Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.123.162 wizyty
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7362 tekstów. Zajęłyby one 29015 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy Rosja użyje taktycznej broni nuklearnej?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 40 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
Wiara prowadzi do poróżnienia człowieka z immanencją, a więc z nim samym, ateizm godzi go z ziemią, synonimem życia.
 Kultura » Sztuka » Filmy i filmoznawstwo

Ikona [2]
Autor tekstu:

Niektórzy mogą twierdzić, iż wynika to z klasycznego odtworzenia swojej roli - słodkiej, naiwnej i głupiutkiej blondynki. Być może prawdą jest, że ​​postać grana przez Monroe, nie należy do najbystrzejszej wśród filmowego otoczenia, lecz z pewnością wie czego chce i podąża za tym z bezwzględną ambicją. Film ten bowiem odzwierciedla jej najmocniejsze cechy, które znakomicie plasują się w tak zwanych „screwball comedy", powstałych w Ameryce w okresie „Wielkiego Kryzysu". Są to szybkie ibłyskotliwe komedie, przepełnione farsowymi sytuacjami, eskapistycznymi tematami i liniami fabuły, obejmującymi zarówno zaloty jak i małżeństwo. Często przedstawiają również konflikt klas społecznych w ówczesnej Ameryce. W tym przypadku Marilyn Monroeświetnie wykorzystuje swojej atuty, odgrywając rolę miłośniczki diamentów, szukając miłości i pieniędzy, a najchętniej kopalni złota. Udowadnia jednak tym samym, iż nawet gdy ​​kobieta jest naiwna, to wciąż może przechytrzać wszystkich mężczyzn dookoła."Mężczyźni wolą blondynki" to musical, lecz nie w tradycyjnym znaczeniu tego słowa. Monroe i Russell grają w nim role tancerek rewiowych, więc głównie śpiew i taniec będzie ich uzewnętrznianą profesją. Istnieje także kilka tanecznych sekwencji poza teatrem — taniec Russell z olimpijczykami na basenie oraz śpiew pary dziewcząt przed kawiarnią w Paryżu. Nie da się ukryć, że taniec przy basenie jest bardzo wyzywający jak na tamte czasy, tym samym ujawnia nam prawdziwe pożądanie oraz cel Dorothy. Owe dwie dziewczyny z Little Rock, są w pełni świadome swoich kobiecych sztuczek i chętnie je wykorzystują elektryzując przy tym publiczność.

Jak na komedię romantyczną przystało, ideą filmu jest szczęśliwe wyjście za mąż Lorelei (Monroe) jak i Dorothy (Russell). Lorelei wybrała już swojego faworyta — jest nim milioner Gus Esmond (Noonan). Są w sobie zakochani, lecz jego ojciec przypuszcza, iż Lorelei chce wyjść za jego syna tylko ze względu na fortunę, lecz ona z kolei nie widzi żadnego problemu w poślubieniu człowieka dla pieniędzy, ponieważ uważa, iż jest tak samo łatwo zakochać się w człowieku bogatym jak i biednym. Natomiast Dorothy opowiada się za mężczyznami niemajętnymi, o przeciętnym statusie społecznym i jak sama przyznaje: „nie znoszę bogatych playboyów". Podczas rejsu przez Atlantyk, każda z dziewcząt zajmuje się pilnowaniem drugiej — Dorothy przygląda się, czy Lorelei nie robi niczego niestosownego, aby nie rozgniewać przyszłego teścia, zaś Lorelei szuka odpowiednio bogatego mężczyzny dla Dorothy.

Dzięki niekwestionowanej i niezachwianej efektywności reżysera, możemy postrzegać punkt widzenia kamery w znacznej części z męskiego punktu widzenia, dotyczącej fetyszowej wręcz fascynacji kobiet. Hawks pokazuje nam również jak łatwo można zostać uwiedzionym przez dziewczęta wystarczająco bystre, zdolne do kontrolowania i manipulacji.

Mężczyźni wolą blondynki" byłby pewnie tylko kolejnym zapomnianym musicalem, gdyby nie talent duetu Monroe i Russell jak i reżysera Howard'a Hawksa. Chociaż film mógłby być postrzegany jako pompatyczny,Hawks nadaje filmowi nutę humoru, pełnego werwy dialogu i mnóstwo bajecznych tańców. Klasyczna już piosenka Monroe i rytuałowy taniec do „Diamenty są najlepszym przyjacielem dziewczyny" jest zarazem seksowny, żwawy i zabawny. Marilyn wie jak pozyskać sobie publiczność i ta sekwencja jest obrazem jej pozytywnej mocy gwiazdorskiej, natomiast jej argument o małżeństwie: „Nie wiesz, że bogaty mężczyzna jest jak piękna dziewczyna? Nie żenisz się z nią tylko dlatego, że jest ładna" — jest nie tylko zaskakujący, ale i trafnie dopasowany do filmu.


1 2 
 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (1)..   


« Filmy i filmoznawstwo   (Publikacja: 09-03-2012 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Piotr Berndt
Dziecko Czarnobyla. Zainteresowania: kino, historia kina, eksperymenty filmowe, umysłowa mastrubacja, druga strona księżyca.

 Liczba tekstów na portalu: 4  Pokaż inne teksty autora
 Najnowszy tekst autora: Tajemnica wiszącej skały
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 7835 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365