Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.015.688 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7362 tekstów. Zajęłyby one 29015 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy Rosja użyje taktycznej broni nuklearnej?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 15 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
John Brockman (red.) - Nowy Renesans

Znajdź książkę..
Sklepik "Racjonalisty"
Friedrich Nietzsche - Antychryst
Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom II

Złota myśl Racjonalisty:
"Wielka jest obojętność nieba."
 Społeczeństwo » Manipulacje

Telewizyjne artefakty i stereotypy [2]
Autor tekstu:

HIPOTEZA 5: — Telewizyjna oferta ekranowa jest wyjątkowo bogata i zróżnicowana. Obok licznych programów sportowych na czele z TYP-Sportem, Polsat-Sportem i Euro-Sportem na szczególną pochwałę zasługują Discovery Channel, National Geographic i Animal Planet. Pozwalają one bowiem podziwiać istne cuda przyrody i materialne wytwory ludzkiego ducha. Jednakże z drugiej strony należy wskazać na antypedagogiczne, głównie amerykańskie thrillery i horrory z obowiązkową przemocą i brutalnością w asyście samochodowych gonitw. Niejako dla przeciwwagi serwuje się polskim telewidzom yankesowski high-life i to w dwóch odmiennych wydaniach — w „Ojcu Chrzestnym" i w „Pogodzie dla bogaczy". Niestety osobliwie rzadko względnie na obrzeżach oglądalności i czasu korzysta nasza telewizja z wybitnych dzieł kina włoskiego czy francuskiego. W zaniedbaniu pozostają także nawet obrazy Wajdy i Polańskiego. Ostatnio jakby na otarcie łez miłośników niepodkasanej muzy pojawił się w TVP Kultura Bułat Okudżawa, żeby nie wspomnieć o cyklu znakomitych wykładów pod hasłem „Co Ty wiesz o filozofii?" (TVP Kultura w niedzielę ewentualnie w piątek).

HIPOTEZA 6: — W całości rozpatrywanego materiału źródłowego w postaci zarówno serwisów informacyjnych i publicystycznych, jak i w zasobnej palecie filmowej, dominuje orientacja na sensacje zewsząd na człowieka zło, zamiast eksponowania normalności, pracowitości, życzliwości i radości życia. W naszych neoliberalnych mediach sprawdza się niestety ponura dziennikarska maksyma, iż dobra wiadomość to zła wiadomość.

HIPTEZA 7: — Tak telewizja, jak i inne publikatory stosują nagminnie socjotechnikę tematów zastępczych. Są one bardziej chwytliwe od o wiele kłopotliwszych problemów społecznie istotnych. Jaskrawą tego ilustracją jest wielodniowe i wielokanałowe ukazywanie tragicznych losów uśmierconej półrocznej Madzi i jej skołowaconej i kołującej matki z Sosnowca. Wątek ten, wzmocniony konfliktem między rutyniarską policją a skutecznym, choć bufonowatym, detektywem prywatnym, przesłonił całkowicie postać zmarłej 1-go lutego Wisławy Szymborskiej. Jej osoba i niezwykła twórczość gościła w telewizji bezpośrednio co najwyżej dwa dni, zwłaszcza w TVP Kultura (2-go lutego) i w TVP2 (9 II). Natomiast tragedią sosnowiecką karmiło się miliony telewidzów permanentnie na wszystkich kanałach informacyjnych.

HIPOTEZA 8: — A co proponuje teatr telewizyjny? Dawniej, za rządów Adama Hamiszkiewicza żywił się on w sposób twórczy, a czasem nawet szokujący, repertuarem klasycznym i współczesnym. Dobrej rozrywki dostarczała sensacyjno-kryminalna „Kobra", notabene w doborowej obsadzie. Te wszystkie udane poczynania wyparł z kolei tak zwany teatr faktu, skupiony na mniej lub bardziej tragicznych losach ludzi: Solidarności" i niestety prawdziwych niegodziwościach tamtych lat. Jeszcze do niedawna sięgano z powodzeniem po wybitne spektakle z tak zwanej Złotej Setki. A teraz nie widać w telewizji jakiejś klarownej polityki teatralnej. Zapomniano o klasyce — o Szekspirze, Czechowie, Fredrze, Wyspiańskim. Czasem tylko pojawią się „Dziady" w nowej reżyserii. Tej patowej sytuacji nie są w stanie zrównoważyć ekranizacje polskich arcydzieł scenicznych, nadawanych sporadycznie w TVP Polonia.

V PROBLEM I KRYTERIA ANALIZY.

Niezbędnym instrumentem wszelkiej analizy źródeł jest dobór kryteriów ich klasyfikacji i oceny pod kątem badanych problemów. W tych wywodach problem ogólny brzmi: — Jaki przekaz jakie wartości ignoruje, a jakie preferuje? To samo w ujęciu szczegółowym wyraża pytanie złożone:- Czy i w jakim stopniu telewizyjny przekaz (w wiadomościach łącznie z opinią oraz seriali, filmów i widowisk) weryfikuje hipotezy dotyczące zakorzenienia określonych artefaktów i stereotypów?

Dla przypomnienia przytoczę teraz te hipotezy jeszcze raz w postaci syntetycznej:

  1. Kreowanie i utrwalanie określonych artefaktów.
  2. Eksponowanie osób polityków zamiast ich programów.
  3. Tworzenie i umacnianie pewnych stereotypów.
  4. Większość polskich seriali obniża standardy kulturowe naszego odbiorcy.
  5. Podobnie wpływa wiele emitowanych filmów.
  6. We wszystkich przekazach dominuje orientacja na sensację, ekstremizmy i nieszczęścia.
  7. W telewizji stosuje się często socjotechnikę tematów zastępczych.
  8. Teatr telewizyjny przeżywa kryzys.

Odpowiadając na pytanie dotyczące czterech rozpatrywanych rodzajów przekazu, posłużę się dwoma kryteriami weryfikacyjnymi:

  1. Potwierdzenie przez pominięcie oraz
  2. Potwierdzenie bezpośrednie. Natomiast symbolu
  3. Użyję dla niezbędnych komentarzy.

Rezygnując z opiniowania poziomu estetycznego przy ocenie seriali oraz filmów telewizyjnych, uznanych za hity tygodnia, skupię się na wartościowaniu od strony wychowawczo- edukacyjnej. Przy tym dla ewaluacji hitów zaprojektowałem trzy skale-wymiary: tematyczną, kierunkową i transgresyjną. Objaśnię je przy okazji zastosowania w punkcie VI c.

VI WERYFIKACJA

a) WIADOMOŚCI W TVP1 g. 19:30 (śledzone dokładnie od 4-ego do 10-ego lutego, a tutaj odnotowane wybiórczo)

6.II:
- Śledztwo dot. Madzi
- Debata w/s ACTA
- Konferencja: Rząd. w internecie
- Bankructwo Grecji i jego konsekwencje dla nas
- Zarzuty wobec wiceszefa BORu za "Smoleńsk"
- Polska reprezentuje USA w Damaszku
- Co z superszybkim pociągiem do Gdańska?
- Rozmieszczenie hotelowe w P. zagran. reprezentacji na Euro (13 na 16)
- Śpiewający protest w W. z pow. głodowych pensji
- Przygotowania do jubileuszu Elżb. II
Hipotezy: 1 — A; 6 i 7 — B

7.II
— O Madzi. Rutkowski kontra policja (długo)
- Dyskusja Tuska z internautami (długo)
- Stan bezp. Stadionu Nar. w W.
- Walka z przemytem papierosów z Ukrainy
- SLD za referendum w/s wieku em.
- Strajki antyrząd. w Grecji
- Tysiące listów do papieża w/s pedofilii księży
- Ratowanie rybaków na krze
- Czworonożny detektyw antynarkotykowy
— Zapowiedź powrotu „4 panc. i psa" do TV
Hipotezy: 1 — A; 2 — C, 6 i 7 — B

9.II
- Dymisja Klicha i zarzuty wobec V-Szefa BOR-u za "Smoleńsk"
- Pogrzeb W. Szymborskiej na cm. Rakowickim w Krakowie
- Dziewczynka amerykańska obroniła się przed porywaczem
- Sekcja zwłok Madzi. Sprawdzanie czasu dojścia do miejsca ukrycia zwłok.
- Zniesienie kar dla lekarzy za złe wypełn. recept. Rozmowa z rzecznikiem NFZ
— W Grecji strajki i zastrzyk finansowy pod warunkiem....
- Na drogach nikt nie zginął, ale stłuczka 15 aut
- Lodowi crossowcy
- Szymborska: „Tego nie robi się kotu." Wspomnienia aktorki Segdy
Hipotezy: 1 — A; 6 i 7 — B

Nota "C" przy 7II wymaga komentarza przeciwnego wcześniejszym, znacznie dłuższym obserwacjom i spostrzeżeniom autora. Oto akurat w analizowanym tygodniu telewizja, podążając za premierem, skupiła zainteresowanie a zwłaszcza emocje widzów na problemach od dawna oczekujących rozwiązania.

Litery "B" sygnalizują trafność hipotez 6 i 7, zarzucających dziennikowi telewizyjnemu upodobanie do wszelkich skrajności, jak też do tematów zastępczych, jak na przykład dramat rodziny z Sosnowca.

b) POLSKIE SERIALE TELEWIZYJNE

Jest ich wiele, bo aktualnie „idzie" ze dwadzieścia w TVP1, TVP2, TVN i Polsacie.

Pierwszych siedemnaście raczej silniej, aniżeli słabiej, popiera hipotezy 1 i 3, to znaczy przemilcza artefakty i sprzyja stereotypom, natomiast od całej gromady różnią się dodatnio trzy seriale, mianowicie „Plebania", „Ranczo" oraz „Wojna i miłość". Podnoszą one, choć w różny sposób, standardy kulturowe masowego odbiorcy. Pierwszy dzięki mądrym radom wiejskiego proboszcza ukazuje autentyczne ludzkie problemy moralne, drugi obnażając ciemne sprawki miejscowych włodarzy, a trzeci ożywia bohaterów wcale nie-zamierzchłej przeszłości.

Jałowość większości polskich aktualnych seriali obrazuje poniższe streszczenie pojedynczego odcinka zaczerpnięte z niedawnego „Tele-Tygodnia" (3-9.II.12).

„Klan": — Maciek postanawia wyprowadzić się z domu. Tymczasem Jacek przegląda wyniki sprzedaży. Uświadamia sobie, że jego firma jest w poważnym kryzysie. Bartek ma zapalenie wyrostka robaczkowego. Nie ma szansy, by pojutrze pójść na studniówkę. Kamila prosi Bożenkę, by dała jej kilka lekcji tańca. Przy okazji sugeruje, że w tej sytuacji powinna na bal zaprosić Miłosza. Na pewno jej nie odmówi.

c) FILMOWE HITY TYGODNIA

Pochodzą one z tego samego, co wiadomości i seriale, okresu nadawania, przyjętego za badawczy. Tele-Tydzień (z 3-9-ego lutego b.r.) zapowiedział je jako hity filmowe głównych stacji telewizyjnych. Z ogólnej liczby 28 — 23 to produkcja lub koprodukcja amerykańska, cztery pochodzą z innych krajów, a zaledwie jeden reprezentuje Polskę.

Wszystkie udało się podzielić na cztery stosunkowo spore grupy. Są to: „Komedia", „Dramat", „Kryminał" i „Fantastyka".

Cały ten zbiór zakwalifikowałem z pomocą żony (także nauczyciela akademickiego) pod kątem trzech zapowiadanych już skal — wymiarów również po to, żeby nie uciekać się do wybiórczej a wszak zazwyczaj przypadkowej egzemplifikacji.

Pierwszy wymiar porządkuje tematykę filmów, uwzględniając 18 kategorii - od historii poprzez życie rodzinne aż po sztukę.

Drugi zakres dotyczy dominującej w danym filmie orientacji, inaczej przesłania. Bierze on pod uwagę osiem następujących klas:
1 — Sensacja (ciekawostka, dziwność, zjawiska, ekstremalne)
2 — Nieszczęścia (wypadki, choroby, śmierć)
3 — Malwersacje, oszustwa
4 — Przemoc, agresja, morderstwa
5 — Przyjaźń, miłość
6 — Erotyzm, seks
7 — Rywalizacja, konflikty, intrygi
8 — Inne zjawiska

Trzecia skala, nazwana transgresją, oferuje ocenę najbardziej dyskusyjną czy kontrowersyjną, bo obciążoną subiektywizmem, ale też szczególnie istotną. Wymiar ten posługuje się pojęciem transgresji, rozumianej tutaj jako wy — lub - przekroczenie bohatera czy bohaterów (a więc także samych twórców filmu) poza lub przez pewną psychologiczno-moralną względnie fizyczną strefę ludzkiej tak zwanej normalności (inaczej zdrowia) względnie zwyczajności czy powszedniości.


1 2 3 4 Dalej..
 Zobacz komentarze (6)..   


« Manipulacje   (Publikacja: 04-05-2012 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Ryszard Radwiłowicz
Doktor nauk humanistycznych, psychodydaktyk, emerytowany nauczyciel akademicki i samodzielny pracownik naukowo-badawczy (strukturalno-zadaniowa analiza i doskonalenie procesu dydaktycznego). Prowadzi obecnie zajęcia ze studentami na uczelni w Legnicy.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 8008 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365