Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [15]
· [3]
· [3]
· [1]
· [3]
· [10]
Nowoczesność jako doświadczenie Dziedzina: Doktryny, ideologie, dzieje idei Autor: Ryszard Nycz, Anna Zeidler-Janiszewska (red.) Miejsce i rok wydania: Krakow 2006 Wydawca: Universitas Liczba stron: 436 Wymiary: 14x20 cm ISBN: 83-242-0680-9 Okładka: Miękka Ilustracje: Nie Cena: 42,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis Czasy nowoczesne – rozpatrywane zazwyczaj od strony racjonalistycznych projektów urzeczywistniania optymalnego rozwoju (społecznego, kulturalnego, cywilizacyjnego) – ukazują w tej książce swe inne oblicze: oblicze, którego rysy kształtowały rozmaite i zmienne formy ludzkiego doświadczenia. W tym rozległym i złożonym obszarze trzy zwłaszcza wiązki zjawisk wysuwają się na czoło: doświadczeniowa nowoczesność, czyli oparta na pojęciu doświadczenia, alternatywna wobec doktrynalnej, koncepcja nowoczesności; doświadczenie nowoczesności, czyli ogół konsekwencji wywoływanych w przeżyciach jednostek i zbiorowości w toku wdrażania w społeczną rzeczywistość racjonalistycznych projektów jej rozwoju; oraz doświadczenie nowoczesne, czyli kolekcja ambiwalentnych doznań, przeżyć i doświadczeń, rodzących się w specyficznie nowoczesnym (i ponowoczesnym) środowisku społecznym i kulturowo-cywilizacyjnym. Tom niniejszy gromadzi efekty indywidualnych eksploracji – analitycznych sond zapuszczonych w wybrane terytoria – we wstępnej fazie poszukiwań, prowadzonych przez reprezentantów wielu rozmaitych dyscyplin humanistyki: historii i antropologii literatury; filozofii kultury, religii i polityki; socjologii, etnologii i antropologii kultury; kulturoznawstwa i medioznawstwa; estetyki i teorii sztuki. Za sprawą spotkania tych różnorodnych punktów widzenia na sferę doświadczenia wyłania się nie tylko nieznane dotąd oblicze nowoczesności, ale też widoczne stają się przemiany zainteresowań współczesnej humanistyki, a może i zarysy nowej konfiguracji jej dyscyplin.
Spis treści
Ryszard Nycz, O nowoczesności jako doświadczeniu – uwagi na wstępie
Część pierwsza
Anna Zeidler-Janiszewska, Progi i granice doświadczenia (w) nowoczesności
Dorota Wolska, Doświadczenie – ponownie rzeczywista kwestia kumanistyki
Ewa Rewers, Od doświadczania po doświadczenie: ‘niewinny’ dotyk nowoczesności
Michał Paweł Markowski, Nowoczesność: ciało niedoświadczone
Agata Bielik-Robson, Ożywcze niepojednanie: nowoczesność jako doświadczenie religijne
Część druga
Joanna Tokarska-Bakir, „Zanik doświadczenia”: diagnoza antropologiczna
Anna Wieczorkiewicz, Powrót Człowieka-Słonia. O problemach z doświadczaniem obcości
Tomasz Majewski, Obraz, trauma, desublimacja: o reprezentacji ikonicznej doświadczenia granicznego
Jacek Leociak, Makabra w doświadczeniu XX wieku: słowo – obraz – terytoria. (Rekonesans)
Dorota Krawczyńska, Doświadczenie niemożliwe
Część trzecia
Joanna Kurczewska, Nowoczesne doświadczenie narodowe (z różnorodnością teraźniejszości w tle)
Leszek Koczanowicz, Polityka doświadczenia, doświadczenie polityki
Stanisław Obirek, Kłopoty z instytucją: Abraham J. Heschel, Jacques Dupuis i Irving Greenberg
Maria Gołębiewska, Doświadczenie egzystencjalne według Maurice’a Merleau-Ponty’ego
Magdalena Saryusz-Wolska, Doświadczenie (n)ostalgii
Część czwarta
Andrzej Zawadzki, Hermeneutyka śladu i heremeneutyka świadectwa
Magdalena Popiel, Fotograficzna reprodukcja dzieła sztuki, czyli o doświadczeniu zapośredniczonym i początkach polskiego modernizmu
Marianna Michałowska, Doświadczanie sztuki i doświadczenie życia – wobec „niezrozumiałości” sztuki współczesnej
Agnieszka Rejniak-Majewska, Doświadczenie obramowane. „Pochłonięcie” i „teatralność” w krytyce Michaela Frieda
Małgorzata Nieszczerzewska, Doświadczenie ruchu. Kobiety i nowoczesne miasto
Indeks nazwisk
Noty o autorachPodziel się swoją opinią o tej książce..