|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Historia filozofii » Filozofia nowożytna
Materializm w filozofii Michaiła Aleksandrowicza Bakunina [1] Autor tekstu: Nina Tymińska
Wstęp
Michaił Aleksandrowicz Bakunin (1814-1876) to postać niezwykle
interesująca w świetle rosyjskiego materializmu. Przede wszystkim dlatego, że
stanowi najwyraźniejszy i najbardziej usystematyzowany przykład ilustrujący
główne założenia tego nurtu [ 1 ],
ale też — z drugiej strony — Bakuninowski materializm jest swoisty i stanowi
efekt kilkuletniej ewolucji poglądów myśliciela. Skoncentruję się tu na ostatnim
stadium jego twórczości. [ 2 ]
Przyjrzyjmy się jednak najpierw samej postaci Bakunina oraz zarysujmy
poszczególne etapy jego umysłowej wędrówki.
Michał Bakunin urodził się 18 maja 1814 roku we wsi Priamuchino w guberni twerskiej. W wieku lat czternastu zostaje wysłany do artyleryjskiej
szkoły oficerskiej, jednakże rychło porzuca wojskową karierę na rzecz
intelektualnego rozwoju. Lektura rozmaitych pism — głównie filozofów niemieckich — wrzuca go w sidła filozofii Fichtego. [ 3 ]
To właśnie tutaj rozpoczyna się pierwszy etap filozofii Bakunina. Etap
nacechowany próbami odnalezienia się w otaczającej rzeczywistości. Jak pisze Jacek Uglik:
„Fichteanizm dawał mu
[Bakuninowi — N.T.] odpowiedź, pozwalał sensownie trwać w mikołajowskich
realiach poprzez oczyszczanie się z tego, co ziemskie, co przynależy do świata
zewnętrznego i dbanie o uszlachetnienie ducha. Celem tego etapu żywota
przyszłego anarchisty było doskonalenie moralne." [ 4 ]
Ta faza poglądów Bakunina nie trwała jednak długo. Rychło wyewoluowała ona w afirmatywne podejście do rzeczywistości. Należy jednak pamiętać, że przejście to
było płynne, ponieważ Bakunin postawił sobie „te same pytania, których nie
zdołał rozwiązać na gruncie filozofii Fichtego" [ 5 ].
Bakunin tym razem pod wpływem Hegla dochodzi do wniosku, że filozofia Fichtego
nie daje zadowalającego rozwiązania, że należy raczej pogodzić się z realiami,
„podporządkować rzeczywistości" i „rozpłynąć w niej". [ 6 ]
Dodajmy, że to pogodzenie miało silne zabarwienie religijne, sam Bakunin pisał,
że „[r]zeczywistość to wieczne życie Boga" [ 7 ].
Bezpośredni wpływ na zetknięcie się Bakunina z filozofią Hegla, miało jego
wstąpienie w 1835 roku do kółka Stankiewicza. Tak o owej organizacji pisze
Leonid Stołowicz:
„Zimą 1831-1832 roku powstaje
słynne literacko-filozoficzne kółko Stankiewicza, w którego działalności brali
udział tacy młodzi ludzie, jak Wissarion Bieliński, Michaił Bakunin, Konstantin
Aksakow, Wasilij Botkin, Michaił Katkow. Odegrają oni w przyszłości znaczącą
rolę w intelektualnym rozwoju Rosji. Choć później rozejdą się w różnych i nawet
przeciwstawnych kierunkach, wówczas, w latach trzydziestych, wszyscy członkowie
kółka byli owładnięci problemami filozoficznymi. [...] Przy tym dokładnie
studiowano i omawiano utwory samego Hegla." [ 8 ]
To prawda, że poglądy członków kółka uległy znacznemu rozproszeniu, czego
przykładem może być właśnie Bakunin. Zapragnął on bowiem wyrwać się z sideł
reakcyjnego i konserwatywnego heglizmu, którego właśnie ta odmiana dominowała w kręgach Stankiewicza. Pomocne w tym okazało się zapoznanie z Mikołajem Ogariewem i Aleksandrem Hercenem — myślicielami silnie sprzeciwiającymi się
konserwatywnemu ujęciu filozofii Hegla jak i konserwatyzmowi w ogóle. W 1840
roku Hercen finansuje Bakuninowi wyjazd do Berlina. Wobec tej peregrynacji
Bakunin miał duże oczekiwania — w liście do Stankiewicza pisał tak:
"Robię teraz ostatni wysiłek,
żeby jakoś dostać się do Berlina, od którego oczekuję odrodzenia, chrztu z wody i z ducha, ale nie wiem, czy mi się to uda (...)" [ 9 ]
Można powiedzieć, że powyższe oczekiwania zostały spełnione — to właśnie w Niemczech pod wpływem lektury tamtejszych filozofów, Bakunin wkroczył w ostatnie
stadium swojej myślowej wędrówki. Przyjaźń z Arnoldem Ruge zaowocowała
zakotwiczeniem myśli w kręgach lewicy heglowskiej. W 1842 roku Bakunin publikuje
artykuł Reakcja w Niemczech, który to stawia go w nowym świetle -
anarchisty broniącego wolności. Od tej pory w swojej twórczości będzie stawiał
nacisk na następujący element filozofii Hegla: zasadę negacji, ale — dodajmy -
negacji, która pociąga za sobą budowanie, bowiem „[r]adość niszczenia jest
zarazem radością tworzenia" [ 10 ]. W tym samym roku Bakunin wydaje także broszurę zatytułowaną Krytyka ostatniej
próby reakcji, zmierzającej do zwalczenia nowej filozofii, w której broni
niemieckiego materializmu i rewolucyjnych idei Feuerbacha. To właśnie połączenie
heglowskiej zasady negacji i feuerbachowskiej krytyki religii posłuży Bakuninowi
do zwalczania wszelkiego ucisku.
Tak w największym skrócie wygląda ewolucja myśli Bakunina w swym najistotniejszym
wymiarze dla jego krytyki religii. [ 11 ]
Na ten aspekt bowiem zostanie położony nacisk w niniejszej pracy. Ukazane
zostaną kolejno: metoda i przebieg krytyki religii w pismach Bakunina (rozdz.
„Ateizm wojujący — krytyka religii"), związek zanegowania Boga z wolnością
ludzką (rozdz. „Śmierć Boga a wolność ludzka") oraz czy kwestia odrzucenia
kajdan
religii ma wpływ na zasady i normy moralne (rozdz. „Negacja Boga — obalenie
wszelkich norm moralnych?").
Ateizm wojujący — krytyka religii
Podkreślmy — za Temkinową — główne źródła Bakuninowskiego ateizmu:
„Ateizm Bakunina zdaje się
wypływać w całości z tego okresu jego młodości, który spędził w środowisku
lewicy młodoheglowskiej, w jej klimacie światopoglądowym, jako jeden z wybitniejszych jej przedstawicieli." [ 12 ]
A zatem to właśnie z trzeciej fazy jego myśli wypływają ateistyczne koncepcje — z okresu fascynacji zasadą negacji Hegla i odrzucenia religii Feuerbacha. Jest
to o tyle swoiste, że owa faza była wynikiem wyewoluowania z etapu afirmacji
Boga. Bakunin doszedł do tego, że nie sposób jest godzić się z istnieniem Boga
bez zrezygnowania z własnej wolności. Deprecjonowanie religii we wszelkiej
postaci wynika u Bakunina z nieco ogólniejszego nastawienia — sprzeciwu wobec
wszelkich przejawów ograniczania wolności ludzkiej. Tak samo, jak wszelkie
instytucje rządowe, państwo, zwierzchnie organizacje, tak i religia wraz ze
swoimi instytucjami (Kościołem przede wszystkim) ogranicza człowieka i odbiera
mu wolność, która jest jego pierwotną właściwością. Każda religia powołując
swoich bogów niejako poniża człowieka — skoro to bogowie są najważniejsi,
człowiek musi stać się nieistotny:
„Skoro Bóg jest wszystkim,
świat realny i człowiek są niczym. Skoro Bóg jest prawdą, sprawiedliwością,
dobrem, pięknem, mocą i życiem, człowiek jest kłamstwem, niesprawiedliwością,
złem, brzydotą, niemocą i śmiercią. Skoro Bóg jest panem, człowiek jest
niewolnikiem." [ 13 ]
Człowiek szanując Boga Najwyższego i myśląc nieustannie o Królestwie Niebieskim,
jednocześnie gardzi życiem ziemskim i ludźmi. Bakunin sięga tutaj do Feuerbacha
koncepcji autoalienacji i pisze o tym, że ludzie zaczęli szukać w sobie
pierwiastków boskich, pewnych cech, które następnie wyolbrzymiali i projektowali
na osobę Boga, jednocześnie umniejszając je w sobie, aż do całkowitego zubożenia
ludzkości. Trzeba jednak podkreślić, że istnieje znacząca różnica pomiędzy
koncepcją Feuerbacha, a koncepcją Bakunina. Ten drugi bowiem przekroczył niejako
pierwszego i poszedł jeszcze dalej. Feuerbach bowiem negując jedną religię,
stworzył kolejną — w miejsca Boga postawił człowieka i to właśnie jego nakazał
czcić. Bakunin jednakże postawił sprawę jasno — nie może być nikogo ponad
człowiekiem, żaden obiekt czci nie wchodzi w grę, jeśli nie chcemy umniejszać
istoty ludzkości [ 14 ]:
„Nie do zniesienia jest [...]
jakiś byt nade mną jako takim, po drugie zaś same jego nakazy, których możliwość
zakłada jego istnienie, istnienie wyższości, bardziej ograniczającej moją
wolność niż jakikolwiek nakaz. Zniewoleniem jest już to, że ktoś może, że ktoś
mógłby mi rozkazywać. Człowiek wolny i Bóg z istoty nie dają się pogodzić. Jest
to relacja skrajnego przeciwieństwa." [ 15 ]
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Wśród rosyjskich materialistów można wyróżnić
chociażby Mikołaja Czernyszewskiego, Dymitra Pisariewa, Iwana
Sieczenowa, Nikołaja Aleksandrowicza Dobrolubowa. Niektórzy dopatrują
się wątków materialistycznych również wśród dekabrystów. Zob. M. Łosski,
Historia filozofii rosyjskiej, przeł. Henryk Paprocki, Kęty 2000,
s. 66. Nie są to jednak tak wyraźne i bogate przykłady, jak filozofia
Bakunina. [ 2 ] Jednym z najbardziej zagorzałych obrońców tezy
o niezwykłej spójności wszystkich etapów ewolucji myśli Bakunina jest
Jacek Uglik. Zob. J. Uglik, Michała Bakunina filozofia negacji,
Warszawa 2007. Podobne stanowisko cechuje również niniejszą pracę. [ 3 ] Po poznaniu się z Bielińskim, Bakunin
publikuje w jego czasopiśmie zatytułowanym „Teleskop" swój przekład
Odczytów o przeznaczeniu uczonego Fichtego. Od tego momentu zaczyna
się krótka acz intensywna przygoda Bakunina z filozofią Fichtego. [ 4 ] Idem., Człowiek w społeczeństwie i historii.
Przyczynek do poglądów antropologicznych Michała Bakunina, [w:]
Bakunin Michaił Aleksandrowicz [online] [dostęp 24 stycznia 2010],
dostępny w World Wide Web:
Bractwo Trojka. [ 5 ] H. Temkinowa, Bakunin a problemy filozofii
historii, [w:] „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej"
1961, t. 7, s. 178. [ 6 ] J. Uglik, Człowiek w społeczeństwie i
historii.... [ 7 ] M. A. Bakunin, Pisma wybrane, t. 1,
przeł. Hanna Temkinowa, Warszawa 1965, s. 103. [ 8 ] L. Stołowicz, Historia filozofii rosyjskiej,
przeł. Bogusław Żyłko, Gdańsk 2008, s. 104. [ 9 ] M. A. Bakunin, op. cit., s. 121. [ 10 ] Idem., op. cit., s. 156. [ 11 ] Oczywiście biografia Bakunina ma także kilka
dodatkowych wątków — np. jego zetknięcie się z myślą francuską, włoską,
polską, czy też niezmiernie ciekawa i burzliwa polemika z Marksem. Są to
jednak wątki bardziej istotne dla poglądów Bakunina na kwestie
państwowości, prawa i społeczeństwa, które to zagadnienia nie będą
poruszane w niniejszej pracy. W celu zapoznania się z pełną biografią
Bakunina odsyłam np. do: H. Temkinowa, Zarys biografii, [w:]
Bakunin i antynomie wolności, Warszawa 1964, K. Świerczyński,
Michał Bakunin. Życiorys, Poznań, Zarys biografii Michała
Bakunina, [w:] Bakunin Michaił Aleksandrowicz [online] [dostęp 24
stycznia 2010], dostępny w World Wide Web:
Bractwo Trojka. [ 12 ] H. Temkinowa, Bakunin i antynomie wolności,
Warszawa 1964, s. 182. [ 13 ] M. A. Bakunin, Pisma wybrane, t. 1,
przeł. Hanna Temkinowa, Warszawa 1965, s. 282. [ 14 ] Więcej na ten temat zob. J. Uglik, Michała
Bakunina filozofia negacji..., ss. 131-153. [ 15 ] P. L. Landsberg, Anarchista przeciw Bogu,
[w:] „Nowa Krytyka" 2006, nr 19, s. 71. « Filozofia nowożytna (Publikacja: 10-11-2010 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 731 |
|