmu. Chociaż totalitarne państwo
nie było według niego do zaaprobowania, to nieograniczona wolność każdej
jednostki nie była również pozytywnym zjawiskiem. Uważał, że całkowita
wolność oznacza prawo do robienia wszystkiego na co ktoś ma ochotę, a to może
doprowadzić do pozbawienia drugiej osoby jej wolności. Nieograniczona wolność
potrafi zatem prowadzić do niewolnictwa. Tak więc, aby chronić wolność,
trzeba ją ograniczać. Tym odwraca się Popper od każdej formy
dogmatycznej i od wypowiedzi, takich jak pewność, prawda i absolutność. Dla
niego wszystkie te twierdzenia i wizje są najwyżej hipotezami. Twierdzenie ma
prawo bytu tylko dotąd, dopóki nie zostanie obalone sprzecznym argumentem. I tak na przykład twierdzenie, że wszystkie łabędzie są białe jest prawdziwe
tak długo, dopóki nie pojawi się czarny egzemplarz. Tutaj leżą podstawy
teorii falsyfikacji, które także są do zastosowania w stosunku do filozofii
polityki. Nieufnie ustosunkowuje się do ludzi, którzy sądzą, że są 'święcie i definitywnie przekonani' o czymś. Dlatego też Francis Fukuyama — który w swojej książce The End of History stwierdził, że liberalizm jest jedynym i ostatecznym zwycięzcą na froncie ideologicznym — jest w błędzie. W wywiadzie dla "Der Spiegel" w 1992 Popper określił wypowiedzi
Fukuyamy następująco: "To bzdury".
Popper nie uznawał żadnej politycznej i filozoficznej myśli opierającej się na założeniu nieomylności. Przywódcy
totalitarnych i fundamentalistycznych systemów bazowali na absolutnej pewności i prawdzie swoich myśli i działań. Tu mam na uwadze takich przywódców
partii komunistycznych jak Lenin, Stalin, Mao i Pol Pot, władców
faszystowskich jak Mussolini i Hitler oraz fundamentalistycznych jak ajatollah
Chomeini w Iranie czy też nawet papież w Watykanie. Ten ostatni uzyskał swój
nieomylny status podczas Pierwszego Soboru Watykańskiego w 1870 roku. Nieomylność
istnieje przede wszystkim wewnątrz zamkniętej społeczności, gdzie każda
krytyka zostaje stłumiona w imię wyższego autorytetu i gdzie ludzie żyją
bez wolności swojego zdania, przekonań i możliwości zrzeszania się. Popper
ostrzegał przed obiecującymi raj na ziemi, ponieważ według niego stworzyli
oni nic innego jak piekło. Krytyka problemów społecznych była według niego
najlepszą metodą do zmian na lepsze a nie idea tworzenia idealnego społeczeństwa.
Jego niechęć do każdej formy nieomylności doprowadziłaby dzisiaj Poppera do
protestu przeciw obecnemu fundamentalizmowi rynkowemu. Tak zwani neoliberałowie i libertarianie "wierzą", że wolny rynek, absolutna wolność i niekwestionowalne prawo własności wciąż i zawsze prowadzą do lepszych
rezultatów dla ludzkości. Rzeczywistość wykazała jednak, że to się nie
zgadza. "A free market without intervention does not and cannot exist",
twierdzi Popper. Bezwzględna wiara w wolność i wolny rynek prowadzi często
do obojętności dla ludzi, którzy z powodu choroby, starości lub inwalidztwa
nie są zdolni do funkcjonowania w społeczności, jak i również do bezpośredniego
wykorzystywania tego wolnego rynku dla tworzenia monopoli. Dlatego
też jest potrzebny mocny rząd, aby strzec wolny rynek od monopoli, oligopoli,
trustu i umów cenowych. Mocny rząd jest też potrzebny, aby bronić państwo i gwarantować bezpieczeństwo i wolność swoim obywatelom. Jak i również po
to, aby zatroszczyć się o to, aby chorzy, emeryci i inwalidzi uzyskali pomoc, a dzieci dostęp do oświaty, tak aby rozwijały swoje talenty. Popper dążył do
niezbędnego połączenia interesów jednostki i kolektywu.
W swojej prelekcji The History of Our Time:
An Optimist's View, którą Popper wygłosił 12 października 1956 roku w Bristol, wyliczał bolączki świata. Ich kolejność była następująca: bieda,
bezrobocie i inne formy niepewności socjalnych, choroby i ból, okrucieństwo w wymiarze karnym, niewolnictwo i inne formy zależności, dyskryminacja religijna i rasowa, brak oświaty, silne klasowe różnice i wojny. "We must
construct social institutions, enforced by the power of the state, for the
protection of the economically weak from the economically strong", napisał
Popper. Dawał do zrozumienia, że u podstaw praworządnego państwa
leży wolność i sprawiedliwość. Stwierdzenie, które później zostało
wykorzystane przez takich myślicieli liberalnych jak John Rawls, Amartya Sen i Martha Nussbaum.
Popper przyznawał, że nie można
przewidzieć przyszłości, co najwyżej przewidywać krótkotrwałe trendy.
"Przyszłość zależy od tego, co teraz robimy. My jesteśmy za nią
odpowiedzialni. Naszym obowiązkiem nie jest przepowiadanie przyszłych katastrof, ale walczenie o lepszy świat". Jego dewizą życiową było:
"Optimism
is a moral duty". W 1992 roku stwierdził: 'So we have a duty, instead of predicting something bad,
to support the things that may lead to a better future".
Popper nie twierdził nigdy, że jego
idee są słuszne. Do tego był za krytyczny i zawsze miał nadzieję, że jego
idee zostaną poddane dalszej krytyce. Idee Poppera dla liberałów są
niezwykle bogate i bardzo aktualne. Ten kto dąży do wzrostu wolności i sprawiedliwości na świecie, ten powinien przeczytać książki Poppera. W czasach dzisiejszych ze względy na powstawanie ekstremalnych partii
politycznych musimy strzec się przed nowymi społeczeństwami zamkniętymi, które
ograniczają podstawowe wolności każdego obywatela.
*
Publikowane na stronie www.liberales.be
« Doktryny polityczne i prawne (Publikacja: 04-02-2007 )
Dirk VerhofstadtUr. 1955. Belgijski teoretyk liberalizmu (zwolennik J. Rawlsa), brat belgijskiego premiera, Guy'a Verhofstadta. Jego książka "Het menselijk liberalisme" inspiruje europejskich polityków z partii liberalnych. Broni liberalizmu przed atakami antyglobalistów. Jego najnowsza książka to "Obrona indywidualności". We wrześniu 2007 r. stowarzyszenie 'Wolna Myśl' (De Vrije Gedachte) przyznało mu tytuł "Wolnomyśliciela Roku". Strona www autora
Liczba tekstów na portalu: 15 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Polska plama na aureoli Piusa XII | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5258 |
|