|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe
Autonomia kościołów i innych związków wyznaniowych w prawie polskim [1] Autor tekstu: Paweł Borecki
Autonomia związków
wyznaniowych, czyli ich zdolność do tworzenia i rządzenia się własnym
prawem wewnętrznym (prawem kościelnym), jest istotnym przejawem kolektywnej
wolności sumienia i wyznania [ 1 ].
Jest to zarazem jedna z podstawowych cech systemu rozdziału państwa i wspólnot
religijnych [ 2 ]. W przeciwieństwie do porządku
prawnego Polski Ludowej [ 3 ]
Konstytucja RP z 2 kwietnia z 1997 r. w szerokim zakresie gwarantuje autonomię
wspólnotom religijnym. Jej art. 25 ust. 3 stanowi, że stosunki między państwem a kościołami i innymi związkami wyznaniowych są kształtowane na zasadach
poszanowania ich autonomii oraz wzajemnej niezależności w swoim a także współdziałania
dla dobra człowieka i dobra wspólnego. Wykładnia historyczna tego
niejednoznacznego przepisu wskazuje, że przymiot autonomii został odniesiony
do związków wyznaniowych, nie zaś do państwa [ 4 ].
Twórcy polskiej Konstytucji, w przeciwieństwie do niektórych ustrojodawców
europejskich, nie zamieścili bezpośredniego stwierdzenia, że wspólnoty
religijne mają prawo do swobodnego tworzenia własnego prawa wewnętrznego oraz
rządzenia się nim [ 5 ].
Ustawa zasadnicza nie wiąże przy tym wprost autonomii wspólnot religijnych z wolnością sumienia i religii (art. 53 ust. 1). Nie precyzuje sama szczegółowo
jej zakresu, używając jedynie sformułowania: w swoim zakresie. Nie odsyła również bezpośrednio do ustaw lub
umów międzynarodowych jako determinantów autonomii. Owo odesłanie wyrażone
jest pośrednio w art. 25 ust. 4 i 5 określających formy regulacji stosunków
między Rzeczpospolitą Polską a odpowiednio Kościołem katolickim oraz
innymi kościołami i związkami wyznaniowymi. Ogólnikowość regulacji
zagadnienia autonomii wspólnot religijnych w ustawie zasadniczej to wynik zwłaszcza
obaw reprezentanta Kościoła katolickiego w Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia
Narodowego, aby sprecyzowanie granic autonomii i niezależności kościołów i innych związków wyznaniowych nie stało się dla państwa podstawą do
ograniczenia swobody ich działalności [ 6 ].
Prawdopodobnie to również efekt starań przedstawicieli Episkopatu Polski oraz
parlamentarzystów związanych z Kościołem katolickim, aby przepisy wyznaniowe
przyszłej ustawy zasadniczej były możliwie zgodne z odpowiednimi
postanowieniami Konkordatu z 28 lipca 1993 r., w szczególności z art. 1. Należy
zauważyć, iż art. 25 ust. 3 Konstytucji zawiera terminologię zbieżną, a niekiedy wręcz tożsamą z występującą w fundamentalnych aktach nauki społecznej
Kościoła katolickiego, w których określił on preferowany przez siebie model
relacji z państwem [ 7 ]. W warunkach silnej pozycji tegoż Kościoła w polskim życiu publicznym, także w jego aspekcie politycznym, sprzyja to narzucaniu przez hierarchię katolicką
wykładni pojęć występujących w tym przepisie Konstytucji, w szczególności
pojęcia autonomii, bazującej na akcie samoświadomości (doktrynie)
wspomnianego wyznania. W sumie grozi to nadmiernym rozszerzaniem zakresu
przedmiotowego omawianego pojęcia, a w konsekwencji może prowadzić do
ograniczenia suwerenności prawodawczej państwa w dziedzinach będących
przedmiotem zainteresowania Kościoła większościowego (tzw. res mixtae)
[ 8 ].
Przy interpretacji zasady
poszanowania autonomii związków wyznaniowych w swoim zakresie konieczne jest
odwołanie się wypowiedzi doktryny prawa oraz treści ustawodawstwa
wyznaniowego indywidualnego oraz ogólnego, przede wszystkim ustawy z 17 maja
1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania [ 9 ]. W przypadku określenia zakresu autonomii Kościoła katolickiego w pierwszej
kolejności konieczne jest uwzględnienie postanowień Konkordatu między Rzecząpospolitą
Polską a Stolica Apostolską z 28 lipca 1993 r. [ 10 ]
Można zatem przyjąć, iż
Konstytucja potwierdza prawo kościołów i innych związków wyznaniowych do
tworzenia własnego prawa wewnętrznego, dotyczącego spraw immanentnie związanych z ich działalnością bez ingerencji państwa [ 11 ].
Są to zwłaszcza: kwestie doktrynalne, zasady sprawowania obrzędów i udzielania posług religijnych, kryteria przyjmowania do wspólnoty religijnej,
zawieszania możliwości uczestniczenia w życiu religijnym oraz usuwania ze związku
wyznaniowego. Za pośrednictwem prawa wewnętrznego wspólnoty religijne normują
także prawa i obowiązki swych członków, kryteria doboru do stanu duchownego i status jego przedstawicieli, wreszcie zasady tworzenia wyznaniowych jednostek
organizacyjnych różnego szczebla; określają organy związku wyznaniowego,
ich kompetencje i zasady obsady. [ 12 ]
Ewentualne ograniczenie przez państwo zakresu autonomii wspólnot religijnych,
traktowane jako ograniczenie wolności uzewnętrzniania religii, może nastąpić
tylko w drodze ustawowej i odpowiadać innych kryteriom określonym w art. 53
ust. 5 i art. 31 ust. 3 ustawy zasadniczej tzn. musi być konieczne dla ochrony
bezpieczeństwa państwa, porządku publicznego, zdrowia, moralności oraz wolności i praw innych osób, a ponadto winny być to ograniczenia konieczne w społeczeństwie
demokratycznym i nie mogą one naruszać istoty tego aspektu wolności uzewnętrzniania
religii, jaką stanowi autonomia związków wyznaniowych. Art. 25 ust. 1
Konstytucji wymaga, aby wszelka limitacja autonomii prawnej wspólnot
religijnych była ustanawiana i wprowadzane w życie na jednakowych zasadach dla
wszystkich oficjalnie działających związków wyznaniowych. Szczególnymi
konstytucyjnymi gwarancjami proceduralnymi respektowania przez państwo
autonomii kościołów i innych związków wyznaniowych są: zasada regulacji
stosunków między państwem a poszczególnymi wspólnotami religijnymi w formie
dwustronnej — w oparciu o umowy (art. 25 ust. 4 i 5) oraz prawo do występowania
do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskami o zbadanie konstytucyjności lub
legalności aktów normatywnych dotyczących spraw objętych zakresem działania
kościołów i innych związków wyznaniowych (art. 191 ust. 1 i 2 w zw. art.
188).
Zasadne jest stanowisko, że w świetle polskiej ustawy zasadniczej autonomia związków wyznaniowych ma
charakter pierwotny. Nie pochodzi z nadania państwa, nie jest przywilejem z jego strony wobec wspólnot religijnych. Państwo w swoim systemie prawnym,
przede wszystkim w Konstytucji, jedynie ową autonomię uznaje i w pewnej mierze
ją limituje. Natomiast jej źródłem jest wolność religii zakorzeniona w świetle
art. 30 wspomnianego aktu w przyrodzonej godności ludzkiej. Za pierwotnym
charakterem autonomii wspólnot religijnych przemawiają także okoliczności
historyczne. Dzieje niektórych wyznań na ziemiach polskich, jak katolicyzm,
prawosławie, czy judaizm, są równe, a być może starsze niż historia państwa
polskiego. Kościół katolicki jest bodaj jedyną instytucją publiczną, która w naszym kraju zachowała ciągłość organizacyjną od drugiej połowy X
wieku.
Ogólna zasada wzajemnej niezależności
państwa i związków wyznaniowych w swoim zakresie uzasadnia stanowisko, że
ustrojodawca polski optuje za zasadą wzajemnej niezależności i nieskuteczności
prawa państwowego oraz prawa kościelnego [ 13 ]. W związku z tym organy państwowe nie powinny ingerować w proces tworzenia
prawa wewnętrznego wyznań poprzez np. wpływ na skład organów prawodawczych,
zatwierdzanie, przyjmowanie do wiadomości, czy uznawanie aktów tego prawa,
traktowanych jako przesłanki ich obowiązywania. Wyklucza to jakąkolwiek formę
ius placeti. Zgodnie z zasadą
wzajemnej niezależności ograny państwowe nie mogą też egzekwować norm
prawa kościelnego, dokonywać wiążącej wykładni przepisów tego prawa, czy
orzekać o ważności konfesyjnych aktów normatywnych. Prawo wewnętrzne związków
wyznaniowych jest sui generis prawem
obcym w stosunku do norm prawa polskiego [ 14 ].
1 2 3 4 5 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Na temat autonomii wspólnot religijnych (Kościoła)
oraz charakteru ich prawa wewnętrznego zob. zwłaszcza.:
J. Krukowski, Kościół i państwa. Podstawy relacji prawnych, Lublin 2000, s.
108-
116, M
. Pietrzak, Prawo kanoniczne w polskim
systemie prawnym, „Państwo i Prawo" 2006, z. 8, s. 16-19, R. Sobański,
Prawo kanoniczne a krajowy porządek prawny, „Państwo i Prawo"
1999, z. 6, s. 7-10. [ 2 ] Zob.
szerzej o sytuacji związków wyznaniowych w systemie rozdziału zob.: M.
Pietrzak, Prawo wyznaniowe, Warszawa
2010, s. 101-107. [ 3 ] Na temat ograniczenia autonomii wspólnot
religijnych w Polsce Ludowej zob. szerzej: E. Goryczko, Autonomia i samorządność związków wyznaniowych w Polsce Ludowej, Tarnów 2005, s.
42-82, 132-139. [ 4 ] Zob. P.
Borecki, Geneza modelu relacji państwo-kościół w konstytucji RP, Warszawa 2008, s. 326. W Konstytucji poza art. 25 ust. 3
pojęcie autonomii występuje jeszcze tylko raz — w odniesieniu do szkół wyższych
(art. art. 70 ust. 5). Trybunał Konstytucyjny uznał jednak w orzeczeniu z 5.10.2005 r. (sygn. SK 39/05), że autonomia tych instytucji nie jest taka sama,
co wynika już z przepisów Konstytucji o niej stanowiących. [ 5 ] Konstytucja
litewska z 1992 r. bezpośrednio stwierdza, że kościoły i organizacje
religijne bez przeszkód rządzą się swymi kanonami i statutami. Zbliżone
sformułowania zawierają konstytucja Albanii z 1998 r. oraz Mołdowy z 1994 r. [ 6 ] P.
Borecki, dz. cyt., s. 275-276. [ 7 ] Por. Gaudium
et spes, 76 [w:] Sobór Watykański II,
Konstytucje, dekrety deklaracje, Poznań,
1967, s. 604 — 605. [ 8 ] Zob.
szerzej krytycznie o art. 25 ust. 3 Konstytucji: R. M. Małajny, Regulacja
kwestii konfesyjnych w Konstytucji III RP (refleksje krytyczne), [w:] Ze
sztandarem prawa przez świat. Księga dedykowana Profesorowi Wieńczysławowi
von Igelgrund z okazji 85-lecia urodzin, red. R. Tokarczyk, K. Motyka, Kraków
2002, s. 293-296. [ 9 ] Tekst
jedn. Dz. U. z 2005 r. , Nr 231, poz. 1965 z późn. zm. [ 10 ] Dz. U. z 1998 r., Nr 51, poz. 318. [ 11 ] Zob. P.
Winczorek, Komentarz do Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku, Warszawa 2008, s. 68;
por. L. Garlicki, Rozdział I „Rzeczpospolita", artykuł 25, [w:] Konstytucja
Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, red. nauk. L. Garlicki, Warszawa 2007,
t. V,s. 15-18, który pojęcia
autonomii i niezależności wyrażone w art. 25 ust. 3 Konstytucji interpretuje
odmiennie, pod wyraźnym wpływem wypowiedzi przedstawicieli doktryny prawa
wyznaniowego związanych z Kościołem katolickim. Rozpatruję je łącznie,
odnosząc zarówno do związków wyznaniowych jak i do państwa. [ 12 ] Zob. E.
Goryczko, Autonomia i samorządność związków
wyznaniowych..., dz. cyt, s. 16. [ 13 ] Nieuzasadniony
jest w świetle art. 25 ust. 3 Konstytucji pogląd, jakoby zasada wzajemnej
nieskuteczności odnosiła się jedynie do relacji między prawem państwowym a prawem kanonicznym Kościoła katolickiego — zob. W. Brodziński, Stosunki
między państwem a kościołami i innymi związkami wyznaniowymi, [w:] Konstytucja
Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz encyklopedyczny, red. W. Skrzydło, S.
Grabowska, R. Grabowski, Warszawa 2009,s.
567. [ 14 ] A.
Mezglewski, Opinia prawna dotycząca
problemu obowiązywania prawa wewnętrznego związków wyznaniowych w obrocie
prawnym, „Przegląd Prawa Wyznaniowego" 2011, t. 3, s. 252. « Prawo wyznaniowe (Publikacja: 16-11-2011 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7539 |
|