|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Historia prawa
Historia powstania Konstytucji PRL [1] Autor tekstu: Paweł Borecki
Geneza Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (PRL) z 22 lipca
1952 r. stanowi zagadnienie, które dotychczas nie zostało wyczerpująco
zbadane. Zasadna jest obawa, że proces ten może nigdy nie być naświetlony w sposób całościowy. Jest to konsekwencją przede wszystkim faktycznego trybu
prac ustrojodawczych, w ramach których najistotniejsze, rozstrzygające
decyzje, dotyczące treści przyszłej ustawy zasadniczej były podejmowane w wąskim,
nawet kilkuosobowym gronie ówczesnego ścisłego kierownictwa partyjno-państwowego
Polski Ludowej. Materiały obrazujące nieoficjalny a zarazem niepubliczny nurt
prac konstytucyjnych, jeżeli w ogóle zachowały się, to znalazły się w znacznej mierze w archiwach prywatnych. Na tym tle wyróżniają się dokumenty
zgromadzone w Archiwum Akt Nowych (AAN), ukazujące poprawki wniesione przez Józefa
Stalina do pierwotnego projektu Konstytucji. Dotychczas geneza Konstytucji z 22
lipca 1952 r. została najpełniej przedstawiona przez Mariana Rybickiego [ 1 ] , którego zasługą było przede wszystkim zaprezentowanie działalności
komisji przy Sekretariacie KC PZPR w latach 1949 — 1951, oraz w opracowaniach
autorstwa Andrzeja Gwiżdża [ 2 ] , koncentrujących się na parlamentarnym aspekcie prac
konstytucyjnych. Rolę J. Stalina w powstaniu ustawy zasadniczej PRL uwidoczniły
publikacje Andrzeja Garlickiego i Janiny Zakrzewskiej [ 3 ] a także Teresy Torańskiej [ 4 ] . Współczesne opracowania analizowanego zagadnienia bazują przede
wszystkim na pracach wymienionych autorów. [ 5 ] Oficjalne prace
konstytucyjne w latach 1951 — 1952, prowadzone na forum Sejmu Ustawodawczego,
jego Komisji Konstytucyjnej oraz podkomisji, miały w istocie rzeczy charakter
fasadowy. Służyły one przede wszystkim nadaniu pozorów legalizmu i społecznej
akceptacji decyzjom formułowanym poza parlamentem, a nawet poza Polską — w ZSRR. Ostatniemu z wymienionych celów służyła także debata publiczna w sprawie konstytucji, która w istocie rzeczy miała charakter proklamatywny.
[ 6 ]
Fasadowość oficjalnych prac
konstytucyjnych była odbiciem fasadowości samej Konstytucji, która nie
odzwierciedlała ani rzeczywistego sposobu sprawowania władzy w państwie, ani
poziomu gwarancji wolności i praw obywatelskich. Konstytucja PRL w swym
pierwotnym brzmieniu zasadnie określana była jako „stalinowska". J. Stalin
wpłynął bezpośrednio na szereg zawartych w niej sformułowań, a ponadto
ustawa zasadnicza z 22 lipca 1952 r. w swojej systematyce oraz w szeregu
postanowieniach nawiązywała do stalinowskiej konstytucji ZSRR z 1936 r.
Polska Partia Robotnicza już w początkowym okresie swej działalności, w marcu 1943 r., do pierwszorzędnych zadań po odzyskaniu niepodległości
przez Polskę zaliczała podjęcie przygotowań do przeprowadzenia
demokratycznych, pięcioprzymiotnikowych wyborów do Zgromadzenia Narodowego
(Konstytuanty), którego jednym z zasadniczych celów winno być utrwalenie form
ustrojowych i uchwalenie nowej konstytucji. [ 7 ]
Postulat ustanowienia nowej ustawy zasadniczej został zatem sformułowany
dość ogólnikowo, bez określenia nawet w zarysach harmonogramu działań, mających
służyć jego urzeczywistnieniu. Należy zarazem podkreślić, że w pierwszej
połowie 1943 r. komuniści nie negowali jeszcze normatywnej podstawy działania
polskich władz na emigracji oraz ich przedstawicielstwa w kraju — ustawy
konstytucyjnej z 23 kwietnia 1935 r. Odrzucenie konstytucji kwietniowej nastąpiło
jednak już w deklaracji programowej PPR pt. O co walczymy, opublikowanej w listopadzie 1943 r. Symptomatycznym było, że nastąpiło to po zerwaniu
przez ZSRR stosunków dyplomatycznych z rządem polskim w Londynie, a zarazem po
fiasku rozmów PPR z przedstawicielami Delegatury Rządu na Kraj i Komendy Głównej
AK na temat wspólnej walki z okupantem. W świetle wspomnianego dokumentu
odrzucenie konstytucji z 1935 r., określanej jako: antydemokratyczna,
nielegalna, ozonowa i nie zaakceptowana przez naród, służyć miało
delegitymizacji rządu emigracyjnego. [ 8 ] Powyższy zabieg propagandowy będzie
pojawiał się od tej pory w kolejnych wystąpieniach programowo-politycznych
polskich komunistów oraz związanych z nimi ugrupowań. [ 9 ]
Po raz pierwszy także w deklaracji O
co walczymy negacja ustawy konstytucyjnej z 1935 r. łączyła się z zapowiedzią zorganizowania przez Rząd Tymczasowy demokratycznych wyborów do
Konstytuanty, mającej ustalić demokratyczne formy ustrojowe poprzez uchwalenie
konstytucji.
W „wyzwolonym" kraju zapowiedź opracowania i uchwalenia nowej ustawy
zasadniczej publicznie sformułowano po raz pierwszy w Manifeście
Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego
z 22 lipca 1944 r. Miał tego dokonać pochodzący z pięcioprzymiotnikowych
wyborów Sejm Ustawodawczy. Krajowa Rada Narodowa oraz powołany przez nią PKWN
działały na podstawie konstytucji z 17 marca 1921 r., jako jedynie
obowiązującej konstytucji legalnej, uchwalonej prawnie [ 10 ]
Podstawowe założenia konstytucji marcowej miały obowiązywać, aż do zwołania
Sejmu Ustawodawczego. Rząd emigracyjny oraz jego Delegaturę na kraj wprost
określono jako władzę samozwańczą i nielegalną, gdyż opierającą się na
bezprawnej, faszystowskiej konstytucji z kwietnia 1935 r. [ 11 ] Manifest z 22 lipca 1944 r. pozostawiał
zarazem władzom nowego reżimu bardzo dużą swobodę w działalności
ustrojodawczej. Poza wskazaniem jednoizbowego Sejmu Ustawodawczego jako
konstytuanty nie określał bowiem ani terminu uchwalenia konstytucji, ani nie
formułował wprost wytycznych co do jej treści. Analiza oficjalnych wypowiedzi
lewicy komunistycznej może prowadzić do wniosku, że zapowiedź uchwalenia
nowej konstytucji przez pochodzący z demokratycznych wyborów Sejm Ustawodawczy
miała przynajmniej częściowo osłabić społeczną negację nowych władz (w
istocie rzeczy uzurpatorskich) poprzez wskazanie postępowych, demokratycznych
celów ich działalności. Odrzucenie konstytucji kwietniowej jako prawnej
podstawy funkcjonowania władz emigracyjnych oraz ich przedstawicielstwa w kraju
de facto musiało skutkować swego
rodzaju zrównaniem ich z instytucjami powołanymi przez komunistów. W obu
przypadkach nie występowałaby formalna ciągłość ustrojowa.
Postulat uchwalenia nowej konstytucji stał się jednym z podstawowych
punktów programu wyborczego kontrolowanego przez PPR Bloku Stronnictw
Demokratycznych [ 12 ] przed wyborami do
Sejmu Ustawodawczego w styczniu 1947 r. [ 13 ]
W nowej ustawie zasadniczej zamierzano utrwalić nowe fundamenty
ustrojowe. Konstytucja miała wypływać z ducha wielkich tradycji reformatorskich i wolnościowych Polski. Celem tego
aktu winno być zagwarantowanie przeprowadzonych już reform społecznych,
rozbudowanie samorządu terytorialnego oraz utrwalenie Demokracji Ludowej. Towarzyszyły temu zapewnienia zblokowanych
stronnictw, że nowa ustawa zasadnicza będzie Wielką Kartą Wolności Obywatelskich. Miała ona gwarantować równe
prawa wszystkim obywatelom oraz zabezpieczać takie fundamentalne wolności jak:
wolność słowa, prasy, zrzeszeń, wolność sumienia i wierzeń religijnych, a w szczególności prawa Kościoła katolickiego. Zapowiadano, że przedmiotem
ustrojowych gwarancji będzie także własność
prywatna jako podstawa zdrowej inicjatywy prywatnej. W świetle tych
zapowiedzi nowa konstytucja miała urzeczywistniać przede wszystkim wartości
demokratyczne i socjalne, a w mniejszym stopniu także liberalne. Ustawa
zasadnicza miała przede wszystkim pełnić funkcję gwarancyjną i stabilizującą.
Jawiła się nie jako wyznacznik, czy instrument zasadniczych przemian
politycznych, społecznych i gospodarczych lecz jako ich potwierdzenie. [ 14 ]
Przedstawione ujęcie roli ustawy zasadniczej było zbieżne ze
stalinowską koncepcją konstytucji. Według niej Konstytucja jest rejestracją i ustawodawczym utrwaleniem tych zdobyczy,
które już zostały osiągnięte i zabezpieczone. [ 15 ] Konstytucji
nie należy utożsamiać z programem [...]. Podczas gdy program mówi o tem
czego jeszcze nie ma i co musi być dopiero osiągnięte i zdobyte w przyszłości,
to konstytucja, wręcz przeciwnie, powinna mówić o tem, co już jest, co już
jest osiągnięte i zdobyte obecnie, w teraźniejszości. Program dotyczy przeważnie
przyszłości, konstytucja — teraźniejszości. [ 16 ]
1 2 3 4 5 Dalej..
Przypisy: [ 1 ]
Zob. M. Rybicki, Geneza i przygotowanie
Konstytucji PRL z 1952 roku, „Dzieje Najnowsze", Rocznik XV, 1984, z. 4,
s. 91-116. [ 2 ] Zob. A. Gwiżdż, Organizacja i tryb przygotowania i uchwalenia Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej,
w: Sejm Ustawodawczy 1947-1952, Wrocław-Warszawa
1977, s. 293-323 oraz tenże: Tryb uchwalenia Konstytucji PRL (22 lipca 1952 r.), w: Tryb
uchwalania polskich konstytucji, red. M. Wyrzykowski, Warszawa 1998, s. 79 — 90. [ 3 ] A. Garlicki, J.
Zakrzewska, Zatwierdzenie Konstytucji PRL, "Polityka", 1990, nr 28 oraz A.
Garlicki, Z tajnych archiwów,
Warszawa 1993, s. 187-194. [ 4 ] Zob. T. Torańska,
Oni, Warszawa 1985, s. 224-225. [ 5 ] Por. M. Kallas, A. Lityński, Historia
ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000, s. 91-103, Tadeusz
Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego
Polski, Warszawa 1999, s. 377, A. Ajnenkiel, Konstytucje
Polski 1791 — 1997, Warszawa 2001, s. 294 — 297. [ 6 ] A. Gwiżdż, Tryb uchwalenia
Konstytucji PRL..., jw., s. 86-87. [ 7 ] Deklaracja Komitetu Centralnego PPR z 1 marca 1943 „O co walczymy", w: Dokumenty
programowe polskiego ruchu robotniczego, red. N. Kołomejczyk i B. Syzdek,
Warszawa 1986, s. 281. [ 8 ] O
co walczymy? Deklaracja programowa Polskiej Partii Robotniczej, w: Dokumenty programowe...,jw.,
s. 299. [ 9 ] Por. Manifest
demokratycznych organizacji społeczno-politycznych i wojskowych w Polsce z grudnia 1943 wzywający do utworzenia Krajowej Rady Narodowej, w: Dokumenty
programowe..., jw., s. 319 i 323. [ 10 ] Manifest Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego z 22 lipca 1944, w: Dokumenty
programowe..., 347. [ 12 ] W skład utworzonego jesienią 1946 r. Bloku
Stronnictw Demokratycznych wchodziły: Polska Partia Robotnicza, Polska Partia
Socjalistyczna, Stronnictwo Ludowe oraz Stronnictwo Demokratyczne. [ 13 ] Zob. „Głos Ludu",
1947, nr 5, s. 1. [ 14 ] Największe ugrupowanie ówczesnej legalnej opozycji — Polskie Stronnictwo
Ludowe — w zakresie ustroju politycznego zakładało przyjęcie podstawowych
zasad wynikających z konstytucji marcowej (zob. L. Błędek, Wizje Polski w programie Polskiego Stronnictwa Ludowego 1945-1947,
Warszawa 1996, s. 59). Parlamentarzyści PSL w Sejmie Ustawodawczym proponowali,
aby do momentu uchwalenia nowej ustawy zasadniczej obowiązywały postanowienia
konstytucji z 17 marca 1921 r. z niewielkimi zmianami. [ 15 ] J. Stalin, O
projekcie Konstytucji Związku SRR. Konstytucja /Ustawa Zasadnicza/ Związku
Socjalistycznych Republik Rad, Moskwa 1945, s. 22. « Historia prawa (Publikacja: 02-10-2007 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5568 |
|