|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Sztuka
Partenon – cud architektoniczny [2] Autor tekstu: Anna Macha – Aslanidou
Znaczna część piękna Partenonu została ograbiona przez Lorda Elgina.
„Lord Thomas Bruce Elgin żyjący w latach 1766 — 1841,
pochodzący ze Szkocji, był brytyjskim Ambasadorem przy Wysokiej Porcie w Istambule w latach 1803 — 1812. Przybywszy do Grecji i uzyskawszy zgodę -
"firman" od ottomańskiego władcy, ogarnięty „pasją" archeologiczną i kolekcjonerską, wywiózł do Anglii posągi Fidiasza, fragmenty
fryzu panatenajskiego i metopy z Partenonu
(76m), Kariatydę z Erechtejonu, część
fryzu ze Świątyni Ateny Nike na Akropolu
oraz dużą liczbę fragmentów kolumn, reprezentujących wszystkie style
architektoniczne.
Według rządu tureckiego firman wystawiony lordowi Elginowi nie upoważniał
go do zdejmowania rzeźb z budowli greckich podczas jego ośmioletniego pobytu w Atenach. Pomniki Partenońskie (Τα Γλυπτά
του Παρθενώνα), zwane
Marmurami Elgina (Elgin's Marbles, Elgin's
Collection), lord Thomas Elgin sprzedał rządowi angielskiemu. Wystawienie Rzeźb
Partenońskich w British Museum w Londynie w 1816 r. było jedną z pierwszych konfrontacji oryginałów z wieloma kopiami posągów antycznych
znajdujących się w muzeach Rzymu. Przywieziona wtedy również przez Elgina Kora
(czyli Kariatyda) z Erechtejonu
zachwycała zwiedzających swoim oryginalnym artyzmem". [ 5 ]
Przez ostatnie trzydzieści lat (dla przypomnienia starożytnym Grekom
wzniesienie Partenonu wraz z rzeźbami zajęło mniej niż dziewięć lat) ekipa
archeologów stara się naprawić błędy przeszłości. Wszystkie bębny
kolumn, które zostały podczas ostatniej restauracji omyłkowo połączone ze
sobą zostały zdjęte z nieprawidłowo przyporządkowanych im miejsc i skatalogowane zgodnie z przydzielonym im numerem w systemie komputerowym. Kiedy
fragment zostaje odnaleziony i po nadaniu mu odpowiedniego numeru zostaje sfotografowany i umieszczony w systemie komputerowym. Do 2009 roku
skatalogowanych zostało 5.500 elementów Partenonu z pełną dokumentacją
dotyczącą stopnia zniszczenia, korozji, wysokości, wagi, pęknięć, znamion
jak również wypełnienia. Archeolog Paraschi Kathy zajmująca się restauracją Partenonu ma nadzieję przy
ich pomocy odtworzyć jego dwie wewnętrzne ściany. Każdy kawałek marmuru, który
pochodzi z Partenonu zostanie wykorzystany w jego rekonstrukcji. Ekipa
rekonstruująca wykorzystuje technikę nadbudowy nad antycznym fragmentem przy
wykorzystaniu marmuru z tych samych złóż z jakich czerpali starożytni Grecy,
które znajdują się około 17 kilometrów od Akropolu. Przy restauracji nowy
kawałek marmuru jest odpowiednio przycinany i po wielokrotnych próbach wreszcie
dopasowywany do antycznego elementu techniką, którą znali już starożytni, a którą używali do łączenia ze sobą dwóch nowych bloków marmuru. Wewnętrzną
stronę nowego elementu, który ma zostać dopasowany do starego pokrywa się
czerwoną gliną, tak, że przy zetknięciu nowego bloku z antycznym kawałkiem
powstają znaki na glinie. Wówczas rzeźbiarze ręcznie żłobią zaznaczone
miejsce i w efekcie dopasowują blok. Przy rozdzielaniu bębnów kolumn pierwszy
raz od 2.500 lat ekipa Paraschi odkryła doskonale zachowane
łącznie bębnów przez starożytnych budowniczych. W centrum bębna
znajdował się rzeźbiony kloc z drewna cedrowego z wystającym z niego
kolejnym cylindrycznym. Kolejny bęben kolumny znajdujący nad tym ma wnękę tak, by po
złączeniu bloki idealnie do siebie przylegały.
Również rodzaj
drewna nie został wybrany przez starożytnych przypadkowo. Wiedzieli oni, iż
drewno cedru ma największą odporność na zmienne temperatury i warunki
pogodowe. Dlatego też współcześnie ten rodzaj drewna jest chętnie używany
do budowy zewnętrznych konstrukcji jachtów, która jest narażona na kontakt z wodą morską. Obecnie te starożytne drewniane kloce łączące bębny kolumn
zastąpione zostały nowymi z tytanu.
Efektem tego
specyficznego starożytnego sposobu łączenia była ledwo dostrzegalna gołym
okiem linia wzdłuż łącznia -cieńsza
od włosa.
Pomimo, iż archeolodzy uczynili wielki postęp i odnaleźli odpowiedź
na wiele nurtujących ich pytań wciąż brak odpowiedzi jak starożytni
budowniczowie zbudowali Partenon bez jakiegokolwiek planu architektonicznego.
„Kilka lat po rozpoczęciu odbudowy Partenonu, naukowiec z University
of Pennsylvania — Lothar Haselberger był na wycieczce zwiedzając Świątynię
Apollina. Zauważył to, co wydawało się być wzorem słabych zarysowań na
marmurowych ścianach. "W oślepiającym słońcu rano rysy są niemal
niewidoczne, jak odkryłem, ku mojej początkowej frustracji, kiedy ich
poszukiwałem. Gdy jednak
słońce zmieniło swoje położenie i zaczęło kłaść się na
powierzchni, ujrzałem jednak delikatną siatkę drobno wygrawerowanych linii,
która zaczęła się wyłaniać." Haselberger wspomina: „Nagle zobaczyłem
szereg kręgów, które odpowiadały dokładnie kształtowi podstawy kolumny z przodu świątyni." Zrozumiał, że odkrył starożytny odpowiednik planu
architektonicznego. Manolis Korres [ 6 ]
uważa, że starożytni Ateńczycy prawdopodobnie opierali się na rzeźbionym
rysunku podobnym do tego w Didyma [ 7 ]
przy budowaniu kolumn Partenonu". [ 8 ]
Odkrycie planu architektonicznego sprzed dwóch i pół tysiąca lat,
pomogło nie tylko w rozwiązaniu zagadki jak połączyć na powrót poprawnie
elementy Partenonu, lecz pozwoliło również na odkrycie sposobu myślenia
starożytnych budowniczych. Wyjaśniło również jak architekci Peryklesa
byli w stanie zaprojektować i stworzyć budynek będący ucieleśnieniem idei piękna i perfekcji.
Trzydzieści lat pracy nad Partenonem to nie koniec. Kathy Paraschi
przewiduje, że prace nad Partenonem zostaną zakończone w ciągu kolejnych
siedmiu lat ( ok. roku 2019). Ciągle jeszcze jednak przed naukowcami długa
droga, a natura nie szczędzi niespodzianek — oprócz trzęsień ziemi dużym
zagrożeniem dla Partenonu są kwaśnie deszcze, które rozpuszczają marmur.
Jak zapobiec temu problemowi? Naukowcy zapewne znajdą sposób na ochronę Partenonu również i przed tym
zagrożeniem.
1 2
Przypisy: [ 6 ] Źródło: internet, http://www.lifo.gr/mag/features/1554
Manolis Korres, profesor
architektury na Narodowym Uniwersytecie Technicznym w Atenach i wiodący
uczony w dziele rekonstrukcji Partenonu, który spędził dekady badając i nadzorując każdy szczegół budowy świątyni. [ 7 ]
Plan Didima [gr.
τα δίδυμα ] oznacza bliźnięta -A M-A
. « Sztuka (Publikacja: 30-10-2012 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8467 |
|