|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Państwo i polityka » Politologia
Rozwój systemów demokratycznych w wybranych państwach Unii Europejskiej [3] Autor tekstu: Jerzy Kolarzowski
Kryzys
gospodarczy lat 1919-1920 i rozczarowanie nikłymi efektami udziału Włoch w I wojnie światowej potęgowały nastroje rewolucyjne. Potęgowały się także
nastroje nacjonalistyczne. W 1919 większość miejsc w parlamencie przypadła
Włoskiej Partii Socjalistycznej i katolickiej Włoskiej Partii Ludowej.
Rywalizacja między nimi oraz rozbicie ruchu socjalistycznego (w 1921 powstała
Włoska Partia Komunistyczna) ułatwiły rozwój ruchu faszystowskiego. W roku 1919 były socjalista B. Mussolini utworzył organizację kombatantów
Fasci di combattimento, populistyczną, antykomunistyczną i antylewicową,
którą w roku 1921 przekształcił w Narodową Partię Faszystowską.
Powstawały faszystowskie bojówki, które pod hasłem walki z wrogami
ojczyzny terroryzowały przeciwników, wywołując zamieszki, grabiąc, bijąc i mordując
przeciwników politycznych. Faszyści organizowali „karne ekspedycje"
przeciwko strajkującym robotnikom i chłopom, zwalczali socjalistów i związki
zawodowe.
W wyborach 1921 faszyści uzyskali mandaty w ramach Bloku
Narodowego. Ruch faszystowski krytykując rządy parlamentarne stopniowo
opanowywał instytucje państwowe, tworzył własne urzędy, organizacje
polityczne i korporacje związkowe. Faszyści zwiększali swe wpływy na wsi, wśród
robotników i drobnomieszczaństwa, uzyskali poparcie oraz pomoc finansową
przemysłowców i właścicieli ziemskich. Ich marszowi po władzę
towarzyszyła przychylność dworu królewskiego i neutralność Kościoła.
Po zamachu stanu w październiku 1922 (marsz na Rzym) król Wiktor Emanuel III
powierzył stanowisko premiera Mussoliniemu, który utworzył rząd koalicyjny, z udziałem liberałów, nacjonalistów i prawicowych populistów. W wyborach 1924, dzięki korzystnej ordynacji wyborczej i w atmosferze
terroru wobec opozycji, Narodowa Partia Faszystowska zdobyła większość
parlamentarną. Przywódcę socjalistów, G. Matteottiego, który ujawnił w parlamencie
nadużycia wyborcze partii faszystowskiej, zamordowano, a opozycję
zlikwidowano (większość jej działaczy emigrowała). Ustawami nadzwyczajnymi z lat 1925-1926 została umocniona dyktatura Mussoliniego jako szefa rządu i wodza
partii faszystowskiej (duce). Partie polityczne i związki zawodowe
zostały rozwiązane, powołano państwowe korporacje robotników i przedsiębiorców o funkcjach gospodarczych i politycznych. Państwo przejęło
kierownictwo nad gospodarką, kontrolę nad edukacją i mecenat kultury. Dążąc
do pełnej integracji narodowej i unifikacji państwa rozbito struktury
mafii i sparaliżowano jej działalność. Konflikt z Kościołem zakończyły
podpisane 1929 traktaty laterańskie i konkordat, na mocy których
uregulowano stosunki między państwem włoskim a Watykanem. W roku 1939
parlament zastąpiono Izbą Związków i Korporacji.
Faszystowskie
Włochy prowadziły politykę kolonialną w basenie morza Śródziemnego i w
Afryce Wschodniej. Nastąpiło zbliżenie tego państwa z Niemcami zwłaszcza po dojściu
Hitlera do władzy. W II wojnie światowej Włochy, początkowo były neutralne,
10 czerwca 1940 wypowiedziały wojnę Francji, 27 września zawarły z Niemcami i Japonią pakt berliński, będący zacieśnieniem sojuszu Osi z 1936 r.
Lądowanie
wojsk alianckich na Sycylii w 1943 spowodowało obalenie i aresztowanie
Mussoliniego (z inicjatywy dworu królewskiego i części faszystów) oraz
utworzenie rządu, który podpisał rozejm z aliantami. Przystąpienie Włoch
do wojny po stronie aliantów (październik 1943 r.) spowodował niemiecką
okupację północnych i środkowych Włoch. Większość włoskich żołnierzy
została przez Niemców rozbrojona i internowana. Na okupowanych terenach
walkę z Niemcami podjęły oddziały ruchu oporu, podlegające Komitetowi
Wyzwolenia Narodowego, powołanemu rok wcześniej we Francji. Dwunastego września
1943 Mussolini został uwolniony z aresztu przez komandosów niemieckich i stanął
na czele Włoskiej Republiki Socjalnej (Republika Salò), całkowicie
uzależnionej od Niemiec. Stabilizacja frontu włoskiego umożliwiła Niemcom
umocnienie się na Półwyspie Apenińskim, który do wiosny 1945 stał się
terenem ciężkich walk. W końcu kwietnia 1945 podczas ucieczki do Szwajcarii
Mussolini został ujęty i rozstrzelany przez partyzantów, 29 kwietnia dowództwo
wojsk niemieckich we Włoszech podpisało kapitulację, która weszła w życie
2 maja1945.
W
wyniku plebiscytu 2 VI 1946 zniesiono we Włoszech monarchię i ustanowiono
republikę. Podpisany 10 lutego 1947 w Paryżu traktat pokojowy nałożył
na Włochy klauzule wojskowe i zobowiązania reparacyjne oraz uregulował
kwestię granic, 27 grudnia 1947 uchwalono demokratyczną konstytucję.
Powojenne
rządy we Włoszech znamionowały częste kryzysy polityczne, wzrost znaczenia
mafii i korupcja. Miały miejsce próby odrodzenia organizacji faszystowskich
oraz ruchów separatystycznych. Akty terroru dokonywane przez ekstremistyczną
organizację Czerwone Brygady wstrząsały podstawami włoskiej państwowości
(porwanie i zamordowanie chadeckiego premiera Aldo Moro w 1978 r.). Do względnej
stabilizacji dochodziło jedynie na krótko wówczas, gdy socjaliści i włoscy
eurokomuniści podpisywali sojusze polityczno-stabilizacyjne z chadecją.
Sojusze te jednak nie były trwałe i wymuszone groźbą permanentnego kryzysu
politycznego.
Trzy
metody interpretacji zjawisk politycznych
Zaproponowane
trzy metody interpretacji zjawisk politycznych, doskonale nadają się do
analizy tendencji, zjawisk i ugrupowań politycznych. Będą to metoda etniczna,
metoda relatywistyczna i metoda ograniczonego idealizmu.
1)
Model etniczny to sposób widzenia świata i otoczenia w kategoriach walki. W etnicznym oglądzie rzeczywistości ulega zatarciu różnica pomiędzy sposobem
poznania a efektem poznania, dlatego też słowa "model i "metoda mogą być
używane wymiennie. Co więcej efektowi poznawczemu podporządkowana zostaje
dobrana metoda, która może być traktowana arbitralnie.
W
etnicznym modelu postrzegania rzeczywistości absolutyzacji i idealizacji
podlega bohater zbiorowy: plemię, stronnictwo polityczne, wreszcie cały naród,
który ujmuje się jednolicie i w uproszczeniu. Charakterystyczna cecha tego
sposobu poznawania rzeczywistości jest mitologizacja przydatnych struktur społecznych:
religii, władzy, państwa, czy prawa. Ujmowane są one jako byty jednolite i są
one umieszczane w kontekście dwubiegunowym. Najistotniejsza kategorią tego oglądu
jest podział ludzi i podmiotów politycznych na przyjaciół i wrogów. Często
też zachodzi proces psychologicznej projekcji polegający na przypisywaniu
wrogom własnych cech negatywnych i demonizowanie ich. Przyjaźnie zaś są
zazwyczaj postrzegane jako efekt własnych cech pozytywnych.
W etnicznej
metodzie oglądu rzeczywistości najważniejszymi momentami jest zwycięstwo bądź
klęska. Charakterystyczne, że zgodnie z naturą ludzką usiłuje się zawęzić
pretendentów do sukcesu — zwycięstwa i rozszerzyć krąg podmiotów
odpowiedzialnych za klęskę [ 7 ].
Największe zagrożenie dla demokracji jakie niesie ze sobą etniczny sposób
oglądu rzeczywistości płynie stąd, że wszelkie porozumienia, sojusz czy
koalicja traktowane są koniunkturalnie czy wręcz instrumentalnie. O ich trwałości
nie decyduje właściwy ogląd doraźnego czy długofalowego interesu
politycznego. Aktywiści polityczni będący uosobieniem etnicznego modelu oglądu
rzeczywistości mają bowiem problem z oceną tego interesu. Kryterium
rozstrzygającym jest dla nich mniej lub bardziej trafne rozpoznanie własnej siły.
2)
Dla metody relatywistycznej w oglądzie rzeczywistości najistotniejsze
znaczenie mają różnice: zarówno różnice w metodzie poznania, jak i różnice
wartościujące. Najistotniejszym podziałem jest niuans w indywidualnej ocenie
tego, co potoczne i przeciętne od tego, co lepsze czy naprawdę dobre. Również w sytuacjach negatywnych rozróżnienie na mniejsze i większe zło pozwala
dobrze czuć się przedstawicielom relatywistycznego modelu oglądu rzeczywistości.
Relatywiści mają jednak kłopot z porozumieniem się z tymi, którzy hołdują
wartościom i kryteriom absolutnym. Czasem mogą nawet zazdrościć
depozytariuszom absolutnej prawdy ale niemal zawsze będą czuli się przy nich
zagrożeni.
Kwestią najważniejszą dla rzeczników relatywizmu jest posiadanie
istotnego miernika w obserwowanych różnicach. Takim miernikiem nie mogącym
ulec zakwestionowaniu w świecie był i zawsze będzie pieniądz. Rzecz w tym,
że wielu wartości nie da się przełożyć wyłącznie na kategorie
ekonomiczne. Czasem przedstawiciele relatywizmu podpierają swoje stanowisko
wartościami ekonomicznie niewymiernymi ale tylko wówczas kiedy to oni
na nie wskazali i oni sami dokonali ich wyboru [ 8 ].
Stąd też podział życia zbiorowego na sferę autonomicznych wyborów własnych i sferę wyborów wspólnych jest możliwy jedynie w społeczeństwach, które
przeszły przez okres długiego treningu dopasowywania zastanych wzorców
kulturowych do praktyki płynącej z dyktatu ekonomii i ogólnych dyrektyw
ideologii liberalnej.
Podejście relatywistyczne cechuje wiele słabości. Po
pierwsze wybory jednostek często nie dadzą przełożyć się na kategorie wspólnoty.
Po drugie w wielu wypadkach następuje rozziew między kryterium ekonomicznym a indywidualnie podejmowaną decyzją, na którą mogą składać się preferencje
subiektywne. Po trzecie wreszcie kryteria ekonomiczne nie są jednolite i występują
pomiędzy nimi rozliczne sprzeczności. Tak na przykład dla utrzymania przedsiębiorstwa
na rynku maksymalizacja zysku nie jest jedynym a często także nie decydującym
kryterium. Jeszcze częściej zjawisko konfliktu wewnątrz preferencji
ekonomicznych zachodzi w trakcie nabywania jakiegoś produktu czy usługi, gdzie
minimalizacja ceny często nie stanowi żadnego kryterium dokonywanego przez
kupującego wyboru. Stąd też osoby o relatywistycznym poglądzie na świat,
usiłując odwoływać się do kryteriów ekonomicznych nie są ze sobą zgodni.
Brak zgody i rozliczne różnice widać szczególnie w trakcie podejmowania
decyzji, z którą wiąże się znaczące ryzyko ekonomiczne, społeczne czy
polityczne.
3) Z sytuacjami, o których możemy powiedzieć, że wypełniają znamiona modelu
ograniczonego idealizmu spotykamy się, gdy dochodzi do zbieżności dążeń części
przywódców i społeczeństwa. Sytuacje takie miały miejsce wszędzie tam,
gdzie pojawia się szansa na pokojowy postęp i żywiołowy rozwój procesów
demokratycznych. Sytuacja taka miała miejsce w roku 1968 w państwach Europy
Zachodniej, w Europie środkowo-wschodniej w roku 1989 (jesień narodów), czy w czasie ukraińskiej „pomarańczowej rewolucji". Do najważniejszych cech
tych sytuacji należy proces teatralizacji życia politycznego, któremu
towarzyszy powszechne odczucie święta politycznego. Tego rodzaju sytuacja może i powinna pojawiać się w czasie istotnych kampanii wyborczych, czy przed
przeprowadzeniem doniosłego referendum. Może ktoś skomentować, że takie
sytuacje zdarzają się jedynie w czasie historycznych przełomów, które w wyniku splotu okoliczności przyniosły pozytywny moduus vivendi. Zatem nie mogą
one określać codzienności życia politycznego.
1 2 3 4 Dalej..
Przypisy: [ 7 ] W polskiej rzeczywistości politycznej
etniczny ogląd rzeczywistości stosowali niektórzy przedstawiciele takich
ugrupowań jak ZChN, LPR czy PiS. [ 8 ] Pisząc o aktywistach
politycznych, których znamionuje relatywistycznych ogląd rzeczywistości
trzeba wskazać na przedstawicieli środowisk liberalnych zarówno w Polsce jak i w wielu innych państwach. « Politologia (Publikacja: 02-03-2008 )
Jerzy KolarzowskiDoktor habilitowany, adiunkt w Instytucie Historyczno-Prawnym Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Prawa i Administracji). Współzałożyciel i rzecznik prasowy PPS (1987 - luty 1988), zwolniony z pracy w IPiP PAN (styczeń 1987), współredagował Biuletyn Informacyjny Ruchu Wolność i Pokój (1986–1987), sygnatariusz platformy Wolność i Pokój (1985), przekazywał i organizował przesyłanie m.in. do Poznania, Krakowa, Gdańska, Lublina i Puław wielu wydawnictw podziemnych. Posiada certyfikat „pokrzywdzonego” wystawiony przez IPN w 2003 r. Master of Art of NLP. Pisze rozprawę habilitacyjną "U podstaw europejskiej filozofii praw człowieka. Narodziny jednostki w sferze publicznej i prywatnej w pismach Braci Polskich". Zainteresowania: historia instytucji życia publicznego i prywatnego, myśl etyczna i religijna Europy (zwłaszcza okresu reformacji). Bada nieoficjalne nurty i idee inspirujące kulturę europejską. Hobby: muzyka poważna, fotografia krajobrazowa. Autor książki Filozofowie i mistycy Liczba tekstów na portalu: 51 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Polski i brytyjski samorząd terytorialny - zasadnicze różnice | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5766 |
|