|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Nauka » Biologia » Antropologia » Nauki o zachowaniu i mózgu » Neuronauka
Rola poczucia własności i sprawstwa w doświadczeniu siebie [1] Autor tekstu: Dawid Lubiszewski
1.Wstęp
Omawiane w tym tekście zagadnienia są obecnie przedmiotem zainteresowań badaczy z różnych dziedzin nauki, takich jak neurofizjologia, psychologia czy filozofia.
Badaczy tych, ze względu na wspólne zainteresowanie — mózg i procesy poznawcze
człowieka, nazywa się kognitywistami. W pracy
zaprezentowane zostaną zagadnienia dotyczące roli poczucia własności i sprawstwa w doświadczeniu siebie. Nie będę jednak dokonywał analizy całości zjawiska,
jakim jest samodoświadczenia, a jedynie wybranych jego elementów. Wpisują
się one w nurt badawczy zwany ucieleśnieniem (z j. ang. the
embodiment),
bądź ucieleśnionym poznaniem. Pojęcie „ucieleśnienia" ma dwa znaczenia: (1)
pierwsze to wspomniane już stanowisko badawcze, które podkreśla rolę ciała w procesach poznawczych [Hirose 2002, 289-299] (2) drugie natomiast oznacza
„doświadczenie ciała" [Longo i inni 2008, 979-980]. Ten drugi sposób rozumienia
ucieleśnienia odpowiada wybranym przeze mnie elementom samodoświadczenia.
Interesuje mnie doświadczenie ciała i działań przez ciało wykonywanych.
2.
Poczucie własności i poczucie sprawstwa
Filozoficzne rozważania nad doświadczeniem ciała stały się przedmiotem badań
innych dziedzin zainteresowanych ludzkim działaniem i procesami poznawczymi. Do
nich zalicza się neuronauki, które rozszerzają naszą wiedzę. Fenomenologicznie
wyróżniono dwa doświadczenia, które odgrywają kluczową rolę w doświadczaniu
siebie, a neuronauki potwierdzają ich istnienie. Pierwsze z nich to
doświadczenie, że działania bądź myśli należą do mnie. Drugie zaś to
doświadczenie, że to ja jestem autorem działań i myśli. Shaun Gallagher nazwał
te pierwsze poczuciem własności, drugie natomiast poczuciem sprawstwa. Poczucie
własności wyrażone może zostać słowami: „to ja się poruszam" niezależnie od
tego, czy to ja jestem autorem ruchu, czy zostałem popchnięty, bądź przesunięty.
Natomiast poczucie sprawstwa związane jest z subiektywnym poczuciem, że „ja"
jestem tym, który zaczyna i kontroluje swoje własne działanie w otaczającym mnie
środowisku [Gallagher 2003, 32-48].
3.
Doświadczenie ciała
Wyniki badań dotyczących doświadczania ciała, dostarczonych przez neuronauki,
pozwalają wyróżnić neuronalny wzorzec nazywany modelem ciała. W jego skład
wchodzi: (1) schemat ciała (z j. ang. body schema), (2) obraz ciała (z j.
ang. body image). Schemat ciała to system funkcji kontrolujących postawę i ruchy ciała; kontrola odbywa się nieświadomie, podobnie jak wszelkie zmiany w schemacie ciała, zarówno te wynikające z posługiwania się przedmiotami, jak i te
związane z fizycznymi zmianami ciała. Z kolei obraz ciała to
świadome myśli, doświadczenia i postawy afektywne
względem własnego ciała [Gallagher i Cole 1995, 369-390]. Model ciała
może ulegać zmianom, niezależnie od zmian ciała fizycznego, to znaczy może on
się zarówno zwiększać, jak i zmniejszać. Na przykład: (1) schemat ciała ulega
rozszerzeniu podczas używania narzędzi, (2) obraz ciała ulega zmianie podczas
trwania Iluzji Gumowej Ręki (IGR), która została opisana poniżej. [ 1 ] W obu przypadkach zmiana w obrazie, jak i schemacie ciała nie jest związana ze
zmianami fizycznymi ciała, choć jak się okazuje w przypadku IGR może ona mieć
wpływ na fizjologiczne zmiany w ciele fizycznym [Moseley i inni 2008,
13169-13173]. Jednakże zmiany w modelu ciała następują również w wyniku zmian w ciele fizycznym, na przykład w przypadku utraty kończyny, bądź zmian w mózgu
spowodowanych udarem mózgu. Przykłady takich przypadków zostały opisane poniżej.
4.
Zaburzenia w doświadczaniu ciała
Analiza przypadków patologicznych dostarcza wiele informacji na temat
doświadczania ciała. Wiele zaburzeń dotyczy tylnej części kory ciemieniowej, tym
samym uznano ją za ważny ośrodek odpowiedzialny za prawidłowe doświadczanie
własnego ciała. Uszkodzenia prawej części tylnej kory ciemieniowej ograniczają
zdolność do rozpoznania swojego własnego ciała i przypisania sobie jego ruchów
[Daprati i inni 2000, 477].
4.1. Somatoparafrenia
Jednym z zaburzeń doświadczenia ciała, które dotyczy zmian w obrazie ciała i -
co za tym idzie — w poczuciu własności, jest somatoparafrenia. W zaburzeniu tym
pacjent przestaje traktować pewne części swojego fizycznego ciała za przynależne
do niego. Uważa on, że lewa ręka będąca fizycznie „przymocowana" do ciała nie
jest jego ręką. Zanika tutaj doświadczenie posiadania kończyn, czyli poczucie
własności. W wyniku tego zaburzenia zmianie ulega obraz ciała — zostaje on
pomniejszony o kończyny, które nie są uznawane za własne; obejmuje on tylko
część fizycznego ciała. W skrajnej odmianie tej patologii
pacjent jest przekonany, że jedna z rąk osoby
(najczęściej kogoś bliskiego), która jest w jego pobliżu, jest jego własną ręką.
Co więcej, wtedy też nie pozwala on tej osobie wyjść z pokoju czy się oddalić, gdyż uważa on, że zabiera mu jego własną rękę.
Inną sytuacją, w której następuje zaburzenie poczucia własności i obrazu ciała,
jest patologia zwana nadliczbowymi kończynami fantomowymi. Najpierw jednak
opiszę pokrótce, czym są kończyny fantomowe.
4.2. Kończyny fantomowe
W przypadku utraty jednej lub kilku kończyn u pacjenta pojawić się mogą kończyny
fantomowe. Wtedy też, mimo zmian w fizycznym ciele powstają nieznaczne zmiany w jego obrazie ciała. Jest on wciąż wstanie odczuwać ból, swędzenie, dotyk w kończynie, której fizycznie nie posiada. W wielu przypadkach, w niedługim czasie
po amputacji bądź wypadku, pacjenci posiadają kończynę fantomową przypominającą
rozmiarem i kształtem amputowaną fizyczną kończynę. Tacy pacjenci po założeniu
protezy mogą bezproblemowo za jej pomocą chwytać przedmioty i ją poruszać. Z czasem jednak mogą postępować znaczne zmiany w modelu ciała, przez co fantomowa
kończyna przestaje przypominać fizyczną kończynę. Poczucie własności jest bardzo
silne u pacjentów z protezami, u których pojawiają się kończyny fantomowe.
Twierdzą oni, że proteza nie jest narzędziem czy jakimś innym obiektem
przyczepionym do ciała, a ich własną kończyną [Melzack 1999, 635-636].
4.3. Nadliczbowe kończyny fantomowe
Wróćmy raz jeszcze do przypadku zwanego somatoparafrenią. U pacjentów z tą
patologią następował ubytek w obrazie ciała. Jeśli natomiast chodzi o przypadek
nazywany nadliczbowymi kończynami fantomowymi to pojawia się rzecz zupełnie
odwrotna — mianowicie nastąpić może naddatek obrazu ciała. [ 2 ]
Użycie słowa „fantomowe" może sugerować, jakoby pacjent stracił jedną z kończyn,
jak to jest w przypadku pojawiania się kończyn fantomowych opisanych powyżej.
Jednakże w przypadku nadliczbowych kończyn fantomowych ciało fizyczne nie ulega
zewnętrznej zmianie, to znaczy zmiana ma miejsce zazwyczaj jedynie w mózgu
pacjenta. Zaburzenie te pojawia się bardzo rzadko, najczęściej w wyniku udaru
mózgu [Miyazawa i inni 2004, 228-331]. Pacjent zaczyna odczuwać posiadanie
dodatkowej kończyny — kończyny fantomowej. Może on czuć jej dotykanie lub
zadawanie bólu. Osoby z tym zaburzeniem twierdzą, że posiadają więcej niż dwie
kończyny, np. uważają, że posiadają trzy nogi. Jedna z hipotez tłumacząca
pojawienie się dodatkowej fantomowej kończyny jest taka, że prawdopodobnie w wyniku niedopasowania informacji sensorycznych i motorycznych dotyczących
położenia ręki przed i po wykonaniu ruchu powstaje w obrazie ciała trzecia
kończyna [Srivastava i inni 2008, 256]. Dodatkowa kończyna oznacza zmianę w obrazie ciała, to znaczy jego rozszerzenie. Kolejny przypadek dotyczy sytuacji, w której pacjent przestaje sprawować kontrolę nad swoją ręką.
4.4. Syndrom obcej ręki
Syndrom obcej ręki to zaburzenie w doświadczaniu ciała, które dotyczy zmian w poczuciu sprawstwa. W tym przypadku pacjent przestaje przypisywać sobie władzę
nad jedną z kończyn. W wyniku wykonywania różnych ruchów obiema rękoma, jedna z nich w pewnej chwili zaczyna „odmawiać" posłuszeństwa i działać na „własną
rękę", to znaczy: jeśli chce on zapiąć koszulę, a zaburzenie dotyczy lewej ręki,
to będzie ona próbowała ją odpiąć. Wykonywane działania przez lewą rękę nie
muszą być opozycyjne w stosunku do działań, które wykonuje prawa ręka, nad którą
sprawuje się świadomą kontrolę. Oznacza to, że jeżeli prawą ręką zapinam
koszulę, to druga ręka może chwytać za przedmioty znajdujące się w pobliżu.
Zaburzone poczucie sprawstwa może doprowadzać do trudnej sytuacji psychicznej
dla pacjenta, gdyż zaczyna on mieć wrażanie, jakby ktoś inny kontrolował jego
rękę. Zaburzenie to pojawia się zazwyczaj w wyniku udaru, zakażenia bądź innych
zmian, np. w skutek operacji, w mózgu. Pomimo zaburzenia poczucia sprawstwa,
pacjent cały czas czuje dotyk w kończynie i uważa ją jako własną. Syndrom obcej
ręki znany jest również pod dwiema innymi nazwami: syndrom anarchicznej ręki i syndrom Dr. Strangelove’a [Metzinger 2009, 115-117; Spence 2002, 211-220].
4.5. Doświadczenie ciała u osób zdrowych
Przypadki patologiczne dotyczące zmian w doświadczaniu ciała, te opisane powyżej i inne, dostarczają nowych informacji na temat działania naszego organizmu i kształtowania się doświadczania ciała. Jednakże dotyczą one jedynie osób z pewnymi zaburzeniami, natomiast naukowców interesuje również doświadczanie
ciała, w tym poczucie sprawstwa i własności, u osób zdrowych. W związku z tym,
że ciało każdemu jest dane, to przeprowadzenie eksperymentu, w którym badany raz
posiadałby ciało, a raz go nie posiadał wydaje się niemożliwe. Dodatkowo w przypadku prawidłowego funkcjonowania organizmu wyróżnienie poczucia własności i sprawstwa, jako oddzielnych doświadczeń nie jest takie proste. Jednakże
powstanie nowych technik obrazowania pracy mózgu, oraz nieinwazyjnych metod
zmiany jego pracy umożliwiły przeprowadzenie różnych eksperymentów. Te, które
dotyczące poczucia sprawstwa stały się popularnymi, ponieważ dotyczą one badań
nad wolną wolą. Otwierają one jednak dyskusję na zagadnienia, które wykraczają
poza ramy tej pracy, dlatego też nie będą one dalej omawiane. Opiszę natomiast
eksperymenty badające poczucie własności.
5.
Iluzja Gumowej Ręki
[ 3 ]
Eksperymentalna metoda modulowania doświadczeniem ciała, a dokładniej pisząc,
zmian w poczuciu własności i obrazu ciała, została przeprowadzona przez Matthew
Botvinicka i Jonathana Cohena w 1998. Przeprowadzone przez nich doświadczenie
nazwane zostało Iluzją Gumowej Ręki (the Rubber Hand Illusion). Wykonany
przez nich eksperyment wyglądał następująco (obrazek 1):
1 2 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] W
Iluzji Gumowej Ręki poza zmianą w obrazie ciała, następuje również zmiana w schemacie. [ 2 ] Obraz ciała może ulec
pomniejszeniu w przypadku mikrosomatognozji a powiększeniu w przypadku
makrosomatognozji. [ 3 ] Przeprowadzone eksperymenty
związane z doświadczaniem ciała zostały opisane w artykule: Nowakowski P.
Lubiszewski D. (2009) Co się dzieje z moim ciałem? O ciele gumowym,
przemieszczonym i podmienionym, tekst jest dostępny pod adresem: http://pfk.wikidot.com/local--files/nasze-wydawnictwa/pfk_vol3.pdf. « Neuronauka (Publikacja: 09-08-2009 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 6725 |
|