Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [14]
· [3]
· [3]
· [1]
· [3]
· [10]
Picasso za żelazną kurtyną. Recepcja artysty i jego sztuki w krajach Europy Środkowo-Wschodniej w latach 1945-1970 Dziedzina: Kultura i sztuka Autor: Piotr Bernatowicz Seria: ARS VETUS ET NOVA Miejsce i rok wydania: Kraków 2006 Wydawca: Universitas Liczba stron: 420 Wymiary: 14x20 cm ISBN: 97883-242-0634-6 Okładka: Miękka Ilustracje: Nie Cena: 52,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis Książka Piotra Bernatowicza podejmuje zagadnienie recepcji Picassa, ale ze względu na ogromną ilość artystów inspirujących się sztuką wielkiego mistrza czyni to w zakresie ograniczonym tak chronologicznie, jak i geograficznie. Jednak ograniczenia nie są jedynie arbitralną operacją dokonaną na dziejach sztuki dwudziestego wieku i jej artystycznej geografii, ale służą zaakcentowaniu dwóch kluczowych dla sztuki tego czasu problemów, które wiążą się ściśle z postrzeganiem Pabla Picassa na obszarze czterech krajów Europy Środkowo-Wschodniej: Polski, Czechosłowacji, Węgier i Niemieckiej Republiki Demokratycznej w trzech powojennych dekadach. Z jednej strony jest to idea modernizmu, rozumiana jako proces autonomizacji płaszczyzny malarskiej, uwalniania jej od narzucanej tematycznej, z drugiej - utopia komunistyczna, szczególnie bliska modernistycznym artystom, która w krajach włączonych na skutek konferencji w Jałcie w orbitę wpływów ZSRR zaczęła być na mocy odgórnych rozporządzeń przekuwana w rzeczywistość.Fragment lub streszczenie Spis treści
Wstęp: zanim żelazna kurtyna zapadła
1. Artysta zaangażowany czy dekadent i formalista?
1.1. Program kulturalny Komunistycznej Partii Czechosłowacji (KSC)
1.2. Polska „rewolucja kulturalna”
1.3. Węgierska taktyka „krojenia salami”
1.4. Polityka kulturalna SMAD a wolność artysty
1. Między dziedzictwem kubizmu, „realizmem spotęgowanym” i surrealizmem
2.1. Czescy i słowaccy malarze wobec Picassa
2.2. Węgierska Szkoła Europejska
2.3. Picasso i Grupa Młodych Plastyków
2.4. Picasso w malarstwie powojennych Niemiec (Berlin i SBZ)
1. Pod skrzydłami Gołąbka pokoju
3.1. Lot Gołąbka pokoju
3.2. Gołąbek pokoju i polski plakat
3.3. Gołąbek na berlińskiej kolumnie
3.4. Gołąbek na talerzu
1. Wystawy Picassa za żelazną kurtynę
4.1. Masakra w Korei trzy razy w Warszawie
4.2. Wystawa grafik Picassa w DDR
1. W centrum „odwilżowych dyskusji”
5.1. Dyskusja picassowska w „Bildene Kunst”
5.2. Dyskusja w „Przeglądzie Kulturalnym”
5.3. Picasso i wskrzeszanie tradycji modernistycznej w Czechosłowacji
5.4. Picasso i zatrzymana odwilż na Węgrzech
1. Pikasy pod strzechy, picassy na ściany galerii
6.1. Picasso i popularyzacja nowoczesności
6.2. Oficjalne uznanie w latach sześćdziesiątych
1. Alternatywa dla socu i przystanek w drodze ku abstrakcji
7.1. DDR: Na marginesie oficjalnej sztuki
7.2. Węgry: Ku sztuce oficjalnej
7.3. Polska: W drodze ku abstrakcji
7.4. Czechosłowacja: Reanimowany modernizmPodziel się swoją opinią o tej książce..