|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Społeczeństwo » Socjologia
Uwarunkowania powstania i rozwoju nowych ruchów społecznych [2] Autor tekstu: Dominik Kuciński
Osobiście jednak bardziej przychylam się do stanowiska badaczy twierdzących, że
społeczną bazą nowych ruchów społecznych jest tzw. nowa klasa średnia. Sam fakt,
że w drugiej połowie XX wieku nastąpiły potężne przeobrażenia w strukturach
społeczeństw zachodnich i rozwiniętych jest tylko świadectwem ograniczenia
znaczenia dotychczas najsilniejszej klasy — robotniczej. Co więcej, stanowi to
wręcz dogodne warunki do wypełnienia próżni po niej, a czego może dokonać
właśnie nowa klasa średnia. Nie trudno się domyśleć, że nawet uwzględniając
poszczególne specyfikacje potencjalnej bazy społecznej nowych ruchów
społecznych, składające się na ogólnie pojmowany styl życia, to właśnie nowa
klasa społeczna charakteryzuje się największą odpowiedniością tychże cech.
Uwarunkowania pojawienia się nowych ruchów społecznych
Posiadając chociaż tak ograniczony i uproszczony obraz najważniejszych cech
nowych ruchów społecznych można podjąć się określenia warunków jakie musiały
zaistnieć, aby organizacje charakteryzujące się takim zestawem cech mogły się
pojawić i zaistnieć w społecznej świadomości. Nie ma tu miejsca na bardziej
rozwinięte rozważania na temat uwarunkowań wszystkich tych cech, stąd chciałbym
skupić się na dwóch, moim zdaniem kluczowych, a mianowicie: dominacja wartości postmaterialistycznych, a także kluczowa rola oddolnej inicjatywy społecznej.
Moim zdaniem inne cechy nowych ruchów społecznych jak: apolityczność,
deideologizacja, artykulacja interesów globalnych, kulturowa przestrzeń
aktywności itp. stanowią w znacznej mierze pochodną tych dwóch cech.
Kwestia podziału wartości na materialistyczne i postmaterialistyczne wiąże się
jednoznacznie z twórczością Ronalda Ingleharta. Oparł on swoją koncepcję na
klasycznej już koncepcji piramidy potrzeb sformułowanej przez Abrahama Maslowa.
Zakładała ona, że u podstaw tejże piramidy celów jakie stawiają przed sobą
jednostki leżą potrzeby związane z szeroko pojmowanym bezpieczeństwem, zarówno w sferze fizycznej jak i socjalnej. Środki związane z dążeniem do osiągnięcia tych
właśnie potrzeb podstawowych Inglehart nazwał wartościami materialistycznymi i można do nich zaliczyć takie jak: posiadanie stałego miejsca zamieszkania,
pracy, ubezpieczenia, poczucie bezpieczeństwa osobistego, stabilizacji
ekonomicznej kraju itp. Niezaspokojenie tych potrzeb podstawowych, a zatem
niemożność osiągnięcia wartości materialnych niejako zamyka przed jednostką
ukształtowanie się potrzeb wyższych, a co za tym idzie potrzeby osiągnięcia
wartości postmaterialnych. Z kolei, w sytuacji kiedy jednostki osiągają wartości
materialistyczne, a ich dalsze zdobywanie nie jest dominującym aspektem ich
codziennej aktywności, na liście pożądanych celów życiowych pojawiają się
potrzeby wyższe związane z szeroko rozumianą samorealizacją i rozwojem:
estetycznym, intelektualnym, kulturalnym. Środki pozwalające na osiągnięcie tego
rodzaju potrzeb można ogólnie nazwać wartościami postmaterialistycznymi, takimi
jak: możliwość kontaktu ze sztuką, możliwość rozwijania swoich zainteresowań,
zdobywania wyższego wykształcenia, kontaktu z innymi kulturami, poznania świata
itp.
Wracając do problematyki nowych ruchów społecznych, ich priorytetowe
zlokalizowanie znaczenia wartości postmaterialnych, wymusza niejako spełnienie
warunku podstawowego, a więc zaspokojenia na poziomie społeczeństwa (dla
znaczącej jego części) potrzeb podstawowych. Oznaczałoby to, że nowe ruchy
społeczne mogą powstać tylko w społeczeństwach rozwiniętych, w których wartość
PKB per capita osiąga relatywnie wysoki poziom, charakteryzujących się wysokim
poziomem scholaryzacji oraz rozwiniętą infrastrukturą kulturową (powszechnie
dostępne teatry, kina, kabarety, centra rozrywkowe). Pojawienie się w skali
społecznej dążenia do realizacji wartości postmaterialnych niejako automatycznie
umożliwia realizację takich cech nowych ruchów społecznych jak: kształtowanie
się interesów globalnych czy zogniskowanie aktywności zbiorowej na sferze
kulturalnej.
Drugi fundamentalny warunek pojawienia się nowych ruchów społecznych to,
stworzenie takiej sytuacji, w której społeczeństwo jest na tyle silnie
ukształtowane, że w sposób niezależny od świata polityki i gospodarki może
generować nowe przestrzenie zbiorowej aktywności. Innymi słowy, obecność nowych
ruchów społecznych świadczy o przełamaniu pewnego schematu, zgodnie z którym to
pola polityki i ekonomii monopolizowały kapitał pozwalający na mobilizację
społecznych zasobów.
Dotychczasowe dzieje ludzkości, a ściślej mówiąc dzieje ludzkiej aktywności były
skoncentrowane wokół dwóch zasadniczych aspektów: polityki i ekonomii. To one
zdominowały ludzki sposób postrzegania najważniejszych sfer aktywności, a mianowicie tego: co (pole gospodarki) i jak (pole polityki) robić. Wystarczy
przyjrzeć się historii wojen, ale także nauki czy sztuki, aby dojść do
przekonania, że podstawowym motorem napędowym aktywności były strategiczne cele
polityczne bądź ekonomiczne. W takim świetle nie może dziwić, dlaczego
socjologia, jako nauka o społeczeństwie narodziła się daleko później niż
ekonomia, a tym bardziej polityka. Dopiero wydarzenia końca XVIII i pierwszej
połowy XIX wieku, bogate w emocjonujące zrywy zbiorowej aktywności (utworzenie
Stanów Zjednoczonych, Rewolucja Francuska, Wiosna Ludów, tworzenie się
proletariatu) zaowocowały tym, że uczeni z większa uwagą pochylili się nad
drzemiącą pod skorupą władzy i pieniądza siłą społeczeństwa. W dalszym jednak
ciągu przejawy tej społecznej aktywności koncentrowały się na celach odpowiednio
politycznych (zdobycie wolności, praw obywatelskich) i ekonomicznych (zdobycie
kontroli nad środkami produkcji). Stąd też mówiąc o nich używa się określenia
„ruchów społecznych", ewentualnie „klasycznych ruchów społecznych". Tymczasem
pojawienie się nowych ruchów społecznych badacze wiążą, jak to zostało
wspomniane wyżej ze swoistą autonomizacją społeczeństwa, jako takiego spod
wpływów sfery politycznej i ekonomicznej. Precyzyjniej można mówić raczej o próbie przełamania dominacji tych pól i właśnie samookreślenia się
społeczeństwa, zdobycia przestrzeni rozwoju.
Moim zdaniem korzeni takiej tendencji emancypacji społeczeństwa można dopatrywać
się już w koncepcjach liberalizmu politycznego z drugiej połowy XVII i pierwszej
połowy XVIII wieku, a przede wszystkim w twórczości takich myślicieli jak Thomas
Locke oraz Jean Jacques Rousseau. To oni, jako pierwsi w tak wyraźny sposób
akcentowali społeczną sprawczość dziejów, wskazując że podstawą systemu
politycznego, a pośrednio gospodarczego jest właśnie społeczeństwo.
Ucieleśnieniem tych idei stała się w znacznej mierze Konstytucja Stanów
Zjednoczonych Ameryki, której pierwsze słowa preambuły to słynne „We, the people
of the United States of America". To właśnie opisując ustrój i społeczeństwo
Stanów Zjednoczonych, urzeczony jego funkcjonalnością hr. Alexis de Tocqueville
(z urodzenia przecież arystokrata i konserwatysta) użył sformułowania
„społeczeństwo demokratyczne", jako pewien ideał funkcjonowania zbiorowości w ramach instytucji państwowej. Było to społeczeństwo opierające się na zasadach:
suwerenności społeczeństwa, wolności obywatela, pluralizmu politycznego i decyzji większości. Rozwinięciem idei „społeczeństwa demokratycznego" była idea
„społeczeństwa obywatelskiego". Warunki funkcjonowania społeczeństwa
demokratycznego należało uzupełnić o takie jak: zasada samostanowienia czy też
wolność zrzeszania się jednostek. Locke w swojej pracy „Dwa traktaty o rządzie"
pisał m.in.: „Gdziekolwiek (...) pewna grupa ludzi zjednoczy się w jedno
społeczeństwo, w którym każdy zrezygnuje na rzecz władzy publicznej z przysługującej mu na mocy prawa natury władzy wykonawczej, tam i tylko tam ma
miejsce społeczeństwo polityczne bądź obywatelskie"
[ 4 ].
Co więcej, ukształtowanie się społeczeństwa obywatelskiego wymaga zmian nie
tylko formalno-prawnych w zapisach konstytucyjnych, ale także, i może przede
wszystkim, zmian w sferze mentalnej obywateli. Koniecznym warunkiem jest
wytworzenie określonego poziomu kapitału społecznego, na który składają się
takie wartości jak: zaufanie, samodyscyplina, poszanowanie praw i wolności
drugiego człowieka, zdolność współdziałania, kreatywność, lojalności itp. To
kapitał społeczny warunkuje możliwość stworzenia pewnego zestawy reguł i norm
umożliwiających społeczeństwu samoorganizację swojej działalności. Dopiero zatem
obecność ukształtowanego społeczeństwa obywatelskiego stwarzała możliwość
pojawienia się nowych ruchów społecznych, jako przejawów właśnie samostanowienia i emancypacji społeczeństwa.
Społeczne znaczenie nowych ruchów społecznych
Istnieje wiele koncepcji teoretycznych dotyczących sensu oraz społecznego
znaczenia istnienia i działalności nowych ruchów społecznych, a także ich wpływu
na funkcjonowanie współczesnego społeczeństwa. Generalnie można wyróżnić trzy
podstawowe stanowiska na temat skali tegoż znaczenia.
Dla jednych będzie to wpływ marginalny, ograniczający się do słabszej bądź
silniejszej kontestacji tradycyjnych wartości materialnych takich jak apoteoza
zysku, władzy, dominacji. Ograniczoność znaczenia tego sprzeciwu badacze widzą w dwóch zasadniczych aspektach: po pierwsze jest artykułowany przez społeczne
grupy mniejszościowe, a po drugie dąży do realizacji celów, które w rzeczywistości mogą okazać się nierealistyczne, szczególnie w kontekście nowych
wyzwań, przed jakimi stoi nieustannie i coraz szybciej modernizujący się świat. W takim rozumieniu, nowe ruchy społeczne stanowiłyby pewnego rodzaju
ideologiczny folklor, którego znaczenie ograniczałoby się do roli wskaźnika
istnienia określonego rodzaju potrzeb, bądź też obaw pewnych grup społecznych.
Dla innych nowe ruchy społeczne stanowią raczej osobliwy rodzaj grup interesu o zróżnicowanym wpływie i zdolności oddziaływania. W niektórych państwach, jak np. w Niemczech ruch ochrony środowiska zdobył bardzo silną pozycję, która pozwoliła
mu włączyć się do walki politycznej i zaistnieć jako wpływowa partia polityczna.
Nie widać natomiast szans na to, aby takie wpływy nowe ruchy społeczne zdobyły w Stanach Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii. Niemniej jednak mogą wywierać tam
pewne naciski na koła polityczne i pośrednio wpływać na realizowaną politykę
społeczną czy też gospodarczą swoich państw zarówno na szczeblu lokalnym jak i ogólnokrajowym. Podkreśla się, że nowe ruchy społeczne w tym kontekście
realizują się w trzech podstawowych wymiarach: realizacji interesów
ogólnoludzkich, realizacji interesów i praw mniejszości oraz realizacji
interesów grup i jednostek broniących swojej odmienności stylu życia
(przykładowo Klaus Eder wychodzi z założenia, że nowe ruchy społeczne artykułują
przede wszystkim interesy drobnomieszczaństwa). Osobiście również uważam, że w wielu przypadkach apolityczność i bezinteresowność działań pewnych organizacji
ekologicznych jest zaledwie pozorna i stanowić może rodzaj cnotliwego listka
figowego skrywającego prawdziwe oblicze tejże działalność. Nietrudno z resztą
wyobrazić sobie sytuację, w której hasła i postulaty manifestowane przez
ekologów mogą być wykorzystywane jako idealna broń w zatargach politycznych i ekonomicznych.
1 2 3 4 Dalej..
Przypisy: [ 4 ] Red.: Derka J., Kaute W.,
Kaute-Porębskiej M., Małka R., Puszkow A., Surzyna J., Świerszcza P., Słownik
myśli społeczno-politycznej, Bielsko-Biała 2004, s. 261. « Socjologia (Publikacja: 19-07-2009 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 6688 |
|