Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [14]
· [3]
· [3]
· [1]
· [3]
· [10]
Szczęście w nieszczęściu. Rozważania filozoficzne Dziedzina: Światopogląd Autor: Odo Marquard Tłumacz: Krystyna Krzemieniowa Seria: Terminus Miejsce i rok wydania: Warszawa 2001 Wydawca: Oficyna Naukowa Liczba stron: 178 Wymiary: 13x20 cm ISBN: 83-88164-37-6 Okładka: Miękka Ilustracje: Nie Cena: 19,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis „Nie dla ludzi jest pełnia szczęścia. Dla nich - pośród wszelkich niepowodzeń - możliwe jest tylko szczęście niedoskonałe, szczęście w nieszczęściu” (s. 3).
„[...] Pytanie o szczęście jest abstrakcyjne, jeśli stawiamy je w oderwaniu od pytania o nieszczęście. Niczym nie zmąconego szczęścia ludzie bowiem nie znają. Nie leży w granicach ludzkich możliwości, by wszystko, co korzystne, było pod ręką, i nie było niczego, co szkodliwe. Czyste szczęście nie jest z tego świata: może się o tym przekonać także ten, kto żywi wątpliwości, czy istnieje - w wieczności czy w przyszłości - jakiś inny świat, z którego mogłoby pochodzić. W tym świecie wszelako - świecie życia ludzi - szczęście istnieje zawsze obok nieszczęścia, mimo nieszczęścia lub nawet wskutek nieszczęścia: własnego lub cudzego albo jednego i drugiego zarazem. Ludzkie szczęście - w sensie najbardziej elementarnym - jest zawsze tylko szczęściem w nieszczęściu.
Można się obawiać, że kto nie bierze pod uwagę tej elementarnej prawdy, ten ścigając to, co niemożliwe, gubi szansę bycia szczęśliwym: traci dzielność duszy do przyjęcia szczęścia dostępnego ludziom. Oddzielenie tematu szczęścia od tematu nieszczęścia może zatem być wręcz niebezpieczne. Dlatego wydaje mi się stosowne, [...] pytaniu temu przydać - dla ratunku - skupienie spojrzenia na nieszczęściu” (s. 5).
„[...] Dlaczego, skoro niemal wszystkie filozofie mówią o człowieku, potrzebna jest jeszcze antropologia jako odrębna nauka o człowieku?” (s. 147).
„[...] Antropologia filozoficzna określa człowieka otrzeźwiająco i sceptycznie - nie tyle jako kogoś, kto dąży do celu, ile raczej jako kogoś, kto chce uciec od defektów; [...] jest filozofią pytania, co w zamian.”(s. 157). „[...] Filozofia, która dostarcza rozumnych orientacji i przez to minimalizuje zapotrzebowanie na guru, staje się w związku z tym coraz ważniejsza: im bardziej nowocześnieje nowoczesny świat, tym niezbędniejsza staje się filozofia” (s. 161).
Odo Marquard, „Szczęście w nieszczęściu”
Spis treści
Pomiędzy kontyngencją a kompensacją
Komentarz do stanowiska filozoficznego Odo Marquarda; Spekulatywna filozofia historii filozofii; Antyfundamentalizm; Postmodernistyczny konserwatyzm; Filozofia kompensacji; Wątki antropologiczne
Szczęście w nieszczęściu
Uwagi wstępne
Obrona niedoskonałości
O teorii szczęścia pośredniego między teodyceą a filozofią historii
1. Rozbieg; 2. Teleologizacja; 3. Neutralizacja;
4. Równoważenie; 5. Aktualizacja; 6. Limitowanie
Rozum jako reakcja graniczna
W sprawie przemiany rozumu za sprawą teodycei
1. Rozum ekskluzywny i inkluzywny; 2. Dopuszczenie zła; 3. Odebranie złu znamion zła;
4. Rozum jako reakcja graniczna
O nieodzowności utartych praktyk
Ciekawość jako bodziec naukowy, czyli odciążenie od obowiązku nieomylności
1. Zakaz ciekawości i licencja na ciekawość; 2. Neutralizacja nauki; 3. Neutralna nauka i fenomen kompensacyjny hipermoralizacji; 4. Problemy związane z etyką zmieniania etyki
Futuryzowany antymodernizm
Uwagi na temat filozofii przyrody
1. Modernizm i historiozoficzny antymodernizm; 2. Przyroda jako uciskana klasa; 3. Aporie historiozoficznego wykorzystywania przyrody
Opóźniona moralistyka
Uwagi o nieodzowności humanistyki
1. Tezy o nieodzowności nauk humanistycznych; 2. Omówienie niektórych zarzutów; 3.Trudności związane z mówieniem Tak; 4. Opóźniona moralistyka
Manifest pluralistyczny?
1. Pluralizmy w określonych sytuacjach; 2. Pluralizmy jako odpowiedzi na wyzwania historyczne; 3. Podział władz i łagodne obowiązywanie
Niepożądany świat obywatelski
Filozofia w republice weimarskiej
1. Zmierzch Zachodu czy zaniechana rewolucja?; 2. Niedostatki neokantyzmu i zmartwychwstanie metafizyki; 3. Od redukcji fenomenologicznej do poszukiwania rzeczywistości; 4. Bezsilność neopozytywizmu, romantyzm stanu wyjątkowego i życie jako przeciwnik ducha
Człowiek «po tej stronie utopii»
Uwagi o aktualności filozoficznej antropologii
1.W sprawie nowoczesności antropologii filozoficznej; 2. Człowiek „po tej stronie utopii”;
3. Antropologia i interdyscyplinarnośćPodziel się swoją opinią o tej książce..