Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [14]
· [3]
· [3]
· [1]
· [3]
· [10]
Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu środowiska naturalnego Dziedzina: Światopogląd Autor: Gernot Böhme Tłumacz: Jarosław Merecki Przedmowa (posłowie, opracowanie): Stanisław Czerniak Seria: Terminus Miejsce i rok wydania: Warszawa 2002 Wydawca: Oficyna Naukowa Liczba stron: 204 Wymiary: 13x21 cm ISBN: 83-88164-49-X Okładka: Miękka Ilustracje: Nie Cena: 26,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis „Zmienione przez człowieka środowisko naturalne staje się dla niego problemem tylko dlatego, że destrukcyjny potencjał tych zmian zaczyna on odczuwać na własnym ciele. Uświadamia mu to, że on sam jako zmysłowa istota cielesna żyje w środowiskach, i zmusza go do ponownego włączenia swojej własnej naturalności do obszaru swojej samowiedzy. Samo «usytuowanie w otoczeniach» może stać jest jednym z podstawowych tematów estetyki.”
„Przeobrażenia, które spotykają estetykę za sprawą spojrzenia na nią przez pryzmat pytania o usytuowanie człowieka w otoczeniach, idą tym samym znacznie dalej niż to, czego można by oczekiwać jako konsekwencji jej ekologicznej orientacji. Ekologicznej estetyki przyrody nie można rozwijać po prostu kontynuując dotychczasowe tradycje i umieścić w ramach znanych gałęzi estetyki. W samej ekologicznej estetyce przyrody chodzi przede wszystkim o estetyczne doświadczenie przyrody. Nie należy tego jednak rozumieć ani jako zależnego od smaku osądu piękna przyrody lub jako moralnej oceny naturalności, ani jako jakiegoś innego zdystansowanego przyjęcia do wiadomości, lecz jako zmysłowe doświadczenie cielesne będące udziałem człowieka, który znajduje się, mieszka, pracuje i porusza się w jakimś określonym fragmencie przyrody. Przez przyrodę nie rozumiem przy tym przeciwieństwa kultury czy techniki, lecz «społecznie ukonstytuowaną przyrodę», na którą wskazywałem już jako na temat rozszerzonej ekologii. Ponieważ również przestrzenie miejskie, a ostatecznie również przestrzenie wewnętrzne są przyswojoną przyrodą, dlatego także w tym przypadku granice między estetyką przyrody i estetyką ogólną są płynne. Ekologiczna estetyka przyrody w sensie ścisłym miejsce swego zastosowania znajduje w kształtowaniu środowiska ludzkiego. O tyle jest też częścią rozszerzonej ekologii.”
Gernot Böhme, „Filozofia i estetyka przyrody”
Spis treści
Stanisław Czerniak
Gernota Böhmego antropologizacja estetyki
Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu środowiska naturalnego
Estetyka przyrody - perspektywa?
Piękna przyroda i dobra przyroda
1. Piękno jako wskaźnik dobrej przyrody?; 2. Cierpienie z powodu społeczeństwa i mieszczańska estetyka przyrody; 3. Piękno jako pokarm; 4. Estetyka jako część ekologii
Relacja człowiek-przyroda na przykładzie miasta
1. Preludium; 2. Odniesienie do tego, co zewnętrzne; 3. Stosunek powierzchowny;
4. Stosunek wewnętrzny
Znaczenie ogrodu angielskiego i jego teorii dla rozwoju ekologicznej estetyki
1. Ideały przyrody; 2. Typy ogrodów; 3. Technika przymierza; 4. Sztuka w przymierzu z przyrodą; 5. Ekologiczna estetyka przyrody
Aporie naszej relacji do przyrody
1. Rzekome oczywistości; 2. Klasyczne opozycje; 3. Utracone oczywistości; 4. Stawić czoło problemowi „przyroda”
Czym jest przyroda? Charaktery przyrody z punktu widzenia nowożytnej nauki
1. Odwołanie się do przyrody; 2. Co jest przedmiotem nauk przyrodniczych?; 3. Charaktery przyrody; 4. Charaktery przyrody i współczesna nauka
Ciało: przyroda, którą jesteśmy
1. Filozofia przyrody i filozofia ciała; 2. Przyroda: byt, którym sami jesteśmy; 3. Bycie sobą; 4. Bycie samemu przyrodą
Przyroda w epoce możliwości jej technicznej reprodukcji
1. Wprowadzenie; 2. Hybris?; 3. Przyroda i technika; 4. Przyroda, którą sami jesteśmy
Sztuczna natura
1. Wprowadzenie; 2. Wytwory techniki i sztuki powinny być takie jak przyroda - powinny być sztuczną przyrodą; 3. Ani technika, ani sztuka nie są „sztuczne”; 4. Sztuczna natura; 5. Sprzeciw wobec sztuczności; Opuścić stan natury?Podziel się swoją opinią o tej książce..