|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
« Światopogląd Od religii do racjonalizmu [4] Autor tekstu: Andrzej Zastawny
Ostatni powód ma
charakter praktyczny, a oba ostatnie wskazują na antropologiczną rolę Boga. W tym sensie rozumiem zdanie „gdyby nawet Boga nie było, to trzeba by go wymyślić". W ogóle w teologicznej myśli chrześcijańskiej dostrzegam coraz silniejszy kierunek
argumentacji natury antropologicznej na rzecz Boga, mianowicie Bóg jest
potrzebny człowiekowi — w domyśle, aby się lepiej czuł, a mniej ważne czy
istnieją argumenty bardziej zasadnicze. Elementem magicznego
postrzegania rzeczywistości jest wiara w cuda i dla wielu rzekome cuda są ważnym
uzasadnieniem trwania w wierze. Trzeba stwierdzić, że cuda kochały i kochają
wszystkie religie. W końcu II w. n.e., kiedy chrześcijaństwo zaczęło być postrzegane w starożytnym Rzymie jako konkurencyjne względem ówczesnych wierzeń, miała
miejsce rywalizacja na cuda, aby udowodnić, która religia jest lepsza. Nic z tego nie wyszło, bo cuda dowodzono po obu stronach. Z cudami jest ten kłopot, że
zawsze wydarzają się w przeszłości i nie można ich według kryteriów naukowych ani
udowodnić, ani powtórzyć, a najważniejszym rodzajem cudów są niespodziewane
uzdrowienia, które zawsze będą się zdarzały, bo wynikają ze złożoności ustroju
biologicznego. Na przełomie II i III wieku Filostratos pisze dzieło „Żywot
Apoloniusza z Tyany", w którym przeciwstawia oświeconego Apoloniusza
praktykującego ówczesne wierzenia, szarlatańskim sztuczkom apostołów Piotra i Pawła. Trzeba było stu lat, aby biskup Euzebiusz z Cezarei replikował dziełem
„Przeciw żywotowi Apoloniusza".
7.
Epilog
Przeszedłem długą
drogę. Od bardzo wierzącego do niewierzącego racjonalisty. Stało się tak, bo za
dużo i samodzielnie rozmyślałem nad tym. Zaczęło się od krytycznych
wątpliwości odnośnie niektórych dogmatów chrześcijaństwa, postrzeganych jako
dziwne modyfikacje konsekwentnego monoteizmu w judaizmie. Uruchomiony proces
dociekań nad istotą religii doprowadził mnie do racjonalizmu.
8.
Wykorzystane materiały
ułożone w subiektywnej kolejności ważności
- Biblia Tysiąclecia.
- Instytut Religioznawstwa
Uniwersytetu Jagiellońskiego, Religie starożytnego Bliskiego Wschodu,
praca zbiorowa pod redakcją Krzysztofa Pilarczyka i Jana Drabiny, w tym:
- Andrzej Ćwiek, Religia Egiptu,
- Arkadiusz Sołtysiak, Religie Mezopotamii,
- Piotr Taracha, Religie Anatolii Hetyckiej,
- Andrzej Mrozek, Religie Palestyny, Syrii i Arabii,
- Krzysztof Pilarczyk, Religia Izraela,
- Arkadiusz Baron, Henryk Pietras, Chrześcijaństwo.
- Geza Vermes, Kto był
kim w czasach Jezusa.
- Geza Vermes, Jezus Żyd. Ewangelia w oczach historyka.
- Kamal Salibi, Kim
był Jezus. Spisek w Jerozolimie.
- Richard Dawkins, Bóg
urojony.
- Marc Stern, Co to jest Judaizm.
- Angelo Scarabel, Islam.
1 2 3 4
« Światopogląd (Publikacja: 17-10-2009 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 6869 |
|