Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [14]
· [3]
· [3]
· [1]
· [3]
· [10]
Polityka symboli Dziedzina: Doktryny, ideologie, dzieje idei Autor: Ivan COLOVIC Miejsce i rok wydania: Kraków 2001 Wydawca: Universitas Liczba stron: 310 Wymiary: 14x20 cm ISBN: 83-7052-579-2 Okładka: Miękka Ilustracje: Nie Cena: 19,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis Inspiracją esejów zebranych w tej książce jest idea, że polityka to w największej mierze sprawa symboli. Nie jest to oryginalna idea. Zna ją od dawna polityczna filozofia i polityczna antropologia. W cza-sach nowożytnych znajdujemy ją u Rousseau, który mówił, że władza obywateli też ma swoją „świecką religię”. W bliższych nam czasach traktowanie polityki jako sprawy symboli stało się szczególnie aktualne, kiedy pojawiły się totalitarne systemy polityczne oparte na rozwiniętych technikach psychologicznej manipulacji masami. Rów-nież dzisiaj świadomość symbolicznej natury polityki może pomóc nam lepiej zrozumieć współczesne gałęzie politycznego totalita-ryzmu i despotyzmu. Co więcej, do rozmyślania o symbolicznym aspekcie polityki skłaniają też kłopoty związane z rozwojem demo-kratycznego modelu społeczeństwa, zwłaszcza w tak zwanych krajach w toku przekształceń, jak państwa powstałe na obszarze byłej Jugosławii. Powszechne jest przekonanie, że jedną z naj-większych przeszkód na drodze do demokratyzacji tych krajów stanowią niezwykle żywe nacjonalistyczne kulty i mity. Pojawia się więc pytanie, co można im przeciwstawić. Podważać je racjonalnymi argumentami czy zwalczać poprzez popularyzowanie innych mitów, odpowiedniejszych dla społeczeństwa demokratycznego? Czy de-mokracja, a więc polityka rozumiana w kluczu demokratycznym, jest tylko otwieraniem przestrzeni dla debaty o sprawach publicznych, dla tego, co Francuzi nazywają la misse en commun, czy też, aby mogła istnieć, domaga się czegoś innego - swego wcielenia, swojej figury?
Oto część pytań, jakie napotka czytelnik tej książki poświęconej symbolom polityki i polityce symboli w dzisiejszej Serbii i Czarno-górze oraz w znacznie mniejszym stopniu, w niektórych byłych jugo-słowiańskich republikach.
Informacje o Ivanie Čoloviciu
Ivan Colović urodził się w roku 1938 w Belgradzie, gdzie ukończył studia na Wydziale Filologicznym tamtejszego uniwersytetu, a potem zrobił doktorat z etnologii. Jest pracownikiem naukowym Instytutu Etnologii Serbskiej Akademii Nauk, był doradcą ds. oświaty w Jugosłowiańskim Komitecie UNESCO, lektorem i wykładowcą we Francji, redaktorem w kilku wydawnictwach.
Jest autorem kilku książek (ich spis na końcu), m.in. o inskrypcjach cmentarnych i „dzikiej” literaturze, o markizie de Sade – tematy te wskazują na rozległość jego zainteresowań. Čolović to świetny analityk i obserwator, ma dobry warsztat naukowy i dobrze pisze, a w ostatnim dziesięcioleciu wszystkie te umiejętności poświęcił demaskowaniu mechanizmów powstawania mitów, które stają się pożywką nacjonalizmu, populizmu, i pomagają utrzymać mobilizację wojenną. O tym pisze w Polityce symboli (wyd. pol. 2001, przeł. Magdalena Petryńska) i w trzech tomach esejów i publicystyki wydanych w ostatniej dekadzie. Nie trzeba chyba dodawać, że aktywnie występował przeciwko wojnie, uczestniczył we wszystkich protestach, był jednym z założycieli Stowarzyszenia Niezależnych Intelektualistów Belgradzki Krąg (1992) i jego wiceprzewodniczącym oraz niezależnego Forum Pisarzy, współtworzył także, pod koniec wojny, niezależną sieć uniwersytecką (przy jugosłowiańskiej Fundacji Społeczeństwo Otwarte), gdzie prowadzi zajęcia do dziś. Wcześniej zainicjował w jednym z belgradzkich wydawnictw serię XX Wiek, o podobnym profilu jak PIW-owska Biblioteka Myśli Współczesnej, a kiedy reżimowa kultura przestała być zainteresowana tym rodzajem literatury, przekształcił XX Wiek w jednoosobowe wydawnictwo prywatne, gdzie m.in. ukazują się książki polskich autorów.
Jest autorem 8 książek i wielu artykułów w prasie specjalistycznej i naukowej (etnolingwistyka, antropologia polityczna, etnologia miasta), Książki: Književnost na groblju (1983, Literatura cmentarzy), Divlja književnost (1985 Dzika literatura), Vreme znakova, (1988 Czas znaków), Erotizam i književnost (1990, Erotyka i literatura), Bordelj ratnika (1993, 94, 2000, Burdel wojowników), Pucanje od zdravlja (1994, Tryskanie zdrowiem), Jedno s drugim (1995, Jedno i drugie), Politika simbola (1997, pol. przekł. 2001), Kad każem novine (1999, Kiedy mówię gazeta).(tytułu najnowszej książki nie mam ze sobą na wsi, skąd piszę). Poza Polityką symboli w Polsce ukazał się esej o granicy w Krasnogrudzie i fragment Burdelu wojownika w krakowskich „Wiadomościach Literackich”. Čolović tłumaczy z francuskiego, a od początków lat dziewięćdziesiątych regularnie pisuje w prasie niezależnej. Przed paru laty otrzymał nagrodę Herdera.
SPIS TREŚCI
Do polskiego czytelnika
Część pierwsza
SERBSKI ETNOMIT POLITYCZNY
Baśń - Czas - Natura - Granice - Europa - Wojownik - Panteon - Tożsamość - Bank - Krytyka
Część druga
POSTACI I FIGURY MOCY
32 studia przypadku
Duchowość - Polityka czasu - Tajemnica Bałkanów - Diabeł w Serboo - Zaczarowane lustro - Księga proroka - Serbska liryka - My? - Nienawiść - Geny Plemienia - Relikwie - Gauss - "Combat" - Miasto Teatr - Tunel - Sozrecanje - New Age - :Inna serbska" - Góra Javor - Misja - "Pod dwoma jeleniami" - Święto książki - Ponury czas - Rozkosz - Wszyscy nad morze! - Fortepian - Gaudeamus - Zakład usługowy - Destylacja - Kucie - Kołdra - Moloch
Część trzecia
CZAS TŁUMU
Piłka nożna, chuligani i wojna - Retoryka pokoju? - Wróżenie z dłoni serbskiej "Garstki"Podziel się swoją opinią o tej książce..