Prawo » Prawo wyznaniowe » Orzeczenia, uchwały i glosy
Wyrok ETPCz w sprawie Grzelak przeciwko Polsce (etyka w szkole) [1]
Europejski Trybunał Praw Człowieka, Wydział Czwarty
(skarga nr 7710/02)
Strasburg, 15.06.2010
Niniejszy wyrok uprawomocni się w okolicznościach wskazanych w art. 44, ust. 2
Konwencji.
Wyrok poddany może zostać dodatkowej redakcji. Tekst tłumaczenia rozstrzygnięcia publikujemy dzięki
uprzejmości dra Pawła Boreckiego z Katedry Prawa Wyznaniowego UW.
Czesław Grzelak, przedsiębiorca z Wielkopolski, postanowił walczyć o prawo pobierania lekcji etyki przez swojego syna. Przez kilka lat rodzice
Mateusza słali pisma do Kuratorium, Ministerstwa Oświaty i Rzecznika
Praw Obywatelskich, gdzie zbywano ich lakonicznymi pismami i bezradnym
rozkładaniem rąk. Czesław Grzelak w konsekwentny sposób odwoływał się
jednak do kolejnych instytucji, aż z pomocą Helsińskiej Fundacji Praw
Człowieka dotarł do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu.
Spis treści: Procedura Podstawy faktyczne
I. Okoliczności sprawy Świadectwa szkolne trzeciego Skarżącego II. Obowiązujące przepisy krajowe i praktyka 1. Postanowienia konstytucyjne obowiązujące przed przyjęciem Konstytucji
z 1997 r.
2. Ustawa o gwarancjach wolności sumienia i wyznania z 17.05.1989. 3. Nauczanie religii w szkołach publicznych
(a) Sytuacja przed wprowadzeniem ustawy o szkolnictwie z 1991 r. (b) Ustawa o szkolnictwie z 1991 r. (c) Rozporządzenie Ministra Edukacji z 14.04.1992. (d) Przepisy Rozporządzenia zakwestionowane przez RPO (e) Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 20.04.1993 (sprawa nr U 12/92)
4. Konstytucja z 02.04.1997 i odpowiednie orzeczenia TK (a) Odpowiednie postanowienia Konstytucji (b) Wyrok TK z 05.05.1998 (sprawa nr K 35/97) (c) Wyrok TK z 02.12.2009 (sprawa nr U 10/07)
Podstawy prawne I. Skarga o naruszenie art. 14 w związku z art. 9 Konwencji A. Dopuszczalność. 1. Właściwość przedmiotowa. 2. Wyczerpanie środków krajowych. (a) Strona rządowa (b) Trzeci Skarżący (c) Trybunał 3. Wniosek dotyczący dopuszczalności B. Zasadność 1. Stwierdzenia trzeciego Skarżącego 2. Stwierdzenia Strony rządowej 3. Uwagi Skarżącego posiłkowego 4. Ocena Trybunału II. Skarga o naruszenie art. 2 Protokołu 1 do Konwencji III. Pozostałe skargi o naruszenie Konwencji IV. Stosowanie art. 41 Konwencji A. Zadośćuczynienie B. Koszty i wydatki
Wyrok
Częściowo odrębna opinia sędziego Davida Thóra Björgvinssona
*
Europejski Trybunał Praw Człowieka
(Wydział Czwarty), obradujący na posiedzeniu zamkniętym w dn. 25 maja 2010 r. w składzie:
-
Nicolas Bratza, Przewodniczący,
-
Lech Garlicki,
-
Giovanni Bonello,
-
Ljiljana Mijović,
-
David Thór Björgvinsson,
-
Ledi Bianku,
-
Mihai Poalelungi, sędziowie,
-
Lawrence Early, Protokolant Wydziału,
wydał następujący wyrok w sprawie
Grzelak przeciwko Polsce.
Wyrok został z tą datą przyjęty.
Procedura
1. Podstawą
rozpatrzenia sprawy była skarga nr 7710/02 przeciwko Rzeczpospolitej Polskiej
wniesiona do Trybunału na podstawie art. 34 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności („Konwencja") przez trzy osoby narodowości polskiej:
Panią Urszulę Grzelak, Pana Czesława Grzelaka i Pana Mateusza Grzelak
(„Skarżący") w dn. 25 stycznia 2002 r.
2.
Skarżących reprezentowała Pani M. Wentlandt-Walkiewicz, adwokat prowadzący
praktykę w Łodzi, a następnie Pani M. Hartung i Pan J. Ciećwierz, adwokaci
praktykujący w Warszawie. Państwo polskie („Strona rządowa") reprezentowała Pani
J. Wołąsiewicz reprezentująca Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
3.
Przedmiotem skargi był w szczególności brak oceny z „religii/etyki" na
świadectwach szkolnych P. Mateusza Grzelaka.
4. W dn. 15
maja 2007 r., Trybunał podjął decyzję o powiadomieniu Strony rządowej o skardze
oraz o zbadaniu zasadności i dopuszczalności (art. 29, ust. 3).
5. Przyjęto
pisemne opinie Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka w Warszawie, którą
Przewodniczący dopuścił do udziału w sprawie w charakterze Skarżącego
posiłkowego (art. 36, ust. 2 Konwencji i Przepis 44, ust. 2).
Podstawy faktyczne
I.
Okoliczności sprawy
6. Dwoje
„pierwszych" Skarżących, Państwo Urszula i Czesław Grzelak, urodzili się
odpowiednio w roku 1969 i 1965. Są małżeństwem, zamieszkują w Sobótce. Są
rodzicami P. Mateusza Grzelaka („trzeci" Skarżący) urodzonego w 1991 r. Dwoje
pierwszych Skarżących jest agnostykami z przekonania.
7. Trzeci
Skarżący podjął naukę w Szkole Podstawowej nr 3 w Ostrowie Wielkopolskim w 1998 r. (w wieku 7 lat). Zgodnie z życzeniem rodziców nie uczestniczył w lekcjach religii. Wydaje się, że był jedynym uczniem w klasie, który odmówił
uczestnictwa w lekcjach tego przedmiotu. Lekcje religii przewidziano na środek
dnia, pomiędzy zajęciami obowiązkowymi. Pomimo życzenia dwojga pierwszych
Skarżących, szkoła nie zorganizowała synowi alternatywnych zajęć z etyki. Wydaje
się, że w czasie, gdy pozostali uczniowie uczestniczyli w lekcjach religii, syn
Skarżących przebywał na korytarzu bez opieki bądź w szkolnej bibliotece lub
świetlicy.
8. Strona
rządowa utrzymywała, że na czas trwania lekcji religii P. Mateuszowi Grzelakowi
zapewniano odpowiednią opiekę. Na szkole spoczywał ogólny obowiązek zapewnienia
opieki i nadzoru nad wszystkimi uczniami przebywającymi na jej terenie w jakimkolwiek czasie.
9. Zdaniem
dwojga pierwszych Skarżących, syn poddawany był dyskryminacji oraz fizycznym i psychicznym prześladowaniom ze strony innych uczniów z powodu nieuczestniczenia w lekcjach religii. Z tej przyczyny, Skarżący przenieśli syna w czasie trwania
roku szkolnego do Szkoły Podstawowej nr 9, a następnie do Szkoły Podstawowej nr
11 w tej samej miejscowości.
10. W dn. 11 kwietnia
2001 r. (syn uczęszczał wówczas do 3 klasy) Skarżący skierowali do dyrektora
SP nr 9 w Ostrowie Wielkopolskim pismo informujące o ośmieszaniu i prześladowaniu ich syna przez innych uczniów z klasy. Stwierdzili, że syn
dyskryminowany jest przez większość pozostałych uczniów z powodu
nieuczestniczenia w lekcjach religii. Skarżący zażądali od szkoły pomocy w rozwiązaniu tego problemu.
11. Według Strony
rządowej, Skarżący przenieśli syna do SP 11, nie czekając na odpowiedź na ich
pismo z 11.04.2001. W piśmie z 26.06.2001 dyrektor SP 9 wyjaśniła, że P. Mateusz
Grzelak uczęszczał do szkoły od 23.10.2000 do 19.04.2001. Stwierdziła, że często
prowokował kolegów, drwiąc z symboli religijnych i uczniów uczestniczących w lekcjach religii. Wychowawca klasy poinformowała Państwa Grzelak o zachowaniu
ich syna, lecz ci nie zareagowali. Dyrektor wyjaśniła ponadto, że szkoła nie
żądała pisemnego oświadczenia w sprawie uczestnictwa w nauce religii -
wystarczające było powiadomienie wychowawcy klasy przez rodzica. [ 4 ]
12. Strona rządowa
utrzymywała dalej, że Państwo Grzelakowie wnioskowali w SP 11 o umożliwienie
synowi udziału w lekcjach etyki. Według Strony rządowej, dyrektor tej szkoły
skontaktowała się z Kuratorium Oświaty w Poznaniu w celu sprawdzenia możliwości
zorganizowania takich lekcji dla grupy międzyszkolnej. Ponieważ nie było to
możliwe z powodu zbyt małej liczby zainteresowanych uczniów i rodziców, szkoła
zaproponowała trzeciemu Skarżącemu udział w zajęciach alternatywnych w świetlicy
lub bibliotece. Wydaje się, że Skarżący nie zgłaszali szkole żadnych problemów
związanych z nauką syna.
13. W dn. 01.05.2001
Skarżący skierowali do Ministra Edukacji pismo, w którym stwierdzili, że od
początku nauki syna stykali się z nietolerancją religijną, na którą władze
szkolne nie reagowały. Zadali ministrowi szereg pytań dotyczących rozporządzenia w sprawie organizacji nauczania religii w szkołach publicznych (omówienie
obowiązujących przepisów krajowych i praktyki poniżej). Skarżący zadali m.in.
następujące pytania:
1. Dlaczego niektóre szkoły
żądają od rodziców pisemnych oświadczeń w sprawie uczestnictwa w nauce religii?
2. Czy szkoła zobowiązana była
do zorganizowania lekcji etyki tylko dla jednego ucznia?
3. Dlaczego uczniowie tacy,
jak syn Skarżących muszą tracić bezproduktywnie czas w świetlicy, gdy inni
uczniowie uczestniczą w lekcjach religii lub w okresie wielkopostnym, gdy szkoły
są zamknięte?
4. Czy fakt, że w świadectwie
szkolnym ucznia wpisano „kreskę" zamiast oceny z „religii/etyki" świadczy o tym,
że rozporządzenie Ministra Edukacji w sprawie warunków i sposobu organizowania
nauki religii w szkołach publicznych z 14.04.1992 („Rozporządzenie") narusza
ustawę o szkolnictwie i uregulowania dotyczące praw człowieka?
5. Jakie działania podjąć mogą
rodzice ucznia dyskryminowanego i prześladowanego za nieuczestniczenie w lekcjach religii?
14. Ministerstwo
Edukacji udzieliło Skarżącym następujących odpowiedzi w piśmie z 29.05.2001:
1. Lekcje religii i etyki
organizowane są „na wniosek rodziców", a ewentualne żądania oświadczeń wynikają
tylko z przyczyn organizacyjnych.
2. Jeśli udziałem w lekcjach
etyki zainteresowany jest tylko jeden uczeń, władze szkolne powinny sprawdzić,
czy możliwe jest zorganizowanie takich lekcji dla grupy międzyszkolnej. Jeśli w danej gminie grupa taka nie występuje, szkoła musi zorganizować opiekę nad
uczniem na czas trwania lekcji religii.
3. W przypadku wspomnianym
powyżej, szkoła powinna zorganizować uczniom nieuczestniczącym w lekcjach
religii inne zajęcia lub zapewnić im odpowiednią opiekę, umożliwiając odrabianie
zadań domowych, korzystanie z biblioteki lub spędzenie czasu w inny sposób.
4. Sposób wpisywania ocen z „religii/etyki" do świadectw reguluje par. 9 Rozporządzenia. Postanowienie to
zostało zinterpretowane w wyroku polskiego Trybunału Konstytucyjnego z 20.04.1993 (omówienie obowiązujących przepisów krajowych i praktyki poniżej).
Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że wpisywanie ocen z „religii/etyki" na
świadectwie szkolnym wynika z realizacji tych przedmiotów w szkołach
publicznych. Zauważył ponadto, że zasada ta nie narusza prawa do wolności
sumienia i wyznania.
5. Dyskryminacja uczniów z powodu nie uczestniczenia w lekcjach religii stanowi naruszenie Rozporządzenia, a przypadki takie należy zgłaszać odpowiednim władzom oświatowym.
1 2 3 4 5 6 7 8 Dalej..
Przypisy: « Orzeczenia, uchwały i glosy (Publikacja: 23-06-2010 Ostatnia zmiana: 20-09-2012)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7367 |