|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Tematy różnorodne » PSR » Publikacje
Laicyzm w Europie - model Francji. Relacja z dyskusji panelowej Autor tekstu: Nina Sankari
12.3.2008 w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego odbyła się dyskusja panelowa na temat „Laicyzm w Europie — Model Francji" w ramach cyklu debat „Państwo Boże" organizowanych przez
Austriackie Forum Kultury w Warszawie i Katedrę Erazma z Rotterdamu Uniwersytetu Warszawskiego.
Współorganizatorami dyskusji były
Ambasada Francji i Instytut Francuski w Warszawie.
Uczestnikami
panelu byli:
Jean
Baubérot — Profesor Historii i Socjologii Laicyzmu w Ecole Pratique
des Hautes Etudes na paryskiej Sorbonie. Po wielu latach kierowania katedrą
„Historii i socjologii protestantyzmu" (1978-1990), założył katedrę
„Historii i socjologii laicyzmu" (1991). Jest współautorem "Międzynarodowej
deklaracji na temat laicyzmu, która została podpisana przez 250 akademików z 30
krajów. Autor licznych publikacji poświęconych socjologii religii i laicyzmu,
m. in.: La laïcité quel héritage? De 1789 à nos jours (Laicyzacja — jakie dziedzictwo? Od 1789 roku do naszych dni), Histoire du protestantisme
(Historia protestantyzmu), L'intégrisme républicain contre la laïcité
(Integryzm republikański przeciwko laicyzacji), Histoire de la laïcité en
France (Historia laicyzacji we Francji). Dr
Tadeusz Szawiel — Instytut Socjologii UW, Zakład Metodologii Badań Socjologicznych, prezes Zarządu
fundacji „Instytutu Badań nad Podstawami Demokracji", członek
redakcji „Civitas", członek Zespołu eksperckiego ds.
Aksjologicznych Podstaw Konstytucji przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, uczestnik
spotkania w Lucieniu z Prezydentem L. Kaczyńskim.
Anna
Blumsztajn,
Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego
Tomasz
Rowiński -
doktorant w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW (Historia Idei),
wiceprezes zarządu fundacji Europa Nadziei, pracuje w Centrum Myśli Jana Pawła
II.
Dyskusja
zgromadziła ponad 80 osób, w tym wielu przedstawicieli młodzieży
studenckiej. W spotkaniu udział wzięli także przedstawiciele ambasad Austrii i Francji, w tym ambasador Austrii i Attache Kulturalny Francji w Warszawie.
Prof.
Baubérot w wystąpieniu wprowadzającym przedstawił historię laicyzmu we
Francji od Rewolucji Francuskiej po dzień dzisiejszy, wyróżniając w niej 3
etapy związane z Rewolucją Francuską i epoką napoleońską, z laicyzacją
szkoły publicznej i Ustawą o rozdziale Kościołów od Państwa z 1905 r. oraz
okresem po 1968 r. związanym z kontestacją antyinstytucjonalną, upadkiem
muru berlińskiego i pierwszą aferą chustową. Profesor podkreślił wpływ
zamachów terrorystycznych z 2001 r. na zmianę nastrojów religijnych społeczeństw.
Wymienił trzy elementy składowe laickości: wolność sumienia, rozdział kościołów
od państwa (nieuznawanie i niefinansowanie żadnej religii) i równość kościołów
(wyznań). Wyróżnił cztery modele państw europejskich ze względu na stosunki
państwo-kosciół, plasując Polskę w grupie krajów, w których rozdział kościołów
od państwa zagwarantowany jest tylko formalnie [ 1 ]. Model laickości
we Francji Prof. Bauberot określił jako „republikańską religię obywatelską"
(religion civile républicaine), która zdaniem Profesora Bauberota, przeżyła
się i nie odpowiada wyzwaniom współczesności. Występując przeciwko państwowemu
antyklerykalizmowi, profesor opowiada się za przedefiniowaniem pojęcia laickości i oparciem go na zgodzie stron („reconciliation") na podobieństwo kontraktu
społecznego J.J. Rousseau.
Wypowiedź
dr. Tadeusza Szawiela, która, jak należy sądzić, miała odnosić się
do tematu dyskusji w realiach polskich, dotyczyła religijności Polaków.
Przywołując wymienione przez prof. Baubérota trzy elementy składowe laickości,
stwierdził on, że muszą one zostać „przełamane przez polską historię",
co ma wpływ na realizację zasady wolności sumienia (oraz pozostałe składowe
laickości) w kontekście 95-procentowej większości katolików w społeczeństwie
polskim. Zdaniem dr. Szawiela czynnikiem wpływającym na poziom religijności
jest kraj pochodzenia. Osoba urodzona w Polsce ma 95% szans na to, że będzie
osobą religijną. Wyróżniając dwa modele ewolucji religijności chrześcijańskiej — w Europie (spadek w wyniku sekularyzacji) i w Ameryce (poziom religijności
utrzymujący się na stałym poziomie), wskazał na Niemcy, które przeszły w ostatnim czasie ewolucję od społeczeństwa, które odeszło od wiary do społeczeństwa,
które „ponownie chce wierzyć". Na zakończenie dr Szawiel wyraził
zatroskanie, czy w Polsce uda się zrealizować model amerykański tak, by
Polska pozostała religijna i katolicka.
Anna
Blumsztajn, która spędziła 15 lat we Francji, porównywała swoje doświadczenia z laickiej republikańskiej szkoły publicznej (oraz przedszkola) z realiami
polskimi, ukazując wysoki stopień laicyzacji procesu edukacyjnego we Francji w korzystnym świetle. Była także jedyną panelistką, która w tym kontekście
opowiadała się po stronie francuskiego modelu laickości.
Tomasz Rowiński
zaprezentował się jako gorący obrońca Kościoła katolickiego. Przedstawił
on proces laicyzacji we Francji jako historię okrucieństw i zbrodni popełnionych
na przedstawicielach Kościoła katolickiego. Jedną z zasadniczych
myśli wystąpienia Tomasza Rowińskiego było stwierdzenie, że etyka może
mieć wyłącznie religijne źródło.
Po wystąpieniach
panelistów moderatorzy zaprosili
publiczność do zgłaszania komentarzy i zadawania pytań nieprzekraczających
1 minuty. Trzy osoby z sali zabrały głos, jedna wygłaszając komentarz i dwie zadając pytania.
Jako przedstawicielka
PSR zabrałam głos wyrażając, z jednej strony zadowolenie, że debata na
temat laickości ma w ogóle miejsce w Polsce, a drugiej — żal, że skład
uczestników panelu nie gwarantował możliwości przeprowadzenia pełnowartościowej
dyskusji. Od pana Rowińskiego, obrońcy Kościoła katolickiego po prof.
Bauberota, stronnika tzw. laickości inkluzywnej (laïcité inclusive), często
wymiennie określanej jako tzw. laickości otwartej,
polegającej m.in. na uznaniu przez państwo kościołów (w tym również
manifestacji symboli religijnych w przestrzeni publicznej), a także zastępującego
pojęcie laickości pojęciem paktu laickiego (co sugeruje rewizję ustawy z 1905 r. i możliwość
niekończących się renegocjacji w zależności od układu sił religijnych w państwie), wśród panelistów zabrakło obrońcy francuskiego modelu laickości
tout court, takiego jak np. filozof
Henri Pena-Ruiz czy inni członkowie Fundacji 2 Marca. W sprawie statystyki
przedstawionej przez dr. Szawiela zadałam pytanie (retoryczne), czy statystyka,
nawet jeśli dotyczy 90%, poza tym, że nie świadczy o jakości religijności,
usprawiedliwia relatywizowanie zasady wolności sumienia.
Ponadto zadano z sali
dwa pytania: jedno dotyczyło braku w ustawie z 2004 r. zakazu noszenia chust na
wyższych uczelniach, a drugie — laickości w Turcji.
Paneliści udzielili krótkich
odpowiedzi, przy czym uznano, że problem laickości w Turcji zasługuje na
oddzielną debatę. Podjęta przez moderatora próba zachęcenia do dyskusji
panelowej i sformułowania konkluzji nie powiodła się i spotkanie zostało
zamknięte.
W ocenie spotkania
trudno powstrzymać się od wyrażenia opinii, że było ono bardzo rozczarowujące,
zarówno pod względem wspomnianej już wyżej niereprezentatywności składu
panelistów, jak jej poziomu. Niestety należy stwierdzić, że szczególnie
zawiedli polscy paneliści. Dr. Szawiel niewiele miał na temat laickości do
powiedzenia, mieszając w swojej analizie religijności pojęcia sekularyzacji i laickości oraz relatywizując zasadę wolności sumienia. Pan Rowiński utożsamiał
laicyzm z antyklerykalizmem i przyznawał religii wyłączność do stanowienia
norm moralnych. Ta ostatnia, fundamentalistyczna w swej istocie idea, nie spotkała
się, z wyjątkiem łagodnej kontrargumentacji ze strony Anny Blumsztajn, ze
sprzeciwem panelistów. Publiczność, z kolei, nie miała czasu, żeby się w tej sprawie wypowiedzieć.
Nie bez znaczenia jest
też fakt, że żaden z panelistów nie określił się jako osoba
bezwyznaniowa, a dwóch z nich jest związanych z konkretnymi wyznaniami: Tomasz
Rowiński członek katolickiej Wspólnoty Błogosławieństw i Jean Baubérot,
związany z Federacją Protestantów Francji.
Wprawdzie religijność w niczym nie przeszkadza laickości (o czym
zdawali się nie wiedzieć niektórzy paneliści), to jednak pominięcie w panelu przedstawiciela niewierzących było nieuzasadnione.
Po tej, nie pierwszej już
zresztą, dyskusji na ważne tematy światopoglądowe, do której nie zostali
zaproszeni przedstawiciele środowisk ateistów, agnostyków i niewierzących,
nasuwa się wniosek, że konieczna jest bardziej aktywna postawa tych środowisk.
Musimy być obecni tam, gdzie toczą się ważne debaty, często z udziałem młodzieży,
chociażby po to, żeby przeciwdziałać ich zdominowaniu przez grupy o orientacji proklerykalnej lub
konformistycznej. Powinniśmy także konsekwentnie starać się o udział
ekspertów z naszych środowisk jako panelistów w konferencjach poświęconych
zagadnieniom światopoglądowym.
Przypisy: [ 1 ] Zgodnie z prawem w Polsce nie obowiązuje rozdział Kościoła od państwa, który
został zastąpiony w Konstytucji RP z 1993 r. przez zasadę autonomii i wzajemnej niezależności: Art. 25 ust. 3 „stosunki między państwem a kościołami i innymi związkami wyznaniowymi są kształtowane na zasadach poszanowania ich
autonomii oraz wzajemnej niezależności każdego w swoim zakresie, jak również
współdziałania dla dobra człowieka i dobra wspólnego". « Publikacje (Publikacja: 13-03-2008 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5782 |
|