|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Filozofia społeczna
Między etyką a psycholingwistyką kognitywną [2] Autor tekstu: Jerzy Kolarzowski
4)
Ludzki rozum ukształtowała ewolucja i to zarówno ewolucja
gatunkowa na naszej planecie, jak i ewolucja człowieka w poszczególnych
epokach (poczynając od rewolucji neolitycznej aż po zmiany wprowadzane dzięki
nowym mediom i informatyzacji).
Zgodnie z postulatami psycholingwistyki kognitywnej
potrzebujemy pojęć budujących opis ludzkiego doświadczenia w kategoriach jedności [ 7 ]. W analizie ludzkiej świadomości realnie
istniejących świat przedmiotów, treści poznawcze zeń płynące, kryteria
oraz sposoby wydawania sądów o świecie i przedmiotach oraz ich wartościowanie nie dadzą się wzajemnie rozdzielić.
Przełożenie strumienia świadomości na zapamiętane znaczenia słów
nie różnicuje tego co
realne, i idealne, tego co podlega osądowi i/lub się osądowi wymyka, tego co
wartościowe w danym kontekście a neutralne lub anty-wartościowe w innym. Jest
to zatem projektem, w intencji którego
należy zatrzeć tradycyjny rozdział pomiędzy sferą bytu, metodami jego oglądu, a wyabstrahowaną w naszym umyśle sferą wartości. Metody klasyfikacji wypowiedzi językowych podporządkowane
modelowym i funkcjonalnym analizom stanowią teoretyczne podstawy przedłożonego
opracowania. Stąd też znaczną część
książki będą stanowić rozdziały poświęcone technikom wywierania wpływu w procesie komunikacji.
Jednakże techniki językowe, które mogą stanowić
wspaniałe narzędzie uzyskiwania zamierzonego efektu nie powinny przesłonić
nader istotnych przesłanek każdego procesu komunikowania się ludzi, a więc i procesu negocjowania.
Umiejętności negocjowania stają się coraz częściej
nieodzowne w związku z ogromną ilością konfliktów ekonomicznych,
politycznych, ideologicznych, które powodują niepokoje w małych i dużych
grupach społecznych. Znajomość podstawowej wiedzy psychologicznej i socjotechnicznej z zakresu prowadzenia negocjacji staje się koniecznością a umiejętność jej stosowania może okazać się niezbędna w wielu dziedzinach
życia publicznego (np. do przewidzenia zachowań osób, które znamy jedynie z publicznych wystąpień w mediach).
W literaturze przyjęło się traktować negocjacje
dwojako: albo jako stan między porozumieniem i wojną [ 8 ],
albo jako uzyskiwanie pożądanych korzyści [ 9 ]. I w jednym i w drugim ujęciu celem osoby podejmującej aktywność komunikacyjną
jest odejście od konfliktu na rzecz porozumienia.
Mimo, że w trakcie komunikowania się oddziałujemy na
sferę psychiczną drugiego może zdarzyć się, że spotkana na naszej drodze
osoba będzie wobec naszych planów, zamiarów, ambicji stanowić barierę nie
do pokonania. Poznanie i kształtowanie przychylnej dla nas i naszych zamiarów
postawy drugiego człowieka to podstawowy cel negocjacji. Proces poznawania
spotkanej osoby nie jest łatwy, ani szybki i niekiedy stwarza wiele przykrych
trudności, ale alternatywą pozostaje jedynie izolacja.
Kluczem do sfery intencjonalności Drugiego jest słowo. Słów
należy używać starannie. Z ostrożnym wyczuciem powinniśmy dopasowywać się
do naszych rozmówców, ale jednocześnie próbując, na tyle, na ile okaże się
to niezbędne, rozszerzać ich zrozumienie świata i postrzeganie innych ludzi.
Przekraczanie barier komunikacyjnych zarówno własnych jak i tych, z którymi
przyszło nam się porozumiewać, to proces niezwykle złożony. Rzadko, kiedy uświadamiamy
sobie, że kreowany przez naszą świadomość język oprócz precyzji opisu,
kształtowany był (najczęściej nieświadomie), jako zmysł neutralizujący
dysonanse poznawcze i drastyczne emocje. Praktyka zmierzająca do przyjaźni,
otwartości i likwidacji barier między ludźmi powinna zacząć się od
zmieniania zasobów istniejących metafor i tradycyjnych nawyków językowych
[ 10 ].
Porozumienie osiąga się, stale pamiętając, iż celem
naszego wysiłku jest świadomość drugiego człowieka. To drugi człowiek może
okazać się dla nas istotą najważniejszą (opatrznościową, ratującą nas w niebezpieczeństwie). Dlatego stawiajmy sobie jako założenie, że naszym celem
jest przychylność otaczających nas osób a nie zasoby, które posiadają bądź
reprezentują. Zdarza się, że drugą osobę spotkaną na naszej drodze
potraktujemy instrumentalnie jako środek do zdobycia potrzebnych zasobów,
pieniędzy, informacji wpływów. Jednak w każdej z takich sytuacji pamiętajmy o możliwości przekroczenia etycznego minimum, które mieści się w ekwiwalencji wzajemnych świadczeń.
Zwracając się w stronę praktyki nie można pominąć
dorobku zorientowanych lingwistycznie terapeutów amerykańskich. Należy też
zauważyć, że szczegółowym zastosowaniem naukowego programu kognitywistyki do
metod i technik psychologii praktycznej jest NLP — programowanie
neurolingwistyczne w psychologii. Podejście to z jednej strony sięga po
zdobycze neurologii (dział medycyny badający system nerwowy człowieka) i neurologiki (nauka formułująca hipotezy dotyczące funkcji ludzkiego mózgu), z drugiej zaś odwołuje się do analizy języka, szczególny nacisk kładąc na
psychologiczny kontekst komunikowania [ 11 ]
Zastosowane metody i technik w zamierzeniu
twórców mają prowadzić do
osiągnięcia całościowego opisu ludzkiego doświadczenia. Na styku kilku
dyscyplin powraca zamierzenie, które w starożytności głosił Arystoteles a na początku XX stulecia podjęli twórcy prakseologii.
1 2
Przypisy: [ 7 ] W kognitywistycznym programie badawczym ulega zanegowaniu dotychczasowy, a sięgający początków starożytnej Grecji, podział na tradycyjne gałęzie
wewnątrz filozoficzne, takie jak epistemologia, ontologia i aksjologia.
Patrząc w przeszłość, w efekcie dotychczasowych
podziałów filozofii na niespójne ze sobą dziedziny,
skonstatowano, że: wszyscy ci, którzy przykładowo
zajmowali się problematyką etyczną
tracili z pola widzenia zagadnienia ontologiczne. Natomiast ci nieliczni, którzy
tworzyli podstawy filozoficznego systemu i uprawiali ontologię rozdzielali
ją od zagadnień aksjologicznych. Była to zatem, bądź aktywność
wyrastająca z milcząco przyjętych filozoficznych założeń (np. etyka
chrześcijańska, marksistowska, etyka utylitarystów), bądź abstrakcyjna
spekulacja filozoficzna na temat bytu, zresztą łatwo
poddająca się wszelkim zakusom ideologii". [ 8 ] W. Mastenbroek, Negocjowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998. [ 9 ] G. Kennedy, Negocjować można wszystko. Jak za każdym razem dokonać
udanej transakcji. Wydawnictwo Studio Emla Warszawa 1999. [ 10 ] G. Lakoff, M. Johnson podają przykłady metafor odwołujących się do założenia
wspólnego „ogrodu znaczeń" mówiące o tym, że argumentowanie to
wojna: „Twoje twierdzenia nie dają się obronić". „Zaatakował
wszystkie słabe punkty mojego rozumowania". „Jego uwagi krytyczne trafiły
prosto do celu". „Zburzyłem jego argumentacje". „Nigdy nie wygrałem z nim sporu. Nie zgadzasz się? Dobrze, strzelaj!" "Jeżeli użyjesz tej
strategii on cię pokona". „Zbił wszystkie moje argumenty": G. Lakoff, M. Johnson,
Metafory w naszym życiu, wyd. cyt., s. 26. Badania, analizujące
rozszerzanie się otwartości komunikacyjnej i pokojowe aspekty używania
języka są dopiero u początków. Jeżeli jednak zmiany w semantyce słowa
pisanego pozwolą na rekonstrukcję ewolucji świadomości, otrzymamy
dodatkowe cenne źródło, pomocne w badaniach nad historią samowiedzy
naszego gatunku, por. R. Koselleck, Semantyka historyczna, Wyd. Poznańskie,
Poznań 2001. [ 11 ] "Programowanie neurolingwistyczne jest, więc pierwszą dziedziną z zakresu etologii, nauk społecznych i poznawczych, wyraźnie poświęconą
studiom dotyczącym „struktury ludzkiej subiektywności". Wiedza na
temat miarodajnych elementów „subiektywnej konstrukcji rzeczywistości",
opracowana w ciągu ubiegłych dwudziestu pięciu lat, stanowi dzisiaj coraz
częściej punkt wyjścia dla nowatorskiej działalności badawczej, która
zdołała pokonać paradygmat ogólnego, uniwersalnego człowieczeństwa na
rzecz realnego uwzględnienia indywidualnych, społecznych i subkulturowych
różnic.[...] NLP to nie jest zbiór teorii, a więc uczeni nie mają się, o co spierać. Są tylko metody, które można ocenić i porównać ze sobą
pod względem skuteczności. A powodem, dla którego powyższe techniki
rzadko, kiedy są popierane naukowo uzasadnionymi teoriami, jest fakt, iż są
one wynikiem tak zwanego modelowania, czyli analizy działania ludzi sukcesu
bez uwzględnienia ich teoretycznych przekonań. NLP narodziło się w latach siedemdziesiątych z powodu chęci naukowców metodycznego unowocześnienia
psychoterapii. Można by nawet powiedzieć, że korzenie NLP sięgają czasów
Arystotelesa, w rzeczywistości jej źródłem jest psychologia XIX wieku, a dokładniej prace Williama Wundta i Williama Jamesa. Natomiast wkład, jaki
wnieśli w rozwój NLP Alfred Korzybski, Jay Haley, Howard Gardner, Milton
Erickson, Jerome Singer, Carl Pribram oraz Szkoła Palo Alto zgromadzona wokół
Gregory’ego Batesona, Virginii Satir i Paula Watzlawicka, został w stu
procentach udowodniony". L. Derks, Techniki NLP w tworzeniu dobrych związków z ludźmi, GWP Gdańsk 2003, s. 10 i 19. « Filozofia społeczna (Publikacja: 20-05-2012 )
Jerzy KolarzowskiDoktor habilitowany, adiunkt w Instytucie Historyczno-Prawnym Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Prawa i Administracji). Współzałożyciel i rzecznik prasowy PPS (1987 - luty 1988), zwolniony z pracy w IPiP PAN (styczeń 1987), współredagował Biuletyn Informacyjny Ruchu Wolność i Pokój (1986–1987), sygnatariusz platformy Wolność i Pokój (1985), przekazywał i organizował przesyłanie m.in. do Poznania, Krakowa, Gdańska, Lublina i Puław wielu wydawnictw podziemnych. Posiada certyfikat „pokrzywdzonego” wystawiony przez IPN w 2003 r. Master of Art of NLP. Pisze rozprawę habilitacyjną "U podstaw europejskiej filozofii praw człowieka. Narodziny jednostki w sferze publicznej i prywatnej w pismach Braci Polskich". Zainteresowania: historia instytucji życia publicznego i prywatnego, myśl etyczna i religijna Europy (zwłaszcza okresu reformacji). Bada nieoficjalne nurty i idee inspirujące kulturę europejską. Hobby: muzyka poważna, fotografia krajobrazowa. Autor książki Filozofowie i mistycy Liczba tekstów na portalu: 51 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Polski i brytyjski samorząd terytorialny - zasadnicze różnice | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8048 |
|