|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Historia filozofii » Filozofia współczesna » Nietzsche
Heidegger a Nietzsche [2] Autor tekstu: Michał Zinowik
Czy
Nietzsche przezwyciężył nihilizm?
Jak zatem
Nietzsche, nie zrealizował swojego zamiaru transgresji metafizycznego myślenia,
nazywanego przez niego
platonizmem? Zarówno Nietzsche jak i Heidegger zgodnie określają metafizykę
zachodu, jako myślenie o tym co nadzmysłowe i wyznaczające pewien świat
normatywny, który będąc wzorem powinien być realizowany w zmysłowej
rzeczywistości, która ma w nim upatrywać ontycznego fundamentu. Platonizm
jest interpretowany w duchu Heideggerowskiego pytania o bycie w sposób jeszcze
bardziej innowacyjny niż robiono to dotychczas. Platon miał jako pierwszy ująć
bycie jako bytność bytu, tj. możliwość jego zaistnienia. Bycie jest tym co
bytom wspólne i uniwersalne — zatem jest utożsamiane przez Heideggera z ideą.
Bycie jako warunek możliwości
wszelkiego bytu jest zarazem warunkiem możliwości świata. Tu rozpoczyna się
zachodnia metafizyka, której przezwyciężeniem, musiałoby być
zakwestionowanie bycia, jako fundamentu bytu w ogóle. Czy w świetle powyższego
stwierdzenia, Nietzsche dokonał „odwrócenia" platonizmu? Według
Heideggera — nie. Na gruncie rozumienia metafizyki (jako ontologii), trudno się
nie zgodzić z autorem Sein und Zeit.
Zatem nietzscheański kres metafizyki nie jest jej autentycznym zamknięciem i wyjściem poza jej ramy lecz dopełnieniem w jej granicach. W oczach Heideggera,
Nietzsche był konsekwentnym kontynuatorem myśli Platona, oczywiście z punktu
widzenia bycia. Był nihilistą, gdyż podstawę ontyczną bytu w ogóle,
konsekwentnie odsuwał, skrywając ją „pod" byt, którego natura była
tematem sporów, od V wieku starej do XIX wieku nowej ery, przy konsekwentnym
pomijaniu problemu bycia. Nietzscheańskie przezwyciężenie platonizmu jest
zatem przezwyciężeniem pozornym. Automatycznie nasuwa się pytanie o zasadność interpretacji jakiej dokonał
Martin Heidegger. Autor Sein und Zeit
prezentuje poglądy Nietzschego, przesączając je przez proble pytania o podstawę bytu i z tej perspektywy umieszcza twórcę koncepcji nadczłowieka w nurcie platońskiej metafizyki i nihilizmu. Czy jednak zasadnym jest utożsamianie
heideggerowskiego i nietzscheańskiego rozumienia tych dwóch terminów. Czy nie
jest tak, iż każdy z filozofów porusza się na płaszczyźnie dwóch różnych
dyskursów? Nietzsche nie stawia pytania o bycie. Jest, chociażby w ujęciu
Zbigniewa Kuderowicza, krytykiem kultury, myślicielem wartości. O Nietzschem
można powiedzieć, iż pomimo pominięcia pytania Heideggera, rozsadzał ramy
platońskiej metafizyki. Oderwanie kultury od świata nadzmysłowego było niewątpliwym
przewrotem w ówczesnym myśleniu o metafizyce. Ten swoisty
relatywizm aksjologiczny, podporządkowany jednak energii w świecie, jaką
jest wola mocy był ukłonem w stronę presokratyków, a w okresie postplatońskim
czymś niespotykanym przez ponad 2300 lat. Metafizyka była przez Nietzschego
rozpatrywana w kilku kontekstach. Z jednej strony w metafizykę miało się
wpisywać dualistyczne rozumienie świata, zakładające, że poza światem
„ziemskim" istnieje jeszcze „tamten świat", który jest punktem
odniesienia w stanowieniu wartości i jest gwarantem sensowności i autentyczności
„tego świata". Metafizyka jest również powiązana z myśleniem religijnym i sam Nietzsche traktuje ją jako formę religii. Źródła takiego stanu
rzeczy, upatruje Nietzsche w momencie przejęcia władzy przez kastę kapłanów,
którzy ustanowili „tamten świat", jako środek do panowania nad niewolniczą
tłuszczą. Gdy religia została odsunięta na boczny tor (do czego przyczyniło
się m.in. oświecenie) powstała nieznośna pustka — brak punktu odniesienia i stan aksjologicznego chaosu. Ale wraz z upadkiem religii, została przezwyciężona
„platońska" metafizyka, poprzez m.in. wyzbycie się przesądów religijnych
(dualizm, absolutyzm etc.). Metafizyka Heideggera jest czymś zupełnie innym — to myślenie o byciu. Oczywiście argumentacja Heideggera nie jest błędna,
lecz nie jestem przekonany, że może on się szczycić wyjściem poza nihilizm, w którym umieszcza autora Woli mocy.
Dla Nietzschego nihilizm to stan, w którym
wartości „platońskie" zostały odwartościowane, a sam nihilizm poprzez
przewartościowanie owych wartości i ustanowienie woli mocy jako ich probierzy
miał być przezwyciężony. Heidegger umieszcza wszelkie myślenie o bycie, bez
ujęcia jego bycia jako nihilistyczne. Mamy tu zatem do czynienia z dwoma różnymi
kryteriami użycia słowa „nihilizm".
Czy
interpretacja filozofii Fryderyka Nietzschego, dokonana przez Martina
Heideggera, z punktu widzenia pytania o bycie, jest zasadna? Uważam, że nie można
dać jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Nietzsche pominął pytanie o bycie
sensu stricte i to uchybienie stało się podstawą wpisania go przez
Heideggera w nurt zachodniego nihilizmu. Ale czy roszczenia autora Sein
und Zeit wobec niego nie były zbyt wygórowane? Przecież filozofia
Fryderyka Nietzschego rozsadzała ramy metafizycznego myślenia, a koncepcje
autora Woli mocy,
nie bez powodu budziły kontrowersje w środowisku naukowym jego czasów,
aż po dzień dzisiejszy. Czy może roszczenia Martina Heideggera były
podyktowane pychą i chęcią wyeksponowania swojego nowatorskiego pytania o bycie i stąd ten pomysł umieszczenia swojej
koncepcji, jako wykraczającej poza nihilizm? Pytania te pozostawiam
otwarte...
Bibliografia:
Bycie i czas, Heidegger Martin, Wydawnictwo.
Naukowe PWN, Warszawa 2004
Nietzsche,
Heidegger Martin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998
Nietzsche, Jaspers Karl. Wydawnictwo KR, Warszawa
1996
Nietzsche,
Kuderowicz Zbigniew, Wiedza Powszechna, Warszawa 1976
1 2
« Nietzsche (Publikacja: 06-05-2013 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 8946 |
|