|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Historia
Oświecony Włoch i zacofany Hiszpan [1] Autor tekstu: Piotr Napierała
Relacje dwóch dużych narodów romańskich są bardzo stare. W 218 roku
p.n.e. Rzymianie zajęli na 600 lat Hiszpanię. Dziś często słyszy się opinię,
że hiszpański język jest bliższy klasycznej łacinie niż język włoski. W późnym średniowieczu z kolei to Hiszpanie podbili Italię. To, że w XIII i XIV wieku Francuzi z północy wyparli Katalończyków z Prowansji, co skierowało ekspansję jednego z hiszpańskich
państwa — Królestwa Aragonii na południe płw. Iberyjskiego i w rejon
basenu Morza Śródziemnego. Na skutek tej ekspansji zajęto min. Walencję, wyspy Baleary, Sycylię, południową część półwyspu Apenińskiego z Neapolem oraz Sardynię. Przez kilkaset lat Hiszpanie rządzili dużą
częścią Włoch. Zazwyczaj intelektualiści włoscy, zwłaszcza liberałowie
tacy jak filozof i polityk Benedetto Croce (1866-1952), oceniają tą dominację
hiszpańską bardzo negatywnie, jako tyrańska i blokująca rozwój
intelektualny (inkwizycja) i techniczny Półwyspu Apenińskiego. Jeszcze w XVIII wieku Włochy były podzielone na kilkanaście państw o różnych
ustrojach. Niektóre z nich rządzone były przez obce dynastie, takie jak
austriaccy Habsburgowie i francusko-hiszpańscy Burbonowie. Najczęściej z rąk
do rąk przechodziło Księstwo Parmy i Piacenzy, którego rodzimi władcy wymarli w 1731 roku. W latach 1731-1735 rządzili nim Burbonowie, następnie Habsburgowie (1735-1748) i znów Burbonowie (1748-1802), którzy uzyskali je dzięki traktatowi pokojowemu w Akwizgranie
(1748).
Zresztą Habsburgowie mieli je odzyskać w 1847 roku. Włochy nowożytne bardzo się od Hiszpanii różniły. Z niewielką
przesadą można powiedzieć, że Italia była krajem kupców i handlu morskiego i pracy może z wyjątkiem Neapolu i Sycylii), podczas gdy Hiszpanie byli to
dumni a leniwi zdobywcy Nowego Świata, o których w Europie renesansu krążyły
żarty, że zrabowane Indianom przez Hiszpana-nieroba złoto trafia ostatecznie
do obrotnego i pracowitego Holendra, w zasadzie można by w tym miejscu wstawić
Włocha. Machiavelli reprezentował praktyczne myślenie o polityce typowe dla
państw włoskich swojego okresu, i fanatycznie katolickiej, niepraktycznej i dogmatycznej Hiszpanii raczej nie lubił także dlatego, że jednym z jego i całej
Florencji, największych politycznych przeciwników był Cesare Borgia
(1475-1507), ambitny i bezwzględny syn równie bezwzględnego
kardynała Rodrigo Borgii, rodem z mieście Xàtiva w Królestwie Walencji (późniejszego papieża
Aleksandra VI), pierwowzór zresztą „Księcia" Machiavellego. Cesare uwielbiał hiszpańskie korridy, w których sam brał udział,
prawdopodobnie dlatego, że sam wywodził się z Hiszpanii. Głównymi
opozycjonistami wobec poglądów Machiavellego byli XVII-wieczni hiszpańscy
katolicy. Powodem krytyki było uznawanie przez twórcę Księcia wartości
politycznych jako niezależnych, w niektórych przypadkach nawet nadrzędnych
nad religijnymi. Pedro Rivandeyra (1527-1611)
wysunął pogląd potępiający makiawelistów, jako ludzi bezbożnych,
heretyków, którzy nie mają szacunku dla religii, skupiając się wyłącznie
na racji stanu [ 1 ].
Termin racja stanu, którego wprawdzie sam Machiavelli nie używał, lecz
którego korzystali jego zwolennicy (wymyślił go inny włoch Giovanni Botero),
był dla Ribandeneyry tym samym co „racja Szatana" (razon
de satanas) [ 2 ]. W epoce oświecenia jednak, nawet niektórzy Hiszpanie poszli po rozum do głowy, i tak np. przedstawiciel tzw. katolickiego oświecenia hiszpańskiego Benito
Jerónimo Feijóo e Montenegro (1676-1764) powie o Machiavellim: „Połowa
Ziemi przeklina jego nauki, lecz prawie wszyscy działają zgodnie z nimi [ 3 ].…".
Przy
całym hiszpańskim tyrańskim usposobieniu, i włoskiej spontanicznej
buntowniczości, warto wspomnieć, że w czasach renesansu zazdrośni Włosi
zdziwieni byli, że hiszpańscy mężowie pozwalają kobietom wychodzić samym
lub w grupach, dwa wieki potem to jednak Włochy miały działać liberalizująco
na Hiszpanów, nawet w tej dziedzinie. Cicisbeizm, czyli moda na to, by jakiś młody
kawaler spełniał zachcianki damy, za przyzwoleniem jej męża, panowała już w XVII wieku we Francji, Hiszpanii i Genui, ale w XVIII-wiecznej Wenecji zwyczaj
ten był uznany za konieczny, pożyteczny, naturalny i uznawany nawet przez
prawo. Była to zemsta kobiet zamkniętych i strzeżonych w domu jak Turczynki
przez stulecia. Najczęściej młoda mężatka już w kontrakcie ślubnym
zaznaczała, kto z jej przyjaciół ma być jej cavaliere
servente. Pan młody zazwyczaj sam grał już rolę cicisbea
innej damy, albo miał romanse w teatrze czy kasynie. Dlatego Alfieri
nazywał włoskie małżeństwo elit rozwodem.
W
XVII wieku sztuka hiszpańska i włoska przenikały się nawzajem. Kompozytor
hiszpanki Lucas Ruiz de Ribayaz czerpał z renesansu włoskiego, a teatr hiszpański i stroje wypierały włoskie. Hiszpania niestety ścisnęła Italię żelazną
obręczą kontrreformacji.
Sycylię,
którą władali po kolei: Sykanowie, Sykulowie i Elymowie, Grecy i Kartagińczycy,
Rzymianie, Wandalowie,
Ostrogoci, Bizantyjczycy, Arabowie, Normanowie, Niemcy i Francuzi z dynastii Andegawenów, Hiszpanie
(Aragończycy) przejęli w1282
roku i dążyli do wyłączności jeśli chodzi o zyski i intratne posady. Całkowicie
podporządkowali sobie parlament
sycylijski. Rewolta w Palermo wybuchła mniej więcej w tym samym czasie co
rewolta Masaniella w Neapolu (1647) i na Sardynii, Na Sycylii w 1674 roku wybuchło
kolejne powstanie, którego uczestnicy oddali się pod opiekę Ludwika XIV, który
jednak sekundował im jedynie do zawarcia pokoju z Hiszpanią w 1678. Messyna
zbuntowała się przeciw hiszpańskiemu panowaniu, jednak w roku
1678 roku
miasto zostało
opuszczone przez Francuzów, i wkroczyli doń Hiszpanie
stosując karne represje. Na powstańców mówiono: i
Malvizzi, a na zwolenników rządów hiszpańskich i
Merli. Pozbawiono Messynę wszelkich przywilejów, nawet tych, którymi się
cieszyła od czasów Imperium Romanum. Zamknie to uniwersytet, zlikwidowano
mennicę i senat. Budynek senatu
zburzono i posypano solą na znak pogardy. Konie wprowadzono do ogrodu
botanicznego by zniszczyły murawę. Zlikwidowano zakon Cavalieri della Stella,
skonfiskowano, a właściwie zrabowano wiele dzieł sztuki, które wywieziono do
Hiszpanii, razem z pergaminowymi zabytkami historii miasta. Wygnano wielu
obywateli miasta, w tym profesora i naukowca Giovana Antonio Borellego, którego
skazano zaocznie na śmierć. Zemsta hiszpańska zakończyła okres świetności
Messyny. Zważywszy na takie postępowanie
nie dziwi niechęć oświeconych Włochów do Hiszpanii.
W
1713 na podstawie pokoju utrechckiego, książę Sabaudii Wiktor Amadeusz II
otrzymał na krótko Sycylię, szybko jednak stał się tam niepopularny z powodu jego chciwości, choć poprawił nieco położenie ludności
nieszlacheckiej. Potem do 1734 roku
wyspą rządzili Austriacy, lecz klimat pozostał hiszpański; dnia
6 kwietnia roku 1724 na największym
placu w Palermo, San Erasmo
miała miejsce egzekucja
mnicha i mniszki oskarżonych o herezję, jak pisze historyk Colletta oboje byli
niespełna rozumu. Jechali na wozie z papierowymi torbami (na głowie) z wymalowanymi imionami i płomieniami. Kaźni przewodniczyli trzej
inkwizytorzy — mnisi z Hiszpanii [ 4 ]. W 1734 roku Hiszpanie powrócili dając Sycylii i Neapolowi własnego króla — Karola Burbona, ku zadowoleniu baronów — jedynych liczących się
Sycylijczyków, jednak gdy nowy burboński rząd starał się wzmocnić swą
pozycję finansową poprzez interesy z żydowskimi finansistami, uprzedzony do
nich kler z poparciem części szlachty stawił taki opór, że wicekról musiał
zrezygnować z projektu. W 1775 wicekrólem
został Marc'Antonio Colonna, książę di Stigliano, Hiszpan z urodzenia,
Neapolitańczyk z wyboru. Nominacja łamała dotychczasową zasadę, że wicekrólem
Sycylii może być jedynie nie-Neapolitańczyk. Dla Sycylijczyków wówczas ktoś z Neapolu był jak dziś Hiszpan dla Francuza. Od 1781 roku intensywne oświeceniowe
reformy na Sycylii wprowadzał Domenico
Caracciolo, markiz Villamarino (1715-1789) dotychczasowy ambasador w Paryżu.
Cacciarolo na Sycylii zobaczył
ciemną, a butną szlachtę, czyli według jego słów: incivili, rozzi e
barbari, „niecywilizowanych, gburów i barbarzyńców". Wobec tej
sycylijskiej szlachty zachowywał się prowokacyjnie, dając do zrozumienia jak
bardzo gardzi ich przywilejami i zwyczajami, zniósł papieską inkwizycję na
Sycylii (1782), co lud przyjął z radością. Gdy tłumowi nie pozwolono
zniszczyć pałacu inkwizycji, znalazł on sobie inny cel i rozbił na kawałki
statuę św. Dominika (Hiszpana i wynalazcy inkwizycji), potem mieszkańcy
Palermo spalili archiwa inkwizycji [ 5 ].
Symbolem hiszpańskich rządów w Italii, oraz najbardziej chyba hiszpańskim z charakteru państwem wczesno nowożytnej Italii było samo Królestwo Neapolu.
Neapolitańczycy, jak Hiszpanie, byli
tradycyjnie przesądni; przez
wieki czcili Wergiliusza jako maga i mędrca (wobec średniowiecznej ignorancji
poeta zdawał się być geniuszem), a jego domniemane popioły służyły jako
amulety [ 6 ].
Jak w epoce renesansu zaginęło dziecko, zwalano to na diabła, który, jak
wierzono, chodził nocami po ulicach miasta, w dzień wolał siedzieć w piekle,
czyli jak twierdził Dante, tuż pod powierzchnią ziemi, odstraszały go bowiem
dzwony kościelne. Przesąd ten znacznie ułatwiał pracę policji. Ponieważ
Neapol często przechodził z rąk do rąk (w XVI wieku najczęściej),
szlachcice nie poczuwali się do solidarności z żadną właściwie dynastią,
co bardzo utrudniało rządzenie państwem [ 7 ].
Aparat sprawiedliwości opierał się
na mieszance przepisów bizantyjskich, normańskich, andegaweńskich, hiszpańskim
kodeksie Karola V, prawie kanonicznym i prawach feudalnych, dlatego bez dobrego
prawnika nie było co liczyć na sprawiedliwość. Teoretycznie można się było
odwołać do hiszpańskiego wicekróla, ale nie we wszystkich sprawach. Lud
prowadził tajemną walkę z niesprawiedliwymi rządami, na długo przed
powstaniem słynnej Kamorry (1820) [ 8 ].
Jeszcze w drugiej połowie XVIII wieku państwo neapolitańskie liczyło
ponad 100.000 duchownych przy
4, 7 mln mieszkańcach. Szkół na prowincji było brak, za to były 132
seminaria duchowne. Na początku XVIII wieku 2/3 ziemi w Królestwie znajdowało
się w rękach duchowieństwa, i istniała obawa, że wykupi ono całą resztę i Neapol stanie się teokracją [ 9 ].
Duchowieństwu nie zależało na podniesieniu cywilizacyjnym mas ludowych.
Urodzony koło Salerno miłośnik Locke’a Antonio Genovesi (1712-1769)
stwierdzał w 1754 roku:
1 2 3 4 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] K. Grzybowski; Komentarz; w: Nicholo Machiavelli; Książę
Warszawa 1970, s. LXXXII-LXXXIII [ 2 ] Vide: C. Taracha, Szpiedzy i dyplomaci — wywiad hiszpański w XVIII wieku,
Wydawnictwo Werset, Warszawa 2005. [ 3 ] Vide: C.
Taracha, op. Cit. [ 4 ] P. Colletta, History of Naples: from the
accession of Charles of Bourbon to the death of Ferdinand I,
s. 18. [ 5 ] P. Colletta, History of Naples: from the accession of Charles of Bourbon to the death
of Ferdinand I, s. 14. [ 6 ] K. Chłędowski, Historie neapolitańskie,
s. 21-23. W tej epoce nawet np. Sylwestra II, znającego się co nieco na
mechanice i matematyce miano za maga, vide: Ibidem, s. 23. [ 7 ] K. Chłędowski, Historie neapolitańskie,
s. 26-27. [ 8 ] Nazwa Camorra może pochodzić od słowa chamarra oznaczającego
hiszpańską, prostą kurtkę noszoną przez hiszpańskich bandytów w XVIII
wieku, choć niektórzy badacze wywodzą nazwę organizacji od gry
hazardowej morra. Pewnym jest, iż camorrą nazywano od wieków bandy i gangi złożone z pospólstwa. Przyjmuje się, iż najbardziej
prawdopodobnym pochodzeniem nazwy organizacji jest połączenie słowa capo
(wł. szef) ze słowem morra stosowanym na oznaczenie włoskiej
ulicznej gry hazardowej, polegającej na szybkim otwieraniu i zamykaniu dłoni
oraz odgadywaniu przez partnera, ile palców było wyprostowanych. Camorra — w języku hiszpańskim — oznacza „walkę" lub „sprzeczkę". [ 9 ] K. Chłędowski, Historie neapolitańskie,
s. 30. « Historia (Publikacja: 17-08-2012 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8266 |
|