Społeczeństwo » Manipulacje
Telewizyjne artefakty i stereotypy [2] Autor tekstu: Ryszard Radwiłowicz
HIPOTEZA 5: — Telewizyjna oferta ekranowa jest
wyjątkowo bogata i zróżnicowana. Obok licznych programów sportowych na czele z TYP-Sportem, Polsat-Sportem i Euro-Sportem na szczególną pochwałę zasługują
Discovery Channel, National Geographic i Animal Planet. Pozwalają one bowiem
podziwiać istne cuda przyrody i materialne wytwory ludzkiego ducha. Jednakże z drugiej strony należy wskazać na antypedagogiczne, głównie amerykańskie
thrillery i horrory z obowiązkową przemocą i brutalnością w asyście
samochodowych gonitw. Niejako dla przeciwwagi serwuje się polskim telewidzom
yankesowski high-life i to w dwóch odmiennych wydaniach — w „Ojcu Chrzestnym" i w „Pogodzie dla bogaczy". Niestety osobliwie rzadko względnie
na obrzeżach oglądalności i czasu korzysta nasza telewizja z wybitnych
dzieł kina włoskiego czy francuskiego. W zaniedbaniu pozostają także nawet obrazy
Wajdy i Polańskiego. Ostatnio jakby na otarcie łez miłośników niepodkasanej muzy
pojawił się w TVP Kultura Bułat Okudżawa, żeby nie wspomnieć o cyklu znakomitych
wykładów pod hasłem „Co Ty wiesz o filozofii?" (TVP Kultura w niedzielę
ewentualnie w piątek). HIPOTEZA 6: — W całości rozpatrywanego materiału źródłowego w postaci zarówno serwisów informacyjnych i publicystycznych, jak i w zasobnej
palecie filmowej, dominuje orientacja na sensacje zewsząd na człowieka zło,
zamiast eksponowania normalności, pracowitości, życzliwości i radości życia. W naszych neoliberalnych mediach sprawdza się niestety ponura dziennikarska
maksyma, iż dobra wiadomość to zła wiadomość.
HIPTEZA 7: — Tak telewizja, jak i inne publikatory stosują
nagminnie socjotechnikę tematów zastępczych. Są one bardziej chwytliwe od o wiele kłopotliwszych problemów społecznie istotnych. Jaskrawą tego ilustracją
jest wielodniowe i wielokanałowe ukazywanie tragicznych losów uśmierconej
półrocznej Madzi i jej skołowaconej i kołującej matki z Sosnowca. Wątek ten,
wzmocniony konfliktem między rutyniarską policją a skutecznym, choć bufonowatym,
detektywem prywatnym, przesłonił całkowicie postać zmarłej 1-go lutego Wisławy
Szymborskiej. Jej osoba i niezwykła twórczość gościła w telewizji bezpośrednio
co najwyżej dwa dni, zwłaszcza w TVP Kultura (2-go lutego) i w TVP2 (9 II).
Natomiast tragedią sosnowiecką karmiło się miliony telewidzów permanentnie na
wszystkich kanałach informacyjnych.
HIPOTEZA 8: — A co proponuje teatr telewizyjny? Dawniej, za
rządów Adama Hamiszkiewicza żywił się on w sposób twórczy, a czasem nawet
szokujący, repertuarem klasycznym i współczesnym. Dobrej rozrywki dostarczała
sensacyjno-kryminalna „Kobra", notabene w doborowej obsadzie. Te wszystkie udane
poczynania wyparł z kolei tak zwany teatr faktu, skupiony na mniej lub bardziej
tragicznych losach ludzi: Solidarności" i niestety prawdziwych niegodziwościach
tamtych lat. Jeszcze do niedawna sięgano z powodzeniem po wybitne spektakle z tak zwanej Złotej Setki. A teraz nie widać w telewizji jakiejś klarownej
polityki teatralnej. Zapomniano o klasyce — o Szekspirze, Czechowie, Fredrze,
Wyspiańskim. Czasem tylko pojawią się „Dziady" w nowej reżyserii. Tej patowej
sytuacji nie są w stanie zrównoważyć ekranizacje polskich arcydzieł scenicznych,
nadawanych sporadycznie w TVP Polonia.
V
PROBLEM I KRYTERIA ANALIZY.
Niezbędnym instrumentem wszelkiej analizy źródeł jest dobór
kryteriów ich klasyfikacji i oceny pod kątem badanych problemów. W tych wywodach
problem ogólny brzmi: — Jaki przekaz jakie wartości ignoruje, a jakie
preferuje? To samo w ujęciu szczegółowym wyraża pytanie złożone:- Czy i w jakim
stopniu telewizyjny przekaz (w wiadomościach łącznie z opinią oraz seriali,
filmów i widowisk) weryfikuje hipotezy dotyczące zakorzenienia określonych
artefaktów i stereotypów?
Dla przypomnienia przytoczę teraz te hipotezy jeszcze raz w postaci syntetycznej:
- Kreowanie i utrwalanie określonych artefaktów.
- Eksponowanie
osób polityków zamiast ich programów.
- Tworzenie i umacnianie pewnych stereotypów.
- Większość
polskich seriali obniża standardy kulturowe naszego odbiorcy.
- Podobnie
wpływa wiele emitowanych filmów.
- We
wszystkich przekazach dominuje orientacja na sensację, ekstremizmy i nieszczęścia.
- W
telewizji stosuje się często socjotechnikę tematów zastępczych.
- Teatr
telewizyjny przeżywa kryzys.
Odpowiadając na pytanie dotyczące czterech rozpatrywanych
rodzajów przekazu, posłużę się dwoma kryteriami weryfikacyjnymi:
- Potwierdzenie przez pominięcie oraz
- Potwierdzenie bezpośrednie. Natomiast symbolu
- Użyję dla niezbędnych komentarzy.
Rezygnując z opiniowania poziomu estetycznego przy ocenie
seriali oraz filmów telewizyjnych, uznanych za hity tygodnia, skupię się na
wartościowaniu od strony wychowawczo- edukacyjnej. Przy tym dla ewaluacji hitów
zaprojektowałem trzy skale-wymiary: tematyczną, kierunkową i transgresyjną.
Objaśnię je przy okazji zastosowania w punkcie VI c.
VI
WERYFIKACJA
a) WIADOMOŚCI W TVP1 g. 19:30 (śledzone dokładnie od 4-ego
do 10-ego lutego, a tutaj odnotowane wybiórczo)
6.II:
-
Śledztwo dot. Madzi
-
Debata w/s ACTA
-
Konferencja:
Rząd. w internecie
-
Bankructwo Grecji i jego konsekwencje dla nas
-
Zarzuty wobec wiceszefa BORu za "Smoleńsk"
-
Polska reprezentuje USA w Damaszku
-
Co z superszybkim pociągiem do Gdańska?
-
Rozmieszczenie hotelowe w P. zagran. reprezentacji na
Euro (13 na 16)
-
Śpiewający protest w W. z pow. głodowych pensji
-
Przygotowania do jubileuszu Elżb. II
Hipotezy: 1 — A; 6 i 7 — B
7.II
— O Madzi.
Rutkowski kontra policja (długo)
-
Dyskusja Tuska z internautami (długo)
-
Stan bezp. Stadionu Nar. w W.
-
Walka z przemytem papierosów z Ukrainy
-
SLD za referendum w/s wieku em.
-
Strajki antyrząd. w Grecji
-
Tysiące listów do papieża w/s pedofilii księży
-
Ratowanie rybaków na krze
-
Czworonożny detektyw antynarkotykowy — Zapowiedź powrotu „4 panc. i psa" do TV
Hipotezy: 1 — A; 2 — C, 6 i 7 — B
9.II
-
Dymisja Klicha i zarzuty wobec
V-Szefa BOR-u za "Smoleńsk"
-
Pogrzeb W. Szymborskiej na cm. Rakowickim w Krakowie
-
Dziewczynka amerykańska obroniła się przed
porywaczem
-
Sekcja zwłok Madzi. Sprawdzanie czasu dojścia do miejsca
ukrycia zwłok.
-
Zniesienie kar dla lekarzy za złe wypełn. recept.
Rozmowa z rzecznikiem NFZ — W Grecji strajki i zastrzyk finansowy pod warunkiem....
-
Na drogach nikt nie zginął, ale stłuczka 15 aut
-
Lodowi crossowcy
-
Szymborska: „Tego nie robi się kotu." Wspomnienia
aktorki Segdy
Hipotezy: 1 — A; 6 i 7 — B
Nota "C" przy 7II wymaga komentarza przeciwnego
wcześniejszym, znacznie dłuższym obserwacjom i spostrzeżeniom autora. Oto akurat w analizowanym tygodniu telewizja, podążając za premierem, skupiła
zainteresowanie a zwłaszcza emocje widzów na problemach od dawna oczekujących
rozwiązania.
Litery "B" sygnalizują trafność hipotez 6 i 7,
zarzucających dziennikowi telewizyjnemu upodobanie do wszelkich skrajności, jak
też do tematów zastępczych, jak na przykład dramat rodziny z Sosnowca.
b) POLSKIE SERIALE TELEWIZYJNE
Jest ich wiele, bo aktualnie „idzie" ze dwadzieścia w TVP1,
TVP2, TVN i Polsacie.
Pierwszych siedemnaście raczej silniej, aniżeli słabiej, popiera hipotezy
1 i 3, to znaczy przemilcza artefakty i sprzyja stereotypom, natomiast od całej
gromady różnią się dodatnio trzy seriale, mianowicie „Plebania", „Ranczo" oraz
„Wojna i miłość". Podnoszą one, choć w różny sposób, standardy kulturowe
masowego odbiorcy. Pierwszy dzięki mądrym radom wiejskiego proboszcza ukazuje
autentyczne ludzkie problemy moralne, drugi obnażając ciemne sprawki miejscowych
włodarzy, a trzeci ożywia bohaterów wcale nie-zamierzchłej przeszłości.
Jałowość większości polskich aktualnych seriali obrazuje poniższe
streszczenie pojedynczego odcinka zaczerpnięte z niedawnego „Tele-Tygodnia"
(3-9.II.12).
„Klan": — Maciek postanawia wyprowadzić się z domu. Tymczasem Jacek
przegląda wyniki sprzedaży. Uświadamia sobie, że jego firma jest w poważnym
kryzysie. Bartek ma zapalenie wyrostka robaczkowego. Nie ma szansy, by pojutrze
pójść na studniówkę. Kamila prosi Bożenkę, by dała jej kilka lekcji tańca. Przy
okazji sugeruje, że w tej sytuacji powinna na bal zaprosić Miłosza. Na pewno jej
nie odmówi.
c) FILMOWE HITY TYGODNIA
Pochodzą one z tego samego, co wiadomości i seriale, okresu nadawania,
przyjętego za badawczy. Tele-Tydzień (z 3-9-ego lutego b.r.) zapowiedział je
jako hity filmowe głównych stacji telewizyjnych. Z ogólnej liczby 28 — 23 to
produkcja lub koprodukcja amerykańska, cztery pochodzą z innych krajów, a zaledwie jeden reprezentuje Polskę.
Wszystkie udało się podzielić na cztery stosunkowo spore grupy. Są to: „Komedia", „Dramat", „Kryminał" i „Fantastyka".
Cały ten zbiór zakwalifikowałem z pomocą żony (także nauczyciela
akademickiego) pod kątem trzech zapowiadanych już skal — wymiarów również po to,
żeby nie uciekać się do wybiórczej a wszak zazwyczaj przypadkowej
egzemplifikacji.
Pierwszy wymiar porządkuje tematykę filmów, uwzględniając 18 kategorii -
od historii poprzez życie rodzinne aż po sztukę.
Drugi zakres dotyczy dominującej w danym filmie orientacji, inaczej
przesłania. Bierze on pod uwagę osiem następujących klas:
1 — Sensacja (ciekawostka, dziwność, zjawiska, ekstremalne)
2 — Nieszczęścia (wypadki, choroby, śmierć)
3 — Malwersacje, oszustwa
4 — Przemoc, agresja, morderstwa
5 — Przyjaźń, miłość
6 — Erotyzm, seks
7 — Rywalizacja, konflikty, intrygi
8 — Inne zjawiska
Trzecia skala, nazwana transgresją, oferuje ocenę najbardziej dyskusyjną
czy kontrowersyjną, bo obciążoną subiektywizmem, ale też szczególnie istotną.
Wymiar ten posługuje się pojęciem transgresji, rozumianej tutaj jako wy — lub -
przekroczenie bohatera czy bohaterów (a więc także samych twórców filmu) poza
lub przez pewną psychologiczno-moralną względnie fizyczną strefę ludzkiej tak
zwanej normalności (inaczej zdrowia) względnie zwyczajności czy powszedniości.
1 2 3 4 Dalej..
« Manipulacje (Publikacja: 04-05-2012 )
Ryszard Radwiłowicz Doktor nauk humanistycznych, psychodydaktyk, emerytowany nauczyciel akademicki i samodzielny pracownik naukowo-badawczy (strukturalno-zadaniowa analiza i doskonalenie procesu dydaktycznego). Prowadzi obecnie zajęcia ze studentami na uczelni w Legnicy. | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8008 |