|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Światopogląd » Ateizm i Ateologia
O Bogach możliwych, niemożliwych i zbędnych [3] Autor tekstu: Ziemowit Ciuraj
Wojny są po to, aby Jego głos brzmiał donośnie.
Bóg — Złudzenie
Świat. Czy potrzebuje Boga dla swojego istnienia? Argument wskazujący
na to, że wszelki byt jest przygodny i potrzebuje do swojego istnienia innego
bytu, co prowadzi do wniosku, że świat będąc niedoskonałym
wymaga czegoś doskonałego dla swojego zaistnienia, podobnie, jak i wiele innych argumentów na rzecz istnienia Boga (zwanych dla lepszego wrażenia
dowodami) zawiera ukryte, niemożliwe
do weryfikacji założenia, które czynią tego rodzaju konstrukcje myślowe
bezużytecznymi z poznawczego punktu widzenia (jakkolwiek mogą niewątpliwie
inspirować rozwój różnych dziedzin wiedzy, jak to było w przypadku logiki).
Czemuż miałoby w ogóle istnieć coś doskonałego? Czy nie jest to
ekstrapolacja pewnych cech naszego, ludzkiego bytu na cały świat i jeszcze
dalej, w obszary metafizyki, czy przypadkiem Bóg nie jest projekcją pragnień
umieszczonych tam, gdzie nigdy nie zdołamy sięgnąć krytycznym osądem nauki, w niezniszczalnej lecz nieziszczalnej krainie marzeń?
Być może istnieje jakiś trwały, niezmienny i wieczny fundament świata,
posiadający pewne cechy podobne do jakiegoś absolutu. Być może kiedyś
fizyka dojdzie do takiego etapu poznania, że możliwe będzie snucie spekulacji
natury filozoficznej, zamykającej elegancką klamrą całość zgromadzonej
wiedzy w systemie filozoficznym, w jakiś sposób doskonale zgodnym z tym, co
zaobserwowaliśmy, przewidzieliśmy i zrozumieliśmy, stanowiącym nie tylko
zwieńczenie rozwoju nauki, ale również i matki wszystkich nauk, filozofii.
Kto wie — może taki moment kiedyś nastanie.
Jednak na razie daleko nam jeszcze do takiego przeniknięcia tajników
Wszechświata. I wciąż świat ten jest niemal tak samo tajemniczy, jakim się
jawił dwa i pół tysiąca lat temu jońskim filozofom przyrody, a kto wie, czy
dla tych, którzy lepiej poznali sekrety materii nie bardziej. I nadal odwieczne
pytania ludzkości, płynące z tej samej zadumy i ciekawości, które tak
skwapliwie wyzyskuje religia, pozostają otwarte i nie pozwalają o sobie
zapomnieć. Dlaczego jest to co jest a nie co innego, jakie rzeczywiście jest
miejsce człowieka w pejzażu aktualnych i potencjalnych bytów?
Lęk, który towarzyszy człowieczemu istnieniu wobec z ludzkiej
perspektywy nieskończonego, mrocznego i obojętnego Wszechświata jest i zapewne długo jeszcze pozostanie źródłem uczuć natury religijnej i podstawą
funkcjonowania tych specyficznych organizmów, oszałamiających i pochłaniających
ludzi w słodkim lenistwie niemyślenia. Wiara była, jest i będzie składnikiem
rzeczywistości społecznej i nikt nie posiada takiej siły, by skutecznie
pozbawić ludzi pragnienia szukania ratunku wbrew wszelkiej nadziei.
Jednak ci, którzy ludzki lęk pragną wykorzystać tworząc monstrualną
fikcję, w ślad za którą nie raz szły mord i zniszczenie, którzy twierdzą,
że Bóg mówi, chociaż wokoło panuje bezbożna cisza powinni być nazywani
tak, jak na to zasługują: kłamcami a to, w co każą ludziom wierzyć powinno
być również nazywane kłamstwem.
Rzecz bowiem cała nie w tym, czy coś lub Ktoś poza naszym światem
istnieje, ale w tym, by niewiedzy nie zastępować fałszem i myślenia nie
zabijać dogmatem. Bowiem doświadczenie praktycznej wiary uczy, że ten, kto
zabija ludzką myśl, może też zabijać ludzi.
I tylko to wiemy na pewno o Bogu, że jest pewnością tych, którzy weń
wierzą. Dlatego właśnie wolny od
dogmatów ateizm jest potrzebny, aby ta pewność nie przybrała znowu groźnej,
nieludzkiej postaci.
1 2 3
« Ateizm i Ateologia (Publikacja: 30-06-2013 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 9068 |
|