Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [14]
· [3]
· [3]
· [1]
· [3]
· [10]
Magiczny urok Narnii. Poetyka i filozofia "Opowieści z Narni" C.S. Lewisa Dziedzina: Humanistyka Autor: Marek Oziewicz Miejsce i rok wydania: Kraków 2005 Wydawca: Universitas Wymiary: 14x20 cm ISBN: 83-242-0405-9 Okładka: Miękka Ilustracje: Nie Cena: 35,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis Opowieści z Narnii C.S. Lewisa to niewątpliwie jedno z najważniejszych dzieł literatury XX wieku adresowanych do młodego odbiorcy. Do polskiego czytelnika książka dotarła z kilkudziesięcioletnim opóźnieniem, bo dopiero w latach 80. ubiegłego wieku, z przyczyn, jak można sądzić, politycznych i ideologicznych. Chociaż utwór zyskał sobie popularność wśród czytelników, w dziedzinie refleksji krytycznoliterackiej dopiero teraz nadrabiamy zaległości. Książka Marka Oziewicza jest pierwszą poważną monografią na temat siedmioksięgu narnijskiego, w której autor poddał tekst Lewisa pogłębionej analizie teoretycznoliterackiej i filozoficznej, sytuując swe rozważania w kontekście dwudziestowiecznej fantasy (wzajemne relacje między Lewisem a Tolkienem), nurtu literatury dziecięcej, koncepcji światów alterna-tywnych, symboliki religijnej, zagadnień społeczno-politycznych (tyrania, manipulacja, totali-taryzm). Ten wieloaspektowy ogląd pozwolił odpowiedzieć na pytanie, na czym polega magiczny urok Narnii i głębia artystycznego przesłania dzieła Lewisa.
SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział I
Opowieści z Narnii jako fantasy i literatura dziecięca
1. Opowieści z Narnii jako fantasy
1.1. Metodologia
1.2. Opowieści z Narnii jako literatura dziecięca
2.1. Kryterium stylu
2.2. Kryterium szaty graficznej
3. Podsumowanie
Rozdział II
Opowieści z Narnii jako "filozofia" fantasy
1. Magiczne światy Opowieści z Narnii
1.1. Tworzenie magicznej przestrzeni: hipotetyczna prawdziwość światów równoległych
1.2. Tworzenie magicznego czasu: czasoprzestrzeń światów równoległych
2. Magiczne przenikanie miedzy światami równoległymi
2.1. Przejścia wolicjonalne
2.2. Przejścia niewolicjonalne
2.3. Przejścia bezpośrednie
2.3. Przejścia przeniesienia
3. Podsumowanie
Rozdział III
Opowieści z Narnii jako "fenomenologia" religii
1. Opowieści z Narnii w świetle dotychczasowych paradygmatów interpretacyjnych
2. Opowieści z Narnii w paradygmacie panreligijnym
2.1. Opowieści z Narnii literackim opisem archetypowek religii
2.2. Aslan - upersonifikowanie sacrum narnijskiego cyklu
2.3. Teologiczne aspekty relacji bohaterów z Aslanem
2.4. "Religia Aslana" jako propozycja dla świata ponowoczesnego
3. Podsumowanie
Rozdział IV
Opowieści z Narnii jako diagnoza współczesności
1. Opowieści z Narnii a literacki paradygmat współczesności
2. Westonizm: zagrożenie ze strony zdehumanizowanej nauki
3. Totalitaryzm: zagrożenie ze strony wszechwładnego systemu
4. Moralny nihilizm: zagrożenie ze strony etycznej pustki
5. Podsumowanie
Dodatek: C.S. Lewis i J.R.R. Tolkien: ku transcendencji przez fantasy
Zakończenie
Zestawienie najważniejszych dzieł C.S. lewisa oraz hasłowa informacja biograficzna
Polksie wydania dzieł C.S. lewisa
BibliografiaPodziel się swoją opinią o tej książce.. Opinie naszych czytelników: 2006-02-18 - julka kuciara jest to bardzo fajny film