Swego czasu w warszawskim Klubie Le Madame można było cieszyć oko kampanią przeciw dyskryminacji - "Tiszert dla wolności". Na ścianach powywieszane były prowokujące i intrygujące koszulki takie jak: „Nie chodzę do kościoła” – Agnieszka Holland, „Nie lubię seksu” – Marcin Prokop, „Byłem w więzieniu” – Władysław Frasyniuk. Także chcemy powiedzieć coś na ten temat, poprzez ten sam środek wyrazu... Mądrze, prowokująco, ale i praktycznie... Dołącz się!
*
Zrób prezent dla rodziny i przyjaciół! Rabaty: 2. koszulka - o 10% niższa cena 3. koszulka - 15% 4. koszulka - 20% 5. koszulka - 25% 6. koszulka - 30% 7. koszulka - 35% 8. koszulka - 40% 9. koszulka - 45% 10. koszulka i kolejne - 50%
Koszulka najbardziej stonowana przeznaczona przede wszystkim dla członków i sympatyków Polskiego Stowarzyszenia Racjonalistów.
Przód:
Pozornie "najgrzeczniejsza" koszulka Racjonalisty, zawiera w istocie hasła wielce odważne i nieortodoksyjne. Wiara, nadzieja, miłość - to trzy najważniejsze wartości chrześcijańskie z Nowego Testamentu, w ujęciu nowym - wyrażają ideały świeckiego humanizmu i Manifestu Humanistycznego 2000.
Wiara w Boga zostaje zastąpiona wiarą w człowieka, w naturę człowieka, w jego możliwości i potencjał. Człowiek uważający się za racjonalistę, za oświeconego, za wolnego - może uniknąć zamknięcia się w elitarystycznych poglądach i pogardy dla nieoświeconych właśnie dzięki wierze w człowieka, któremu być może należy pomóc w intelektualnym wyzwoleniu.
Nadzieja na lepsze jutro wyraża humanistyczną postawę zdrowego optymizmu, odrzucającą defetyzm, malkontenctwo i poczucie beznadziei. Nadzieja na lepsze jutro jest także przekonaniem o tym, że świat nie zmierza do nieuchronnej katastrofy, że człowiek rozumny potrafił będzie rozwiązać najpilniejsze wyzwania cywilizacyjne.
Miłość do wiedzy to deklaracja racjonalistyczna, wyrażająca szacunek dla nauki i filozofii. Tylko bowiem dzięki wiedzy możemy rozwiązać nasze pilące problemy. Jest to zarazem aksjologia bardzo "na czasie", wzywająca do dążenia do społeczeństwa wiedzy w Polsce, które najszybciej i najpełniej może zostać osiągnięte, jeśli przyjmiemy ideały świeckiego humanizmu.
Tył:
Z tyłu mamy naczelne hasło Oświecenia.
Sentencja łacińska pochodzi z Listów Horacego: "Dimidium facti, qui bene coepit, habet, sapere aude, incipe" ("Połowę pracy ma za sobą, kto dobrze zaczął, miej odwagę być mądrym, zacznij"). Należy to odczytać jako wezwanie do społecznej aktywności polskich racjonalistów.
Jednak sentencja Sapere aude bardziej jest znana z pism Kanta - jednego z czołowych myślicieli Oświecenia - który ją upowszechnił i uczynił głównym mottem całego Oświecenia. Jak pisał: "[Oświecenie] To wyjście człowieka ze stanu małoletności, w której był zatrzymany z własnej winy. Małoletność to niezdolność posługiwania się rozumem bez kierunku nadanego przez inną osobę. Powiemy, iż człowiek pozostaje w stanie małoletności z własnej winy, jeśli przyczyną tego stanu nie jest niedostatek rozumu, ale brak decyzji i odwagi, aby się nim posługiwać bez czyjegokolwiek kierownictwa. Sapere aude! Miej odwagę posługiwać się własnym rozumem! Oto dewiza Oświecenia".