Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [14]
· [3]
· [3]
· [1]
· [3]
· [10]
Rada Ministrów a Sejm 1989-1997 Dziedzina: Państwo, prawo i ekonomia Autor: Zbigniew Szeliga Miejsce i rok wydania: Lublin 1998 Wydawca: Wydawnictwo UMCS Liczba stron: 264 Wymiary: 16x24 cm ISBN: 83-227-1366-5 Okładka: Miękka Ilustracje: Nie Cena: 19,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis Spis treści:
Rozdział I. Sejm a powoływanie, odwoływanie i dymisja Rady Ministrów oraz jej członków 1. Powoływanie i odwoływanie Rządu w latach 1989-1992
2. Sejm a powoływanie i dymisja Rady Ministrów w świetle Małej Konstytucji z 1992 roku
3. Powoływanie i dymisja Rady Ministrów w nowej Konstytucji RP z 2 IV 1997 roku
Rozdział II. Inicjatorska działalność Rady Ministrów
1. Rada Ministrów jako jeden z podmiotów dysponujących prawem inicjatywy ustawodawczej
1.1. Pojęcie prawa inicjatywy ustawodawczej oraz warunki i skutki prawne wniesienia projektu ustaw
2. Rada Ministrów wśród podmiotów dysponujących prawem inicjatywy ustawodawczej
1.3. Intensywność, przedmiot i charakter rządowych inicjatyw ustawodawczych
4. Problem uprzywilejowania rządowych projektów ustaw w procedurze ustawodawczej
2. Rządowa działalność inicjatorska w procesie ustawodawczym
2.1. Wycofywanie zgłoszonych projektów ustaw
2.2. Zgłaszanie autopoprawek
2.3. Proponowanie poprawek
2.4. Próba oceny
3. Skuteczność rządowych inicjatyw ustawodawczych
3.1. Problem skuteczności rządowych inicjatyw ustawodawczych w świetle przepisów konstytucyjnych
3.2. Skuteczność ustawodawczych inicjatyw rządu w praktyce
4. Niezbędność rządowych inicjatyw ustawodawczych oraz konieczność i warunki parlamentarnego ograniczania ich skuteczności
4.1. Konieczność rządowych inicjatyw ustawodawczych oraz czynniki wpływające na ich intensywność parlamentarnego ograniczania skuteczności rządowych inicjatyw ustawodawczych
Rozdział III. Wykonawcza działalność Rady Ministrów na podstawie ustawowych upoważnień
1. Istota i formy wykonawczej działalności Rady Ministrów w świetle przepisów konstytucyjnych
2. Ustawowe upoważnienia jako prawne podstawy wykonawczej działalności Rady Ministrów
2.1. Zagadnienie ustawowych podstaw rządowych aktów wykonawczych w świetle przepisów konstytucyjnych
2.2. Ustawowe podstawy rządowych aktów wykonawczych w praktyce
3. Intensywność i przedmiot wykonawczej działalności Rady Ministrów podejmowanej na podstawie upoważnień ustawowych
4. Zróżnicowany charakter wykonawczych aktów Rady Ministrów podejmowanych z upoważnień ustawowych
5. Niezbędność podejmowania przez Radę Ministrów działalności prawotwórczej wspomagającej ustawodawstwo sejmowe oraz warunki zapewnienia jej materialnie wykonawczego charakteru
Rozdział IV. Prawotwórcza działalność Rady Ministrów w ramach ustaw
1. Uchwały Rady Ministrów w świetle przepisów konstytucyjnych
2. Uchwały Rady Ministrów w praktyce
3. Przyczyny występowania uchwał rządu w przepisach konstytucyjnych oraz w praktyce
Rozdział V. Rządowe rozporządzenia z mocą ustawy
1. Istota rozporządzeń z mocą ustawy
2. Ustawa upoważniająca Radę Ministrów do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy
3. Procedura wydawania rozporządzeń z mocy ustawy oraz ich kontrola
Rozdział VI. Sejmowa kontrola działalności Rady Ministrów oraz jej odpowiedzialność
przed Sejmem
1. Kontrola działalności Rządu jako przejaw realizacji kontrolnej funkcji Sejmu
2. Rola plenarnych posiedzeń Sejmu w kontroli Rady Ministrów oraz jej członków
2.1. Sejmowe dyskusje nad expose Prezesa Rady Ministrów
2.2. Debaty budżetowe
2.3. Rozpatrywanie sprawozdań z wykonania ustawy budżetowej i innych planów finansowych
2.4. Rozpatrywanie innych rządowych sprawozdań i informacji
2.5. Uchwały Sejmu jako formy podejmowania przez plenarne posiedzenia Sejmu działań kontrolnych wobec Rządu
2.6. Rozpatrywanie interpelacji poselskich
3. Komisje sejmowe jako podmioty kontrolujące Radę Ministrów oraz jej członków
3.1. Uprawnienia kontrolne komisji sejmowych
3.2. Kontrolne posiedzenia sejmowych komisji
3.3. Komisja do Spraw Służb Specjalnych
3.4. Komisje Nadzwyczajne powołane do zbadania określonej sprawy
4. Kontrola członków Rady Ministrów przez indywidualnych posłów
4.1.Interpelacje
4.2. Zapytania poselskie
4.3. Pytania w sprawach bieżących
5. Niezbędność sejmowej kontroli działalności Rządu oraz warunki jej wszechstronności i efektywności
6. Odpowiedzialność Rady Ministrów przed Sejmem oraz jego rola w realizacji odpowiedzialności konstytucyjnej jej członków
6.1. Sejmowa odpowiedzialność Rady Ministrów
i poszczególnych jej członków
6.2. Sejm a odpowiedzialność konstytucyjna członków RząduPodziel się swoją opinią o tej książce..