|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
« Nauka Komputerowi gracze rozwiązują trudne problemy w badaniach nad AIDS Autor tekstu: Ed Yong
Tłumaczenie: Justyna Trawińska
Podczas gdy
naukowcy borykają się z problemem od ponad dziesięciu lat, kilku z nich pomyślało: „Wiemy co trzeba zrobić! Poprosimy o pomoc graczy komputerowych." To właśnie zrobił Firas Khatib z uniwersytetu waszyngtońskiego. Wynik: on i jego legion grających
współautorów przełamali długotrwały problem w badaniach na temat AIDS, nad
którym naukowcy zastanawiali się od lat. Im zajęło to trzy tygodnie.
Ochotnicy
Khatib'a grali w Foldit — program, który stawiał szatańskie wyzwania naukowe
tak jak konkurencyjne wieloosobowe gry komputerowe. Sięga on do umiejętności
zbiorowego rozwiązywania problemów dziesiątków tysięcy ludzi, z których większość
ma niewielkie lub żadne zaplecze naukowe. Oto, co napisałem o Foldit w ubiegłym roku:
Celem
gry jest wypracowanie trójwymiarowej struktury białek. Białka są
fantastycznymi biologicznymi origami; składają się one z długich łańcuchów
aminokwasów, które załamują się tworząc bardzo specyficzne i skomplikowane kształty. Kształty te mogą ujawniać, w jaki sposób działają
białka, ale rozwiązanie ich jest bardzo trudne. Aby zrobić to, naukowcy
muszą rozwinąć kryształ oczyszczonego białka zanim poddadzą go działaniu
promieniowania rentgenowskiego.
Foldit
podchodzi do tego inaczej używając zbiorowych wysiłków okazjonalnych
graczy. Jego najlepsi gracze mogą przewyższyć efektywnością
oprogramowanie przeznaczone do wykonania tego samego zadania. Najlepsze jest
to, że nie potrzebujesz stopnia doktora by grać w Foldit. Zaledwie ośmiu
graczy pracuje w nauce, dwie trzecie czołowych strzelców nie ma doświadczenia w biochemii poza wiedzą z liceum. Sterownie jest intuicyjne; poziom samouczka
wprowadza do mechaniki gry; kolorowe wizualizacje dostarczają wskazówek; również
połączenia są wyjaśnione prostym językiem. Podczas gdy naukowcy od białek
troszczą się o „rotacje alfa helisy" i „mocowanie stopni swobody",
gracze Foldit po prostu „podrasowywują", „zamrażają w bezruchu",
„przechylają" i „potrząsają" ich kształtami znajdującymi się na
ekranie.
Sukces Foldit
opiera się na fakcie, że nie flirtuje płytko z interaktywnością — jest prawdziwą grą. Jego twórca Seth Cooper zaprojektował to, by
„przyciągnąć jak najszerszą publiczność… i zachęcić do długotrwałego
zaangażowania". Jest on konkurencyjny: gracze są punktowani na podstawie
stabilności struktur, które stworzą, a tablica z liderami pokazuje ranking w stosunku do innych graczy. Istnieje również społeczna strona: gracze mogą
rozmawiać na forach internetowych, pracować w grupach, by rozwiązać zagadkę i udostępniać rozwiązania na Wiki. I tak jak w wielu innych grach
komputerowych opinie graczy wpływały na rozwój oprogramowania gry. Narzędzia zostały dodane i
instrukcje odpowiednio poprawione tak, by powstrzymać
sfrustrowanych początkujących przed wycofaniem się, i żeby problemy były
dopasowane do poziomu umiejętności graczy.
Jest dreszczyk emocji, że przyczyniasz się
do prawdziwych badań naukowych, ale to motywuje mniej więcej połowę graczy.
Reszta zrobi to dla samego sukcesu, aspektów społecznych i dlatego, że gra
jest zabawna i wciągająca.
Początki Foldit tkwią w programie Rosetta,
oprogramowaniu przeznaczonym do rozwiązywania struktur białkowych poprzez
symulacje i testowanie tysięcy różnych zagięć. Rosetta jest przykładem „rozproszonego obliczania", gdzie ochotnicy uruchamiają program na
swoich domowych komputerach. Efektywnie ofiarowują swoją informatyczną moc
by przyspieszyć pracochłonne rozwiązywanie struktur białkowych. Ale
ochotnicy chcą używać swoich biologicznych komputerów — swoich mózgów -
jak i również tych stworzonych przez człowieka. Zasugerowali oni interaktywną wersję programu i w maju 2008 roku
zrealizowali swoje plany poprzez Foldit.
W ubiegłym roku Cooper udowodnił, że
gracze Foldit byli lepsi w rozwiązywaniu wielu struktur białkowych od programu
Rosetta. Używali szerokiego zakresu strategii, potrafili wybrać najlepsze
miejsce by zacząć próby i byli lepsi w długoterminowym planowaniu. Ludzka intuicja
dysponuje umiejętnością mechanicznego rozwiązywania zadań matematycznych.
W tym roku
Khatib chciał zobaczyć, czy społeczność Foldit, mogłaby rozwiązać nowsze
problemy. Zapisał graczy na odbywający się dwa razy do roku konkurs nazwany CASP
(Critical Assessment of Techniques for Protein Structure Prediction, w wolnym tłumaczeniu: Krytyczne Oceny Technik Przewidywania Struktur Białek),
gdzie biolodzy strukturalni z całego świata konkurowali w przewidywaniu
struktur białkowych, które zostały prawie rozwiązane. Na początek
dostawali
najlepsze prognozy z programu Rosetta. Potem byli zdani sami na siebie.
Gracze
Khatib'a, mający nazwy takie jak Foldit Contenders Group oraz Foldit
Void Crushers Group, mieli różnego rodzaju sukcesy w konkursie. W wielu kategoriach
poszło im w miarę dobrze, lecz nie mogli prześcignąć najlepszych grup. Nie
byli tak dobrzy w używaniu struktur podobnych białek by podrasować je do
tych, nad którymi pracowali. Czasami brnęli w ślepy zaułek, jeśli zaczęli w złym miejscu. Pod jednym względem jednak ich strategia, usprawniania
struktur wyjściowych do najdoskonalszych jak tylko to możliwe, doprowadziła
do jednego z „najbardziej spektakularnych sukcesów" tego konkursu. W większości
jednak za bardzo skupiali się na podrasowywaniu niedoskonałych jeszcze rozwiązań,
podczas gdy inne drużyny osiągnęły lepsze rezultaty poprzez wprowadzanie
zmian na większą skalę.
Wyciągając
wnioski z tej lekcji Khatib zrobił eksperyment. Poruszył on losowo wyjściowe struktury
białek, by stworzyć szeroką gamę złych
odpowiedzi, które mogły z kolei być udoskonalane przez graczy. Podczas swoich
zmagań zaproponowali najlepsze możliwe odpowiedzi dla większości
najtrudniejszych wyzwań w konkursie.
To był
sukces, a więcej sukcesów rysuje się na horyzoncie. Po zawodach gracze rozwiązali jeszcze ważniejszy problem. Odkryli strukturę białka należącego do małpiego
wirusa Mason-Pfizer (M-PMV), blisko spokrewnioną z wirusem HIV, który powoduje u małp AIDS.
Wirusy te
tworzą wiele swoich białek w jednym bloku. Muszą być pocięte na fragmenty, a używają do tego enzymatycznych nożyczek — proteaz. Wielu naukowców próbuje
znaleźć leki, które wyłączą proteazy. Jeśli one nie działają, to wirus
jest ujarzmiony — jest jak mechanik, który nie może wyjąć żadnego ze
swoich narzędzi ze skrzynki.
By wyłączyć
proteazę wirusa M-PMV, musimy wiedzieć jak dokładnie wygląda. Tak jak
prawdziwe nożyczki, proteazy składają się z dwóch połówek, które muszą
zamykać się by wykonały swoją pracę. Gdybyśmy wiedzieli gdzie połówki
łączą się ze sobą, moglibyśmy stworzyć leki przeciwdziałające ich łączeniu
się. Do tej chwili, naukowcy byli tylko w stanie rozpoznać dwie połówki
razem. Spędzili bezowocnie ponad
dziesięć lat próbując odkryć strukturę pojedynczo wyizolowanej połówki.
Gracze
Foldit nie mieli takich problemów. Zaproponowali wiele odpowiedzi, każda z nich była bliska perfekcji. W kilka dni Khatib udoskonalił ich rozwiązania, by
ustalić ostateczną strukturę białka, i już zauważył cechy, które mogą
być przydatne dla nowych leków.
„To jest pierwszy przypadek, kiedy widzimy jak internetowi gracze rozwiązują
problemy, które przez długi czas stanowiły zagadkę dla nauki — pisze
Khatib — Wyniki te pokazują potencjał jaki mają gry komputerowe w prawdziwych
naukowych poszukiwaniach; pomysłowość graczy jest ogromną siłą,
która dobrze ukierunkowana może posłużyć do rozwiązania dużego zakresu
problemów naukowych."
Uzupełnienie: Stephen
Curry, który pracuje nad strukturami białek, w recenzji tej publikacji napisał:
„Zasługą, którą należy podkreślić, jest z pewnością innowacyjne podejście
do problemu określenia krystalicznych struktur białek. Poza tym podoba mi się
idea 'obywatela nauki'. Pytanie w jakim
stopniu gracze rozumieją naukę, ale zaangażowanie w tego rodzaju badaniach, nawet
jeśli jest tylko na poziomie komputerowej gry, jest niewątpliwie dobrą rzeczą."
Curry podkreśla, że struktura dla tego białka,
ustalona przy użyciu innej metody zwanej magnetycznym
rezonansem jądrowym, była
już opublikowana w 2003, . Khatib odpowiada, że nie jest to „dokładnie
tak", i że gracze usiłowali wykorzystać wcześniejsze rezultaty dla dalszego postępu.
Curry utrzymuje, iż nie ma tu szczegółowego opisu różnic między wcześniejszymi
strukturami i tymi nowymi.
Ponadto, Khatib nie precyzuje jak blisko
spokrewniona jest proteaza M-PMV z proteazą HIV. " Ta informacja ma
zasadnicze znaczenie dla podjęcia decyzji, czy struktura proteazy M-PMV będzie w jakikolwiek sposób wykorzystana, jako szablon w projektowaniu nowej klasy leków
skierowanych przeciwko proteazie HIV. Jeśli artykuł ten będzie recenzowany,
proszę o uwzględnienie tych informacji, ponieważ są niezbędne do tego, by
obserwowane różnice w strukturze miały sens, " pisze Khatib.
Tekst oryginału.
Not Exactly Rocket Science/Discover, 18 września 2011r.
« Nauka (Publikacja: 21-11-2011 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7552 |
|