|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Światopogląd » Humanizm
Manifest neohumanistyczny [4] Autor tekstu: Paul Kurtz
Tłumaczenie: Anna Modzelewska
NOWE INSTYTUCJE MIĘDZYNARODOWE
Po szesnaste,
neohumaniści sądzą, że ludzkość powinna porzucić egocentryczny indywidualizm i szowinistyczny nacjonalizm. Społeczność naszej planety powinna stworzyć nowe
instytucje międzynarodowe. W 21. wieku żaden z mieszkańców Ziemi nie może żyć w izolacji, wszystkie części
światowej społeczności wzajemnie od siebie zależą. Dotyczy to w równym stopniu
państw — arbitralnie ustanowionych jurysdykcji bazujących na zdarzeniach
historycznych. Niepowodzenie spotkania 192 narodów w Kopenhadze w grudniu 2009,
mającego na celu efektywną kontrolę nad globalnym
ociepleniem, wskazuje na naglącą potrzebę stworzenia nowych
międzynarodowych instytucji.
- Istnieje potrzeba stworzenia nowej międzynarodowej agencji monitorującej
naruszenia szeroko akceptowanych standardów ekologicznych, która piętnowałaby
narody, które dopuszczają się takich naruszeń i zmuszała je do przestrzegania
reguł poprzez nakładanie sankcji.
- Wyzwanie, przed którym stoi ludzkość, to zdanie sobie sprawy z podstawowych
zasad etycznych obowiązujących w planetarnej cywilizacji — każda osoba na naszej planecie jest
równie ważna a to przekracza granice tworzone przez bariery narodowe,
etniczne, religijne, rasowe i językowe.
Wszyscy członkowie planetarnej wspólnoty mają moralny obowiązek przekraczania
arbitralnych granic politycznych z przeszłości i pomagania w tworzeniu nowych
instytucji międzynarodowych — zarządzanych demokratycznie oraz szanujących i broniących praw człowieka.
- Aby rozwiązać globalne konflikty, nowe międzynarodowe instytucje powinny działać
na rzecz pokoju i bezpieczeństwa mieszkańców świata oraz chronić ich przed
przemocą. Być może ludzkość będzie potrzebować międzynarodowej siły
podtrzymującej pokój i bezpieczeństwo. Organizacja Narodów Zjednoczonych to
wzorzec, który powinien być wzmacniany.
- Organizacje międzynarodowe będą musiały przyjąć prawa, które będą obowiązywać na
całym świecie oraz stworzyć legislaturę, która mogłaby uchwalać i rewidować te
prawa, sąd światowy, który mógłby je interpretować i wybrane ciało wykonawcze,
które dbałoby o ich stosowanie.
Instytucje te pozwalać będą na maksymalnie zdecentralizowanie lokalne i regionalne zarządzanie. Będą
sprzyjać rozwojowi społeczeństw, w których indywidua będą zachęcane do uczestnictwa w demokracji i maksymalizowania
możliwości wolnego wyboru. Tradycje kulturalne będą szanowane, chociaż będziemy
zachęcać do uznawania powszechnie podzielanych wartości etycznych.
Międzynarodowe instytucje będą radzić sobie z kwestiami, którymi zajmuje się sądownictwo. Będą wspierać handel i rynek
oraz współpracować z rządami w celu zmaksymalizowania zatrudnienia oraz
upowszechnienia i podniesienia poziomu edukacji i opieki zdrowotnej dla
wszystkich mieszkańców naszego świata.
- Będą one usiłować radzić sobie z problemami związanymi z ekologią, na przykład
globalnym ociepleniem, zanieczyszczeniem atmosfery i wód oraz ochroną
zagrożonych gatunków.
- Będą starać się uwolnić świat od chorób i głodu i dążyć do przezwyciężenia zbyt
wielkich nierówności w dochodach i bogactwie.
- Będą popierać wzbogacanie kultury i zrozumienie dla wartości nauki i sztuki.
- Będą starać się ułatwiać rozwój i dostęp do edukacji wszystkim grupom wiekowym, bez żadnej dyskryminacji. Będą
również bronić praw dziecka: Każde dziecko potrzebuje odpowiedniej opieki i schronienia i każde dziecko ma prawo do poznawania sztuki, nauki oraz historii
różnych kultur.
- Będą też popierać otwarte media i wolną wymianę idei i wartości. Będą starały
się wzbogacić ludzkie doświadczenie przez dopingowanie do podróży, rozrywki i rekreacji.
Celem międzynarodowych instytucji ma być krzewienie wartości humanistycznych i umożliwianie wszystkim ludziom wiedzenia dobrego życia.
Umożliwić mogą to technologie naukowe i wiedza. Po raz pierwszy w historii
ludzkości możemy unieść się ponad narodowość, etniczność, rasę, religię i bariery kulturalne pochodzące z przeszłości. Etyka planetarnego humanizmu w jasny sposób pokazuje, że każdy człowiek jest cenny i że musimy rozwijać
empatyczne relacje oraz zachęcać wszystkich do okazywania dobrej woli.
Jeśli ludzkości ma osiągnąć sukces w tych, jakże ważnych, usiłowania, musi
nabrać pewności, że na dłuższą metę możemy osiągnąć błogosławieństwo wolności,
pokoju, dobrobytu, harmonii i kreatywnego uwielbienia dla wszystkich, nie tylko
swojej grupy narodowej, etnicznej, rasowej, czy religijnej. Cóż za szlachetna
idea: szczęście ludzkości jako całości i dla każdej pojedynczej osoby w planetarnej społeczności.
Są to zasady i wartości, które świecki, osobisty, postępowy i planetarny
humanizm oferuje ludzkości. Jest to Manifest Neohumanistyczny odpowiedni dla
naszych czasów.
Dotychczas wielkie walki o emancypację, wolność i równość prowadzono w skali
narodu. Dziś kampania na rzecz równych praw i lepszego życia dla wszystkich nie
zna granic. Jest to cel dla wszystkich ludzi, godny najwyższych starań.
Otrzymawszy media elektroniczne i Internet ludzie mogą porozumiewać się bez
barier. Staliśmy się mieszkańcami globalnej wioski, w której nowe idee i wartości mogą rozprzestrzeniać się niezwykle szybko. Nie ma powodu, żebyśmy nie
osiągnęli naszych celów. Powinniśmy pracować razem, żeby zrealizować sen o ludzkiej solidarności. Jesteśmy teraz w pełni świadomi, że posiadamy wspólne
dobro — Ziemię i że cywilizacje mają obowiązek przezwyciężenia wszystkich różnic i dzielnej walki o realizację idei prawdziwej planetarnej społeczności.
My, podpisani pod Manifestem Neohumanistycznym, akceptujemy najistotniejsze
spośród opisanych w nim zasad i wartości. Nie musimy zgadzać się z nim w każdym
punkcie. Sądzimy, że świat powinien angażować się w kontynuowanie
konstruktywnego dialogu kładąc silny nacisk na powszechnie uznawane wartości.
Zapraszamy również inne kobiety i innych mężczyzn reprezentujących inne punkty
widzenia do wspólnego budowania lepszego świata w nowej planetarnej cywilizacji — ta potrzeba jest teraz nagląca.
Manifest ten został napisany przez Paula Kurtza.
Tekst oryginał: http://paulkurtz.net
Pod Manifestem podpisali się:
(nazwy instytucji wymieniamy jedynie jako pomoc w identyfikacji podpisujących)
Stany Zjednoczone:
Norm Allen, Afroamerykanie dla Humanizmu, dyrektor wykonawczy
Philip Appleman, poeta i emerytowany profesor, Uniwersytet Indiana
Louis Appignani, przedsiębiorca i filantrop
dr Khoren Arisian, emerytowany starszy kierownik, Nowojorskie Towarzystwo
Kultury Etycznej
Joe Barnhart, emerytowany profesor filozofii i studiów nad religią, Uniwersytet
Północnego Teksasu
Karel A. Bielstein, profesor geologii, Uniwersytet Stanowy Black Hills
Gwen Brewer, emerytowany profesor, Kalifornijski Uniwersytet Stanowy, Northridge
Margaret Brown, doktor, socjolog
Robert D. Carl, prezes, Health Images, Inc.
Carleton Coon, były dyplomata i ambasador
Elizabeth Daerr, właściciel
Green Gal Landscaping
Edd Doerr, prezes organizacji
Amerykanie na Rzecz Wolności Religijnej i były prezes Amerykańskiego
Stowarzyszenia Humanistów
Michael Dowd, były pastor, nauczyciel nauk ścisłych, pisarz
Ann Druyan, pisarz/producent, prezes Cosmos Studios
Arthur Engval, inżynier nadprzewodnictwa
Edward L.
Ericson, były starszy kierownik, Nowojorskie Towarzystwo Kultury Etycznej, były
prezydent, Amerykański Związek Etyczny
Valerie Fehrenback, doktor, psycholog kliniczny
Owen Flanagan, James B Duke profesor filozofii, Uniwersytet Duke
Stanley Friedland, doktor, nauczyciel i pisarz
Hugh Giblin, aktywista i pisarz
Rebecca Newberger Goldstein, filozof i pisarz, Uniwersytet Harvarda
Robert Goodrich, prezydent /właściciel ,
Goodrich Quality Theaters, Reality Radio WPRR
Profesor Sheldon F. Gottlieb, biolog/fizjolog, Uniwersytet w Alabamie
Południowej
D.J.Grothe, prezes Fundacji Edukacji im. Jamesa Randiego
Adolf Grünbaum, Andrew Mellon profesor filozofii nauki, Uniwersytet Pittsburgh
Thomas Harrison, emerytowany urzędnik bankowy
Larry A. Hickman, dyrektor, Centrum Studiów nad Dewey’em, profesor filozofii,
Uniwersytet w Południowym Illinois, Carbondale
R. Joseph Hoffmann, profesor religii, Goddard College
Samuel Ilangovan MD, dyrektor, Periyar International USA
Stuart D. Jordan, doktor, NASA, Centrum Lotów Kosmicznych Goddarda
Philip Kitcher, profesor filozofii Johna Dewey’a, Uniwersytet w Kolumbii
William Knaus, doktor, psycholog,
Instytut Alberta Ellisa
dr David Koepsell, prawnik, filozof — Delft, Holandia
Jonathan Kurtz, prezes Prometheus Books
Paul Kurtz, emerytowany profesor filozofii, Uniwersytet Stanu Nowy Jork w Buffalo
Gerald A. Larue, emerytowany profesor, Uniwersytet w Południowej Kaliforni
Colin McGinn, profesor filozofii i wykładowca, Uniwersytet w Miami
Dale McGowan, doktor, dyrektor wykonawczy, Fundacja Poza Wiarą
C.S. McKinney, pisarz
Rachel Alina Michaels, Columbia College Chicago
William R Murry, pastor unitariański, były prezydent i dziekan Szkoły
Teologicznej Meadville Lombard
Joe Nickell, doktor, pisarz, senior research fellow, Komitet na Rzecz
Sceptycznych Dochodzeń
Terry O'Neill, prezes Narodowej Organizacji na Rzecz Kobiet (NOW)
Vincent Parr, doktor, psycholog kliniczny, Instytut Alberta Ellisa
Steven Pinker, profesor Harvard College i profesor psychologii Johnstone Family,
Uniwersytet Harvarda
Anthony B. Pinn, profesor, Uniwersytet Rice
Howard Radest, były dyrektor Szkoły Etycznej Kultury
James Randi, założyciel Fundacji Edukacji im.
Jamesa Randiego
Peter Rogatz, lekarz
Kathy Ryan, obrońca praw człowieka
Patricia Schroeder, były członek Domu Reprezentantów
Elliott Sober, profesor filozofii Hansa Reichenbacha, Uniwersytet w Wisconsin
Jerome Stone, emerytowany profesor, William Rainey Harper College
John Sutter, prezydent, Democratic World Federalists
Robert B. Tapp, emerytowany profesor, Uniwersytet w Minesocie
Lionel Tiger, profesor antropologii, Uniwersytet Rutgers
Toni Van Pelt, działacz polityczny
Carol Wintermute, prodziekan, Instytut Humanistyczny
Dodatkowi sygnatariusze:
David A. Bennett, racjonalista
Bob Carroll, profesor filozofii, Sacramento City College
Ronald Defenbaugh, właściciel apteki
Jefferson T. Dorsey, prawnik specjalizujący się w obronie osób zagrożonych karą
śmierci, obrońca federalny i stanowy (na emeryturze)
Jan Eisler, pielęgniarz
Stephen Ervin, emerytowany profesor zoologii , Kalifornijski Uniwersytet
Stanowy, Fresno
Bert Gasenbeek, Uniwersytet Humanistyczny, Utrecht, Holandia
Paul Heffron, doktor, zawodowy muzyk
Steve Horn, dyrektor biblioteki publicznej
PhilipE. Johnson, doktor, emerytowany nauczyciel
Dwight Gilbert Jones, filozof humanista
Katherine S. Kaiser, emerytowany pracownik socjalny
Thomas J. Moore III, technologie informacyjne, manager projektu
Vir Narain, Air Marshal, Indyjskie Siły Powietrzne (na emeryturze), Indyjskie
Stowarzyszenie Humanistów
Fredrick Rea O'Keefe, prezes, Advanced Industrial Technologies
Chad M. Pawlenty, zarządca zieleni miejskiej
Bill Reitter, prezydent, Amerykańscy Humaniści na rzecz Pokoju
David Rush, lekarz, profesor odżywiania, Community Health, & Pediatrics (emerytura),
Uniwersytet Tufts
Melissa Sandefur, socjolog
David Schafer, prezydent, Asocjacja Humanistów (Unitarian Universalist
Humanists)
Erich Vieth, założyciel:Dangerous Intersection
Cookie Washburn, specjalista od krajobrazu
Eric Adair Whitney, U.S.C.G. na emeryturze
1 2 3 4 5 Dalej..
« Humanizm (Publikacja: 04-11-2010 Ostatnia zmiana: 05-11-2010)
Paul KurtzUr. 1926. Filozof amerykański, czołowy działacz ruchu wolnomyślicielsko-racjonalistycznego, organizator, wydawca oraz intelektualista. Emerytowany profesor filozofii Uniwersytetu Stanowego Nowy Jork w Buffalo, założyciel i przewodniczący Committee for the Scientific Investigation of Claims of the Paranormal (CSICOP), Council for Secular Humanism, Center for Inquiry oraz największego wydawnictwa świeckiego humanizmu - Prometheus Books. Jest także redaktorem naczelnym największego magazynu wolnomyślicielskiego - Free Inquiry. Dawniej stał na czele International Humanist and Ethical Union (IHEU), federacji zrzeszającej organizacje humanistyczne z całego świata. Jest laureatem wielu nagród oraz autorem ponad trzydziestu książek tłumaczonych na wiele języków (w tym polski), które kształtują fundamenty ideowe tysięcy ludzi na całym świecie. Strona www autora
Liczba tekstów na portalu: 2 Pokaż inne teksty autora Poprzedni tekst autora: W obronie rytuałów przejścia | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 722 |
|