|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Historia filozofii » Filozofia współczesna
J. Habermas i teoria racjonalności komunikacyjnej [3] Autor tekstu: Marcin Punpur
W podobnym tonie brzmią obiekcje H.-M. Baumgartnera, który zarzuca
Habermasowi, że zredukował fenomen rozumności do zwykłej procedury, lekceważąc
przy tym fakt, że „poznanie rozumności danej procedury samo nie jest
procedurą" [ 31 ]. Taka procedura jest jego zdaniem w ogóle niemożliwa, albowiem owo
poznanie pojawia się niejako automatycznie, na mocy „samooczywistego wglądu", a nie jakby chciał Habermas w oparciu o kompetencje językowe każdego z uczestników dyskursu. To czego procedury rozumu komunikacyjnego nie obejmują
(a co odsłania ów samooczywisty wgląd) stanowi dla Baumgartnera substancjalną
zawartość rozumu. Ma ona charakter nieuwarunkowy, choć konieczny (jak u Kanta
idee rozumu) i stanowi o istocie człowieczeństwa. Deficyt projektu racjonalności
komunikacyjnej polega więc wedle Baumgartnera na wyparciu tego, co najbardziej
ludzkie w człowieku — a co od czasów Arystotelesa stanowiło o tożsamości animal
rationale — na rzecz proceduralnego postępowania [ 32 ]. H. Schnadelbacha z kolei uważa, że postulowana przez Habermasa
„normatywna zawartość" rozumu komunikacyjnego, nie znalazła — poza
zwyczajnie intuicyjnym odniesieniem — żadnego uzasadnienia. Co więcej wedle
niego już samo powiązanie teorii racjonalności z wiedzą i prawdą (kognitywizm)
jest zupełnie niepotrzebne, albowiem: „możemy przecież kwalifikować
wypowiedzi i działania jako racjonalne również wtedy, kiedy szacunki na których
polegają, okazują się błędne. Kognitywizm natomiast, który łączy rozum z poznaniem i prawdą, tego nie potrafi: błąd, kłamstwo i iluzja muszą być
dla niego tym co irracjonalne" [ 33 ]. Z pewnością możliwa jest koncepcja
racjonalności bez normatywizmu i kognitywizmu, pytanie tylko co taka koncepcja
miałaby wspólnego zarówno z oświeceniowym projektem jak i teorią krytyczną,
za których obrońcę Schnadelbach się uważa? Na polskim gruncie z kolei J. Kmita powątpiewa, czy Habermasowi rzeczywiście
udało się „uwolnić od metafizycznej hipoteki" (Kmita używa tego sformułowania w zastępstwie kiepsko brzmiącej detranscendentalizacji), a tym samym
zagwarantować poprzez empiryczne roszczenia ważnościowe komunikacyjną
intersubiektywność. Jego zdaniem na przeszkodzie temu zadaniu stoi idea
Quine`a o „nieuchwytności odniesienia przedmiotowego", blokująca możliwość
porozumienia [ 34 ]. Wcześniej jednak wyraźnie zaznacza, że „nawet jeśli racjonalność
komunikacyjna nie uwalnia naszego myślenia o kulturze od 'hipoteki
metafizycznej', to jednak pokaźnie oddala od naszego myślenia niebezpieczeństwo
natychmiastowego zagarnięcia go przez metafizykę z racji nieuregulowanych
przezeń wobec niej zadłużeń" [ 35 ]. Wydaje się, że nie ma obecnie tak rozwiniętej i wpływowej koncepcji racjonalności, jak ta którą zaprezentował autor Teorii działania
komunikacyjnego. Nawet bowiem krytycy Habermasa podkreślają
jej doniosłość i znaczenie dla współczesnej filozofii. Nie od rzeczy jest
więc porównanie projektu Habermasa do dzieła Kanta. Łączy ich nie tylko
przełomowość odkryć i ogromny wpływ na losy zachodniej umysłowości, lecz
także program badawczy, a w nim temat numer jeden — rozum. U Kanta w postaci
analizy możliwości warunków obiektywnego doświadczenia, u Habermasa jaka
ocena możliwości warunków racjonalnie motywowanego porozumienia. Jakkolwiek
żaden z tych projektów nie ostał się bez zarzutów i rożnego rodzaju
obiekcji, jedno jest wszak pewne — rozum wyszedł z tej batalii wzmocniony. Bibliografia
-
H.-M. Baumbartner, Rozum skończony. Ku rozumieniu filozofii
przez siebie samą,, przeł. A. M. Kaniowski, Oficyna Naukowa, Warszawa 1996.
-
J. Habermas, Teoria działania komunikacyjnego. Racjonalność
działania a racjonalność społeczna, t I, PWN, Warszawa 1999.
-
J. Habermas, Teoria działania komunikacyjnego. Przyczynek do
krytyki rozumu funkcjonalnego, M. Kaniowski, PWN, t. II, Warszawa 2002.
-
J. Habermas, Działanie komunikacyjne i detranscendentalizacja
rozumu, przeł. W. Lipnik, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2004.
-
H. Schnaedelbach, Próba
rehabilitacji animal rationale, przeł. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa,
Warszawa 2001
-
W. Welsch, Vernunft. Die zeitgenossische Vernunftkritik und das Konzept der
transversalen Vernunft,Suhrkamp,
Frankfurt am Main 2002.
1 2 3
Przypisy: [ 31 ] H.-M.
Baumbartner, Rozum skończony. Ku rozumieniu filozofii przez siebie samą,, przeł.
A. M. Kaniowski, Oficyna Naukowa, Warszawa 1996, s. 218. [ 32 ] Por. H.-M. Baumgartner, op. cit., s. 218-219. Autor
zdaje się zapominać o regulatywnej funkcję idealnej sytuacji komunikacyjnej,
której humanistyczne założenia są nawet jeśli utopijne to z pewnością
niezaprzeczalne. [ 33 ] H.
Schnaedelbach, Próba rehabilitacji animal rationale, op. cit., s. 308-309. [ 34 ] Więcej
na ten temat zob. Posłowie J. Kmita: Racjonalność uwolniona od hipoteki
metafizycznej, Działanie komunikacyjne i detranscendentalizacja rozumu, op.
cit., s. 88-92. « Filozofia współczesna (Publikacja: 02-06-2008 Ostatnia zmiana: 09-06-2008)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5907 |
|