|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Historia
Anders Chydenius czyli wolność po szwedzku [1] Autor tekstu: Piotr Napierała
Szwedzi mają
opinię „socjalistów" i anty-konserwatystów, a Anglosasi „wolnościowców"
dość konserwatywnych społecznie. Sprawa nie jest jednak taka prosta. Jedna
moja znajoma powiedział, że „Amerykanie mają wytrych, a Szwedzi pęk 100
kluczy", by zapewnić sobie szczęście. Szwedzkie sortowanie śmieci jest tak
skomplikowane, że aż strach. Nie zetknąłem się jednak z osławioną
biurokracja szwedzką. Zdziwiło
mnie, jak podczas studenckiej akademii letniej w Malmö (19-29 lipca 2007)
szwajcarska doktorantka oceniła, że Szwedzi są bardzo „konserwatywni",
gdy podkusiło mnie do spytania jej pół-żartem:
„jak konserwatywna Szwajcarka czuje się w lewicowej Szwecji ?". I faktycznie coś w tym jest. Zauważyłem, że w salonach prasowych i księgarniach
czasopisma dla panów z nagimi kobietami są przysłonięte zamglona szybką,
podczas gdy np. w Amsterdamie nikt się tym nie przejmuje (w Polsce też zresztą
nie). Zobaczmy więc jak wyglądały i wyglądają stosunki między tymi
niewielkimi, ale dostatnimi krajami, mającymi swe znaczenie w polityce.
Dzisiejszego
historyka, przyzwyczajonego do dzisiejszej dominacji kultury anglosaskiej (także
tej politycznej) w świecie, może
zaskoczyć, że nowożytny szwedzki parlamentaryzm nie inspirował się
brytyjskim, choć arystokratyczny parlamentaryzm brytyjski odniósł sukces wcześniej
(lata 80. XVII w.) niż szwedzki (lata 20. XVIII w.) w walce z prerogatywami władców.
Żyjący na początku XVIII wieku politycy i myśliciele polityczni szwedzcy
byli wprawdzie dość dobrze obeznani z myślą Johna Locke’a [ 1 ], w czasach kiedy Szwecja tzw. „okresu wolności" (szw. frihetstiden — 1718-1772
[ 2 ])
była przedmiotem zachwytów wielu
francuskich oświeceniowców, co wiązało się z obaleniem absolutyzmu przez
szwedzki parlament stanowy. Po tragicznej śmierci króla szwedzkiego
Karola XII zastrzelonego przez nieznanego sprawdzę podczas oblegania duńskiej
twierdzy, obie szwedzkie arystokratyczne"partie" — „Kapelusze" (Hattar) i „Czapki" (Mössor), postawiły sobie
za cel utrzymanie szwedzkiej wolności, rozumianej jako odebranie prerogatyw władcy
na rzecz parlamentu. Partie te jednak nie różniły się specjalnie składem
społecznym ani programem, niemniej jednak były specyficznie szwedzkim tworem
jedynie szczątkowo nawiązującym do francuskiej i angielskiej myśli
politycznej. Główna różnica polegała na tym; z kim należałoby współpracować
na arenie międzynarodowej; z Rosją („Czapki") czy Francją
(„Kapelusze"). Po traktacie pokojowym w Nystad (1721), którego warunki
dyktowała zwycięska (w wojnie północnej rozpoczętej w 1700 roku serią błyskotliwych
szwedzkich zwycięstw) Rosja, Szwecja została poważnie osłabiona pod względem
terytorialnym, z czym nie wszyscy chcieli się pogodzić. „Kapelusze"
szukali odwetu na Rosji, co dla swych własnych celów wykorzystywała Francja,
anglofilska „partia czapek" była w dużym stopniu utrzymywana przez Rosje,
do której zwrócono się, ponieważ Londyn nie płacił nigdy subsydiów na
czas pokoju.
W początkach
XVIII wieku Szwecja szukała sprzymierzeńców wszędzie gdzie mogła, byleby
ograniczyć rozmiary utraty wpływów na północy na rzecz Rosji.
Jeden z przywódców partii „Kapeluszy" Carl Gyllenborg (1679-1746),
próbował w roku 1716 roku otworzyć Brytyjczykom oczy na problem rosyjskiej
dominacji nad Bałtykiem i uświadomić im skalę
szwedzkiego strachu przed Rosjanami, publikując w londyńskiej gazecie The
Post Boy artykuł pt: The Northern
crisis, or, impartial Reflections on The Policie of The Czar, fakt ten obrócił
się na jego niekorzyść, gdy wyszły na jaw kontakty holsztyńskiego posła
von Görtza z jakobitami (stronnikami obalonej w 1689 roku dynastii Stuartów), o których informował Gyllenborga korespondencyjnie
. Nieszczęśliwym zbiegiem okoliczności The
Post Boy była periodykiem krypto-jakobickim, co w oczach Brytyjczyków
dowodziło winy Szweda. Mimo poselskiego immunitetu Gyllenborg spędził trzy
miesiące w londyńskim wiezieniu Poseł hiszpański Isidor de Monteleone
protestował wówczas przeciw
pogwałceniu immunitetu
dyplomatycznego [ 3 ].
Orientacja elit szwedzkich w wewnętrznej polityce angielskiej była
najwidoczniej słaba. Na aresztowanie Gyllenborga odpowiedzieli aresztowaniem
jego brytyjskiego odpowiednika w Sztokholmie Roberta Jacksona. W 1719 roku John
Carteret jako nowy poseł brytyjski w Sztokholmie nabył niespotykanej wówczas
nad Tamizą głębokiej znajomości spraw północnoeuropejskich, zwłaszcza
niemieckich.
W latach
dwudziestych XVIII wieku Brytyjczycy wysłali kilka ekspedycji wojskowych
na Bałtyk, by — we własnym dobrze pojętym interesie — zmniejszyć
rozmiar wpływów rosyjskich w regionie (wymusili też wycofanie się Rosjan z Meklemburgii), lecz trudno powiedzieć, by byli sojusznikami Szwecji. Na początku
XIX wieku lord Palmerstone miał powiedzieć, że „Brytania ma stałe
interesy, ale nie ma stałych sojuszników". Długoletni (1721-1742) Premier
brytyjski Robert Walpole i szwedzki mąż stanu Avid Horn byli jednak
sojusznikami Walpole ufał mu, o czym świadczy liczna korespondencja,
przeznaczona „tylko dla oczu Arvida Horna" [ 4 ].
Późniejsi liderzy „partii czapek" — spadkobiercy Horna, tacy jak Mattias
Alexander von Ungern-Sternberg (1689-1763), lantmarskalk w latach 1742-1746
czuli się ideowo związani z Anglią.
Zasada ta obowiązywała również na całym polu kultury; zaczytywali się oni w pismach Locke’a i Mandeville’a, wielu interesowało się brytyjskimi rozwiązaniami
technicznymi, zaś jeden z jej stronników wielki kompozytor szwedzki Johan
Helmich Roman (1694-1758) sztuki kompozytorskiej uczył się w Londynie na dziełach
Händla [ 5 ].
Także szwedzka muzyka ludowa adaptowała angielskie tańce w tych czasach na
swe potrzeby [ 6 ].
„Kapelusze" byli tak samo „francuscy" jak „angielscy" byli ich
przeciwnicy, a nawet bardziej, ponieważ XVIII stulecie cechuje dominacja
kultury francuskiej.
Osiemnastowieczny
parlamentaryzm szwedzki różnił się dość od
brytyjskiego. Przykład Jerzego III i jego arbitralne rządzenie krajem w porozumieniu z Williamem Pittem Młodszym w latach 1783-1788 [ 7 ]
pokazuje jednak, że w praktyce nie istniał żaden mechanizm, który umożliwiłby
związanie rąk królowi, w Szwecji wyraźnie zadekretowano pozbawienie Króla
prawa weta [ 8 ].
Władca brytyjski dysponował listą pensji dla urzędników, które mógł
przyznawać komu chciał, w Szwecji decyzje tego typu należały do wszechwładnego
parlamentu nawet w czasach Karola XI i XII. Szwedzki rząd
składał się z kolegiów (jak w Hiszpanii do początków XVIII wieku,
czy w Austrii) a nie wzorowanych na francuskich departamentach (jak brytyjski),
co powodowało, że dziś polityka szwedzka tamtych czasów wydaje się nam
mniej klarowna.
Choć elity
szwedzkie znały zarys idei Locke’a i jego następców (Hume, Mandevolle), praca Daniela Silviusa z 1719, w której zamieścił postulat by
konstytucja państwa była oparta na prawie naturalnym i w której podkreślał
znaczenie zwalczania samowoli Króla, jest jedną z niewielu typowo
„angielskich" prac napisanych w stylu Locke’a w Szwecji [ 9 ].
Było to spowodowane tym, że w Szwecji nie rozwinęła się idea umowy
społecznej. Konstytucja w Szwecji była widziana jako przejaw woli Boga, a nie
rezultat umowy, a władza Króla była tak dobitnie ograniczona odpowiednimi
przepisami, że nie zachodziła potrzeba bronienia narodu przed jego samowolą
przez rozwijanie filozofii wolności indywidualnej. Sama konstytucja mogła być
przez parlament interpretowana i ulepszana (uszczegóławiana) lecz nie
zmieniana. Nie mogło również być mowy o nanoszeniu poprawek w stylu amerykańskim
[ 10 ].
Sposób podejścia ówczesnych Szwedów do konstytucji był więc zdecydowanie
konserwatywny. I choć przyzwyczajeni do brytyjskich wzorców politycznych,
oczyma wyobraźni widzimy już atakujących konstytucję frankofilskich członków
partii kapeluszy i broniąca jej anglofilską „partię czapek" — jakby według
dzisiejszego modelu kanadyjskiego, to trzeba powiedzieć, że pod tym względem
„kapelusze" byli tak samo konserwatywni jak ich przeciwnicy.
Jeśli zaś przyjrzymy się stosunkowi obu partii do treści niesionych
przez Oświecenie — to był on równie przychylny, choć Hattpartiet
stawiała bardziej na szkoły i naukę, a Mösspartiet
na kopalnie. Można jednak domniemywać nieco większą zachowawczość społeczną
liderów „czapek".
Przy określaniu
obu stronnictw mianem profrancuskiej i probrytyjskiej trzeba pamiętać, że
Wielka Brytania nigdy nie próbowała wpływać na przebieg wyborów w Szwecji w tak wielkim stopniu, w jakim czyniła to Francja. Wprawdzie Stephen Poyntz,
ambasador brytyjski w Sztokholmie (1724-1728) wiedział dobrze, że przekupstwo
jest kluczem do sukcesu wyborczego ("...swedish Diet was always corruptible..."), to raczej odstraszyło
to Londyn od inwestowania w sojusznika. Gdy rozeszły się w późnych latach
trzydziestych drogi Westminsteru i Wersalu, Szwecja grawitowała wyraźnie w stronę Francji. Odmienność zwyczajów dyplomatycznych także nie ułatwiała
kontaktów brytyjsko-szwedzkich. W czerwcu 1742 roku Sir Melchior Guy-Dickens (1695-1775)
przybył do Sztokholmu jako minister brytyjski przy dworze szwedzkim. W roku 1747 zagrożony w procesem o zdradę stanu rosyjski kupiec Christof
Springer schronił się u posła brytyjskiego. Następnego dnia kanclerz Erik
Mathias von Nolcken zażądał wydania Springera. Sir Melchior Guy-Dickens
poprosił o kilka godzin zwłoki chcąc porozumieć się z posłami innych państw.
Kanclerz zjawił się jednak przed wyznaczoną godziną i to z oficerami, którzy
siłą wywlekli Sringera z budynku poselstwa. Poseł oświadczył, że ustępuje
tylko przed siłą. W korespondencji ze Szwedami, Guy-Dickens bronił koncepcji
azylu, twierdząc jednak, że nie odmówił by wydania przestępcy, ubolewał
jednak nad nieposzanowaniem godności poselstwa. strona szwedzka krytykowała ideę
azylu, twierdząc, że posłom szwedzkim nigdy nie wolno go udzielać.
Guy-Dickens w końcu wyjechał bez pożegnania, nie przyznając racji Szwedom
(nie uczynił tego także jego rząd). Według S.E.Nahlika był to bodaj ostatni w Europie spór na tle azylu [ 11 ].
Dopiero po 1764 roku, dzięki zwycięstwu wyborczemu „partii czapek", dotąd
przegrywającej z finansowanymi przez Francję „kapeluszami", i dzięki wysiłkom ambasadora Johna
Goodricke’a (1708-1789) udało
się stworzyć prawdziwie brytyjskie stronnictwo w Szwecji [ 12 ].
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] M. Roberts, Era of Liberty — Sweden 1718-1771,
Liverpool 1995, s. 63. Nieco uwagi szwedzkiej myśli politycznej XVIII wieku
poświęciłem w artykule: P. Napierała, Spadek polityczny po szwedzkim
Frihetstiden,
W: Współczesność i przyszłość
nauk humanistycznych, a rola refleksji akademickiej w świecie,
Instytut Historyczny UAM Poznań 2009, s. 13-24. Z polskich publikacji nieco o funkcjonowaniu systemu politycznego Szwecji lat 1718-1772 można przeczytać
w: Z. Anusik, Dyplomacja szwedzka
wobec kryzysu monarchii we Francji w latach 1787-1792, Łódź 2000, s.
15-48. [ 2 ] Czasem stosuje się także cezurę czasową: 1720-1772, licząc od
narzuconej królowej Ulryce przez parlament konstytucji z 1720 roku. [ 3 ] G. Nielzén, Carl Gyllenborg — en
frihetstida hattpolitiker, Stockholm 2007, s. 18-34. [ 4 ] G. Wettenberg, Från tolv till ett Arvid Horn (1664-1742), Atlantis
Stockholm,
2006, s. 412. [ 5 ] Vide:M. Roberts, Era of
Liberty —
Sweden
1718-1771 [ 7 ] Od nominacji ministra w grudniu 1783 roku do pierwszych objawów choroby
nerwowej Króla. [ 8 ] W Szwecji istniała
instrukcja parlamentarna z września1723
roku, zabraniająca królowi wetowanie ustaw Riksdagu.
Pozycja Króla brytyjskiego była więc o wiele mocniejsza, choć Jerzy I i
Jerzy II następca unikali używania swych wpływów, vide: M. Roberts, Era
of Liberty — Sweden 1718-1771. [ 9 ] Innym angielskim myślicielem politycznym, do
którego odwoływali się Szwedzi w owych czasach był Algernon
Sydney (1623-1683), krytyk
monarchii absolutnej, stracony przez Karola II Stuarta, vide: M. Roberts, Era of Liberty — Sweden 1718-1771,
s. 63. [ 11 ] S.E. Nahlik, Narodziny nowożytnej dyplomacji, Ossolineum Wrocław
1971, s. 186. [ 12 ] Vide: M.
Roberts, Era of
Liberty
Sweden
1718-1771 « Historia (Publikacja: 06-10-2012 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8411 |
|