|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
« Państwo i polityka Państwo wyznaniowe, państwo świeckie, państwo neutralne światopoglądowo [1] Autor tekstu: Mirosław Woroniecki
Państwo wyznaniowe, państwo świeckie czy
laickie wreszcie państwo neutralne światopoglądowo to nie są pojęcia
powstałe jako wytwory teoretycznych rozważań lecz jako pojęcia potoczne
powoli zyskujące coraz większe znaczenie w prawie konstytucyjnym i wyznaniowym, a także jako terminy techniczne występujące w opracowaniach politologii współczesnej głównie odnoszących się do
problematyki bliskowschodniej. Do niedawna jeszcze znaczenie tych pojęć w naukach politologicznych było kwestionowane jako pozbawione waloru ścisłego
zdefiniowania, niedookreślone , różnorodne i wymagające szerszego opisu
poprzez wskazanie elementów koniecznych do wypełnienia ich treścią pozostającą w relacji do ustroju społeczno-politycznego, formy rządów i stanu
świadomości społeczeństwa. W dalszym ciągu pojęcia te w nauce i polityce rozumiane są niejednolicie. W prawie konstytucyjnym i wyznaniowym treść poszczególnych pojęć, a przede
wszystkim termin „państwo świeckie" jako
przeciwieństwo państwa wyznaniowego konstruowany jest poprzez orzecznictwo sądów
powszechnych, administracyjnych i konstytucyjnych współczesnych państw
demokratycznych, a więc poprzez ustalenia w sprawach indywidualnych, ponadto
także przez obserwacje wynikające z uogólnionej praktyki politycznej oraz
badania stanu świadomości społecznej. W zakresie terminu „państwo
wyznaniowe" wyróżniono cztery zasadnicze elementy świadczące o dominacji w takich państwach zasad i norm
regulujących praktykę wyznaniową nad sposobem funkcjonowania państwa. Są
następujące elementy: — 1. uprzywilejowanie jednej instytucji wyznaniowej w porównaniu
do innych instytucji i organizacji, a wiec np. finansowanie z budżetu państwa,
— 2. dostosowanie stanowionego prawa do interesów i aspiracji wyznaniowych wspólnot religijnych, a więc np. wprowadzenie zasady
konfesyjnego zawierania związków małżeńskich, powoływanie
pozaprawnych organów i instytucji państwowo-kościelnych,
— 3. materialne uprzywilejowanie kleru wobec innych grup
społecznych, np. zwolnienia podatkowe, finansowanie ubezpieczeń społecznych,
— 4. represyjna bądź dyskryminacyjna polityka wobec
innych religii i ich wyznawców, np. pozbawienie prawa pełnienia urzędów państwowych
wyznawców religii mniejszościowych,
Ad.1. Ekipy sprawujące władzę i ich polityczni konkurenci w państwie wyznaniowym nie muszą odznaczać się
ponad przeciętną religijnością muszą natomiast demonstrować zarówno
osobiste jak i grupowe zaangażowanie w praktyki religijne, a jeżeli
przed rozpoczęciem działalności publicznej zaangażowanie to było słabe
lub żadne, to pomocne stają się deklaracje nawrócenia z ostentacyjnym uczestniczeniem w obrzędach religijnych. Uroczystościom
państwowym nadaje się charakter religijny, zapewnia wszechobecność symboli
religijnych, a zwierzchności religijnej okazuje się szczególny respekt
wytwarzając atmosferę i nadając szczególną oprawę udziałowi
przedstawicieli religijnych w uroczystościach państwowych. Postawę taką
przejmują wszystkie organy państwa,
instytucje publiczne, środowiska opiniotwórcze ugruntowując panowanie
jedynego słusznego światopoglądu religijnego z jego bezwzględnie obowiązującym
systemem norm etycznych i obyczajowych doprowadzając do osłabiania tolerancji wobec odmiennych światopoglądów.
Ad.2. Dostosowanie przepisów prawnych do interesów
instytucji wyznaniowej, a także aspiracji normatywnych wyznawców przeważającej
czy wyłącznej konfesji obejmuje wszystkie wypadki tak związane ze stosunkami
pomiędzy państwem i instytucją wyznaniową jak i regulacje rozmaitych aspektów
życia społecznego i osobistego obywateli w tym szkolnictwa, zdrowia, zasad
prawa rodzinnego, obyczajowości ale i wolności słowa, mediów czy twórczości
artystycznej. W państwie wyznaniowym sprawy te regulowane są w sposób zgodny z zasadami wiary by w ten sposób wspierać
jej doktrynę „przez zrównanie statusu jej mitów opisowych ze
statusem naukowej wiedzy o świecie oraz podniesienie jej zaleceń moralnych i obyczajowych do rangi powszechnie obowiązujących
norm postępowania."
Ad.3. Materialne uprzywilejowanie kleru wobec innych grup
społecznych oraz instytucji wyznaniowych wobec innych instytucji działających w państwie np. wobec stowarzyszeń świeckich zakładając że w ogóle są one
dopuszczone do legalnego funkcjonowania mogą przybierać różne formy nie
tylko bezpośredniego finansowania (opłacanie ubezpieczeń społecznych,
dotacje, dofinansowanie uczelni i szkół religijnych) lecz także autoreklama,
szkolenia kadr np. nauczycielskich, rozbudowa infrastruktury.
Ad. 4. Represyjna polityka wobec innych religii i ich
wyznawców może przyjmować w skrajnych wypadkach charakter bezpośredni, lecz
częściej jest działaniem przybierającym formę ostracyzmu społecznego,
wykluczania, poniżania, ośmieszania, a często znęcania się i poniewierania
innymi, co szczególnie widoczne jest w szkołach publicznych realizujących
programy nauczania opierające się na religijnych systemach wartości.
Jak to z powyższego wywodu wynika państwo wyznaniowe
to nie tylko państwo, które w rozumieniu prawa konstytucyjnego
ustanawia czy uprzywilejowuje jakąś konfesję, nadając jej rangę państwową
lecz także takie państwo, które spełnia jakikolwiek z wyżej wskazanych
enumeratywnie elementów niezależnie od formy ustrojowej, społecznej czy
politycznej. W tym miejscu wypada przytoczyć wielokrotnie przywoływany pogląd
prof. Jana Woleńskiego, który stwierdził że konflikt pomiędzy ideą państwa
neutralnego światopoglądowo, a ideą państwa wyznaniowego sprowadza
się w dużej mierze do sporu między minimalnym, a maksymalnym zaangażowaniem
światopoglądowym po stronie instytucji publicznych.
Taki też zasadniczo kierunek przyjęty został w konstruowaniu koncepcji
państwa świeckiego, która odrzucała i zaprzeczała rozwiązaniom
przyjmowanym w państwach wyznaniowych. Chociaż nadal podstawowym wyznacznikiem
modelu konstytucyjnego państwa wyznaniowego było ustanowienie czy to Kościoła
narodowego czy to państwowego wyznania albo też zawarcie wyraźnej deklaracji o poddaniu państwa religii objawionej, to dzisiaj nie możemy przyjąć jako
miarodajnego takiego rozstrzygnięcia konstytucyjnego bez należytego zbadania
poszczególnych elementów składających się na treść
pojęcia państwa wyznaniowego. Tak jak nie możemy definiować państwa
świeckiego jedynie poprzez konstytucyjne deklaracje prawne, nie oceniając go
przez pryzmat opozycyjnych względem państwa wyznaniowego cech wskazujących
czym państwo świeckie nie jest, tak też nie powinniśmy definiować państwa
jako wyznaniowego poprzestając na stwierdzeniu że ustanowiono w nim Kościół
czy religię panującą.
Państwo świeckie stanowiąc koncepcję prawną określającą
zakres i formy działania aparatu państwowego wobec społeczeństwa w mojej ocenie pojmowane jest w znaczeniu funkcjonalnym jako wynikający z istoty nowożytnej demokracji sposób realizacji
zasady wolności i swobody światopoglądowej obywateli i obowiązku ich
poszanowania oraz ochrony przez władzę publiczną, co m. in.
znalazło wyraz w art.30 Konstytucji RP. Jest zatem nieuprawnionym zawężeniem
nawet jeżeli użytecznym na potrzeby nauki prawa konstytucyjnego pogląd prof.
Michała Pietrzaka iż: „ Świeckość
to kwestia prawa. Nie można uznać za świeckie państwa, którego konstytucja
to wyklucza . Tak jest wówczas gdy w państwie istnieje Kościół względnie
religia panująca ." Koncentrując się na omówieniu różnic w sformułowaniach
postanowień konstytucji wprowadzające różne systemy podkreślenia zarówno
oddzielności jak i niezależności państwa od kościoła autor ten stwierdza
co następuje:
"Postanowienia konstytucji dotyczące świeckiego
charakteru państwa cechuje niejednolitość, a zarazem ogólnikowość rozwiązań.
Dadzą się one sprowadzić do trzech grup rozwiązań. Pierwsza grupa akcentuje
zakaz istnienia względnie
wprowadzenia Kościoła państwowego. Zapoczątkowała to rozwiązanie
konstytucja Stanów Zjednoczonych, której pierwsza poprawka z 1791 roku
postanowiła , że Kongres nie ustanowi żadnej religii panującą ani nie
zabroni wyznawania jakiejkolwiek religii. (...) Rozwiązania takie wprowadzono w konstytucjach Meksyku 1917, konstytucji niemieckiej z 1919 r., hiszpańskiej z 1978 r.
Druga grupa konstytucji podkreśla fakt oddzielania
Kościoła
od państwa względnie rozdział Kościoła i państwa. Za takim określeniem
opowiadały się konstytucje państw socjalistycznych.
Trzecie rozwiązanie zaproponowała konstytucja francuska z 1946 roku przyjmując stwierdzenie że Francja jest republika laicką. Powtórzyła
je obecnie obowiązująca konstytucja z 1958 roku. Tych samych sformułowań używają
konstytucje niektórych krajów afrykańskich: Senegalu, Beninu, Nigru, Czadu.
Wszystkie konstytucje, które opowiadają się za świeckim charakterem państwa,
potwierdzają jednocześnie wolność kultu bądź swobodę działalności
religijnej."
Konstytucyjne postanowienia często wzbogacane są o postanowienie precyzujące bliżej świecki charakter państwa wynikające z reguły z doświadczeń historycznych, politycznych bądź społecznych np. w Japonii i Meksyku zabrania się sprawowania władzy państwowej organizacjom
wyznaniowym, a państwu zabrania się nauczania religii w szkołach państwowych.
Konstytucja Portugalii z 1976r. wprowadza zasadę neutralności religijno-światopoglądowej
państwa zabraniając organizowania oświaty na podstawie kryteriów
politycznych, ideologicznych czy religijnych, a także zakazuje partiom
politycznym odwoływania się do nazw religijnych czy używania znaków bądź
symboli religijnych. Konstytucja
hiszpańska z 1978 roku wprowadza zakaz zmuszania kogokolwiek do ujawnienia swej
ideologii, religii bądź wierzeń.
O wiele jednak częściej konkretyzacja pojęcia świeckości
następuje w ustawach odnoszących się czy to do porządku publicznego ( zakaz
wywieszania na budynkach publicznych znaków i emblematów religijnych), czy też
do sposobu funkcjonowania państwa (zakaz łączenia uroczystości państwowych z obrzędami religijnymi, zakaz wykonywania przez kościoły funkcji państwowych w tym dotyczących prawa małżeńskiego).
Państwo świeckie, którego narodziny związane są z myślą
racjonalistyczną, zaprzeczeniem religijnej legitymizacji władzy państwowej w końcu z pojawieniem się przekonania o niekompetencji państwa w regulowaniu
spraw natury religijnej, a także z akceptacją poglądu o eliminacji treści i inspiracji religijnych z życia państwowego, podlegało ewolucji na przestrzeni
XIX i XX wieku. Z jednej strony było to wynikiem nieustającej krytyki Kościołów,
antyklerykalizmu i antykościelnych
wystąpień nie tylko w czasie rewolucji bolszewickiej, ale i wojny domowej w Hiszpanii czy wcześniej w trakcie wystąpień robotniczych m.in. w Bawarii — z drugiej strony historycznych doświadczeń z okresu państw totalitarnych.
Nawet tam, gdzie nie
dochodziło do wystąpień zbrojnych przeciwko Kościołowi instytucjonalnemu i klerowi wprowadzane były ustawy antykościelne, likwidowano zakony, szkolnictwo
wyznaniowe, przejmowano majątki kościelne
itp. Doświadczenia dwustu lat musiały w efekcie uwzględnić, że działania
antykościelne chociaż zapoczątkowały procesy laicyzacji i sekularyzacji, to w znacznym stopniu kosztem naruszenia zasady wolności sumienia i wyznania, a wiec podstawowego prawa człowieka. W tym sensie koncepcja państwa świeckiego, w której szczególne znaczenie przypadło liberalno-demokratycznemu państwu świeckiemu
wiążącemu świeckość państwa z pełnym poszanowaniem wolności sumienia i wyznania, przeciwstawiona została ateistycznemu państwu świeckiemu stanowiące
instrument umożliwiający ateizację społeczeństwa i odrzucającemu programowo zasadę bezstronności podobnie jak i zasadę
wolności sumienia i wyznania. W tej sytuacji optymalnym rozwiązaniem stawał
się model awyznaniowego państwa świeckiego
odrzucającego jakiekolwiek związki łączące państwo z organizacjami
religijnymi w każdym aspekcie, w tym poprzez odrzucenie jakichkolwiek norm,
kryteriów czy zasad religijnych, państwa konsekwentnie laicyzującego prawo
pozytywne i koncentrującego się na ochronie wolności jednostki do określenia
religijnego, traktując je jako element prywatności podlegający ochronie. Państwo
takie uznające się za niekompetentne w sprawach religijnych i nie ingerujące w sprawy wewnętrzne kościołów i związków wyznaniowych kierować
się powinno w swoim funkcjonowaniu unieważnieniem
religijnej wizji świata .
1 2 Dalej..
« Państwo i polityka (Publikacja: 02-03-2013 )
Mirosław WoronieckiAdwokat, specjalista prawa gospodarczego, cywilnego i prawa karnego gospodarczego, historyk doktryn politycznych i prawnych, doradca organizacji pozarządowych. Przewodniczący Rady Stowarzyszenia Dom Wszystkich Polska Liczba tekstów na portalu: 52 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Dwie lewice | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8786 |
|