|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Religie i sekty » Islam » Kobiety w islamie
Psychologiczne konsekwencje islamskiego podejścia do kobiet Autor tekstu: Nicolai Sennels
Ryzyko
odrzucenia przez rodzinę, odebrania i tak już niewielkich przywilejów, uwięzienia i pobicia, a nawet groźba utraty życia uniemożliwiają muzułmańskim
kobietom sprzeciw wobec ograniczeń narzucanych im przez szariat i jego męskich
zwolenników.
Olbrzymia większość z 700 milionów muzułmańskich
dziewcząt i kobiet na całym świecie pozbawiona jest podstawowych praw:
swobody wyboru partnera życiowego, sposobu ubierania się, stylu życia i oczywiście religii. Tak naprawdę tylko najodważniejsze i najbardziej
zdesperowane kobiety próbują złamać narzucone im reguły lub uciec.
Do zagrożeń ze strony własnej rodziny i mających
pełnić rolę odstraszającą krwawych aktów przemocy dodać należy opowieści o tym, co się dzieje z „nieposłusznymi kobietami" po śmierci. Koraniczne
opisy piekieł oraz słyszane niemal od urodzenia familijne opowieści o tym,
jak obcy mężczyźni traktują rozwiązłe kobiety, są efektywną barierą
psychologiczną, która skłania nawet bardziej wyzwolone muzułmanki kobiety do
twierdzenia, że noszą swe zasłony i niewidzialne pęta dobrowolnie.
Przestępstwa
„honorowe"
Badania dowodzą, że 91 % z 7 000 do 20 000 zabójstw
honorowych, do których rokrocznie dochodzi, dokonywanych jest przez muzułmanów.
Statystyki te uzupełnić należy o niezliczone przepadki przemocy w imię
honoru, które nie kończą się śmiercią. Policja w samej tylko Wielkiej
Brytanii ocenia, że co roku dochodzi tam do 17 000 „przymusowych małżeństw,
porwań, napaści o charakterze seksualnym, pobić, a nawet morderstw"
motywowanych względami honorowymi. W Turcji 42% kobiet pada ofiarą
przemocy lub molestowania seksualnego. W Maroko odsetek ten sięga 82%. Dane
takie można by długo cytować.
Na podstawie obserwacji osób, które leczyłem
przez wiele lat, mogę pokusić się o stwierdzenie, że wiele pochodzących z Koranu i innych pism muzułmańskich, protekcjonalnych wersetów dotyczących
kobiet, stanowi najistotniejszą przyczynę przemocy domowej. Te islamskie
teksty wywierają podobny wpływ, co psychologiczna propaganda podczas wojny,
demonizując „przeciwnika" i eliminując empatię, która mogłaby powstrzymać
mężczyzn od wyrządzania krzywdy kobietom (lub
niemuzułmanom).
Koran legitymizuje emocje, które w cywilizowanych
kulturach postrzegane są jako wstydliwe i kompromitujące, a także zachowania,
które według większości nieislamskich kodeksów prawnych są zabronione. Na
przykładzie nazistowskich Niemiec, a także wielu psychologicznych eksperymentów
(np. słynnego eksperymentu Milgrama), mogliśmy się przekonać, że potężny
autorytet — w tym przypadku Koran oraz proroka muzułmanów i jego współczesnych
wyznawców — może zmusić do popełniania pewnych czynów ludzi, którzy w normalnych okolicznościach i kierując się własnym instynktem tak by nie postąpili.
Dyskryminacja kobiet, a zwłaszcza tłumienie
kobiecej seksualności, to jeden z filarów, na których opiera się kultura
muzułmańska. Wygląda na to, że jest to siła napędowa społeczności, kształtującej
mentalne wzorce i psychologiczny rozwój półtora miliarda ludzi na całym świecie.
Jakie są więc psychologiczne
konsekwencje dyskryminacji kobiet, tak powszechnie występującej wśród muzułmanów?
Miłość i seksualność
Miłość opiera się między innymi na wzajemnym
poczuciu równości, ponieważ prawdziwa miłość jest możliwa tylko wtedy,
kiedy partnera do niczego nie przymuszamy, ani się go nie obawiamy. Żeby doświadczyć
prawdziwej miłości, mężczyźni i kobiety w kulturze muzułmańskiej
musieliby złamać zasady nierówności płci narzucone przez Koran i inne święte
teksty islamu. Islam jest poważną przeszkodą utrudniającą, a w wielu
przypadkach uniemożliwiającą muzułmanom doświadczenie prawdziwej miłości,
która daje zdrowie psychiczne i fizyczne oraz poczucie szczęścia.
Powszechne występowanie przemocy domowej i praktyka przymusowego wydawania za mąż dziewcząt, które często nie osiągnęły
nawet wieku psychicznej i fizycznej dojrzałości do małżeństwa, świadczy o lekceważeniu miłości przez kulturę muzułmańską. To drażliwość na
punkcie honoru, lęk przed ostracyzmem, przywiązanie do tradycji kulturowych i praw religijnych — a nie miłość — łączy wiele par w tej kulturze.
Islam i kultura muzułmańska nie sprzyjają
otwieraniu się mężczyzn na kobiety, nazywając je nieczystymi, mniej wartościowymi,
głupszymi i częściej skazanymi na „smażenie się w piekle przez całą
wieczność". To nie tylko utrudnia mężczyznom kochanie kobiet jako równorzędnych
partnerek, ale może wypaczyć ich seksualność. Zgodnie z teorią
psychoanalizy, frustracje na tle seksualnym i upośledzenie umiejętności
kochania i bycia kochanym łatwo mogą doprowadzić do wybuchów ekstremalnej wściekłości i agresji, a także do innych, dysfunkcyjnych zachowań społecznych.
Za przykład może tu posłużyć niesławny
przypadek Umara Farouka Abdulmutallaba, próbującego wysadzić w powietrze
samolot, którym leciał w Boże Narodzenie 2009 roku. Abdulmutallab dręczony
był przez grzeszne, z punktu widzenia jego wiary, fantazje erotyczne. Aby
psychicznie uporać się z owymi fantazjami, próbował przekształcić je w fantazje na temat dżihadu. Wreszcie postanowił wysadzić w powietrze głównego
sprawcę swych frustracji, czyli penisa, ukrywając materiały wybuchowe w slipach.
Frustracje na tle
seksualnym prowadzące do agresywnych emocji i zachowań zdarzają się oczywiście
we wszystkich kulturach, jednak w niektórych — zwłaszcza w kulturze muzułmańskiej — zdarzają się wyjątkowo często.
Dewiacje
Negatywne postrzeganie kobiet przez muzułmańskich
mężczyzn niesie ze sobą nieprzyjemne skutki nie tylko dla kobiet, lecz również
dla nich samych. Relacje seksualne mężczyzn z kobietami mogą tu łatwiej ulec
wypaczeniu niż w społeczeństwach, w których istnieje więcej sposobów
zaspokojenia ważnego popędu, któremu wszyscy zawdzięczamy istnienie.
Przekonanie, że kobiety są mniej wartościowe oraz sporadyczny tylko kontakt z nimi, mogą spowodować, że mężczyzna zacznie szukać innych sposobów rozładowania
napięcia seksualnego oraz innych obiektów pożądania. Innym przykładem tego
dobrze znanego mechanizmu psychologicznego jest nieproporcjonalnie duża ilość
przypadków molestowania seksualnego chłopców przez zobowiązanych do
życia w celibacie księży katolickich.
Pakistan najprawdopodobniej przoduje w statystykach
Google, jeśli chodzi o wpisywanie haseł typu: „seks z wielbłądem"
"seks z osłem", „seks z psem" i tak dalej. Zajrzyjcie tylko do Google
Trends. W Iraku żołnierze z krajów zachodnich, wypatrując wroga w nocnych
ciemnościach przy pomocy noktowizorów, regularnie oglądają Irakijczyków
uprawiających seks z oślicą.
Badania przeprowadzane wśród pakistańskich
kierowców ciężarówek pokazują, że 95% z nich "zaspokaja swe potrzeby
seksualne z udziałem 'chłopców do pomocy'". Chociaż według większości
szkół psychologii, homoseksualizm nie musi prowadzić do wypaczenia naturalnego
popędu płciowego — o ile nie jest spowodowany czynnikami kulturowymi -
powszechne występowanie bacha bazi
czyli „tańczących chłopców" w kulturze afgańskiej, w której panują
chyba najsurowsze zasady segregacji płci i która najbardziej wroga jest
kobietom, to jeden z wyróżników kultury, która wydaje się sprzyjać
dewiacyjnym zachowaniom.
Amerykański raport wojskowy z Afganistanu zawiera
następujące stwierdzenie: „Zachowania homoseksualne są niezwykle
rozpowszechnione wśród Pasztunów. (...) Pasztuńscy mężczyźni często
uprawiają seks z mężczyznami, podziwiają urodę męską i angażują się w związki erotyczne z chłopcami, stronią natomiast od kobiet".
Raport donosi również, że pasztuńscy tłumacze
nagminnie zarażają się wzajemnie rzeżączką. Kiedy lekarze mówią im, że
muszą bardziej uważać, nie przyznają się oni do homoseksualnych związków i twierdzą, że winę ponosi tutaj mieszanie ze sobą różnych gatunków
herbaty. Pewien amerykański lekarz pracujący w Afganistanie musiał wyjaśnić
jednemu z tubylców co ma zrobić, by jego żona zaszła w ciążę: "Kiedy mu
to powiedziałem, zareagował odrazą i zapytał: 'Jak można pragnąć
kobiety, którą Bóg uczynił nieczystą, kiedy można być z mężczyzną,
który jest czysty? Z pewnością jest to coś złego'".
Cechy i walory psychologiczne
Zarówno mężczyźni jak i kobiety posiadają pełen
potencjał psychologiczny, jednak na ogół wyrażają go na różne sposoby, w zależności od rodziny, społeczeństwa i kultury, w której
dorastają. Oznaką psychicznej dojrzałości jest akceptowanie cech wyrażanych
przez inne osoby oraz cech własnych, a także pokojowa
koegzystencja z innymi osobami, pomimo istniejących różnic.
Bill Gates, założyciel firmy Microsoft, występując w Arabii Saudyjskiej przed gremium składającym się z mężczyzn i kobiet ściśle
odgrodzonych od siebie, zapytany o szanse tego kraju na znalezienie się w dziesiątce najbardziej rozwiniętych pod względem technologicznym państw świata,
oświadczył: „Cóż, jeśli w pełni nie wykorzystujecie połowy talentów w waszym kraju, nie znajdziecie się nawet w pobliżu tej pierwszej dziesiątki".
Obecna na sali mała grupka kobiet zgotowała mu prawdziwą owację.
Wyzwolenie kobiet muzułmańskich, a tym samym złagodzenie
frustracji, stworzenie przestrzeni dla prawdziwej miłości między
przedstawicielami obojga płci oraz dla ludzkich wartości wyrażanych przez
kobiety w najbardziej przekonujący sposób, dałoby tym społeczeństwom korzyści
wynikające z obdarzenia swobodnie myślących kobiet i mężczyzn szansą
zasilenia ich swym ludzkim potencjałem. Pomyślcie, jak rozwinęły się nasze
zachodnie społeczeństwa, kiedy tylko wprowadzono w nich pełną równość płci.
Muzułmańscy fundamentaliści na całym świecie
boleśnie zdają sobie z tego sprawę, dlatego tak upierają się przy
stosowanie praw szariatu w stosunku do kobiet.
Kristina Aamand, duńsko-pakistańska
działaczka na rzecz praw seksualnych dla kobiet muzułmańskich, stwierdziła w wywiadzie, który kilka lat temu przeprowadziłem z nią dla gazety „Jyllands-Posten":
„Powodem sprawowania społecznej kontroli nad kobietami [muzułmańskimi] jest
chęć zachowania istoty kultury muzułmańskiej".
Tłumaczenie: Rol
Tekst oryginału
Jihad Watch, marzec 2013.
Tekst publikowany równolegle na portalu Euroislam
oraz w Racjonaliście.
« Kobiety w islamie (Publikacja: 10-03-2013 )
Nicolai SennelsDuński psycholog. Pracował w więzieniu w Kopenhadze wśród młodych przestępców wyznania muzułmańskiego i napisał na ten temat głośną książkę: Among Criminal Muslims: A Psychologist’s experiences with the Copenhagen Municipality. Liczba tekstów na portalu: 2 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Dlaczego islam rodzi potwory? | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8813 |
|