|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Państwo i polityka » Integracja i Unia Europejska
Traktat Konstytucyjny Unii Europejskiej [1] Autor tekstu: Jerzy Kolarzowski
1.
Geneza i stan prawny związany z ratyfikacją Traktatu Konstytucyjnego
W
ciągu ostatnich dwudziestu lat w Unii Europejskiej przeprowadzano szereg
rewizji traktatów europejskich. Każdy z nich był opracowany przez Konferencję
Międzyrządową złożoną z przedstawicieli rządów państw członkowskich,
Komisji Europejskiej oraz Parlamentu Europejskiego.
Jednolity
Akt Europejski podpisany
został w lutym 1986 r. co pozwolił Unii zbudować jednolity rynek, ustanawiając
swobodę przepływu ludzi, towarów, usług i kapitału.
Podpisany
sześć lat później, w lutym 1992 r., Traktat z Maastricht
umożliwił Unii
wprowadzenie wspólnej waluty, wspólnej polityki zagranicznej a także ustanowił
współpracę w dziedzinie sprawiedliwości i spraw wewnętrznych.
Jednakże
po ustanowieniu Traktatu z Maastricht pogłębianie europejskiej unii
politycznej zostało nieco spowolnione. Dwie kolejne Konferencje Międzyrządowe,
które zakończyły się podpisaniem Traktatu z Amsterdamu w 1997 r. i Traktatu z Nicei w 2001
r., pozwoliły na osiągnięcie pewnych sukcesów, ale wyraźna była słabsza
wola polityczna. Wiele kwestii instytucjonalnych, choć niezwykle istotnych w obliczu rozszerzenia Unii, pozostało bez odpowiedzi.
W
grudniu 2000 r. szefowie państw i rządów piętnastu państw członkowskich,
zgromadzeni w Nicei, doszli do porozumienia w kwestii rewizji traktatów i uznali konieczność kontynuowania reformy instytucjonalnej. Reforma ujęta w Traktacie z Nicei była przez wielu oceniana jako opracowana zbyt powściągliwie.
Tym samym Rada Europejska rozpoczęła szerszą i głębszą debatę na temat
przyszłości Unii, której celem była rewizja dotychczasowych traktatów. W tych okolicznościach postanowiono zwołać „ostatnią" międzynarodową
konferencję naszego kontynentu, której zadaniem miało być przygotowanie
Traktatu Konstytucyjnego Unii Europejskiej.
Ostateczny
tekst Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy został jednomyślnie
przyjęty przez szefów rządów i państw członkowskich 18.6.2004 r. Po
dokonaniu przeglądu pod kątem legislacyjnym i technicznym został uroczyście
podpisany 29.10.2004 r. w Rzymie.
Konstytucja Europejska unieważnia większość dotychczasowych
postanowień traktatowych. Tak więc po jej wejściu w życie tracą swą moc
Traktat Rzymski, Traktat z Mastricht i amsterdamski a także postanowienia z Nicei z 2001 r. Stąd też Traktat Konstytucyjny nie może być przyjmowany częściowo
ani obowiązywać tylko w niektórych państwach dotychczasowej Unii.
Aby
jednak postanowienia Traktatu mogły wejść w życie, jego tekst musi być
poddany procesowi ratyfikacji we wszystkich 25 państwach członkowskich Unii.
Ratyfikacja odbywać się będzie zgodnie z obowiązującą w danym państwie
procedurą prawną oraz tradycją historyczną. Postanowienia prawne odnośnie
sposobu ratyfikacji umowy międzynarodowej, którą jest Traktat, są różne w poszczególnych państwach UE. Możliwe są dwie drogi prawne ratyfikacji, bądź
ich połączenie:
-
metoda parlamentarna, w ramach której tekst Traktatu poddany zostanie pod głosowanie w parlamencie narodowym państwa członkowskiego oraz
-
ogłoszenie ogólnonarodowego referendum, w którym posiadający czynne prawo wyborcze
obywatele, odpowiadając na pytanie dotyczące Traktatu, w powszechnym głosowaniu
wypowiedzą się „za" lub „przeciw" niemu.
Wyniki
referendum, w zależności od obowiązujących przepisów i tradycji, mogą mieć
charakter prawnie obowiązujący lub opiniodawczy [ 1 ].
Po zakończeniu procesu ratyfikacji oraz złożeniu przez wszystkie państwa członkowskie
UE dokumentów ratyfikacyjnych w Rzymie, Traktat ustanawiający Konstytucję dla
Europy będzie mógł wejść w życie. Zwykle proces ratyfikacji Traktatów wspólnotowych
trwał od roku do 2 lat. Dla Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy
przyjęto rok 2009 za datę graniczną.
Ze
strony polskiej traktat podpisali ówczesny premier rządu Marek Belka i minister spraw zagranicznych Włodzimierz Cimoszewicz. Nie widnieje zaś na nim
podpis głowy państwa polskiego Aleksandra Kwaśniewskiego. Utarło się drogą
zwyczajową, że głowa państwa podpisując traktat tej rangi co Konstytucja
Europejska, określa zarazem tryb jego ratyfikacji. Traktat Konstytucyjny dla
Europy zawiera szereg norm ingerujących w porządek prawny RP, a obowiązująca w Polsce konstytucja z dnia 2.4.1997 roku była poparta ogólnonarodowym
referendum. Wiele argumentów przemawia za tym by i Traktat Konstytucyjny UE
przyjąć w sposób łączący obie wyżej wymienione drogi ratyfikacyjne.
Rok
2005, w którym w Polsce miały miejsce podwójne wybory (parlamentarne i prezydenckie) okazał się krytycznym dla procesu ratyfikacji Traktatu
Konstytucyjnego UE. Na wiosnę 2005 w referendum konstytucyjnym Traktat odrzuciło
społeczeństwo francuskie, a kilka miesięcy później negatywną ocenę dla
tego dokumentu wystawiło społeczeństwo Zjednoczonego Królestwa Holandii.
2.
Struktura Traktatu Konstytucyjnego UE
Główny tekst TK jest podzielony na cztery części poprzedzone preambułą. W poszczególnych częściach wyodrębniono szereg tematów nazwanych tytułami,
te z kolei zawierają rozdziały, a w niektórych z nich występują sekcje i podsekcje. Integralnym składnikiem Traktatu są protokoły i załączniki.
Pierwsza,
nie zatytułowana część Traktatu składa się z dziewięciu tytułów:
-
Definicja i cele Unii,
-
Prawa podstawowe i obywatelstwo Unii,
-
Kompetencje Unii (III),
-
Instytucje i organy Unii,
-
Wykonywanie kompetencji Unii,
-
Życie demokratyczne Unii,
-
Finanse Unii,
-
Unia i jej bezpośrednie otoczenie,
-
Członkostwo w Unii.
W punkcie szóstym części pierwszej wymienione są wszystkie
instytucje UE, na które składają się następujące organy:
-
Parlament
Europejski,
-
Rada
Europejska,
-
Komisja
Europejska,
-
Minister
Spraw Zagranicznych Unii /nowość/,
-
Rada
Ministrów Unii /nowość/,
-
Trybunał
Sprawiedliwości Unii Europejskiej,
Sześć powyższych organów tworzą ramy instytucjonalne przyszłej
Unii, pozostałe cztery to organy użyteczności ekonomicznej i ciała doradcze.
Są to:
Do
istotnych instytucji o charakterze doradczym zaliczono:
Drugą
częścią Traktatu jest Karta Praw Podstawowych przyjęta przez państwa członkowskie
podczas szczytu w Nicei, w grudniu 2000 r. Wówczas był to akt woli
politycznej. Karta Praw Podstawowych zamieszczona jako druga część TK nabrała
znaczenia normatywnego. Poprzedzona własną preambułą Karta ta obejmuje
siedem tytułów:
-
Godność,
-
Wolności,
-
Równość,
-
Solidarność,
-
Prawa obywatelskie,
-
Wymiar sprawiedliwości,
-
Postanowienia ogólne dotyczące wykładni i stosowania Karty.
W
trzeciej, bardzo obszernej, części Traktatu zatytułowanej: Polityki i Funkcjonowanie Unii występuje siedem tytułów:
-
Zasady ogólne,
-
Niedyskryminacja i obywatelstwo,
-
Polityki i działania wewnętrzne,
-
Stowarzyszenie krajów i terytoriów zamorskich,
-
Działania zewnętrzne Unii,
-
Funkcjonowanie Unii,
-
Postanowienia wspólne.
W
części czwartej, która została nazwana Postanowienia Ogólne i Końcowe
uregulowano kwestie sukcesji przyszłej Unii wobec Wspólnoty Europejskiej i obecnej Unii Europejskiej, w tym uchylenie dotychczasowych traktatów.
Sprecyzowano terytorialny zasięg stosowania TK, określono zasady jego wejścia w życie, a także przyjęto zwykłą i uproszczona procedurę zmiany jego
postanowień.
Do
Traktatu dołączono załączniki występujące już w Traktatach Rzymskich z 1957 r. Załącznik I — Lista produktów objętych postanowieniami TK dotyczącymi
Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej UE oraz załącznik II — wykaz krajów i terytoriów zamorskich stowarzyszonych z Unią, które utrzymują szczególne
stosunki z niektórymi państwami członkowskimi.
Do
TK dołączono też trzydzieści sześć protokołów, spośród których
zdecydowana większość to protokoły przeniesione z dotychczasowych traktatów
założycielskich, rewizyjnych i akcesyjnych, których obowiązywanie nie stało
się bezprzedmiotowe. Ponadto do TK, w chwili jego podpisania zostały dołączone,
ujęte w Akcie Końcowym Konferencji Międzyrządowej, deklaracje jej uczestników.
Konferencja Międzyrządowa przyjęła czterdzieści jeden wspólnych deklaracji
wszystkich jej uczestników (niektóre z nich zawarte były w traktatach
akcesyjnych) oraz uwzględniono siedem deklaracji niektórych państw członkowskich.
Traktat
Konstytucyjny przyznaje przyszłej Unii Europejskiej osobowość prawną (art. I — 7 TK). Podmiotowość w prawnie międzynarodowym „przyszłej" Unii
Europejskiej nie będzie — podobnie jak w obecnym stanie prawnym — podmiotowością
pełną [ 2 ].
Utworzona
na mocy TK Unia będzie dysponowała jednakże szerszymi i zupełnie nowymi
kompetencjami, których dotychczas nie miały WE ani UE. Jej ramy
instytucjonalne, cele i zadania również nie będą identyczne. Chodzi o to, że
art. I — 12 ust. 4 TK podkreśla specyficzny charakter kompetencji UE w zakresie Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa — WPZiB, przypisując
Unii odrębne zadania „definiowania i implementacji wspólnej polityki
zagranicznej i bezpieczeństwa, włączając w to stopniowe definiowanie wspólnej
polityki obronnej", które to cele nie zostały zaliczone do żadnej z trzech
grup kompetencji Unii.
1 2 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Przed ogłoszeniem
referendum władze państwa członka UE powinny wskazać podstawę prawną w danym państwie do ogłoszenia referendum a zatem określić, czy wynik
referendum ma charakter fakultatywny czy obligatoryjny. [ 2 ] W niemal powszechnej opinii
organizacje międzynarodowe dysponują podmiotowością pochodną i funkcjonalną a jej zakres wyznaczają kompetencje powierzone przez założycieli organizacji
(najczęściej przez państwa dysponujące pełną i domniemaną osobowością
prawną). W mniejszym stopniu o kompetencjach organizacji decyduje praktyka działania i uznanie podmiotów trzecich. « Integracja i Unia Europejska (Publikacja: 27-06-2007 )
Jerzy KolarzowskiDoktor habilitowany, adiunkt w Instytucie Historyczno-Prawnym Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Prawa i Administracji). Współzałożyciel i rzecznik prasowy PPS (1987 - luty 1988), zwolniony z pracy w IPiP PAN (styczeń 1987), współredagował Biuletyn Informacyjny Ruchu Wolność i Pokój (1986–1987), sygnatariusz platformy Wolność i Pokój (1985), przekazywał i organizował przesyłanie m.in. do Poznania, Krakowa, Gdańska, Lublina i Puław wielu wydawnictw podziemnych. Posiada certyfikat „pokrzywdzonego” wystawiony przez IPN w 2003 r. Master of Art of NLP. Pisze rozprawę habilitacyjną "U podstaw europejskiej filozofii praw człowieka. Narodziny jednostki w sferze publicznej i prywatnej w pismach Braci Polskich". Zainteresowania: historia instytucji życia publicznego i prywatnego, myśl etyczna i religijna Europy (zwłaszcza okresu reformacji). Bada nieoficjalne nurty i idee inspirujące kulturę europejską. Hobby: muzyka poważna, fotografia krajobrazowa. Autor książki Filozofowie i mistycy Liczba tekstów na portalu: 51 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Polski i brytyjski samorząd terytorialny - zasadnicze różnice | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5434 |
|