|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Filozofia prawa
Instrumentalizm prawa, prawo hegemona a polityka władzy [3] Autor tekstu: Dawid Bunikowski
Mnogość ośrodków decyzyjnych w modelu idealnym jest środkiem do koherencji
życia publicznego i politycznego, polegającej na jak najlepszym wykonywaniu
przez wszystkie instytucje władzy publicznej swoich obowiązków i uprawnień, na
wzajemnej kontroli i ograniczeniach prawnych. W modelu teoretycznym Hegemon nie znosi konkurencji, jest władzą — używając
nieco Heglowskiego języka — sam dla siebie i przez siebie. Instytucja Hegemona
sprawia wiele problemów w społeczeństwie obywatelskim, w strukturach władzy
państwowych i w normalnym funkcjonowaniu życia politycznego oraz całego
społeczeństwa. Powstają wątpliwości co do zgodności z prawem decyzji agend
prawotwórczych, organów prawo stosujących oraz organów władzy publicznej,
wydanych de facto na podstawie dyspozycji Hegemona. Wątpliwy jest charakter
prawny samych „dyspozycji hegemońskich". Ponadto Hegemon rodzi konflikty, gdyż
swojej władzy nie czerpie z majestatu prawa, ale z uzurpacji i własnych wpływów, a to powoduje, iż może odczuwać niedosyt i dążyć do konfliktów z przeciwnikami
realnymi lub domniemanymi, w których czuje się dobrze, jako że powodują one
psychiczne rozprężenie i poczucie pełni władzy. [ 21 ] Te rozważania dotyczą głównie Hegemona o charakterze społeczno-politycznym
lub władczo-ideologicznym. W ustroju totalitarnym prawo hegemona jest też prawem
oficjalnym, powszechnie obowiązującym, na podstawie którego dokonuje się
czynności urzędowych. W ustroju formalnie demokratycznym jest to prawo
„głębsze", nieformalne, na podstawie którego również faktycznie podejmuje się
wszelkie działania urzędowe i państwowe. W niektórych sytuacjach rolę Hegemona
może pełnić podmiot gospodarczy (monopol, plutokracja) lub religijny
(teokracja), jednak ten rodzaj władzy hegemońskiej nie jest przedmiotem naszych
zainteresowań w tym miejscu. W praktyce ideę Hegemona wcielali w życie I sekretarze partii komunistycznych w dawnym bloku komunistycznym, w warunkach tzw. demokracji socjalistycznej. W pewnym sensie idee te bliskie były autorytarnym władcom w wielu państwach Europy
przed wybuchem II wojny światowej. W Polsce przykładowo rola Marszałka
Piłsudskiego i obozu sanacyjnego była ogromna. Należy jednak uwzględnić w tym
ostatnim przypadku ówczesne okoliczności i uwarunkowania międzynarodowe. Pragnę zauważyć, że teoria prawa hegemona wymaga dalszych badań dla
uściślenia, zdefiniowania i głębszego opisania relacji między prawem hegemona a prawem oficjalnym, państwowym. Jakie są to relacje? Jaki jest wzajemny stosunek
tych „praw"? W każdym społeczeństwie istnieje oficjalny (państwowy) porządek
prawny, posiadający trzy poziomy porządku prawnego: tworzenie, stosowanie i wykładnię prawa. Prawo państwowe można opisać jako system autopojetyczny.
Relacja '"żywego prawa" Hegemona jako pewnego systemu powiązań, zależności i dyspozycji' do 'prawa jako systemu autopojetycznego' jest zagadnieniem
dość hermetycznym, tworząc głęboko skorelowane zjawisko społecznych zarządzeń,
wpływów i decyzji w państwie i społeczeństwie. Istotne jest to zwłaszcza w kontekście istnienia sądów konstytucyjnych i ich
wpływu na tworzone prawo. Nie bez znaczenia w tym kontekście jest problem
„martwego prawa", przepisów formalnie obowiązujących w państwie, ale nie
stosowanych przez urzędy z różnych przyczyn, lub poważnie modyfikowanych przez
urzędników. Istotne są też „przeżycia prawne" członków społeczeństwa i to, co
oni uważają za „prawo" (psychologiczna teoria prawa Leona Petrażyckiego). Ważne wydaje się zbadanie relacji i dystynkcji między normami prawnymi (np.
prawem hegemona, a nie tylko oficjalnym prawem) a normami moralnymi. Konieczne
jest także określenie funkcji (poza stabilizacyjną i represyjną) prawa hegemona i ich porównanie z funkcjami prawa państwowego. Podjąć należy także dokładniej
badania nad kwestią przymusu wszelkiego rodzaju (psychicznego, fizycznego,
prawnego, moralnego, społecznego etc.) przy zjawisku i skali przestrzegania norm
prawa hegemona (jako pewnego rodzaju norm społecznych). Niezwykle ważne jest określenie stosunku prawa hegemona do aksjologii prawa
oficjalnego i aksjologii społeczeństwa (która odbija się w oficjalnym systemie
prawnym), a także wyodrębnienie partykularnych aksjologii prawa hegemona i aksjologii uniwersalnej (modelowej) prawa hegemona oraz zbadanie i opisanie
społecznego „odbioru" wartości hegemońskich. Należy również rozważyć kwestię
„spisku hegemonów", tj. pozaprawnej współpracy osób lub instytucji utrzymujących
realny i zasadniczy wpływ na życie społeczne i władzę w państwie. [ 22 ] 3. Wnioski Instrumentalizm prawa i realizacja idei Hegemona są niebezpieczeństwem dla
demokracji, szczególnie młodych demokracji. „Ucieczka od wolności" społeczeństwa — jak pokazuje historia — jest drogą donikąd. Społeczeństwa nie mogą być
bezkrytyczne wobec manipulacji społecznych, instrumentalizmu prawnego czy
tendencji autorytarnych. Polityka władzy musi spełniać warunki racjonalności,
jawności i przejrzystości działania. Musi unikać atmosfery tajemniczości i magii, tworzonej przez tendencje hegemońskie, gdyż stoi to w sprzeczności z istotą demokracji, w której władza odpowiada przed narodem, ale w której
wiadomo, kto rządzi i za co odpowiada. Przejrzystość życia publicznego jest
wielką wartością demokratyczną. Podobnie, jak przyzwoitość etyczna władzy. Bez
tych wartości nie ma mowy o demokracji.
1 2 3
Przypisy: [ 21 ] Zwróćmy uwagę, że władza hegemońska znajduje swe
psychologiczne uzasadnienie w cechach człowieka, a zwłaszcza w potrzebie
bezpieczeństwa, poczucia stabilizacji oraz „ucieczce od wolności" związanej z przerzuceniem odpowiedzialności za nasze życie na kogoś innego. Hegemon władzę
zdobywa i utrzymuje ją przemocą lub siłą autorytetu. Jego autorytet może wynikać z osobowości władcy lub systemu strachu i terroru. Istotną rolę odgrywa konformizm
społeczny („żyjemy tak, jak inni z lęku przed alienacją i odrzuceniem"). Zob.
też więcej o psychologicznym uzasadnieniu autorytaryzmu A. Sperling:
Psychologia, Warszawa 1995, s. 277 i 369-370; Z. Bauman, T. May:
Socjologia, Poznań 2004, s. 98-99; E. Aronson: Człowiek — istota
społeczna, Warszawa 2005, s. 34, 84 i 312-314; T. D. Nelson: Psychologia
uprzedzeń, Gdańsk 2003, s. 130-13l. [ 22 ] Por. moje szerokie rozważania na temat teorii prawa
hegemona w kontekście ograniczania wolności słowa przez władzę lub polityków: D.
Bunikowski, Wolność słowa, prawo do informacji a prawo hegemona, [w:]
Znaczenie informacji w społeczeństwie. Wybrane aspekty prawne, red. J.
Marszałek-Kawa, B. Chludziński, Toruń 2007, s. 74-124. « Filozofia prawa (Publikacja: 05-04-2008 )
Dawid Bunikowski Ur. 1980 r. Doktorant w zakresie nauk prawnych (Katedra Teorii Prawa i Państwa, UMK Toruń). Wyróżniony szeregiem nagród i stypendiów (Prezesa Rady Ministrów; Wydziału Prawa; władz lokalnych i edukacyjnych). Podinspektor w Zespole Radców Prawnych w Starostwie Powiatowym w Starogardzie Gdańskim (2005 r.), a także pracownik Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów (tamże). Członek zarządu Fundacji „Pomagamy Zdrowiu” w Starogardzie Gdańskim – Sekretarz Fundacji (2005). Zainteresowania: prawo, filozofia, sztuka, literatura, kultura, poezja, sport, football, ekonomia, psychologia. Zaangażowany w działalność i aktywność kulturalną (poetyka, dramat, dziennikarstwo), bierze czynny udział w akcjach organizacji pozarządowych i budowaniu lokalnego i obywatelskiego społeczeństwa. Liczba tekstów na portalu: 16 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Eutanazja i samobójstwo | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5820 |
|