Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.046.288 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7362 tekstów. Zajęłyby one 29015 stron A4

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy Rosja użyje taktycznej broni nuklearnej?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 28 głosów.
Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu środowiska naturalnego
Dziedzina: Światopogląd
Autor: Gernot Böhme
Tłumacz: Jarosław Merecki
Przedmowa (posłowie, opracowanie): Stanisław Czerniak
Seria: Terminus
Miejsce i rok wydania: Warszawa 2002
Wydawca: Oficyna Naukowa
Liczba stron: 204
Wymiary: 13x21 cm
ISBN: 83-88164-49-X
Okładka: Miękka
Ilustracje: Nie
Cena: 26,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ]
Opis„Zmienione przez człowieka środowisko naturalne staje się dla niego problemem tylko dlatego, że destrukcyjny potencjał tych zmian zaczyna on odczuwać na własnym ciele. Uświadamia mu to, że on sam jako zmysłowa istota cielesna żyje w środowiskach, i zmusza go do ponownego włączenia swojej własnej naturalności do obszaru swojej samowiedzy. Samo «usytuowanie w otoczeniach» może stać jest jednym z podstawowych tematów estetyki.”
„Przeobrażenia, które spotykają estetykę za sprawą spojrzenia na nią przez pryzmat pytania o usytuowanie człowieka w otoczeniach, idą tym samym znacznie dalej niż to, czego można by oczekiwać jako konsekwencji jej ekologicznej orientacji. Ekologicznej estetyki przyrody nie można rozwijać po prostu kontynuując dotychczasowe tradycje i umieścić w ramach znanych gałęzi estetyki. W samej ekologicznej estetyce przyrody chodzi przede wszystkim o estetyczne doświadczenie przyrody. Nie należy tego jednak rozumieć ani jako zależnego od smaku osądu piękna przyrody lub jako moralnej oceny naturalności, ani jako jakiegoś innego zdystansowanego przyjęcia do wiadomości, lecz jako zmysłowe doświadczenie cielesne będące udziałem człowieka, który znajduje się, mieszka, pracuje i porusza się w jakimś określonym fragmencie przyrody. Przez przyrodę nie rozumiem przy tym przeciwieństwa kultury czy techniki, lecz «społecznie ukonstytuowaną przyrodę», na którą wskazywałem już jako na temat rozszerzonej ekologii. Ponieważ również przestrzenie miejskie, a ostatecznie również przestrzenie wewnętrzne są przyswojoną przyrodą, dlatego także w tym przypadku granice między estetyką przyrody i estetyką ogólną są płynne. Ekologiczna estetyka przyrody w sensie ścisłym miejsce swego zastosowania znajduje w kształtowaniu środowiska ludzkiego. O tyle jest też częścią rozszerzonej ekologii.”
Gernot Böhme, „Filozofia i estetyka przyrody”

Spis treści

Stanisław Czerniak 
Gernota Böhmego antropologizacja estetyki 

Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu środowiska naturalnego 
Estetyka przyrody - perspektywa? 
Piękna przyroda i dobra przyroda 
1. Piękno jako wskaźnik dobrej przyrody?; 2. Cierpienie z powodu społeczeństwa i mieszczańska estetyka przyrody; 3. Piękno jako pokarm; 4. Estetyka jako część ekologii 
Relacja człowiek-przyroda na przykładzie miasta 
1. Preludium; 2. Odniesienie do tego, co zewnętrzne; 3. Stosunek powierzchowny;
4. Stosunek wewnętrzny 

Znaczenie ogrodu angielskiego i jego teorii dla rozwoju ekologicznej estetyki 
1. Ideały przyrody; 2. Typy ogrodów; 3. Technika przymierza; 4. Sztuka w przymierzu z przyrodą; 5. Ekologiczna estetyka przyrody 

Aporie naszej relacji do przyrody 
1. Rzekome oczywistości; 2. Klasyczne opozycje; 3. Utracone oczywistości; 4. Stawić czoło problemowi „przyroda” 

Czym jest przyroda? Charaktery przyrody z punktu widzenia nowożytnej nauki
1. Odwołanie się do przyrody; 2. Co jest przedmiotem nauk przyrodniczych?; 3. Charaktery przyrody; 4. Charaktery przyrody i współczesna nauka

Ciało: przyroda, którą jesteśmy 
1. Filozofia przyrody i filozofia ciała; 2. Przyroda: byt, którym sami jesteśmy; 3. Bycie sobą; 4. Bycie samemu przyrodą

Przyroda w epoce możliwości jej technicznej reprodukcji
1. Wprowadzenie; 2. Hybris?; 3. Przyroda i technika; 4. Przyroda, którą sami jesteśmy 

Sztuczna natura 
1. Wprowadzenie; 2. Wytwory techniki i sztuki powinny być takie jak przyroda - powinny być sztuczną przyrodą; 3. Ani technika, ani sztuka nie są „sztuczne”; 4. Sztuczna natura; 5. Sprzeciw wobec sztuczności; Opuścić stan natury?

Podziel się swoją opinią o tej książce..


:
 
 :
 
  OpenID
 Załóż sobie konto..

Koszyk jest pusty

Pobierz katalog pozycji
1. Wojciech Giełżyński - Wschód Wielkiego Wschodu
2. Anatol France - Bogowie pragną krwi
3. John Brockman (red.) - Nowy Renesans
4. Jan Wójcik, Adam A. Myszka, Grzegorz Lindenberg (red.) - Euroislam – Bractwo Muzułmańskie
5. Wiktor Trojan - Axis Mundi
6. Barbara Włodarczyk - Nie ma jednej Rosji
1. Mariusz Agnosiewicz - Kościół a faszyzm. Anatomia kolaboracji
2. Mariusz Agnosiewicz - Heretyckie dziedzictwo Europy
3. Friedrich Nietzsche - Antychryst
4. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom I
5. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
6. Andrzej Koraszewski - I z wichru odezwał się Pan... Darwin,..
7. John Diamond - Cudowne mikstury. Podręcznik sceptyka
8. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom II
9. Vinod K. Wadhawan - Nauka złożoności. Trudne pytania,..
10. Kazimierz Czapiński - Dokąd kler prowadzi Polskę? Laickie..
1. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
2. Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
3. Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w..
4. Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
5. Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975)..
6. Barbara Włodarczyk - Nie ma jednej Rosji
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)