|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe
Glosa do wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka [1] Autor tekstu: Paweł Borecki
w sprawie Grzelak v. Polska
Wyrok z 15 czerwca 2010
r. w sprawie Grzelak v. Polska (skarga
nr 7710/02) [ 1 ] jest dowodem, że pomimo upływu ponad dwudziestu lat od
wprowadzenia fakultatywnej nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach
pierwiastek konfesyjny w polskiej oświacie wciąż jest źródłem
kontrowersji. Skarga do ETPCz została wniesiona przez trzy osoby narodowości
polskiej: Urszulę i Czesława Grzelaków (rodzice) oraz Mateusza Grzelaka
(syn). Przedmiotem oceny był w szczególności brak oceny z „religii/etyki"
na świadectwach szkolnych M. Grzelaka. Skarżący powołali się na naruszenie w stosunku do nich przez państwo polskie zwłaszcza art. 9 i 14 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (EKPCz). Z własnej inicjatywy
Trybunał rozpatrzył także skargę w świetle art. 8 Konwencji. Ograniczył on
zakres podmiotowy skargi uznając za osobę poszkodowaną jedynie trzeciego skarżącego — M. Grzelaka. Przyjęto wyjątkowo konstruktywne pisemne opinie Helsińskiej
Fundacji Praw Człowieka (HFPCz), jako skarżącego posiłkowego. Niektóre jej
istotne stwierdzenia zostały uwzględnione w ocenie własnej Trybunału.
Rozpatrując sprawę ETPCz dokonał wnikliwej i krytycznej analizy polskiego
stanu prawnego w zakresie nauczania religii w szkolnictwie publicznym oraz właściwego
orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego.
ETPCz ponownie zwrócił uwagę
na rolę państwa jako neutralnego i bezstronnego organizatora możności
wyznawania różnych religii i wierzeń. Stwierdził, że rola ta musi służyć
zapewnieniu porządku publicznego, harmonijnego współżycia religii i tolerancji w demokratycznym społeczeństwie (§ 86). Warto zatem rozważyć,
czy sformułowane bez podstawy konstytucyjnej i ustawowej [ 2 ]
w § 2 ust. 1-2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 14 kwietnia 1992
r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych
przedszkolach (Dz. U. Nr 36 poz. 155 z późn. zm.) kryterium siedmiu
zainteresowanych uczniów (wychowanków) w klasie (grupie), ewentualnie w szkole
(przedszkolu) jako obligujące organ prowadzący palcówkę oświatową do
zorganizowania nauki danej religii, odpowiednio — etyki, jest w praktyce światopoglądowo
neutralne. W skali ogólnopolskiej w szkolnictwie publicznym nauczana jest
religia Kościoła katolickiego, a z pośród innych konfesji na większych
obszarach nauczają swej religii tylko: Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny
(w niektórych rejonach Podlasia) oraz Kościół Ewangelicko-Augsburski (na Śląsku
Cieszyńskim). Inne wspólnoty konfesyjne prowadzą edukację religijną w pojedynczych publicznych szkołach i przedszkolach; czynią to głównie w pozaszkolnych punktach katechetycznych. Taki stan rzeczy nasuwa myśl, iż
prawodawca w oparciu o rozporządzenie z 14 kwietnia 1992 r. pośrednio
dyskryminuje mniejszości religijne i światopoglądowe w Polsce [ 3 ]. W pełni zasadny jest postulat HFPCz wyrażony przed ETPCz, aby odpowiednie
kryterium zostało obniżone do trzech zainteresowanych uczniów (§ 79).
Nawiązując do swych poprzednich orzeczeń Trybunał strasburski powtórzył,
że swoboda uzewnętrzniania wierzeń religijnych obejmuje również prawo do
nie ujawniania ich i, co należy zaakcentować, prawo do nie zajmowania
stanowiska pozwalającego domniemywać takich wierzeń. Wynika z tego, że
wprowadzenie przez państwo obowiązku bezpośredniego lub pośredniego
ujawnienia przez osobę faktu nie wyznawania religii narusza prawo tej osoby do
nie ujawniania swych wierzeń [ 4 ]. W ocenie Trybunału naruszenie to jest tym istotniejsze, że dochodzi do niego w kontekście świadczenia ważnej usługi publicznej, jaka jest edukacja (§ 87).
ETPCz przyjmuje zatem szeroką interpretację tzw. prawa do milczenia w sprawach
konfesyjnych. Sprzyja to realnej ochronie wolności gwarantowanej w art. 9 EKPCz
nawet przed zawoalowanymi formami presji we wspomnianej dziedzinie, kryjącymi
się za pozornie neutralnymi działaniami państwa, a zarazem nie ogranicza
swobody wyrażania przekonań religijnych. Ważne jest przypomnienie przez ETPCz
stanowiska, że wierzenia religijne nie stanowią informacji, które można by
wykorzystywać do identyfikacji jednostki w jej relacjach z państwem. Są one nie tylko sprawą indywidualnego sumienia, lecz podobnie jak pozostałe
informacje, jak trafnie stwierdził Trybunał, mogą ewoluować w czasie (§
93). W świetle orzecznictwa ETPCz w sprawach wyznaniowych można uznać, że
wyraźnie skłania się on do idei państwa neutralnego światopoglądowo.
Przedwczesnym jest jednak twierdzenie o jej pełnej i konsekwentnej
internalizacji, szczególnie w kontekście wyroku Wielkiej Izby ETPCz w sprawie Lautsi i inni v. Włochy
[ 5 ].
W konsekwencji Europejski Trybunał Praw Człowieka uznał, że brak
oceny z „religii/etyki" na kolejnych świadectwach szkolnych trzeciego skarżącego
podlega aspektowi ochrony wolności przekonań, sumienia i wyznania polegającemu
na ich nie ujawnianiu, chronionemu artykułem 9 Konwencji. Trafnie ocenił, że
brak tej oceny może zostać odczytany jako brak przynależności do grupy
wyznaniowej. W sumie zdaniem ETPCz w przedmiotowej sprawie znajdują
zastosowanie art. 14 w związku z art. 9 EKPCz (§ 88). Ograniczono w związku z tym dochodzenie w sprawie rzekomej różnicy w traktowaniu trzeciego skarżącego
(niewierzącego zainteresowanego lekcjami etyki) i uczniów uczęszczających na
lekcje religii do drugiego aspektu skargi — braku oceny na świadectwie
szkolnym w rubryce „religia/etyka".
Trybunał stwierdził co prawda, że postanowień rozporządzenia z 14
kwietnia 1992 r. dotyczących oceny „religii/etyki" na świadectwie nie można
jako takich uznać za naruszające art. 14 w zw. z art. 9 Konwencji, o ile ocena
stanowi neutralną informację o udziale ucznia w szkolnych zajęciach
fakultatywnych. Niemniej jednak, uregulowanie takie musi zapewnić poszanowanie
praw uczniów do nie bycia zmuszanym bezpośrednio lub pośrednio swych wierzeń
religijnych lub braku takich wierzeń (§ 92). W związku z tym należy podkreślić,
że na świadectwach szkolnych trzeciego skarżącego nie tylko w odpowiedniej
rubryce wpisywano kreskę, ale na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej
ponadto w wyrażeniu „religia/etyka" przekreślono wyraz „etyka".
ETPCz odnotował, że
trzeciemu Skarżącemu nie wpisywano oceny z „religii/etyki" ponieważ zajęcia z etyki nie zostały mu zapewnione mimo wielokrotnych wniosków rodziców. Organ
strasburski, uwzględniając zapewne polskie realia społeczne i oświatowe,
realistycznie uznał, że brak oceny z „religii/etyki" zostanie
zinterpretowany przez każdą racjonalnie myślącą osobę jako wskazanie, że
trzeci skarżący nie uczestniczył w zajęciach z religii, zatem jest
najprawdopodobniej osobą nie posiadającą wierzeń religijnych. W związku z tym Trybunał krytycznie odniósł się do orzeczenia polskiego z 20 kwietnia
1993 r. Trybunału Konstytucyjnego w sprawie konstytucyjności rozporządzenia z 14 kwietnia 1992 r. (sygn. akt U 12/02) [ 6 ],
uznając je za przedmiotowo niepodważalne, ale pomijające sytuacje zdarzające
się w praktyce (§ 95).
Krytycyzm widoczny jest także w stosunku ETPCz do rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej z 13 lipca 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy
oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U.
Nr 130, poz. 906), a przewidującego wliczanie oceny z religii, czy etyki do średniej
ocen na świadectwie szkolnym, oraz wobec orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 2 grudnia 2009 r., uznającego konstytucyjność tego aktu normatywnego (sygn.
akt. U 10/07) [ 7 ].
Trybunał strasburski odnotował, iż od 1 września 2009 r. sytuacja uczniów
takich jak trzeci Skarżący stała się jeszcze bardziej problematyczna w związku z wejściem w życie wspomnianego rozporządzenia. Wliczanie oceny z religii,
względnie z etyki do średniej ocen może, w ocenie organu strasburskiego na
sytuację uczniów, którzy mimo swych życzeń nie mogą uczęszczać na etykę.
Trudniej im bowiem podwyższyć swoją średnią, ponieważ nie mogą
uczestniczyć w preferowanym przedmiocie fakultatywnym. Zarazem ETPCz trafnie zwrócił
uwagę, że tacy uczniowie chcąc uzyskać wyższą średnią mogą czuć się
zmuszani do udziału w lekcjach religii wbrew wyznawanym zasadom. ETPCz odnotował w związku z tym, że TK w wyroku z 12 grudnia 2009 r. wspomniał o ryzyku
wybierania przez uczniów nauki religii pod naciskiem miejscowej opinii
publicznej, ale zarazem wytknął mu nieodniesienie się do tego problemu, jako
nie należącego do kompetencji polskiego sądu konstytucyjnego (§ 96).
Dotychczasowe orzecznictwo TK w sprawach związanych z obecnością religii w szkolnictwie publicznym wskazuje na ograniczoną wrażliwość tego organu na
realne niebezpieczeństwo naruszenia wolności sumienia i wyznania uczniów należących
do mniejszości konfesyjnych [ 8 ].
W finalnej części wyroku ETPCz znalazło się mocne stwierdzenie, że
nie wpisywanie oceny z „religii/etyki" na świadectwie trzeciego skarżącego w całym okresie jego nauki szkolnej stanowiło formę jego nieuzasadnionego piętnowania
(§ 99). Nie przekonały Trybunału stwierdzenia Rządu polskiego, że brak
oceny z „religii/etyki" jest całkowicie neutralny i odzwierciedla jedynie
fakt uczestniczenia lub nieuczestniczenia we właściwych zajęciach. Nie dano również
wiary jego stanowisku, że różnica w traktowaniu niewierzących
zainteresowanych etyką i uczniów uczęszczających na religię jest
obiektywnie i racjonalnie uzasadniona oraz że istnieje racjonalny związek
zastosowanymi środkami i przyjętym celem. Trybunał uznał, że Polska
przekroczyła w tej kwestii dopuszczalny margines swobody, naruszona została
bowiem podstawowa zasada art. 9 EKPCz chroniąca prawo trzeciego skarżącego do
nie uzewnętrzniania swojej religii lub przekonań (por. § 100). ETPCz uznał również,
że w stosunku do wspomnianej osoby naruszono również w związku z tym art. 14 w związku z art. 9 Konwencji (§ 101). Trybunał nie uwzględnił natomiast
zarzutów rodziców trzeciego skarżącego naruszenia w stosunku do nich art. 2
Protokołu 1 do Konwencji oraz odrzucił zarzut naruszenia art. 13 EKPCz. Zdanie
częściowo odrębne do wyroku złożył sędzia David Thor Björgvisson. Rząd
polski od wspomnianego wyroku nie wniósł odwołania do Wielkiej Izby ETPCz.
Reasumując, omawiany werdykt można oceniać szerzej — jako zakwestionowanie
przez międzynarodowy organ ochrony praw człowieka istotnego aspektu
polskiej rzeczywistości szkolnej.
1 2 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Tłumaczenie wyroku w języku polskim zostało opublikowane m.in. w „Przeglądzie Prawa Wyznaniowego" 2010, t. 2, s. 219-250. [ 2 ] M. Pietrzak, Prawo wyznaniowe,
Warszawa 2010, s. 262. [ 3 ] Por. T. Sokołowski, System prawny
wobec prześladowania religijnego dzieci, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny" 2011, nr 2, s. 141. [ 4 ] Zob. szerzej: M. A. Nowicki, Wokół
Konwencji Europejskiej. Komentarz do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka,
Warszawa 2010, s. 568-569. [ 5 ] Tłumaczenie wyroku na język polski zostało opublikowane m.in. w:
„Przegląd Prawa Wyznaniowego" 2011, t. 3, s. 157-210. Wielka Izba ETPCz
nie podtrzymała w nim stanowiska, że obligatoryjna ekspozycja krucyfiksu w sali szkolnej we włoskiej szkole publicznej stanowi naruszenie art. 2
Protokołu 1 w zw. z art. 9 EKPCz; zob. w związku z tym krytyczną glosę
P. Boreckiego do tego wyroku [w:] „Przegląd Sądowy" 2011, nr 11-12. [ 6 ] "Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego" 1993, nr 1, poz. 9. Zob. także
glosę krytyczną do tego orzeczenia M. Pietrzaka [w:] „Państwo i Prawo" 1993, z. 8, s. 109-115. [ 7 ] "Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego" 2009, nr 11A, poz. 163. Zob.
glosę A. Maziarz [w:] „Glosa" 2011, nr 1, s. 128-132 oraz krytyczny
artykuł P. Boreckiego i M. Pietrzaka: Bezstronność
światopoglądowa władz publicznych a Trybunał Konstytucyjny, [w:]
„Państwo i Prawo" 2010, z. 5, s. 18-31. [ 8 ] Pod tym względem orzecznictwo polskie TK jest zasadniczo odmienne od
orzecznictwa Sądu Najwyższego USA. Podstawową wartością chronioną w jego orzecznictwie dotyczącym szkolnictwa publicznego jest dobro ucznia.
Orzecznictwo odnoszące się do obecności religii w szkole publiczne jest
oparte na głębokiej analizie stanów faktycznych, w tym zwłaszcza na
analizie psychologicznej sytuacji uczniów należących do mniejszości
konfesyjnych — zob. T. J. Zieliński, Państwo
wobec religii w szkole publicznej według orzecznictwa Sądu Najwyższego
USA, Warszawa 2007, s. 302-314. « Prawo wyznaniowe (Publikacja: 17-11-2011 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7543 |
|