|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Idee i ideologie
Ideologiczne podstawy legitymizacji władzy cesarskiej w Rzymie [6] Autor tekstu: Marcin Śrama
[47]
Wergiliusz, Eneida, I, 282
[48]
Swetoniusz, op cit, II, 65
[49]
Zanker, August, s. 166
[51]
Augustyn, De civ. Dei, XVIII, 46 (cytat na podstawie Katarzyna Balbuza,,Idea pax Augusta w późnym Antyku" [w] Morawiecki L. Ideologia i propaganda w
starożytności" , Rzeszów 2004
[52]
Zanker, August, s. 230-231
[54]
Wyodrębnienie tych poszczególnych elementów zaczerpnięte od Zankera.
[55]
Leonard Schumacher, Inicjatywy socjalne cesarzy rzymskich w świetle źródeł numizmatycznych, Poznań 1995
[56]
Niebagatelną rolę w legitymizacji władzy dynastii julijsko- klaudyjskiej miało również pochodzenie jej członków od Wenus, a także od bohatera wojny
trojańskiej Eneasza (co za tym idzie byli spokrewnieni z Romulusem).- na ten temat pisze Zanker: August..., s. 204- 217 / w tę koncepcję boskiego
pochodzenia doskonale wpisywała się Eneida Wergiliusza, który był powiązany z kręgiem Mecenasa- bogatego przyjaciela Augusta, wspierającego literatów.
[57]
W znakomity sposób do tej idei nawiązuje moneta jeszcze z czasów Augusta pochodząca z mennicy w Lugdunum przedstawiająca pasierbów princepsa: Druzusa i
Tyberiusza wręczających mu swoje palmy zwycięstwa~ Zanker, August, s. 227
[58]
D. Wardle w ,,Suetonius life of Caligula. A commentary (wyd. Bruxeles, 1994) opisuje różne sposoby interpetacji tej ceremonii (strony: 195- 196)
[59]
Swetoniusz, op cit, V, 3-4:
[62]
Cyceron, Pro Quinto Roscio comoedo oratio, II, 13, 2
[63]
Swetoniusz, op cit, V, 17 / Cassius Dio, LX, 25, 1
[64]
Swetoniusz, op cit, V, 17
[65]
Cassius Dio, LX 22,2
[67]
Katarzyna Stebnicka i Paweł Janiszewski, Imperium Romanum. Władza, propaganda, konflikty ideologiczne. Wybór źródeł, Warszawa 2003
[68]
Seneka, Udynienie boskiego Klaudiusza, IV
[69]
Tacyt, Annales, XV, 44
[71]
Swetoniusz, op cit, VIII, 7
[72]
Swetoniusz, op cit, VIII, 2, 1
[73]
Kwestia prób ratowania świątyni podejmowanych przez Tytusa jest niezwykle kontrowersyjna. Poruszyłem ten temat w tekście: ,,Józef Flawiusz i wojna
żydowska"
http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,9567
/ fragment odnoszący się do kwestii odpowiedzialności za zburzenie świątyni: http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,9567/k,3
[74]
Józef Flawiusz, Wojna żydowska, IV , 7
[75]
Pliniusz Młodszy, Panegiryk 37- 43
[79]
Pliniusz młodszy, op cit, 47
[80]
Clarke, op cit, s. 32
[81]
B. Campbell, Warface and society in Imperial Rome 31 BC- AD284, s. 137
1 2 3 4 5 6
« Idee i ideologie (Publikacja: 30-01-2015 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 9793 |
|