|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Tematy różnorodne » PSR » Inicjatywy społeczne » Ateo coming out
Jeszcze o ateistycznej kampanii billboardowej Autor tekstu: Dorota Wójcik
"Ateistyczna kampania billboardowa zorganizowana została przez
Fundację Wolność od Religii, z siedzibą w Lublinie, we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Racjonalistów, a także przy wsparciu Portalu
Racjonalista.pl i innych portali racjonalistyczno-ateistycznych.
Kampanię rozpoczęliśmy 1 października 2012 i zakończymy w styczniu 2013.
Dotychczas billboardy pojawiły się na okres jednego miesiąca w Lublinie, Częstochowie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Świebodzinie,
Zielonej Górze, Łodzi, Gdańsku, Toruniu, Elblągu, Szczecinie,
Ostrołęce, Płocku, Warszawie, Katowicach, Dąbrowie Górniczej,
Rzeszowie i Tarnowie. W styczniu zobaczycie je w Starogardzie Gdańskim,
Bielsku-Białej (od 16.01), Bydgoszczy, Opolu, Białymstoku, Kielcach,
Olsztynie oraz w Świdniku (k. Lublina).
Fundacja
do dnia 31.12.2012 otrzymała ponad 80 tys. złotych darowizn, które
zostały przeznaczone na wykupienie powierzchni billboardowej. W tej kwocie są również środki pozyskane bezpośrednio na konto Polskiego
Stowarzyszenia Racjonalistów tj. 18 245 zł. Zarezerwowaliśmy 45
billboardów w 27 miastach w Polsce!
Celem kampanii było wywołanie ogólnopolskiej dyskusji na temat
obiegowego postrzegania wartości uniwersalnych jako zasad
przynależnych religii, a w szczególności religii katolickiej. Uważamy,
że polityka państwa, prowadzi do utrwalania stereotypów, łącząc moralność
człowieka z jego religijnością, pogłębiając wykluczenie
osób, które nie identyfikują się z kościołem katolickim czy żadną inną
instytucją religijną.
Również chcieliśmy zwrócić uwagę, iż współczesne polskie społeczeństwo
nie
jest jednolite światopoglądowo, a tym bardziej, nie świadczą o nim dobrze
antagonizmy populistycznie kreowane przez przeciwne obozy polityczne.
W Polsce, wg. badań Instytutu Gallupa z 2012 roku mieszka blisko
dwumilionowa społeczność ateistów, a także istotna liczba osób o światopoglądzie agnostycznym, sceptycznym czy ogólnie mówiąc laickim.
Kampania jest wyrazem sprzeciwu wobec pomijania konstytucyjnych praw
do poszanowania wolności wyznania.
Mamy nadzieję, iż dzięki niej udało nam się skutecznie włączyć się w ważną
dyskusję — protest przeciwko finansowaniu lekcji religii z budżetu
państwa jak i samej obecności religii katolickiej w publicznych
przedszkolach i szkołach. Nasz sprzeciw budzą zarówno mechanizm
finansowania jak i brak realnego wyboru fakultatywnych
zajęć.
W okresie od września 2012 do stycznia 2013 udzieliliśmy blisko 100
wywiadów prasowych, radiowych i telewizyjnych. O społecznej kampanii ateistów
napisały największe tygodniki w Polsce m.in. Wprost,
Polityka,
Newsweek czy Przegląd a także dzienniki: Rzeczpospolita, Uważam
Rze i Gazeta Wyborcza. Oczywiście artykuły pojawiły się również w Faktach i Mitach oraz Tygodniku „Nie". Wiele komentarzy i opinii
zostało opublikowanych na blogach i portalach internetowych takich jak natemat.pl czy salon24. O sytuacji
ateistów w Polsce i przebiegu akcji pisała
prasa lokalna w każdym mieście do którego dotarliśmy z billboardami tj. w przynajmniej w 27 miejscach w Polsce. Otrzymaliśmy również
zaproszenia na nagrania do stacji TVN, TVP 2 oraz TVP Kultura.
Audycje radiowe i artykuły pojawiły się również w niemieckich stacjach
takich jak m.in. ARD oraz na blogach angielskich, rosyjskich,
hiszpańskich...
Pragniemy przekazać ogromne podziękowania wszystkim, którzy
zaangażowali się w jakikolwiek sposób na rzecz realizacji kampanii
ateistów. To, że zrealizowaliśmy założony cel jest naszym wspólnym
sukcesem. Dziękujemy.
Chcielibyśmy
kontynuować ateistyczne kampanie billboardowe co roku.
Najbliższą planujemy w październiku 2013.
Już dziś możecie przesyłać na nasz adres e-mail Wasze propozycje haseł
oraz opinię w kwestii inicjatyw podejmowanych przez Fundację w przyszłości. Jeżeli zechcecie wesprzeć naszą działalność i wpłacić
darowiznę na billboard w Waszym mieście dopiszcie to w tytule przelewu
np. darowizna na bb w Poznaniu. Dziękujemy."
Autorka tekstu w akcji.
Billboardy zawisły wysoko.
(Co gorsza, lampion ateizmu unosi się nad bilbordem.)
I nieco niżej (Spotkanie PSR Katowice i sympatyków
pod bilbordem na Górnym Śląsku, zniszczonym przez ONR.)
Ich przekaz był podobny: niewierzących jest wielu,
a przyzwoitość jest bezwyznaniowa. (Delegaci PSR z całej Polski, oraz
sympatycy pod
bilbordem ateistycznym w Warszawie.)
Spotkanie PSR i sympatyków pod bilbordem we Wrocławiu.
« Ateo coming out (Publikacja: 08-01-2013 )
Dorota WójcikAbsolwentka Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Właścicielka wirtualnego biura, które prowadzi w centrum Lublina. Współzałożycielka i Prezeska Fundacji Wolność od Religii. Od grudnia 2012 roku także członkini Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów. Wiceprzewodnicząca Rady Programowej TVP Lublin. | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8629 |
|