|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe
Prawo własności a funkcjonowanie kościołów i związków wyznaniowych w Polsce [1] Autor tekstu: Paweł Borecki
Prawo własności przysługujące kościołom i innym związkom
wyznaniowym jest przede wszystkim gwarancją wolności sumienia i wyznania w wymiarze kolektywnym [ 1 ]. W szczególności własność zabezpiecza wolność kultu. Daje najdalej idące
uprawnienia w sferze praw rzeczowych wspólnotom konfesyjnym wobec przedmiotów
kultu religijnego, a zwłaszcza do miejsc — gruntów, budynków i lokali, w których
kult ten jest sprawowany. Analogicznie prawo własności zabezpiecza także
wolność działalności związków wyznaniowej w sferze pozakultowej, m.in. w zakresie aktywności charytatywno-opiekuńczej, oświatowo-wychowawczej, czy
naukowej. Bardzo ważną funkcją prawa własności i innych praw majątkowych
jest zabezpieczanie niezależności (autonomii) wspólnot religijnych we właściwym
im zakresie w relacjach z władzami publicznymi [ 2 ].
Własność chroni wspólnoty konfesyjne, którym przysługuje, przed wasalizacją w stosunku do państwa. Zapewnia im zwłaszcza niezależne źródła dochodów,
koniecznych do utrzymania infrastruktury religijnej oraz duchowieństwa. Powyższe stwierdzenia pozwalają zrozumieć, dlaczego szereg reżimów
absolutystycznych, autorytarnych, czy totalitarnych dokonywało masowych
konfiskat własności, szczególnie nieruchomości, należących do kościołów i innych związków wyznaniowych [ 3 ].
Te same motywy tłumaczą także ustanawianie w ustrojach niedemokratycznych
ograniczeń w nabywaniu praw rzeczowych przez wspomnianą kategorię podmiotów.
Przybierały one formy m.in. wymogów uzyskania zgody organów administracji na
nabycie prawa własności, przede wszystkim nieruchomości, czy ograniczenia, a nawet pozbawienia zdolności prawnej, względnie zdolności do czynności
prawnych, jednostek organizacyjnych wspólnot religijnych. We wszystkich bodaj
państwach komunistycznych miały miejsce, szczególnie w pierwszym okresie
formowania się nowego ustroju, liczne formalne, względnie faktyczne, wywłaszczenia
własności kościelnej.
Własność i inne prawa rzeczowe oraz obligacyjne mogą stanowić jednak
dla wspólnot religijnych także wyzwanie. Nadmierna koncentracja aktywność
związków wyznaniowych na powiększeniu swego stanu posiadania w wymiarze
materialnym może przesłonić zasadniczy cel ich działalności, jaki jest
zaspokojenie potrzeb religijnych swoich wiernych. Tym samym może zostać podważona
kluczowa wartość, konieczna dla skutecznego działania kościołów -
wiarygodność ich przesłania duszpasterskiego. Doświadczenie uczy, że
odbudowanie zaufania wiernych w takich okolicznościach to proces długotrwały.
W Polsce wraz z początkiem
procesu demokratyzacji prawodawca likwidował prawne ograniczenia dotyczące własności
kościołów i innych związków wyznaniowych. Proces wspomniany został zapoczątkowany
jeszcze na podstawie uchwalonych 17 maja 1989 r. przez Sejm PRL IX kadencji:
ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Polskiej
Rzeczypospolitej Ludowej oraz ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania
[ 4 ].
Już wówczas wprowadzono w pierwszej z wymienionych ustaw preferencje na rzecz
Kościoła większościowego w zakresie nabycia własności nieruchomości
pozostających w jego władaniu oraz przywrócenia własności niektórych
kategorii nieruchomości przejętych w przeszłości przez państwo. Te
korzystne regulacje prawne były motywowane zwłaszcza aktualnymi względami
politycznymi. Stosując niektóre analogiczne metody, jak na początku lat
siedemdziesiątych XX wieku ekipa Edwarda Gierka [ 5 ],
rządząca ekipa gen. Wojciecha Jaruzelskiego pragnęła zapewne pozyskać, jeśli
nie przychylność, to przynajmniej neutralność Kościoła instytucjonalnego
przed częściowo demokratycznymi wyborami parlamentarnymi 4 czerwca 1989 r.
Celem działań władz mogło być także zyskanie poparcia przynajmniej części z pośród przytłaczającej większości obywateli identyfikujących się z Kościołem
[ 6 ].
Oczekiwania te okazały się jednak chybione. Na analogicznych, chociaż
niekiedy istotnie odmiennych zasadach w latach 1991 — 1997 stopniowo
uregulowano problematykę restytucji własności nieruchomości wobec pozostałych
kościołów i innych związków wyznaniowych. Nastąpiło to na podstawie ustaw
szczegółowych odpowiednio: o stosunku Państwa do niektórych kościołów
chrześcijańskich oraz do gmin wyznaniowych żydowskich w RP [ 7 ], a także w wyniku nowelizacji ustawą 29 czerwca 1997 r. m.in. ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania [ 8 ].
Na mocy ustawy z 28 lipca 1990 r. nowelizującej Kodeks cywilny został
uchylony jego art. 36, który ograniczał zdolność prawną wyznaniowych osób
prawnych do posiadania praw majątkowych niezbędnych do realizacji celów
religijnych. [ 9 ]
Nowelizacja ta zniosła również przepisy uzależniające nabycie praw majątkowych
przez wyznaniowe osoby prawne w drodze spadku, zapisu i darowizny lub w drodze
umowy dożywocia od zezwolenia organów administracji państwowej. W następstwie
wydania ustawy z 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania
występujące dotąd różnorodne ograniczenia w zbywaniu nieruchomości przez
związki wyznaniowe mające ustawową regulację prawną, pochodzącą jeszcze z okresu II RP, lub te, których byt prawny oparty był na prawie o stowarzyszeniach, utraciły swoje podstawy prawne. Zachowały natomiast moc
obowiązującą ograniczenia przewidziane przez ogólnie obowiązujące
przepisy, dotyczące określonego rodzaju nieruchomości [ 10 ].
Problematyka własności związków wyznaniowych w III RP swoim znaczeniem
wykracza poza sferę konfesyjną, ekonomiczną, czy cywilistyczną. Wiąże się w szczególności z realizacją szczegółowych norm ustrojowych związanych z ideą państwa prawnego, urzeczywistniającego zasady sprawiedliwości społecznej.
Miała i nadal posiada implikacje międzynarodowe [ 11 ].
1 2 3 4 5 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Zob. szerzej na temat własności, jako gwarancji
wolności i praw człowieka: W. Osiatyński, Prawa
człowieka i ich granice, Kraków 2011, s. 182. [ 2 ] Na temat zasady niezależności i autonomii państwa i związków wyznaniowych (Kościoła) zob. szczególnie: W. Góralski, A. Pieńdyk,
Zasada niezależności i autonomii państwa i Kościoła w konkordacie polskim z 1993 r., Warszawa 2000, s. 11-23, J.
Krukowski, Kościół i państwo. Podstawy
relacji prawnych, Lublin 2000, s. 105-
137, M
. Pietrzak, Państwo laickie, [w:] Demokratyczne,
świeckie państwo prawne, Warszawa 1999, s. 135-137, 146-149. [ 3 ] Na temat ekonomicznych instrumentów podporządkowania
państwu Kościoła prawosławnego w Cesarstwie Rosyjski zob.: J. Matwiejuk, Status
prawny związków wyznaniowych w przedrewolucyjnej Rosji, [w:] Konstytucja. Ustrój polityczny. System organów państwowych. Prace
ofiarowane Profesorowi Marianowi Grzybowskiemu, red. nauk., S. Bożyk, A.
Jamróz, Białystok 2010, s. 341-347.Zob. także art. 13 dekretu Rady Komisarzy
Ludowych z 28 stycznia 1918 r. o oddzieleniu kościoła od państwa i szkoły od
kościoła (Zbiór Praw z 1918 r., Nr 18, poz. 263), § 21 bułgarskiej ustawy z dnia 26 lutego 1949 r. o wyznaniach religijnych (Dziennik Państwowy Nr 48 z dnia 1 marca 1949 r.), art. 29 i 36 rumuńskiej dekretu nr 177 z 3 sierpnia 1948
r. o ogólnym ustroju wyznań religijnych (zob. H. Świątkowski, Stosunek
państwa do kościoła w różnych krajach, Warszawa 1952, s.167); węgierska
ustawa z 16 czerwca 1949 r. o przejęciu przez Państwo szkół niepaństwowych
(tamże, s. 149-150). [ 4 ] Dz. U. Nr 29, poz. 154 i poz. 155. [ 5 ] Zob.: ustawa z dnia 23
czerwca 1971 r. o przejściu na osoby prawne Kościoła Rzymskokatolickiego oraz
innych kościołów i związków wyznaniowych własności niektórych nieruchomości
położonych na Ziemiach Zachodnich i Północnych (Dz. U. Nr 16, poz. 156),
zarządzenie Dyrektora Urzędu do Spraw Wyznań z dnia 13 sierpnia 1971 r. w sprawie wykonania przepisów o przejściu na osoby prawne Kościoła
Rzymskokatolickiego oraz innych kościołów i związków wyznaniowych własności
niektórych nieruchomości położonych na Ziemiach Zachodnich i Północnych (M.P.
Nr 44, poz. 284) oraz uchwała nr 231 Rady Ministrów z dnia 8 października
1973 r. w sprawie przekazania osobom prawnym Kościoła Rzymskokatolickiego oraz
innych kościołów i związków wyznaniowych własności niektórych nieruchomości
położonych na Ziemiach Zachodnich i Północnych (M.P. Nr 45, poz. 262), uchwała
nr 303 Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 1973 r. (o tej samej nazwie; M.P. Nr
57, poz. 325). W następstwie ustawy z 1971 r. tylko osoby prawne Kościoła
katolickiego w Polsce nabyły własność ok. 4700 kościołów i kaplic, w tym
ok. 2500 — poewangelickich, ok. 1500 innych budynków i
830 ha
gruntów rolnych. W następstwie trzech uchwał Rady Ministrów z 1973 r. osoby
prawne Kościoła Katolickiego nabyły dalsze 629 nieruchomości (zob. Polityka wyznaniowa. Tło. Warunki. Realizacja., red. W. Mysłka i M. T. Staszewskiego, Warszawa 1975, s. 307 oraz M. Pietrzak, Prawo wyznaniowe, Warszawa 2010, s. 197. Zob. także: A. Friszke, PRL
wobec Kościoła. Akta 1970-1978, Warszawa 201, s. 82-83, 99-100, 114-115,
119. [ 6 ] Zob. Tajne
dokumenty Państwo — Kościół 1980 — 1980, Londyn — Warszawa, 1993,
s. 572. [ 7 ] Zob. ustawa z 5 lipca 1991 r. o stosunku Państwa do
Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego (Dz. U. Nr 66, poz. 287 z późn.
zm.), ustawa z 13 maja 1994 r. o stosunku Państwa do Kościoła
Ewangelicko-Augsburskiego w RP (Dz. U. Nr 73, poz. 323 z późn. zm.), ustawa z 13 maja 1994 r. o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w RP
(Dz. U. Nr 73, poz. 324 z późn. zm.), ustawa z 30 czerwca 1995 r. o stosunku
Państwa do Kościoła Chrześcijan Baptystów w RP (Dz. U. Nr 97, poz. 480 z późn.
zm.), ustawa z 30 czerwca 1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła
Ewangelicko-Metodystycznego w RP (Dz. U. Nr 97, poz. 479 z późn. zm.), ustawa z 30 czerwca 1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w RP (Dz. U. Nr 97, poz. 281 z późn. zm.), ustawa z 30 czerwca 1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła Polskokatolickiego w RP (Dz. U. Nr 97, poz. 482 z późn. zm.), ustawa z 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do Kościoła
Starokatolickiego Mariawitów w RP (Dz. U. Nr 41, poz. 253 z późn. zm.),
ustawa z 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego
Mariawitów (Dz. U. Nr 41, poz. 252 z późn. zm.), ustawa z 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do Kościoła Zielonoświątkowego w RP (Dz. U. Nr 41, poz.
254 z późn. zm.) oraz ustawa z 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin
wyznaniowych żydowskich w RP (Dz. U. Nr 41, poz. 251 z późn. zm.). [ 8 ] Ustawa z 29 czerwca 1997 r. o zmianie ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.
U. z 1998 r. Nr 59, poz. 375). [ 9 ] Ustawa z dnia 28 lipca 1990 r. o zmianie ustawy -
Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 55, poz. 321). [ 10 ] M. Pietrzak, Prawo
wyznaniowe, op. cit., s. 278. [ 11 ] Dotyczy to przede wszystkim postępowania
regulacyjnego wobec żydowskich wyznaniowych osób prawnych — zob. A. Dryszel, Polska
już zapłaciła, „Przegląd", 2011, nr 13, s. 8-12. « Prawo wyznaniowe (Publikacja: 22-11-2011 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 7557 |
|