|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Historia filozofii » Filozofia nowożytna
Filozofia neopozytywizmu Autor tekstu: Daniel Krzewiński
Filozofia
neopozytywizmu jest szczególnym poglądem na poznanie i filozofię, a także na
zespół postulatów na temat sposobu uprawiania nauki. Jej korzenie sięgają do starożytności
(Protagoras, epikurejczycy), jednak za głównych jej prekursorów uważa się
G. Berkeleya, D. Hume’a, J. St. Milla, E. Macha i R. Avenariusa. W niektórych
kwestiach neopozytywiści XX w. tylko częściowo zmienili rezultaty, do jakich
doszli angielscy empiryści XVIII w.. Ogólne założenia i nastawienie badawcze
neopozytywistów wywarły duży wpływ na rozwój polskiej filozofii okresu
międzywojennego, a w konsekwencji także na lata powojenne. Pozytywizm jako
ruch umysłowy zapoczątkowany został przez A. Comte’a (1798-1857). Stał on na
stanowisku, że nauka powinna się ograniczać do opisu faktów oraz, że jej
przedmiotem może być tylko to, co podlega doświadczeniu. Comte sformułował
koncepcję poznania opartą na naukach szczegółowych, podkreślał też praktyczny
charakter ludzkiej wiedzy. Nauka, jego zdaniem, może odpowiadać jedynie na
pytania ,,jak", a nie na pytania ,,dlaczego". Filozofia natomiast powinna
ustalać ogólne prawidłowości, z wyłączeniem takich zagadnień, jak przyczynowość,
celowość czy istota rzeczy. Dotychczasowa filozofia nie była dyscypliną naukową i nie mieściła się w klasyfikacji nauk Comte’a. Rolę filozofii pełnić miała
socjologia, wolna od ,,metafizycznych" obciążeń. Ruch zapoczątkowany przez
Comte’a znalazł w okresie późniejszym wielu naśladowców i kontynuatorów, takich
jak J. Bentham, J. St. Mill, H. Spencer, E. Mach, R Avenarius. Wielu z nich
sprowadzało wiedzę do rozważań teoriopoznawczych. Typowym przykładem takiego
postępowania był empiriokrytycyzm (Mach, Avenarius), usiłujący wznieść się
,,ponad" przeciwieństwo materializmu i idealizmu. Według empiriokrytyków jedyną
rzeczywistością dostępną poznaniu są psychofizyczne ,,elementy", które mają
charakter neutralny, nie są ani fizyczne ani psychiczne. Jedynym źródłem
poznania jest doświadczenie, traktowane przez empiriokrytyków jako doznanie
podmiotowe. O przyczynach tych doznań, tzn. przedmiotach świata obiektywnego,
przedstawiciele tego kierunku nie wspominają wcale. Odrodzenie pozytywizmu pod
nazwą ,,empiryzmu logicznego" lub neopozytywizmu nastąpiło w latach 20-tych XX
wieku. Jedną z przyczyn tego zjawiska była błędna interpretacja faktu, że
mikroobiekty nie są dostępne bezpośredniej obserwacji. Wielu ludzi skłaniało to
do wniosku, że cząstki elementarne nie istnieją obiektywnie, lecz są tylko
,,produktem teorii". Inną przyczyną tego stanu rzeczy było powstanie geometrii
nieeuklidesowych, które, w istocie rzeczy, potwierdzały jedynie niewyczerpalność
przestrzennych charakterystyk materii, tylko w przybliżeniu odwzorowanych przez
systemy dedukcyjne. Neopozytywiści byli zdania, że jest to świadectwo ,,upadku"
dotychczasowych pojęć geometrycznych lub też dowód czysto konwencjonalnego
charakteru wyobrażeń, jakie obowiązywały na gruncie tej nauki.
Neopozytywizm może
być dobrym przykładem tego, jak bardzo złożone są wpływy i powiązania między
rożnymi kierunkami współczesnej filozofii idealistycznej. Narodził się on w Wiedniu, gdzie na seminarium prowadzonym przez M. Schlicka powstało tzw. ,,Koło
Wiedeńskie" (Wiener Kreis). Uczestnicy tego seminarium wydali w 1929 roku
wspólny manifest pt. Wissensachftliche Weltauffasung. Der Wiener Kreis,
ogłaszając narodziny nowej ,,filozofii naukowej", która miała stanowić rewolucję w kulturze duchowej. Głównymi obok M. Schlicka, przedstawicielami neopozytywizmu
są: R Carnap, O. Neurath, F. Frank. Do tej grupy dołączyli berlińscy ,,naukowi
empiryści" (m.in. H. Frank), oraz filozofowie brytyjscy, skandynawscy i amerykańscy (E. Nagel, Ch. Morris, W.V. Quine). Znaczną rolę w ukształtowaniu
poglądów neopozytywistów odegrał L. Wittgenstein. Jego Tractacus
Logico-Philosophicus (1922) bywa często określany jako ,,biblia neopozytywizmu".
Tezy Traktatu stanowiły podstawową broń filozofów ,,Koła Wiedeńskiego", co widać
bardzo wyraźnie w pracach Schlicka, Carnapa i innych. Na łamach czasopisma
,,Erkenntnis" ukazywały się ważne prace filozofów polskich (m.in. K.
Ajdukiewicza), a polski logik A. Tarski przyczynił się (Problem prawdy w językach nauk dedukcyjnych) do modyfikacji stanowiska neopozytywistów.
Neopozytywizm jest
odmianą neorealizmu angielskiego, zgodnie z którym źródłem naszej wiedzy, a zarazem przedmiotem badań naukowych jest doświadczenie zmysłowe. Realizm ten
zapoczątkował J. E. Moore i był on kontynuowany przez B. Russella. Dla Moora
filozofia była taką metodą analizy pojęć, która niczego nie zakłada. Może ona
więc być uprawiana nawet wtedy, kiedy przedmiot jej badań nie istnieje. Russel
natomiast zadanie filozofii upatrywał w badaniu takich zagadnień, które dotąd
nie zostały przez nikogo rozstrzygnięte. Filozofia, jego zdaniem, nie ma być
uogólnieniem nauk szczegółowych, lecz jedynie wstępem do naukowych badań
wskazującym te problemy, którymi uczeni powinni się zająć. W rozwoju pozytywizmu
rozróżnia się dwa etapy, logiczny i lingwistyczny. Przedmiotem neopozytywizmu
logicznego, który rozwijał się do lat 30 -tych, była analiza formalna języka
nauki, sprowadzająca się głównie do badania operacji logiczno-syntaktycznych.
Bezpłodność formalistycznych procedur stała się jednak na tyle widoczna, że sami
neopozytywiści zrozumieli dość szybko, że nie można ograniczać się do samych
formalnych praw funkcjonowania języka. W coraz większym stopniu zaczęli
interesować się zagadnieniami semantycznymi, tzn. zagadnieniami związanymi ze
znaczeniem wyrażeń językowych. Przyczyną zmian, które doprowadziły do powstania
neopozytywizmu lingwistycznego, były prace A. Tarskiego i C. Morrisa. Zwrócenie
większej uwagi na języki naturalne było także wywołane zmianą dotychczasowego
stanowiska L. Wittgensteina (Dociekania filozoficzne), oraz działalnością B.
Russella i stworzenie przez niego koncepcji języka jako gry. W okresie
neopozytywizmu lingwistycznego panowało przekonanie, że języki naturalne
zawierają w sobie wszystkie problemy filozoficzne. Chociaż neopozytywistów
obowiązywała maksymalna ścisłość logiczna, dość często zmieniali oni swoje
poglądy, nawet jeżeli chodzi o sprawy podstawowe.
Jedną z cech
neopozytywizmu był tzw. empiryzm logiczny, który sprowadzał się do tezy, że
poznanie i wiedza opierają się na doświadczeniu. ,,Doświadczenie" było jednak
przez przedstawicieli tego kierunku rozumiane inaczej, niż na terenie filozofii
materialistycznej, neopozytywiści rozpatrywali je tylko od strony jego
psychicznej formy, z pominięciem stosunku do świata obiektywnego, a więc i do
istniejących stosunków społecznych. Wyjściowe zdania empiryczne rozumiane były
przez nich w sposób rozmaity, raz jako odnoszące się do zjawisk (nie do rzeczy),
to znów jako dotyczące stanów świadomości, a więc subiektywistycznie.
Neopozytywiści dzielili nauki na realne i formalne. Zadanie pierwszych polega na
formułowaniu hipotez i zdań ogólnych, a wszystkie zdania tych nauk powinny być
sprawdzone za pomocą tzw. zdań protokolarnych. Sądy formułowane przez nauki
realne mają charakter syntetyczny, tzn. dostarczają nowych informacji o świecie.
Natomiast nauki formalne nie dostarczają żadnych informacji o świecie, ich sądy
mają charakter analityczny, lub też są tautologiami. Carnap w pewnym okresie
stał na stanowisku, że każdy wniosek logiczny jest tautologią, tzn. mówi to samo
co przesłanki, tylko, że w innej formie językowej. Ponieważ filozofia zawiera
takie twierdzenia, których nie da się weryfikować empirycznie, neopozytywiści
stali na stanowisku, że twierdzenia te nie posiadają żadnej treści i należy je
traktować jako bezsensowne. Tym samym usuwali oni ze sfery nauki wszelkie
światopoglądowe uogólnienia oraz teorie normatywne. Podkreślali on bardzo mocno,
że filozofia, jeśli ma być nauką, musi ograniczać się do analizy języka nauki.
Pragnąc doprowadzić naukę do jedności, neopozytywiści dążyli do stworzenia
jednolitego języka wszystkich dyscyplin. Doszli oni do przekonania, że takim
językiem jest język fizyki. Przekonanie, że pojęcia wszystkich nauk dadzą się
sprowadzić do tego układu pojęć, który wytworzyła fizyka i że ten właśnie układ
jest najlepszy, nazywano fizykalizmem. Z faktu, że neopozytywiści w pewnym
okresie głosili fizykalizm, nie można wnosić że stali oni na gruncie
materializmu. Fizykalizm był traktowany przez nich jedynie jako zmiana języka.
Neopozytywizm jako
kierunek filozoficzny przyczynił się do rozwoju niektórych działów logiki, do
zaostrzenia krytycyzmu i wymogów naukowych, jakie stawiano teoriom.
Przedstawiciele tego kierunku wnieśli swój wkład w rozwój badań nad językiem i jego antynomiami. Przez swoją jednorodność i skrajność wywoływali jednak słuszne sprzeciwy z różnych stron. Neopozytywistyczne konstrukcje pojęciowe,
szczególnie w ostatnim okresie rozwoju, cechuje eklektyzm, którym próbuje się
przesłonić chwiejność stanowiska. Broniąc idealizmu filozoficznego neopozytywizm
fetyszyzował dane zmysłowe i absolutyzował formalną analizę języka jako metodę
badań filozoficznych. Przyczynił się także do tego, że w wielu kręgach negowane
było teoretyczne i metodologiczne znaczenie przeciwieństwa między materializmem i idealizmem. Jedna ze sprzeczności tego kierunku polegała na tym, że ujmował on
zjawiska świata zewnętrznego, bez uwzględniania podmiotowej strony procesu
poznawczego. Błędnym wydaje się założenie Wittgensteina, że zagadnienia
filozoficzne mają swe źródło w niewłaściwym posługiwaniu się językiem. Jeżeli
pierwsi pozytywiści traktowali podstawowe zagadnienia filozoficzne jako problem,
którego nie da się rozwiązać i jeżeli empirokrytycy stali na stanowisku, że
zagadnienie to zostało wyeliminowane przez teorię neutralnych ,,elementów", to
neopozytywiści uważają, że podstawowy problem filozoficzny, jako pozbawiony
sensu naukowego, jest pseudoproblemem.
Bibliografia:
Comte A., Rozprawa o duchu
filozofii pozytywnej, Warszawa 2009,
Geymonat L., Filozofia a filozofia nauki, Warszawa 1966,
Miś A., Filozofia współczesna:
główne nurty, warszawa 1966,
Tatarkiewicz W., Historia
filozofii, T. I. — III, Warszawa 2002,
Wittgenstein L. Dociekania
filozoficzne, 2008,
Tenże, Tractatus
logico-philosophicus, Warszawa 1970,
« Filozofia nowożytna (Publikacja: 17-02-2010 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7150 |
|