|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Orzeczenia, uchwały i glosy
Wyrok ETPCz w sprawie Grzelak przeciwko Polsce (etyka w szkole) [4]
A.
Dopuszczalność
1.
Właściwość przedmiotowa
51. Strona rządowa
argumentowała, że dwojga pierwszych Skarżących nie można uznać za osoby
poszkodowane w odniesieniu do skarg z art. 9 i 14 Konwencji. W szczególności,
stwierdziła, iż Państwa Grzelaków nie można uznać za poszkodowanych jakimkolwiek
naruszeniem art. 9 i 14 wynikającym z działania lub zaniechania władz
publicznych w odniesieniu do zapewnienia lekcji religii (etyki) lub w odniesieniu do formy świadectw szkolnych, ponieważ zagadnienia te dotyczyły
wyłącznie praw P. Mateusza Grzelaka, trzeciego Skarżącego. Skarżący nie
skomentowali tej argumentacji.
52. Trybunał przypomina,
że skarga z art. 14 w związku z art. 9 dotyczy braku oceny z „religii/etyki" na
świadectwach szkolnych trzeciego Skarżącego. Biorąc pod uwagę zakres skargi z art. 14 w związku z art. 9, Trybunał uznaje argument Strony rządowej i stwierdza, że zagadnienia wynikające z tego postanowienia Konwencji dotyczą
tylko trzeciego Skarżącego, P. Mateusza Grzelaka (patrz: sprawa Valsamis
przeciwko Grecji z 18.12.1996, ust. 34,
Reports of Judgments and Decisions 1996-VI, z uwzględnieniem istniejących
różnic). Przedmiot skargi z art. 14 w związku z art. 9 nie dotyczy zatem
pierwszych Skarżących.
2.
Wyczerpanie środków krajowych
(a)
Strona rządowa
53. Strona rządowa
utrzymywała, że trzeci Skarżący nie wyczerpał środków krajowych w odniesieniu do
zarzutu dyskryminacji w postaci nie zapewnienia nauczania etyki zamiast religii
oraz w postaci formy sporządzenia świadectw szkolnych. Strona rządowa
stwierdziła, że Rozporządzenie reguluje kompleksowo obowiązki władz szkolnych w odniesieniu do organizacji zajęć z religii lub etyki. Nie zobowiązuje ono szkół
do prowadzenia zajęć z etyki, ponieważ zależy to od rodziców uczniów i liczby
zainteresowanych. Stwierdziwszy, iż syn narażony był na dyskryminacji ze strony
władz szkolnych w postaci nie zorganizowania zajęć z etyki, Państwo Grzelakowie
powinni byli zakwestionować postanowienia Rozporządzenia, które nie przewidywało
obowiązkowej nauki etyki zamiast religii. Zdaniem Strony rządowej, Skarżący
powinni byli wnieść skargę konstytucyjną na sposób organizowania zajęć religii
przewidziany w ustępach 1-3 Rozporządzenia.
54. Strona rządowa
utrzymywała, że TK ocenił zgodność Rozporządzenia z obowiązującą wówczas
Konstytucją wyrokiem z 20.04.1993. Niemniej jednak, po wejściu w życie nowej
Konstytucji w 1997 r., Skarżący mogli wnieść taką skargę zgodnie z jej
postanowieniami, a szczególnie z postanowieniami art. 53 ust. 4.
55. TK stwierdził w swym
wyroku z 20.04.1993, że Rozporządzenie należy interpretować jako umożliwiające
każdemu uczniowi naukę zarówno religii, jak i etyki. W związku z tym, zdaniem
Strony rządowej, TK nie ocenił opcjonalnego charakteru nauki etyki jako
alternatywy nauki religii w świetle konstytucyjnych zasad równości (art. 32)
oraz wolności przekonań, sumienia i wyznania (art. 53). Uwzględniając powyższe,
Skarżący powinni byli zakwestionować sam fakt wystawiania oceny z „religii/etyki" lub braku takiej oceny w świadectwach syna. W tym przypadku
powinni byli zaskarżyć ustęp 9(1) Rozporządzenia.
(b)
Trzeci Skarżący
56. Trzeci Skarżący
stwierdził, że wyczerpał wszystkie środki krajowe i że złożenie skargi
konstytucyjnej było w jego przypadku niemożliwe. Ustawa o TK przewiduje, że
skargę konstytucyjną złożyć można po wyczerpaniu wszystkich dostępnych środków
prawnych, w terminie trzech miesięcy od wydania ostatecznej decyzji. Trzeci
Skarżący stwierdził, że w jego przypadku nie została wydana żadna formalna
decyzja oparta o niezgodne z konstytucją Rozporządzenie, z którego to powodu nie
mógł skorzystać z prawa do złożenia skargi konstytucyjnej. Trzeci Skarżący
skierował ponadto w czerwcu 2001 r. skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich,
który poinformował trzeciego Skarżącego, że związany jest wyrokiem TK z 20.04.1993 i nie może ponownie zaskarżyć tych samych postanowień Rozporządzenia.
(c)
Trybunał
57. Celem ust. 1
art. 35, wprowadzającego zasadę wyczerpania środków krajowych, jest umożliwienie
Wysokim Układającym się Stronom zapobieżenie naruszeniom lub naprawienia
naruszeń będących przedmiotem skargi przed skierowaniem skargi do Trybunału
(patrz m.in.: Selmouni przeciwko Francji [GC], sprawa nr 25803/94, ust. 74, ECHR
1999-V). Przepis art. 35, ust. 1 oparty jest na założeniu odzwierciedlonym w art. 13 (z którym jest ściśle powiązany), że w odniesieniu do zarzucanego
naruszenia praw jednostki wynikających z konwencji istnieje skuteczny krajowy
środek prawny (patrz: Kudła przeciwko
Polsce [GC], sprawa nr 30210/96, ust. 152, ECHR 2000-XI).
58. Niemniej jednak,
art. 35 Konwencji wymaga jedynie wyczerpania tych środków, które powiązane są z naruszeniami będącymi przedmiotem skargi i które są jednocześnie dostępne i wystarczające. Istnienie takich środków prawnych musi być dostatecznie pewne nie
tylko w teorii, lecz również w praktyce, a jeśli warunki te nie zostaną
spełnione, środki prawne nie będą wystarczająco dostępne i skuteczne (patrz
m.in.: Scordino przeciwko Włochom (nr 1) [GC], sprawa nr 36813/97, ust. 142,
ECHR 2006-...).
59. Trybunał stwierdza,
że skarżący zobowiązany jest przed wniesieniem skargi konstytucyjnej do
uzyskania ostatecznej decyzji sądu lub organu administracyjnego. Co ważniejsze,
skarga konstytucyjna uznana może być za skuteczny środek tylko wówczas, gdy w wyniku zastosowania krajowego przepisu niezgodnego z konstytucją wydana została
indywidualna decyzja uznana za naruszającą Konwencję (patrz: Szott-Medyńska
przeciwko Polsce (dec.), sprawa nr 47414/99, 9.10.2003 oraz Pachla przeciwko
Polsce (dec.), sprawa nr 8812/02, 8.11.2005). Niemniej jednak, Skarżący w przedmiotowej sprawie nie mogli uzyskać żadnej decyzji sądu lub organu
administracyjnego w odniesieniu do żądania umożliwienia synowi nauki etyki
zamiast religii, a Strona rządowa nie stwierdziła, że uzyskanie takiej decyzji
było możliwe. Trybunał uznaje, że zajęcia takie nie zostały zapewnione z powodu
mniejszej liczby zainteresowanych uczniów niż liczba minimalna określona w Rozporządzeniu. W związku z powyższym, P. Mateusz Grzelak nie uczęszczał na
zajęcia etyki, a na jego świadectwach szkolnych zamiast oceny z „religii/etyki"
wpisano kreski.
60. Co więcej, Trybunał
odnotowuje, że wyrok TK z 02.12.2009 (sprawa nr U 10/07; patrz opis
obowiązujących przepisów krajowych i praktyki powyżej) w sprawie zgodności
zmienionego Rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie oceniania uczniów z Konstytucją z 1997 r. podtrzymał wnioski zawarte we wcześniejszym wyroku TK z 20.04.1993, a w szczególności w odniesieniu do zgodności z konstytucją nauki
religii (etyki) i wynikającego z tego wpisywania ocen z tych przedmiotów do
świadectw. Faktem jest, że TK nie poruszył w żadnym z tych przypadków
konkretnego zagadnienia nie wpisywania oceny lub wpisywania kreski. Niemniej
jednak, Trybunał odnotowuje, że TK nie uwzględnił w swym wyroku z 20.04.1993
argumentu, iż wpisywanie ocen z religii na świadectwach szkolnych stanowi
naruszenie zasady rozdziału Kościoła Katolickiego od państwa i zasady
neutralności państwa. TK uznał dalej, że wpisywanie takich ocen nie rodzi
sprzeczności z prawem jednostki do nie ujawniania wyznania i przekonań
zagwarantowanym w art. 2(5) ustawy o wolności sumienia i wyznania. W tych
okolicznościach Trybunał stwierdza, że każda próba zakwestionowania odmowy
wpisania oceny z „religii/etyki" byłaby nieskuteczna. Z powyższych przyczyn
Trybunał stwierdza, że skargi konstytucyjnej nie można uznać z wystarczającą
pewnością jako skutecznego środka w przedmiotowej sprawie.
61.W związku z powyższym, wniosek Strony rządowej o uznanie niedopuszczalności skargi z powodu
nie wyczerpania środków krajowych musi zostać odrzucony.
3.
Wniosek dotyczący dopuszczalności
62. Trybunał odnotowuje,
że przedmiotowa skarga nie jest w sposób oczywisty niezasadna w rozumieniu
art. 35, ust. 3 Konwencji. Trybunał stwierdza ponadto, iż nie jest ona
niedopuszczalna z jakiejkolwiek innej przyczyny. Skarga musi w związku z tym
uznana za dopuszczalną w odniesieniu do trzeciego Skarżącego.
B.
Zasadność
1.
Stwierdzenia trzeciego Skarżącego
63. Trzeci Skarżący
zarzucił Stronie rządowej naruszenie art. 9 Konwencji, ponieważ w jego
świadectwach nie wpisano ocen z „religii/etyki". Ponadto, pomimo złożenia przez
rodziców trzeciego Skarżącego wielu wniosków w różnych szkołach podstawowych i średnich, do których uczęszczał trzeci Skarżący, trzeciemu Skarżącemu nie
została zapewniona możliwość udziału w zajęciach z etyki. Co więcej, P. Mateusz
Grzelak był dyskryminowany z powodu przekonań własnych i przekonań rodziców.
64. Trzeci Skarżący
utrzymuje, że cały system szkolnictwa w Polsce ukierunkowany jest na naukę
katolicyzmu, a osoby nie wyznające tej religii są dyskryminowane. Stwierdził, że
zajęcia z etyki nie są w praktyce prowadzone w szkołach publicznych. Z tego
powodu wielu rodziców niekatolików akceptuje uczestnictwo dzieci w zajęciach z religii w celu uniknięcia problemów, które stały się udziałem trzeciego
Skarżącego.
65. Trzeci Skarżący
stwierdził, że w warunkach przeważających w Polsce jednostka nie może dokonać
wyboru w sprawie tak fundamentalnej, jak wiara, czy religia ani samodzielnie,
ani przy wsparciu rodziców. Jego zdaniem, możliwość podejmowania niezależnych
decyzji w tej sferze jest jednym z najistotniejszych praw człowieka. Trzeci
Skarżący stwierdził, że został pozbawiony prawa do wolności przekonań, sumienia i wyznania z powodu wadliwości Rozporządzenia i jego nieracjonalnego stosowania.
Wymienił konkretne okoliczności sprawy, takie jak obowiązek przedstawienia
oświadczenia o rezygnacji z udziału w lekcjach religii, niemożność nauki etyki z powodu trudności organizacyjnych, wpisanie kresek zamiast ocen w świadectwach,
tolerowanie przez nauczycieli tego, iż był poniżany, a także brak jakiejkolwiek
reakcji władz państwowych na powyższe problemy. Trzeci Skarżący podkreślił, że
problemy te mogą nie wydawać się szczególnie poważnymi w przypadku rozpatrywania
ich odrębnie, lecz w połączeniu skutkowały one pozbawieniem go prawa do wolności
przekonań, sumienia i wyznania.
66. Trzeci Skarżący
utrzymuje, że swoboda ta jest dla niego bardzo ważna i bardzo starał się o jej
uznanie. Zapłacił za to poniżeniem, towarzyskim ostracyzmem, koniecznością
zmieniania szkół i poddaniem przemocy fizycznej. Powyższe przykłady cierpień
dowodzą, że trzeci Skarżący został osobiście napiętnowany. Stwierdził, że
opisane fakty dowodzą naruszenia art. 9 i 14 Konwencji.
1 2 3 4 5 6 7 8 Dalej..
« Orzeczenia, uchwały i glosy (Publikacja: 23-06-2010 Ostatnia zmiana: 20-09-2012)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7367 |
|