|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Sztuka
Partenon – cud architektoniczny [1] Autor tekstu: Anna Macha – Aslanidou
Grecja. V w.p.n.e. Przez ponad trzydzieści lat rządów jednego, niezwykłego
człowieka miasto — państwo i jego mieszkańcy zostają doprowadzeni do wielkości. Tym miastem są Ateny — kolebka demokracji i miasto rządów
Peryklesa. Podczas swojego panowania
wybudował trudne do zburzenia fortyfikacje, pierwszy budynek senatu, sieć rur
do rozprowadzania świeżej
wody, stworzył najpotężniejszą flotę w starożytnym świecie i wybudował świątynie — jedna z nich Partenon przez wielu będzie uważana za najbardziej wspaniały budynek jaki powstał kiedykolwiek. Perykles miał wizję czym powinny być Ateny i realizował ją poprzez
trzydzieści lat swoich rządów. Spróbujmy zatem odtworzyć wizję człowieka
sprzed dwóch i pół tysiąca lat. W V w przed narodzeniem Chrystusa ze wszystkich współzawodniczących ze sobą miast wyłania się dominacja jednego. Tym miastem
są Ateny. a Perykles nie jest królem lub
księciem, ale człowiekiem, który został wybrany przez naród. Jego władza
pochodzi od ludu. Historia zaczyna się kiedy matka Peryklesa była w ósmym
miesiącu ciąży — wiedziała, że da życie wyjątkowemu człowiekowi, przeznaczeniem którego będzie wielkość.
Śniła, że urodzi Lwa. Dla starożytnych Greków lew był zawsze symbolem
przywództwa. Doskonały przywódca tamtych czasów musiał być przywódcą
wojskowym i świetnym mówcą, tak by mógł przekonać wszystkich do swych
zamierzeń. Perykles był zdecydowanie takim człowiekiem. Chciał wysłać wiadomość całemu ówczesnemu światu, iż
Ateny są potężne i nadają ton całej Grecji. Wiadomość tę
przekaże stawiając najwspanialszy na świece budynek. Jego zamierzenie jest najbardziej kosztowną i ambitną
kampanią budowlaną podjętą wówczas w zachodnim świecie.
Partenon został wybudowany ku czci bogini Ateny. Jest on najczęściej kopiowanym budynkiem w historii i inspiracją dla inżynierów i architektów. Budowa trwała osiem lat i wymagała sumy odpowiadającej
dzisiejszym stu milionom
dolarów. Do budowy zostało zużyte dwadzieścia tysięcy ton najlepszego
marmuru. Duch Partenonu jest obecny niemalże w każdym dużym mieście w każdym zakątku świata.
Można go dostrzec go w jakimkolwiek mieście Ameryki Północnej, Europy, ale również Azji. XIX
wieczne fasady
banków, parlamentów, bibliotek, muzeów są nieodmiennie w jakiś sposób architektonicznie związane z Partenonem.
Nawet w swym dzisiejszym kształcie Partenon nie
przestaje być ikoną zachodniej cywilizacji. Jego kształtne masywne kolumny
zwieńczone majestatycznym kapitolem są przepięknym symbolem klasycznego świata.
Partenon jest przykładem idealnych proporcji. Jego rzeźby zostały skradzione
ze względu na ich niezwykłe piękno. Pomimo wciąż postępujących zniszczeń będących zarówno dziełem człowieka jak i natury Partenon wciąż reprezentuje najwyższy poziom ludzkiej kreatywności.
Partenon [ 1 ] jest dziś niezaprzeczalnie przepięknym przykładem architektury, lecz stanowi
jedynie cień tego, czym był w przeszłości. Góruje nad
Akropolem, który był kompleksem świątyń. Przepięknie zdobiony rzeźbami
Partenon cieszył oczy ferią barw — rzeźby po ich ukończeniu były
malowane.
Zdjęcie: Lawrance Alma
" Ściany świątyni ozdobiono ciągłym fryzem jońskim (tzw. fryz
Panatenajski). Długość fryzu umieszczonego na ścianach zewnętrznych wynosi
160 m., a na ścianach wewnętrznych 60 m. W przyczółku zachodnim ukazany jest spór Ateny z Posejdonem o władanie nad Attyką.
W przyczółku wschodnim widać narodziny Ateny, temat w rzeźbie do tej pory
nieukazywany. Jest on niestety bardzo uszkodzony i zachowały się tylko
fragmenty kilku postaci. Posągi bogów były rozmieszczone w półkolu, u szczytu którego znajdował się siedzący na skale Zeus (kompozycja
rekonstruowana). Z jego głowy wyskakiwała uzbrojona Atena. W pobliżu
Dionizosa była umieszczona Demeter z Korą. Bliżej centralnej grupy znajdowała
się Iris. Odpowiednikiem tej grupy były po drugiej stronie trzy boginie,
które poprzedzał prawdopodobnie Hermes (niezachowany). Interpretacja
tych trzech postaci budzi wiele wątpliwości. Na ogół uważa się, że były
to Leto, Dione i Afrodyta. Grupę środkową zachodniego przyczółka stanowiły
oba skłócone bóstwa, za którymi stały zaprzęgi, zaś rozdzielało je
drzewo oliwne. W kątach tympanonu znajdowały się postacie na wpół leżące,
które były interpretowane jako personifikacje elementów przyrody lub też
jako attyccy herosi. Między grupą środkową a postaciami na brzegach
kompozycji umieszczono co najmniej 5 posągów przedstawiających członków
ateoskiego rodu Kekropidów (stali po stronie Ateny), zaś za zaprzęgiem
Posejdona- dzieci i kobiety z eleuzyoskiego rodu Erechteidów i Pandionidów oraz Boreadzi. W obu przyczółkach
nie było na osi środkowej żadnego posągu. Było to niemal
rewolucyjne przeciwstawienie się zasadom architektury doryckiej. Ponadto rzeźby
opracowane są już ze wszystkich stron, tak jak wolno stojące posągi. W zachodnim przyczółku były one ustawione w głębi, w jednakowej odległości
od krawędzi, natomiast we wschodnim ustawiono je półkoliście, na różnych
planach.) W dekoracji przyczółków po raz pierwszy w sztuce greckiej
zastosowano tzw. styl mokrych szat (kierunek polegający na przedstawianiu kształtów
ciała ludzkiego poprzez przylegające do niego szaty), w przedstawieniu Mojr
obserwujących scenę narodzin. Metopy (prostokątna, kamienna płyta między
tryglifami we fryzie porządku doryckiego) umieszczone na
belkowaniu zostały ozdobione scenami przedstawiającymi walkę bogów i herosów. Postacie walczących umieszczone są parami. Ściana południowa
(najlepiej zachowana) to ilustracja walk
Ściana zachodnia przedstawia walkę Greków z Amazonkami, ściana wschodnia ukazuje zmagania bogów z Gigantami, na ścianie
północnej pokazano sceny ze zdobycia Troi. Fryz został umieszczony na wysokości
11,0 m powyżej stylobatu. Opasuje ściany świątyni z zewnątrz i po stronie wewnętrznej. W ukazanej procesji bierze udział ponad
400 postaci ludzkich i 200 zwierzęcych. Są tam wizerunki młodzieńców niosących wodę, starców z gałązkami oliwnymi, pochód 140 jeźdźców, zwierzęta prowadzone na ofiarę
(hekatombę). Na ścianie wschodniej procesja dziewcząt kroczy w kierunku kapłanki,
która odbiera z rąk dziecka peplos [ 2 ]
(punkt kulminacyjny procesji), nową szatę dla Ateny. Podczas budowania
Partenonu wprowadzono szereg krzywizn, które miały na celu niwelację złudzeń
optycznych oraz dostosowanie fryzu doryckiego do wymogów zasady tryglifów.
Środkowe części stylobatu zostały podniesione w stosunku do płaszczyzny poziomej o 6,8 (na krótszym boku) i 17,7 cm (na boku dłuższym).
Aby uniknąć złudzenia wychylenia kolumn skrajnych na zewnątrz pochylono je
do środka o 7 cm (dzięki temu zmniejszono także międzysłupie (inaczej
interkolumnium) co pozwoliło na zachowanie zasady tryglifów). Na zmniejszenie
interkolumnium wpłynęło także powiększenie średnicy skrajnych kolumn. Dla
zachowania wrażenia pionu kolumn wprowadzono entasis (wybrzuszenie) na wysokości
2/5 trzonu. Zastosowane krzywizny dają złudzenie idealnego pionu i poziomu
wszystkich elementów świątyni. [ 3 ]
Jednak najpiękniejsza rzeźba znajdowała się w środku.
Była to rzeźba patronki miasta — bogini Ateny Partenos [ 4 ]
(Dziewicy). Znajdująca się na podeście
jedenastometrowa rzeźba wykonana była ze złota i kości słoniowej. Ponieważ
znajdowała sie w głębi świątyni mogła być
widziana jedynie z bliska. Podstawa, na której znajdował się posąg
miała wysokość około półtora metra, więc kiedy człowiek podchodził do
posągu jego wzrok znajdował się na wysokości jej stóp. Podnosząc wzrok w górę
obserwator dochodził wreszcie do jej pięknej
wyrazistej twarzy o majestatycznych rysach.
Starożytni budowniczowie wykorzystali z powodzeniem efekt
złudzenia optycznego. Główne stopnie Partenonu w ich centralnej części są
zdecydowanie wyższe od ich obydwu końców. Widzimy je jednak jako wspaniale
proste. Kiedy przyglądamy się każdemu z bloków marmuru, z których był
zbudowany Partenon wydaje się, iż każdy z nich ma idealny kąt prosty, co
jest jednak złudzeniem. Żłobienia widoczne na Partenonie nie stanowią dzieła
przypadku — zaczynają się u podstaw każdej kolumny i biegną do jej zwieńczenia.
Każda z czterdziestu sześciu kolumn posiada delikatne żłobienia. To oznacza,
że każdy z prawie siedemdziesięciu tysięcy części Partenonu jest wyjątkowy i pasuje wyłącznie w jednym miejscu. Trudność zaś w ponownym zjednoczeniu
wszystkich tych części wynika z historii Partenonu. Od momentu, kiedy został
wzniesiony w V w.p.n.e był ostrzeliwany, wysadzony w powietrze, podpalony,
zniszczony trzęsieniami ziemi, zamieniony na kościół, a potem na meczet i obrabowany w XIX wieku z powodu swych
wspaniałych rzeźb. Żeby jeszcze pogorszyć sytuację na początku XX wieku
Partenon został poddany katastrofalnej w skutkach restauracji. W roku 1902 konserwatorzy zdecydowali się wymienić metalowe klamry łączące
marmurowe bloki od ponad 2000 lat. Ich XX-wieczne odpowiedniki miały zapobiec
niszczeniu zabytku. Niestety — uległy błyskawicznej korozji. Rdza zwiększyła
objętość klamr powodując pęknięcia marmurowych bloków. W pewnym sensie to
dowód mistrzostwa starożytnych kowali. Ich klamry były stopem dwóch rodzajów
żelaza, pokrytym zapobiegającym korozji ołowiem. Konserwatorzy z roku 1902
nie mieli o tym pojęcia. Dziś konserwatorzy zastępują skorodowane XX-wieczne
klamry tytanowymi. Nie grozi im korozja, a poza tym mają taką samą wytrzymałość
jak ich starożytne odpowiedniki. Pod wpływem wstrząsów skorupy ziemskiej pękać
będą klamry, a nie marmurowe bloki.
Inna
pomyłka, która zaważyła na losie Partenonu związała była z renowacją
poszczególnych bębnów kolumn — archeolodzy prowadzący prace nie zdawali
sobie sprawy z wyjątkowości i unikatowości każdego pojedynczego elementu
kolumn i po ukończeniu prac umieścili je na niewłaściwych miejscach.
1 2 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Budynek Partenonu, (Świątynia Ateny Parthenos), który zachował się
do naszych czasów,
powstał na miejscu wcześniejszej świątyni, również poświęconej
Atenie, zniszczonej przez Persów w roku 480 p.n.e.. Projekt, który możemy zrekonstruować na podstawie rachunków i dokumentów był
realizowany w latach 447 — 433 p.n.e. Obecnie przyjmuje się, że
„stary" Partenon, stał się prototypem
dla architektów pracujących nad odbudową. Budowniczy użyli
zachowanego fundamentu, przyjmuje się
też, że projekt nie mógł przedstawiać
„zupełnie nowej koncepcji", raczej zakłada się, że niektóre
elementy musiały odwoływać
się do archaicznego pierwowzoru. [ 2 ] łowo peplo (gr. πέπλο) oznacza welon
A. M-A. [ 3 ] Źródło: internet, Koło naukowe filologów klasycznych UJ. Wyjazd
do Grecji 18 — 29.10.2009r., Sacrum w starożytnej Grecji, www.
info.filg.uj.edu.pl [ 4 ] Słowo partena (gr. παρθένα)
oznacza dziewica . « Sztuka (Publikacja: 30-10-2012 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8467 |
|