|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Państwo i polityka » Politologia
W sprawie “dekalogu” etyki politycznej liberalnej demokracji Autor tekstu: Wiera Paradowska, Ryszard Paradowski
Problem moralności w polityce nurtuje filozofię polityczną od
najdawniejszych czasów. Od najdawniejszych czasów — aż po dzień dzisiejszy — podejmowane są próby zbudowania systemu etyki politycznej. Główne cechy
tych prób to z jednej strony dążenie do uniwersalizacji owej etyki (zgodnie z kontrowersyjnym założeniem, że możliwy jest — i konieczny — jeden
powszechnie obowiązujący system etyczny), z drugiej — brak konsekwentnego
wyróżnienia politycznych norm etycznych spośród etycznych norm innego
rodzaju.
Wzorem dla poniższej propozycji systemu norm etycznych dla polityki jest
judeochrześcijański dekalog. Jednak, co istotne, wyłącznie pod względem
formy — zwłaszcza pierwsze „przykazanie" stanowi niedościgły (chociaż
nie jedynie możliwy) wzór połączenia antynomiczych skądinąd wartości
podstawowych; pod względem treści etyka
(w tym polityczna etyka) liberalnej demokracji jest przeciwieństwem dekalogu.
Należy zwrócić uwagę, że liberalnodemokratyczny „dekalog"
nieprzypadkowo pisany jest w pierwszej osobie, a to dlatego, że w przeciwieństwie
do etyki autorytarnej, której system norm pochodzi od podmiotu, niepodlegającego
tym normom, etyka liberalnodemokratyczna (nie tylko polityczna etyka
liberalnodemokratyczna, ale liberalnodemokratyczna etyka jako taka) nie dzieli
podmioty na normodawców i podmioty pozostałe, zobowiązane do przestrzegania
norm, nie przez nie ustanowionych.
I jeszcze jedno: lista przedstawionych norm może być uznana za
niekompletną, i tak jest w istocie. To samo zresztą dotyczy dekalogu
judeochrześcijańskiego: nieprzypadkowe jest w gruncie rzeczy tylko przykazanie
pierwsze, dostarczające interpretacyjnego klucza do całego systemu etycznego; w „starym" dekalogu tym kluczem jest zasada panowania i posłuszeństwa, w obecnie prezentowanym — zasada wzajemnego uznania równych statusów stron.
A oto ten alternatywny „dekalog":
1. Nie będę stawiać żadnego
boga ani żadnego ustroju politycznego ponad umowny, demokratyczny porządek
konstytucyjny a każdego człowieka będę uważać za kompetentnego w rozstrzyganiu kwestii publicznych, dla siebie domagając się takiego samego
uznania.
2. Nie będę ograniczać
debaty publicznej w jej dążeniu do definiowania dobra publicznego, i będę
bronić swojego i innych prawa do nieskrępowanego w niej uczestnictwa.
3. Nie będę zastępować
racjonalnej argumentacji w debatach z innymi obywatelami odwoływaniem się do
argumentów nieweryfikowalnych, zwłaszcza związanych z wyobrażeniami
religijnymi lub obrazami i hasłami reklamowymi.
4. Nie będę podejmować żadnych
działań, które mogłyby przekształcić reprezentację polityczną obywateli
we władzę nad nimi, a wszelkie tego rodzaju działania innych będę obnażać i przeciwdziałać im.
5. Nie będę podejmować żadnych
działań, które mogłyby naruszyć trójpodział władz, a tego rodzaju działania
podejmowane przez innych będę poddawać debacie publicznej.
6. Nie będę dążyć do osłabienia
niezależności sądownictwa i niezawisłości sędziów oraz do osłabienia
kontroli sądowej nad stanowieniem prawa.
7. Nie będę naruszać obowiązującej
konstytucji, a ewentualne propozycje zmian w jej zapisach będę oceniać według
liberalnodemokratycznych wartości i zasad konstytucyjnych oraz poddawać
publicznej debacie.
8. Nie będę odmawiać
prawomocności zinstytucjonalizowanej politycznej reprezentacji, dopóki
prawomocność ta nie zostanie zakwestionowana zgodnie z przewidzianą przez
konstytucję demokratyczną procedurą, chyba że odwołanie się do tej
procedury byłoby niemożliwe.
9. Nie będę obrażać innych i tego samego będę od nich wymagać dla siebie. Będę się zachowywać
kulturalnie.
10. Liczę na pomoc innych w przestrzeganiu powyższych zasad i ze swej strony taką samą pomoc deklaruję.
« Politologia (Publikacja: 09-12-2006 Ostatnia zmiana: 25-02-2011)
Ryszard ParadowskiFilozof (metafizyka, filozofia kultury, filozofia polityczna), rosjoznawca, profesor Uniwersytetu Warszawskiego, Instytutu Ameryk i Europy, gdzie jest zastępcą dyrektora do spraw nauki i wykłada filozofię i filozofię kultury. Ostatnio opublikował książkę „Metafizyka i kultura. Repetycje kartezjańskie”, Wydawnictwo Centrum Studiów Latynoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011 i artykuł Religia jako ideologia, w kwartalniku: Środkowoeuropejskie Studia Polityczne (1/2012, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu). Liczba tekstów na portalu: 9 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Definiowanie boga i człowieka w Księdze Rodzaju |
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5154 |
|