Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.013.152 wizyty
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7362 tekstów. Zajęłyby one 29015 stron A4

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy Rosja użyje taktycznej broni nuklearnej?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 15 głosów.
HEIDEGGER - LĖVINAS. Spór o transcendencję prawdy
Dziedzina: Filozofia
Autor: Marcin Rebes
Miejsce i rok wydania: Kraków 2005
Wydawca: Universitas
Liczba stron: 254
Wymiary: 14x20 cm
ISBN: 83-242-0521-7
Okładka: Miękka
Ilustracje: Nie
Cena: 32,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ]
OpisKsiążka poświęcona jest pojmowaniu prawdy przez dwóch wybitnych filozofów XX wieku: Martina Heideggera i Emmanuela Levinasa. Mimo istotnych różnic dzielących ontologię Heideggera od etyki Levinasa, autor stara się znaleźć podobieństwa. Obie te filozofie podchodzą krytycznie do klasycznej definicji prawdy, obie inspirowane są przez fenomenologię Husserla. Zasadniczymi kwestiami poruszanymi przez Heideggera i Levinasa są: tożsamość człowieka i transcendencja prawdy. W dziełach Heideggera wyrażone są one poprzez pojęcia: Ťodkrywaniať i Ťzdecydowaniať oraz Ťodsłanianiať i Ťzakrywaniať. Natomiast w filozofii Levinasa zostały określone przy pomocy słów: Ťpouczenieť i Ťwezwanieť. Spór o transcendencję prawdy jest analizą filozoficzną, modyfikującą spojrzenie na prawdę, która nie jest już więcej monolitem, lecz dynamicznym procesem, nieustannym zapytywaniem się o siebie samego.

SPIS TREŚCI

ROZDZIAŁ I
Wprowadzenie
Klasyczne rozumienie prawdy
Modele klasyczne prawdy
Klasyczne definicje prawdy

ROZDZIAŁ II
Koncepcja prawdy i jej poznawalność

ROZDZIAŁ III
Próba modyfikaci relacji podmiot-przedmiot w filozofii Martina Heidegerra i Emmanuela Lévinasa

ROZDZIAŁ IV
Prawda jako nieskrytość i jej negacja

ROZDZIAŁ V
Religijne i kulturowe wpływy na powstanie i interpretacje pojęcia prawdy. Judaizm i kultura starogrecka oraz ich wyobrażenie prawdy. Jakim zmysłem możemy uchwycić prawdę? Słyszenie i widzenie prawdy.

ROZDZIAŁ VI
Prawda i czas

ROZDZIAŁ VII
Stosunek prawdy do dobra i piękna (sztuka). Różnica w rozumieniu imponderabiliów w obu filozofiach

ROZDZIAŁ VIII
Funkcje języka

ROZDZIAŁ IX
Posumowanie
Prawda jako nieskrytość i pouczenie

LITERATURA
ZUSAMMENFASSUNG
Fragment lub streszczeniefragmenty:
...Spór wokół transcendencji prawdy przybierał na sile w myśli europejskiej szczególnie wówczas, gdy człowiek coraz bardziej odczuwał osamotnienie i tracił więź z otaczającym go światem. Ten stan rzeczy wyrasta z problematyczności prawdy o człowieku i jest konsekwencją doświadczenia trwogi wywołanej brakiem tożsamości. Aby móc odnaleźć siebie, człowiek musi otworzyć się na to, co wobec niego absolutnie inne, co nie jest nim samym. Tak Heidegger, jak i Lévinas starają się ukazać rozumienie człowieka na poziomie przedpredykatywnym. Transcendencja prawdy oznacza antycypację względem relacji teoriopoznawczej podmiot-przemiot. "Mimo istotnych różnic tych filzofii wyróżnia je modyfikacja spojrzenia na prawdę, która nie jest już więcej monolitem, lecz dynamicznym procesem, nieustannym zapytywaniem się jestestwa o siebie samo."

"Zagadnienie transcendencji prawdy w dziełach Heideggera wyraża się poprzez pojęcia: odkrywania i zdecydowania oraz odsłaniania i zakrywania. W odróżnieniu od ontologii autora Sein und Zeit filozofia Levinasa inspiracje swoją czerpie z eschatologii i można j a wyartykułować przy pomocy słów: pouczenie i wyzwanie. Tożsamość człowieka w tym przypadku oznacza relacje absolutną z Bogiem i napotykanym na swej drodze człowiekiem. Jest ona permanentnym kroczeniem ku nieznanej dotąd ojczyźnie. Prawda o człowieku i jego poszukiwaniu własnej tożsamości nie może wyrastać w pierwszym rzędzie z przemyśleń nad historią, lecz powinna być ugruntowana na ontologii i etyce. „prawda dla Martina Heideggera jest grą, która doprowadzi Dasein, mogąc siebie stracić bądź siebie zyskać. Jest ona szukaniem właściwego bycia. Levinas w zamian za odnoszenie się jestestwa do własnego bycia proponuje relacje etyczną, która jest jeszcze bardziej pierwotna niż wszelka etyka. W relacji z absolutnie Innym powracam do samego siebie, lecz nie jako ja, lecz mnie.”

Podziel się swoją opinią o tej książce..


:
 
 :
 
  OpenID
 Załóż sobie konto..

Koszyk jest pusty

Pobierz katalog pozycji
1. Wojciech Giełżyński - Wschód Wielkiego Wschodu
2. Anatol France - Bogowie pragną krwi
3. John Brockman (red.) - Nowy Renesans
4. Jan Wójcik, Adam A. Myszka, Grzegorz Lindenberg (red.) - Euroislam – Bractwo Muzułmańskie
5. Wiktor Trojan - Axis Mundi
6. Barbara Włodarczyk - Nie ma jednej Rosji
1. Mariusz Agnosiewicz - Kościół a faszyzm. Anatomia kolaboracji
2. Mariusz Agnosiewicz - Heretyckie dziedzictwo Europy
3. Friedrich Nietzsche - Antychryst
4. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom I
5. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
6. Andrzej Koraszewski - I z wichru odezwał się Pan... Darwin,..
7. John Diamond - Cudowne mikstury. Podręcznik sceptyka
8. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom II
9. Vinod K. Wadhawan - Nauka złożoności. Trudne pytania,..
10. Kazimierz Czapiński - Dokąd kler prowadzi Polskę? Laickie..
1. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
2. Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
3. Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w..
4. Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
5. Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975)..
6. Barbara Włodarczyk - Nie ma jednej Rosji
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)