|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Nauka » Nauka i religia
Granice wiedzy [3] Autor tekstu: Jerzy Neuhoff
Uzupełnia
go pkt 76.
Obiektywnym elementem
filozofii chrześcijańskiej jest też konieczność badania racjonalności
pewnych prawd zawartych w Piśmie Świętym, takich jak możliwość
nadprzyrodzonego powołania człowieka czy sam grzech pierworodny. Takie przedsięwzięcia
skłaniają rozum do uznania, że istnieje prawda i rzeczywistość racjonalna
daleko poza ciasnymi granicami, w których on sam byłby skłonny się zamknąć.
Tego rodzaju problematyka rozszerza w istocie dziedzinę racjonalnej refleksji.
Takie przedsięwzięcia skłaniają rozum do uznania, że istnieje prawda i rzeczywistość racjonalna daleko poza ciasnymi granicami, w których on sam byłby
skłonny się zamknąć. Tego rodzaju problematyka rozszerza w istocie dziedzinę
racjonalnej refleksji.
Proszę
zauważyć — to rozum, sam, dobrowolnie, zamyka się w ciasnych granicach, sam
sobie je wymyśla, a potem, chcąc się wytłumaczyć z własnych niepowodzeń,
wybielić, przerzuca winę na filozofię bądź religię.
Rozwój
nauki wskazuje jasno, że wszelkie ograniczenia, na jakie napotyka, są wyłącznie
ziemskiego pochodzenia. Są to granice wynikające z warunków, które można ogólnie
nazwać społecznymi. Czasem jest to autorytet uczonego, czasem naruszanie
dotychczasowego tabu, czasem po prostu przekraczanie wyobraźni. W matematyce,
fizyce, chemii, także w wielu innych naukach o małym społecznym rezonansie
emocjonalnym, problem może sprowadzać się do pieniędzy lub do walki z autorytetami. Dziś największe zainteresowanie związane jest z naukami
medycznymi i biologicznymi, które w pewien sposób stały się naukami uspołecznionymi,
popularniejszymi od innych, objętych mianem nauk społecznych. Nauki te, których
osiągnięcia przekraczają nierzadko ludzkie wyobrażenia, przez uzyskany rozgłos,
stały się terenem walki różnych światopoglądów, stąd i coraz
energiczniejsze reakcje tych sił społecznych, które mają prawo obawiać się o swój stan duchowego i materialnego posiadania. Jednak dla nauki żadne
obiektywne granice nie istnieją, nie ma sensu także ich wymyślanie, a tym
bardziej dekretowanie.
1 2 3
« Nauka i religia (Publikacja: 22-04-2013 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8917 |
|