|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
« Społeczeństwo Patriotyzm konstytucyjny [1] Autor tekstu: Adam Gałamaga
Najpóźniej po piłkarskich Mistrzostwach Świata w 2006 roku, w czasie których dało się zaobserwować niespotykaną w historii
Republiki Federalnej otwartą i kolorową manifestację przywiązania do własnego
kraju, pojawiły się także w polskiej prasie obszerne analizy na temat nowo
powstałego patriotyzmu w Niemczech.
[ 1 ] „Niemcy konsolidują się, szukają nowej
tożsamości, chcą być znowu wielkim narodem" — daje się słyszeć dzisiaj z wielu
stron. Obserwacje tego typu czynione z polskiej perspektywy automatycznie
wywołują mniej lub bardziej intensywne poczucie zagrożenia. Dzieje się tak z dwóch przyczyn: po pierwsze tak podpowiada doświadczenie historii, po drugie
zakłada się, że patriotyzm niemiecki jest podobny do patriotyzmu w wersji
polskiej. To ostatnie założenie jest błędne, bowiem współczesny patriotyzm
niemiecki ma z polskim niewiele wspólnego. Wynika to z wielkich różnic, które
dzielą oba kraje: z jednej strony Odry społeczeństwo etnicznie homogeniczne, z drugiej zaś multikulturowe; tutaj historia kraju dumą obywateli — tam pamięć o Holocauście; tutaj silny element katolicki powiązany z ideą narodu — tam
protestanci, katolicy i bezwyznaniowcy jako trzy wielkie równouprawnione i tak
samo słyszalne grupy społeczne.
Aby zrozumieć choć po części
poszukiwanie myśli narodowej w dzisiejszych Niemczech, warto zwrócić uwagę na
charakterystyczną dla tego kraju formę patriotyzmu, a mianowicie na tak zwany
patriotyzm konstytucyjny (niem. Verfassungspatriotismus). Ta mało znana w Polsce koncepcja odegrała ważną rolę w zachodnioniemieckim dyskursie na temat
tożsamości narodowej i jest nadal dyskutowana. Patriotyzm konstytucyjny opiera
się na tak zwanej konstruktywistycznej idei narodu w odróżnieniu od idei
esencjalistycznej. Oznacza to, że nie uznaje on narodu w sensie ontologicznie
realnym jako ponadczasową i niezmienną wielkość, ale jako rodzaj myślowego
konstruktu „wyobrażonej wspólnoty". [ 2 ]
Jest to polityczna koncepcja nacjonalizmu, która tworzy kontrast wobec mającej
wykluczający charakter koncepcji etnicznej. Przy powstaniu pojęcia patriotyzmu
konstytucyjnego istotne znaczenie miało szczególne położenie polityczne
Republiki Związkowej Niemiec oraz ciężar zbrodni nazistowskiej dyktatury.
Patriotyzm konstytucyjny jest bezpośrednim wynikiem poszukiwania myśli
narodowej, która mogłaby mieć w podzielonych Niemczech pozytywne konotacje.
Na pierwszy rzut oka pojęcie
patriotyzmu konstytucyjnego musi się wydać sprzeczne w sobie. Patriotyzm
rozumiany jest zwykle jako emocjonalny stosunek do własnego kraju, konstytucja
natomiast jest kodyfikacją określonych praw i obowiązków i jako taka z emocjami
nie ma wiele wspólnego. W tym sformułowaniu patriotyzm otrzymuje wyraźnie nowy
wymiar, jest on bowiem odniesiony do określonego porządku prawnego. Punktem
wyjścia dla tej formy patriotyzmu jest przekonanie, że porządek prawny oparty na
wolności i demokracji jest z punktu widzenia członka wspólnoty narodowej słuszny i warty aktywnego poparcia. Zabezpieczenie tego porządku leży w bezpieczeństwie
obywateli, bo umożliwia im ono partycypację w polityce wspólnoty. Taki
patriotyzm staje się formą zgody pomiędzy obywatelami oraz szczególnym rodzajem
umowy społecznej.
[ 3 ]
Jan-Werner Müller, autor obszernej pracy na ten temat, definiuje pojęcie
patriotyzmu konstytucyjnego w taki sposób: „patriotyzm konstytucyjny (...)
określa ideę, która głosi, iż polityczne przywiązanie powinno koncentrować się
na normach, wartościach, i pośrednio na procedurach konstytucji liberalnej
demokracji". [ 4 ] W ten sposób patriotyzm konstytucyjny nie ma bezpośredniego emocjonalnego
odniesienia.
Pojęcie patriotyzmu konstytucyjnego różni się od
koncepcji nacjonalizmu realnego tym, że uwaga jest skierowana na konstytucję, a nie na konstelacje etniczne bądź narodowe. Ma on charakter obywatelski, a nie narodowy (bądź też post-narodowy), uniwersalny i demokratyczny. Nie unicestwia on jednak „charakteru narodowego", lecz przypisuje mu funkcję
pomocniczą. Można powiedzieć, że koncepcja patriotyzmu konstytucyjnego ma
pragmatyczny charakter, znaczenie narodowości w realnym, a także i liberalnym
nacjonalizmie ma natomiast charakter wyraźnie etniczny — przynależność do
określonego narodu jest w nich związana z moralnymi zobowiązaniami.
Zobowiązania, które wynikają z patriotyzmu konstytucyjnego, mają tę zaletę, że
nie muszą one mieć charakteru moralnego, ale jedynie deliberatywny, tj. związany z ideą demokracji uczestniczącej.
Jeżeli patriotyzm oznacza umiłowanie
ojczyzny to powstaje pytanie, czy pojęcie patriotyzmu konstytucyjnego nie
zawiera w sobie sprzeczności. Z jakiego powodu należałoby mówić o umiłowaniu
państwa i jego konstytucji, jeżeli byłoby ono niczym innym jak obywatelskim
obowiązkiem? Na ile daje się patriotyzm jako subiektywne odczucie umiejscowić w ogóle w politycznej koncepcji państwa? Na te pytania dwaj najważniejsi
ideologowie omawianej tu koncepcji Dolf Sternberger i Jürgen Habermas
odpowiadają w różny sposób.
Żywe pojęcie ojczyzny
Pierwsze rozważania Dolfa Sternbergerana, który
ukuł pojęcie patriotyzmu konstytucyjnego, można znaleźć w rozprawie o pojęciu
ojczyzny z 1947 roku. W tym tekście dokonuje on jasnego rozróżnienia między
pojęciem Heimat (pol. strony rodzinne, kraj rodzinny) a Vaterland
(pol. ojczyzna). Strony rodzinne to coś pierwotnego, to jest to, skąd
wychodzimy. [ 5 ]
Prymarny charakter stron rodzinnych jest szczególnie wyraźny w aspekcie języka
ojczystego, przez który to, co rodzinne i swojskie, jest przywoływane. Język
ojczysty wydaje się w tym ujęciu odgrywać centralną rolę w określeniu
patriotycznego uczucia. [ 6 ]
Pojęcie ojczyzny (niem. Vaterland) jest z kolei dużo bardziej
skomplikowane. Sternberger stwierdza wprawdzie, że „(...) ojczyzna, którą ktoś
ma, nie jest ideą, ale naturalnym faktem, jest ona mu dana". [ 7 ]
Zaraz potem wnosi jednak sam, że istnieją narody, które nie mają ojczyzny w tym
sensie. Prominentny przykład stanowi naród żydowski, który przez stulecia żył
rozproszony po świecie. [ 8 ]
Pojęcie ojczyzny ma inaczej niż pojęcie „rodzinnych stron" polityczne konotacje,
ponieważ wymaga ono dojrzałych obywateli. (...) Pojęcie ojczyzny wypełnia się
dopiero w politycznej konstytucji.
[ 9 ]
Konstytucja musi przede wszystkim gwarantować polityczną wolność ludzi, przez co
koncepcja ojczyzny u Sternbergera otrzymuje republikańską notę. W nawiązaniu do
narodowego socjalizmu Sternberger jest zdania, że despotyzm jest niepatriotyczny — niszczy on ojczyznę, ponieważ unicestwia wolność i odpowiedzialność swoich
obywateli. [ 10 ]
Sternberger zauważa, że w nazistowskich Niemczech unikano słowa „ojczyzna". Na
przykład oficjalnie mówiło się o tym, że żołnierz zginął „za Führera i Rzeszę", a nie za ojczyznę. [ 11 ] Z drugiej strony jest oczywiste, że pojęcie ojczyzny od zawsze było wiązane ze
śmiercią, w szczególności ze śmiercią na polu walki (tak też w słynnej sentencji
Horacego Dulce et decorum est pro patria mori). Temu nieszczęsnemu
rozumieniu ojczyzny Sternberger chce przeciwstawić „żywe" pojęcie ojczyzny.
Pisze on: „(...) Pojęcie ojczyzny wypełnia się dopiero w jego [kraju] wolnej
konstytucji — nie tylko w pisanej, ale w żywej konstytucji, w której my wszyscy
znajdujemy się jako mieszkańcy kraju, w której codziennie bierzemy udział i którą ulepszamy. Ojczyzna wzywa każdego dnia, ponieważ każdego dnia musimy i chcemy w niej żyć, żyć razem. To jest żywe pojęcie ojczyzny, a nie
śmiercionośne."
[ 12 ]
Dla Sternbergera patriotyzm w swojej
historycznej tradycji od zawsze miał coś wspólnego z konstytucją państwa.
Powołuje się on przy tym na przykład rzymskiej republiki, w której patriotyczne
uczucia były powiązane ze zmysłem obywatelskim. [ 13 ]
Przy tym uważa on, że wszystkie formy patriotyzmu do końca XVIII wieku w gruncie
rzeczy odpowiadały patriotyzmowi konstytucyjnemu. Zawsze bowiem chodziło o szacunek dla wspólnych praw i wolności; polityczny patriotyzm istniał na długo
zanim skoncentrował się na pojęciu narodu i państwa narodowego.
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 2 ] Por.
Anderson, Benedict: Imagined Communities, London 2006 [ 3 ] Amerykański
politolog John Schaar używa terminu covenanted patriotism. Odniesienie
omawianej tu koncepcji patriotyzmu do teorii o umowie społecznej jest przez
niektórych autorów poddawane krytyce. Tak na przykład historyk filozofii
Siegfried Wollgast, który wskazuje między innymi na fakt, że ustawa zasadnicza
RFN nie była wynikiem głosowania. [ 4 ] Müller,
Jan-Werner: Constitutional Patriotism, Princeton 2007, s. 1. [ 5 ] "«Strony rodzinne to to, skąd wychodzimy»,
powiada poeta T. S. Eliot. Strony rodzinne nie są niczym ponadto. Ale też to
jest już bardzo dużo, bowiem ślad tego wyjścia jest niezmazywalny.", Sternberger,
Dolf: Der Begriff des Vaterlands, [w]: tenże, Staatsfreundschaft,
Frankfurt nad Menem 1980, s. 11-33, tutaj s. 12. [ 6 ] Powstaje oczywiście pytanie, jaką wagę ma ten
argument w przypadku osób dwujęzycznych, które spędzili być może dzieciństwo w różnych krajach. [ 7 ] Sternberger,
Der Begriff des Vaterlands, s. 15 [ 8 ] Ten
przykład podaje sam Sternberger, przy czym trzeba zauważyć, że pisał on omawiany
tekst przed powstaniem państwa Izrael. Niezależnie od tego, teza nie traci
ważności także dzisiaj, bo po pierwsze wiele osób pochodzenia żydowskiego nie
postrzega Izraela jako swojej „ojczyzny", po drugie jest wystarczająco wiele
narodów, które pozostają bez ojczyzny w sensie własnego terytorium. [ 9 ] Sternberger, Dolf:
Verfassungspatriotismus. Rede bei der 25-Jahr-Feier der 'Akademie für Politische
Bildung', [w]: Verfassungspatriotismus, wyd.
Peter Haungs [i inni], tom X, Frankfurt nad Menem
1990, s. 17-31, tutaj s. 20. [ 10 ] W tym miejscu autor
cytuje Thomasa Abbta: „Głos ojczyzny nie może rozbrzmiewać, gdy tylko zabraknie
powietrza wolności", tamże, s. 21. [ 11 ] Swój
stosunek do Trzeciej Rzeczy Sternberger artykułuje w wyraźny sposób i stanowi on
punkt wyjścia dla jego koncepcji: „Patriotami we właściwym znaczeniu byli
konspiratorzy 20 lipca [którzy dokonali nieudanego zamachu na Adolfa Hitlera -
przyp. tłum]. Można ocenić, że etos patriotyzmu wprawdzie ucierpiał pod rządami
Hitlera, ale przez jego reżim nie został zdezawuowany. Dlatego nie, ponieważ on
sam nie zrobił w ogóle z niego użytku dla siebie i dla swoich celów", tamże, s.
19. [ 12 ] Sternberger,
Der Begriff des Vaterlands, s. 33. [ 13 ] "Zawsze był to Rzym, była to rzymska republika,
której zidealizowana pamięć rozpalała patriotyzm i Europę".
Sternberger, Das Vaterland, s. 11.
Ta myśl jest być może prawdziwa, ale o rozwoju idei narodu i zatarciu różnicy między patriotyzmem i nacjonalizmem w XIX
wieku Sternberger pisze zbyt pobieżnie. « Społeczeństwo (Publikacja: 10-11-2010 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 732 |
|