Czytelnia i książki » Recenzje i krytyki
Religia a filozofia Autor tekstu: Olgierd Żmudzki
W swoim eseju i dołączonej
22 minutowej wypowiedzi pt. „Religia zabójczynią filozofii" Jacek
Tabisz poruszył kilka problemów zasygnalizowanych w tytule swoich rozważań.
Warto jednak rozszerzyć jego argumentację o kilka kolejnych spraw.
Problem
punktów stycznych
Czy dla wspomnianych
wyżej dziedzin istnieją obecnie jakieś punkty styczne, w których religia miałaby
wypierać, czy odsuwać na bok filozofię? Jeszcze w XIX wieku wielu filozofów
angażowało się w walkę z religią. Feuerbach, Nietzsche a zwłaszcza Marks
tworząc komunizm i socjalizm przedstawiali argumentacje podważającą
znaczenie i rolę religii. Jednak na przestrzeni XX wieku filozofia rozwijała
się poprzez podejmowanie problematyki nie mającej bezpośrednich odniesień do
problemów religijnych. Filozofowie zajęli się analizą języka logiki
matematycznej i języka codziennego, także języka nauki. Problemy poznawania
świata zeszły na plan dalszy i pozostawiono je nauce i naukowcom. Trudno byłoby
sobie nawet wyobrazić sytuację, w której religia miałaby wpływać na analizy
języka nauki i filozofii, w tym na pragmatykę języka rozwijającą się dzięki
inspiracji Wittgensteina od Austina, poprzez Searla
do ich kontynuatorów.
Jaka religia?
W dyskusjach o miejscu i roli religii i jej ewentualnego wpływu na filozofię pomija się
zjawiska często elementarne. Na świecie istnieje ponad 5000 różnych religii, z których większość posiada niewielu członków, a tylko kilka ( kilkanaście)
działa na terenie kilku krajów, czy kontynentów. Tymczasem w dyskusjach na
temat miejsca i roli religii niemal wszyscy odnoszą swoje argumenty do chrześcijaństwa,
jakby te inne religie w ogóle nie istniały! Efektem jest ogólnikowość
takich dyskusji, w których nie wskazuje się, jakie elementy religii chrześcijańskiej
są poddawane analizie bądź krytyce i dlaczego ta religia jest traktowana jako
synonim wszystkich innych religii?
Warto tu dodać fakt
istnienie na świecie 5000 języków. W sporej części znajomość lokalnego języka
pokrywa się z jakimś rodzajem wyznawanej religii.
Kolejny problem
pojawia się, kiedy zaczniemy analizować poglądy różnych filozofów. Zauważmy,
że znaczenia słów przez nich używanych możemy właściwie zrozumieć jako
elementy ich teorii. W istocie 5000 różnych wypowiadających swoje poglądy
filozofów tworzy w praktyce 5000 różnych filozoficznych języków. I podobnie
jak w przypadku religii liczą się tylko ci najbardziej popularni i znaczący:
Arystoteles, Platon, Kartezjusz. Kant, Hegel, Wittgenstein. Można ich określić
jako odpowiedniki najbardziej
licznych (w wiernych) religii.
Autor rozważań, do
których się tu odnosimy winien określić, czy używając słowo — religia -
ma na myśli religię chrześcijańską, czy w ogóle zjawisko religijności
istniejącej w 5000 odmianach. Aby bardziej pogłębić zasygnalizowany problem
winien określić, jakie tendencje — twierdzenia jakiej religii zagrażają
jakim działaniom filozoficznym.
Problemy z prawdą.
Kiedy używamy słowa — prawda — to winniśmy mieć każdorazowo świadomość, którą z licznych
definicji tego słowa w danej wypowiedzi posługujemy się. W rozważaniach p.
Tabisza zagadnienie prawdy pojawia się w kilku miejscach. Nie otrzymujemy na
nie w tym eseju precyzyjnej odpowiedzi, jakie ze znaczeń tego słowa ma na myśli, a przecież nie jest to niemożliwe. W jaki sposób takiej odpowiedzi udzielić i jak znaczenia prawdy określić? Przedstawimy teraz stosowną argumentację. Można
zaobserwować trzy podstawowe grupy, a w nich 9 bardziej szczegółowych znaczeń
tego słowa używanych przez nas na co dzień:
Grupa pierwsza : Prawdy emocjonalne:
1.
przerywniki;
Słownik języka polskiego
wypełniając
pauzę, daje mówiącemu czas do namysłu nad wyborem jakiejś formy, segmentuje
tekst mówiony na odcinki:
„Trzeba, prawda, uczcić,
prawda, pamięć tych pomordowanych i wywiezionych"
2.
wyraz emocji własnych;
Gdy mówimy — Ta prawda najbardziej mi się podoba.
3.
wywoływanie emocji u innych;
Gdy mówimy — Uwierz mi, tylko ta prawda jest najprawdziwsza z prawdziwych! Słownik języka
polskiego podaje, że pojawia się czasem z intonacją pytającą: zamyka
wypowiedź mówioną, zwykle oznajmującą; mówiący ten wyraz chce, aby
partner poświadczył, że właśnie tak jest, często jest to czekanie na
potwierdzenie, że informacja została odebrana; nie?, no nie?: Przykład:
A. „Sytuacja polityczna po ostatnich wyborach się skomplikowała,
prawda?" B. „No tak".
Grupa
druga : Prawdy subiektywne:
4.
osobisty punkt widzenia;
Gdy sami wymyślamy jakieś tłumaczenie zjawisk otaczającego świata.
5.
prawdy konsensualne
(autorytetów); to koncepcja, w myśl której
prawdziwość, to akceptowalność
danego zdania przez osobę wyróżnioną (autorytet w danej dziedzinie,
specjalistę, eksperta). W tym ostatnim wypadku prawda nie jest dostępna dla
„laików", a jedynie specjalista może rozstrzygnąć, czy określone zdanie
jest prawdziwe.
6.
prawda powszechnej zgody;
Prawda opierająca się na zgodzie powszechnej, dane zdanie jest prawdziwe wtedy i tylko wtedy, gdy jest akceptowane przez ogół osób kompetentnych w danej
kwestii. W sprawach potocznych kryterium prawdy będzie tu więc opinia (większości)
„przeciętnych" członków społeczeństwa posługujących się tzw. zdrowym
rozsądkiem, natomiast w sprawach specjalistycznych — opinia (większości)
ekspertów w danej dziedzinie; gdy występuje między nimi różnica poglądów,
kryterium tym może być opinia uzyskana w wyniku dyskusji zwieńczonej
porozumieniem.
Grupa trzecia :
Prawdy obiektywne:
7.
korespondencyjna teoria prawdy
(oczywistość); Prawda polega na zgodności
opinii i zdań z aktualnym stanem zdarzeń,
prawdziwość danego nośnika prawdy polega na jego zgodności z rzeczywistością
a.
stan zdarzeń / aktualna rzeczywistość;
b.
ich reprezentacja w języku myśli, słów;
c. prawda
zależy wyłącznie / przede wszystkim od zgodności a i b.
Słowo „korespondencja" oznacza tu, że pomiędzy myślą a tym, do czego ta myśl się odnosi,
realizuje się swoistego rodzaju
„odpowiedniość", „zgodność",
„przystawanie" itp.
8.
prawda pragmatyczna;
sensowna myśl daje nam dyrektywy działania, myśl jest prawdziwa, gdy działanie
podjęte zgodnie z nimi okazuje się skuteczne, w przeciwnym razie jest fałszywa.
9.
prawda
koherencyjna; Sąd
jest prawdziwy wtedy i tylko wtedy, gdy jest elementem koherentnego systemu sądów.
System taki jest koherentny wtedy i tylko wtedy, gdy sądy do niego należące
wzajemnie się uzasadniają. „Prawdziwe jest to, co jest wewnętrznie spójne", o prawdziwości zdania decydują tylko względy formalne.
W przedstawionych wyżej
definicjach pojawiają się te znaczenia słowa — prawda — z którymi najczęściej
się spotykamy. Jeśli używamy tego słowa musimy mieć świadomość, które z jego znaczeń aktualnie używamy, ale co szczególnie ważne nasz rozmówca, badź
czytelnik naszych rozważań powinien się orientować, którego ze znaczeń
aktualnie używamy.
. Jak nietrudno będzie
się z powyższego zestawienia zorientować przeważnie używamy tego słowa w jednym z jego subiektywnych znaczeń ( 4 — 6). Co niezwykle ważne znaczenia
te nieświadomie wzmacniamy przy pomocy znaczeń emocjonanych (głównie
2 i 3). Jednocześnie posługując się tym słowem gramy przy tym w swoistą grę, która jest pewnym rodzajem samoszustwa. Wydaje się bowiem nam,
że posługujemy się nim w znaczeniu obiektywnym. Na czym to samooszustwo
polega? Prześledzimy mechanizm tworzenia prawd obiektywnych na przykładzie
nauki. Otóż posługuje się ona hipotezami, które są prawdami subiektywnymi
(prawda nr 4) nawet wtedy, gdy podziela je grupa ekspertów ( prawda nr 5 ) i są
nieraz przyjmowana powszechnie ( prawda nr 6). Przypomnijmy sobie jednak losy
teorii Kopernika, która była przez stulecia odrzucana przez ekspertów i powszechną opinię!
Naukowiec tworząc
hipotezy stara się je wielokrotnie weryfikować i dopiero po przeprowadzeniu
weryfikacji (często w różnych laboratoriach) ostateczny wniosek może być
uznany za prawdę obiektywną. Czy nasze tworzone ad hoc twierdzenia, które
sami określamy jako prawda poddajemy takiej weryfikacji? Jeśli nie, to
pozostaną one prawdami subiektywnymi do czasu ich wiarogodnego potwierdzenia.
Co wynika z tych
rozważań? Między innymi dotyczą one także ocen zjawisk nazywanych prawdami
religijnymi. Otóż są to prawdy subiektywne zwłaszcza w świetle istnienia
5000 religii, o czym wcześniej wspominaliśmy. Co istotne prawdy takie i ich
zwolennicy jak diabeł święconej wody boją się ich jakiejkolwiek obiektywnej
weryfikacji, co pozostawia je na trwale w świecie i kategorii prawd
subiektywnych i emocjonalnych, czyli prawd od 1 — 6.
« Recenzje i krytyki (Publikacja: 02-01-2013 )
Olgierd ŻmudzkiMagister filologii polskiej. Pracował w przeszłości w Bielsku-Białej, m.in. w Beskidzkim Towarzystwie Społeczno-Kulturalnym, jako redaktor, a w byłym FSM-ie, jako kierownik rozgłośni zakładowej. Od 20-tu lat był pracownikiem Działu Zbiorów Specjalnych Książnicy Beskidzkiej (poprzednia nazwa: Wojewódzka Biblioteka Publiczna). W tym czasie prowadził działalność publicystyczną, w kraju m.in. z miesięcznikiem "Opcja na prawo". Za granicą, w Kanadzie, współpracował z "Gazetą", największym prywatnym dziennikiem polonijnym wychodzącym w Toronto (opublikowano tam ok. 200 jego artykułów). Na łamach tego pisma przedstawiono ponadto w odcinkach jego książkę pt. "Uniseks - tabu XXI wieku" - poruszającą problemy kryzysu współczesnej rodziny i różnych odmian feminizmu. Obok działalności pisarskiej jest także fotografikiem. Obecnie na emeryturze. Liczba tekstów na portalu: 18 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Tajniki kognitywistyki językowej | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8612 |