|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Czytelnia i książki » Recenzje i krytyki
Przemoc w oczach rewolucjonisty [3] Autor tekstu: Piotr Michalik
Skąd bierze się ta nijakość liberalizmu? Według Žižka jest to
konsekwencja logiki kapitalizmu. Sam kapitalizm jest ,,prawdziwie neutralną
machiną ekonomiczno-symboliczną" [ 27 ].
Jego amorficzny charakter sprawia, iż może zakorzenić się w różnych
warunkach. ,,Kapitalizm nie jest po prostu uniwersalny, jest uniwersalnością
samą w sobie, olbrzymią, realną, niszczycielską siłą znoszącą wszystkie
partykularne światopoglądy, kultury i tradycje, przecinającą je i chwytającą
we własne sidła" [ 28 ]
Boska
przemoc
Szósty esej stanowi swoistą kulminację całej książki. Žižek
opisuje i (poniekąd) usprawiedliwia ,,boską przemoc" (termin ukuty przez
Waltera Benjamina). Czym jest boska
przemoc? Žižek zdaje się utożsamiać
ją z przemocą rewolucyjną, której przykładem są wydarzenia z lat
1792-1794, czy też z roku 1917. Zaskakująco stwierdza, iż naszym obowiązkiem
nie jest powstrzymywanie się od wymierzania kar za najcięższe występki
(,,nie zabijaj"), lecz konieczne jest działanie zgodnie z logiką
sprawiedliwości i karanie zbrodni [ 29 ].
Wypowiedź tą należy odczytywać w kontekście zbrodni systemu
kapitalistycznego. Žižek dokonuje
rozróżnienia między mityczną i boską przemocą. Tę pierwszą należałoby
utożsamiać z omówionym przeze mnie wcześniej pojęciem przemocy obiektywnej.
Przemoc boska jest rodzajem, bądź też jest tożsama z przemocą subiektywną:
,,różnica między mityczną a boską przemocą jest równa tej między narzędziem a znakiem. Ta pierwsza jest narzędziem ustanowienia władzy prawa (prawnego
porządku społecznego), ta druga zaś nie służy do niczego, nawet do karania
winnych celem przywrócenia równowagi sprawiedliwości. Boska przemoc jest
jedynie znakiem, świadectwem ogromu niesprawiedliwości na świecie, braku
etycznej równowagi" [ 30 ].
Jak zaznacza Žižek, boska przemoc jest dowodem impotencji Boga. Ostatecznie,
odwołując się do pism Che Guevary, uznaje, iż jest ona wyrazem miłości.
Nie świadczy o radykalnym złu tkwiącym w jej sprawcach, a jest wyrazem ich miłości,
chęci zaprowadzenia pozytywnej zmiany. Wywody Žižka budzą w tym miejscu
wiele zastrzeżeń. Był on wielokrotnie oskarżany o afirmowanie przemocy.
Warto przywołać tu głos polskiej współczesnej filozofki, Agaty Bielik
Robson, która w trakcie warszawskiego spotkania z Žižkiem w Pałacu Kultury i Nauki, stwierdziła, że: ,,Žižka interesuje tylko akt totalnego zniszczenia w imię jednej fanatycznie wyznawanej prawdy, głoszącej, że »kapitalizm jest
najwyższym złem« [ 31 ].
Wydaje mi się, że Agata Bielik Robson dopuściła się dużego uogólnienia i nadużycia, jednakże nie jest to teza całkowicie bezpodstawna.
Książka Žižka jest z pewnością warta przeczytania. Žižek
prezentuje oryginalny sposób myślenia, z którym wprawdzie można się nie
zgadzać, jednak trudno odmówić mu oryginalności spojrzenia. Lektura nie jest
łatwa, czytelnik wielokrotnie zastanawia się, o co tak naprawdę chodzi
autorowi. Žižek, w typowy dla siebie sposób, podaje mnóstwo przykładów, co
chwilę zmienia temat, często nie tłumacząc danych spraw w sposób wyczerpujący,
co rodzi pole do (w wielu przypadkach niesłusznych, oskarżeń i spekulacji). Z książką warto zapoznać się choćby dlatego, aby przekonać się, że na świat
można patrzeć w sposób fundamentalnie inny, niż zwykliśmy to robić
dotychczas. Choć trudno zgodzić się z niektórymi tezami Žižka , to wydaje mi się, że jego twórczość jest na
tyle intrygująca, że nie warto rezygnować z jego czytania. Byłaby to
intelektualna porażka.
Bibliografia
1)
Slavoj
Žižek, Przemoc. Sześć spojrzeń z ukosa, przeł. Antoni Górny, Warszawa, Warszawskie Wydawnictwo Literackie
MUZA SA, 2010
2)
Slavoj Žižek,
The Žižek Reader, red. Elizabeth Wright, Edmond Wright, Blackwell, Oxford
1999
3)
Slavoj
Žižek, Žižek. Przewodnik Krytyki
Politycznej, Warszawa 2009, Wydawnictwo Krytyki Politycznej
4)
Slavoj
Žižek, Lacan. Przewodnik Krytyki
Politycznej, Warszawa 2010, Wydawnictwo Krytyki Politycznej
5)
Slavoj
Žižek, Od tragedii do farsy,
Warszawa 2011, Wydawnictwo Krytyki Politycznej
6)
http://www.newsweek.pl/Europa/czy-leninowska-przemoc-zbawi-lewice,44700,8,1.html.
Informacje o książce: Slavoj
Žižek,
Przemoc.
Sześć spojrzeń z ukosa, Przekład
Antoni Górny, Warszawskie
Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa
2010, Ilość
stron: 248
1 2 3
Przypisy: « Recenzje i krytyki (Publikacja: 13-06-2012 )
Piotr MichalikStudent filozofii i stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie Warszawskim. | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8111 |
|